Wie wil mij advies geven voor een leuke vakantie?

onze ervaringen kun je lezen op www.bettybike.blogspot.nl
wij zijn ook eerst begonnen met eens een weekendje naar Duitsland, toen verder naar Oostenrijk met Horizon, daarna ben ik zelf begonnen om onze reizen uit te stippelen omdat ik dat gewoon erg leuk vind om te doen. Noorwegen is goed te doen hoor, ook als je nog weinig ervaring hebt, en het is er heerlijk rustig. Met het weer moet je het maar net treffen, wij waren eens in Schotland in april/mei en hadden daar slechts 2 uurtjes wat gemiezer in 2 weken tijd! Verder eens van ellende uit Oostenrijk naar huis gereden vanwege de vele regen (was in de zomer). Wij kiezen voor B&B of hotels en dat is inderdaad wat duurder, maar vinden wij wel fijn na een hele dag sturen om op een heerlijk bed te liggen. Maar ja dat is maar net wat je wil en belangrijk vind ;)
 
Misschien ben jij dan wel degene die die files in de haarspeldbochten veroorzaakt ;)

Jij krijgt steeds boetes omdat je met >100 km/h door de haarspeldbochten gaat?
Persoonlijk kan ik me altijd prima uitleven in de Eiffel, en op de goede wegen is de maximumsnelheid meer een uitdaging dan een beperking. Natuurlijk kàn je tussen de bochten die 100 km/h ver overschrijden, maar voor mij zit de lol toch meer in het lekker vlot bochten rijden, dan in het continu zo hard mogelijk accelreren (maar goed, als je niet zo goed bent in bochten rijden, zal je dat wel ergens moeten compenseren :+). Als je knee-downs wilt maken en continu zo snel mogelijk wilt rijden, kan je beter een circuit opzoeken. Anders kom je vroeg of laat een keer een touringcar of trekker tegen die geen rekening had gehouden met jouw snelheid.

De doorgaande wegen moet je mijden, maar dat geldt denk ik in heel veel regio's van Europa. (In Frankrijk ga je ook niet de Route National rijden voor de mooie bochten.)
 
nee ik ga ook niet zo hard door de bocht maar vaak zat meegemaakt dat een gedeelte van de groep de bocht uit accelereert en gelijk gepakt werd en alles in kon leveren. Tel daar de drukte rondom bijvoorbeeld de ruhrsee bij op, het feit dat ik de franse keuken gewoon lekkerder vind, het erg vervelend vind als wegen specifiek voor motorrijders worden afgesloten, ieder dorp in mijn ogen hetzelfde oogt... en de ervaring met campingeigenaren in Duitsland, ach ieder z'n ding. Ik blijf er liever weg.
 
zuid oost frankrijk altijd leuk , tom tom op kronkelroute en gaan zou ik zeggen
 

Bijlagen

  • IMG_20180706_133931.jpg
    IMG_20180706_133931.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20180706_203652.jpg
    IMG_20180706_203652.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 19
  • IMG_20180708_124508.jpg
    IMG_20180708_124508.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 17
Ook belangrijk om rekening mee te houden als je voor het eerst met de motor op vakantie gaat, zeker als je nog niet al te lang je rijbewijs hebt, stel jezelf geen te hoge doelen. In de praktijk maak je altijd meer kilometers dan je vooraf had ingeschat, dus plan niet te grote afstanden. Als je toeristische/binnenwegen rijdt (zeker in de bergen) dan kom je vaak niet hoger dan 50km/u gemiddeld exclusief je stops en pauzes. Met 250/300km over binnenwegen ben je met wat pauzes erbij dus al snel de hele dag bezig. Bovendien is het een stuk vermoeiender dan rijden over hoofdwegen. Stel je te hoge doelen dan ben je alleen nog maar tegen de klok aan het rijden in plaats van te genieten, en dan is het niet meer leuk. Hou er dus zeker als je de overnachtingen vooraf wilt vastleggen rekening mee dat je de dagafstanden niet te groot maakt.
 
Met Frazer eens. Je leest idd wel vaker dat beginners (te) hoge doelen stellen.
Ik zou zeggen: Ga eerst een vakantie naar Eiffel+Ardennen+Luxemburg. Vogezen, Schwarzwald of Harz is ook een optie.
Ga daar ervaren wat rijden in bergen/ heuvels betekent. Ook leer je dan je grenzen kennen.
Hoeveel km is nog leuk om te rijden, wat rijd je gemiddeld op N-wegen en op D-wegen.
Met deze ervaring, maar ook wat heb ik wel/ niet nodig aan spullen in de vakantie.
Voor een jaar later maak dan grotere plannen naar bijv de Alpen.

Om verschil aan te geven: Ooit een keer 560km alles kleine bergwegen gereden in Pyreneeën. (iets van 8-9 cols)
Toen ik terugkwam bij het hotel was ik flink gesloopt. Terugkijkend laatste km's echt niet scherp meer.
Bij een andere rit vanaf Genua naar NL (Autobaan 1150km) had ik gevoel bij thuiskomst dat ik zo nog naar Groningen had kunnen doorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Herinnert mij aan mijn eerste trip alleen. Ik was op Le camping moto en wilde op weg naar huis eerst nog even de Alpen zien. Vanuit daar dus naar de Galibier en er overheen. een mooi stuk binnendoor tot in de buurt van Bourg en Bresse... en toen was het ineens niet meer zo zonnig en wilde ik naar huis... 1380 kilometer na vertrek die ochtend, waarvan de eerste 500 bestonden uit een hoop binnendoor en alpenpasjes, stond ik thuis. en inderdaad ik had geleerd, dit was misschien wel iets té veel van het goede geweest om voor het eerst alleen met zo'n dik bepakte motor te rijden. ;)

Wat slim is om te doen, als je dat leuk vind tenminste, is van tevoren routes maken en campings die je leuk lijkt achter elkaar knopen. Wil je nog een stukkie verder dan weet je hoever het nog is, dan heb je de route erna een minder lange tocht of je gaat weer voor nog langer...
 
Campings van tevoren uitzoeken is soms mss zo verkeerd nog niet. Je weet waar je naar toe kan rijden.
Nadeel is dan wel dat het een meer geplande reis gaat worden. Een stuk vrijheid lever je in, en dat is wat ik eigenlijk niet wil.

Meestal ga ik vanaf een uur of 4-5 in de middag op zoek naar een camping. Nee, niets uitgezocht.
Afgelopen zomer ben ik in de vakantie op 13 campings geweest. Een enkele camping was mij bekend, maar de overige die moet je maar net toevallig vinden.
Ik gebruik wel de Garmin om campings te vinden. Dus het is niet doelloos rondrijden. Wel is 't zo, dat hoe later het is, hoe lager je 'camping-eisen' worden.

Toch heb je iedere vakantie wel eens een dag, dat je niet snel een (goede) camping kan vinden.
Ja, en dan wordt het later en later. Soms eindig je dan in een hotel of toch een camping met een pretpark erbij.
 
En die pretparken wil ik voorkomen. Afgelopen zomer reed ik naar mijn vriendin en haar kinderen die aan de costa brava zaten. Ik had een aantal dagen uitgetrokken ervoor en wil absoluut niet op pretpatkcampings staan. Ook zoek ik de meeste campings uit waar wel iets te eten te scoren valt in de buurt en niet dat ik daar nog 20 kilometer voor moet rijden.
 
Ik weet alleen niet of het slim is om als eerste trip, als je je bochtentechniek nog moet leren, gelijk links te gaan rijden. UK is schitterend, zeker het Lake District en omgeving, ik kan h et ook iedereen aanraden, maar als eerste trip...
 
Eerste voorstel was ZO.Engeland!
Maar zoals ook aangegeven is Lands End idd nog wel een heel eindje verder. (het viel mij toen tegen hoe ver dat nog was)
Cornwall en Devon zijn vlgs mij wel een stuk mooier dan regio Dover. Dus iets verder rijden is het zeker wel waard.
(Enige jaren later kwam ik bij Manchester in het Peak-District. Vond ik tegenvaller in vergelijk met Cornwall)

Verder mee eens dat je als beginnend bestuurder links rijden niet de optimale start is.
Je moet nog leren om een goed motor-rijder te worden. Heb je er nog probleem bij van het links rijden. Eerst op het vaste-land maar eens km's maken!:]
 
We zijn een paar keer in UK geweest, erg mooi indd!

Vooral richting Wales, Schotland en de kust bij Brighton
Boven London via cambridge, oxford enz richting Aberystwyth dan onderlangs via Brighton weer terug.

Alleen het weer... Vaak veel regen helaas.
Het kan echt je vakantie verpesten als je pech hebt..

Voordeel van Duitsland en Frankrijk is het stabielere weer.
Groet
Sebas
 
Wij hadden 6 jaar geleden een vergelijkbare situatie. Ik had mn motorrijbewijs 2,5 jaar en mijn vrouw haalde in februari haar rijbewijs. We hebben voor onze vakantie in NL veel kilometers gemaakt door zo veel mogelijk op de motor te doen, in weekenden toerritjes maken en door de week woonwerk, ook al is de afstand niet ver.
Daarna een vakantie via MRO gedaan naar Oostenrijk: de achtdaagse Drie Alpen toer (individuele reis inclusief allerlei routes) . Zaten een week in hotel Marienhof in Fliess met halfpension en hadden daardoor geen drukte met koken etc en hoefden ook niet te racen om de route te halen. De heen en terugreis in twee dagen gedaan, zodat we niet steeds over de Duitse snelweg hoefden te rijden, maar ook binnendoor konden.
Tijdens de achtdaagse reis hebben we van alles gezien: haarspeldbochten, sneeuw, wateroverlast, zon, koeien op de weg. Maar vooral heerlijk genieten van het rijden. Een groot voordeel was de communicatie in de helm, zo kun je elkaar ook helpen in lastige haarspeldbochten (vrij of niet), of als het even wat moeilijker gaat. Mocht je de routes willen hebben, stuur maar een PB.
 
We zijn een paar keer in UK geweest, erg mooi indd!

Vooral richting Wales, Schotland en de kust bij Brighton
Boven London via cambridge, oxford enz richting Aberystwyth dan onderlangs via Brighton weer terug.

Alleen het weer... Vaak veel regen helaas.
Het kan echt je vakantie verpesten als je pech hebt..

Voordeel van Duitsland en Frankrijk is het stabielere weer.
Groet
Sebas
Klopt helemaal!
Naar Engeland is ook mijn enige vakantie geweest dat ik de aanhanger achter de auto heb gehangen met de motorfiets erop.
Idee was dat veel spullen IN de auto konden om droog te blijven. Was zeker wel nodig, met soms dagen vol-continu regen. ALLES werd vochtig.
Bijv lucifers in de tent. Daarna in de auto boven op dashboard om te drogen als de zon zich dan toch even liet zien.
Als het weer al te bar werd, ben ik (met auto en plu mee) een stadje gaan bezichtigen.

Ik stond met mijn tentje bij 1 camping op een clif pal aan zee, maar kon desondanks meerdere keren het water niet zien. Veel te mistig/ heiig/ FOGGY!!!
Diverse keren was ik dus blij dat ik de auto bij me had. Zo ook een keer met storm. Auto zo ongeveer op de haringen geparkeerd tegen de wind.
 
Sinds februari vorig jaar heb ik mijn rijbewijs en ben 5 weken door Duitsland, Luxemburg en Frankrijk gaan rijden, waarvan ik ook drie weken alleen heb gereden. Ik heb gekampeerd, zooi dus achterop gegooid en met de de navi aan gaan rijden vanaf huis. Hier heb ik geen reisverslag van maar wel foto's op FB. Afgelopen zomer ben ik in mijn eentje naar Faro in Portugal gereden en heb daar ook nog 10 dagen getoerd met een vriend. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je gewoon moet doen waar je zin in hebt. Natuurlijk zit het soms tegen, maar ik heb de zelf de mooiste trips gemaakt en genoten. Dus trek gewoon je eigen plan samen met je vriend. Veel succes!
 
Als beginnend motorrijder zou ik lekker een motor/hotel zoeken in de Eifel (am vulkanberg manderscheid bijvoorbeeld).
Is ongeveer 350 km vanuit midden Nederland en zorg je voor routes vanuit daar.
Maak je voor iedere dag een mooie route, lekker n dagje cochem

Afstand niet te ver , makkelijk in 1 dag te rijden
Totaal andere omgeving met prachtige wegen in de heuvels
Lekker langs de moezel
Rustig met verkeer, heel weinig stoplichten, geen drempels
Wel met navigatie, makkelijk

Iedereen is anders, maar de eerste keer naar noord Noorwegen of zuid Frankrijk vind ik nogal wat
 
We hebben drie weken de tijd.
En het liefst willen we mooie natuur en in Europa.
In de zomer is het volgens mij nergens echt koud.
Ik zou zelf het liefst naar Nood Noorwegen gaan maar dat werd mij afgeraden gezien ik beginnend bestuurder ben.
Mijn vriend leek Oostenrijk wel leuk, maar ook dit schijnt dan geen aanrader te zijn.

Ik zie niet waarom Noorwegen afgeraden word voor beginnende rijders?

De meeste E wegen daar zijn perfect, er is geen massa toerisme en de temperaturen zijn in de maanden juni en juli prima.

Enige nadeel is dat de drank nogal duur is daar :P
 
We hebben drie weken de tijd.
En het liefst willen we mooie natuur en in Europa.
In de zomer is het volgens mij nergens echt koud.
Ik zou zelf het liefst naar Noord Noorwegen gaan maar dat werd mij afgeraden gezien ik beginnend bestuurder ben.
Mijn vriend leek Oostenrijk wel leuk, maar ook dit schijnt dan geen aanrader te zijn.
Meestal is het in de zomer idd niet koud.
Afgelopen zomer de RDGA gereden. Hoefde nergens kleding te wisselen. Boven iets fris, beneden iets warm.
Zowel in dal als op de passen was goed te doen. Had idd wel veel geluk met het super-mooie weer in die dagen!

In een ander jaar, nadat ik met 40'C-plus op Sicilië had gereden, was het een weekje later op de terugweg over de Gotthardpass maar net iets boven NUL.
Filmpjes gezien van de Noordkaap waar ze op de langste dag door de natte sneeuw reden. Dus wel degelijk koud.
Afgelopen weken met net boven NUL, enkele keren proef-gereden om te zien, wat is beste bescherming. Noordkaap staat nog op mijn lijstje!
 
Ja leuk lekker naar de eiffel, een bak koffie krijgen die nistvte zuipen is, lekker avontuurlijk van dorp naar dorp nasrcdorp welke allemaal op elkaar lijken, filerijden op de leuke wegen als ze nog niet afgesloten zijn voor motorrijders om over de vele controles maar te zwijgen... de campingeigenaren in Duitsland nog even buiten beschouwing gelaten... top joh die Eifel ;) dat doe je een beginner toch niet aan....
 
Ja leuk lekker naar de eiffel, een bak koffie krijgen die nistvte zuipen is, lekker avontuurlijk van dorp naar dorp nasrcdorp welke allemaal op elkaar lijken, filerijden op de leuke wegen als ze nog niet afgesloten zijn voor motorrijders om over de vele controles maar te zwijgen... de campingeigenaren in Duitsland nog even buiten beschouwing gelaten... top joh die Eifel ;) dat doe je een beginner toch niet aan....
Campings in D en het afsluiten van de mooiste wegen in de Eiffel voor motoren, da's zeker niet fijn.
Toch niet al te negatief. Er zijn nog genoeg leuke weggetjes om WEL te rijden ...............................

Trouwens, de camping-baas in Prüm deed echt niet moeilijk. (uitzondering in D?)
 
Ik rij toch al een tijdje door DE zonder problemen eigenlijk, ook nooit gezeik gehad met moeilijke campingbazen. Maar ik ga ook niet in de schoolvakanties.
Meestal is het het van "zet maar ergens neer, we horen het wel :)"
Groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan