Wie zit er in dit geval fout?

Lady j

MF veteraan
29 aug 2002
2.390
0
omgeving den haag
Deze situatie ontstond vanmorgen:

Ik reed op een ventweg, en langs die ventweg bevinden zich aan beide kanten pakeerplaatsen.

Nou reed er een auto voor me en die wilde gaan parkeren. Hij gooide zijn pijl uit naar rechts. Dus ik denk hoppa links er voorbij. Dus stuur naar links en geef al gas bij. Neej wat doet die &^*&*, hij stuurt terwijl zijn kippertje vrolijk naar rechts knipperde vrolijk naar links. Ik vol in de ankers en sta gelukkig op tijd stil. Maar nu komt het mooiste: Ik was natuurlijk een beetje ( ;) ) kwaad en dus gooi ik me motor aan de kant en loop op die vent af om verhaal te halen.

Wat zegt meneer: u zit fout want u moet met uw k*t motor maar ff geduld hebben. Nou daar was ik het dus zacht gezegd niet mee eens, dus heb ik deze vriendelijke meneer even vriendelijk verrot gescholden (heerlijk zo op de vroege ochtend :P )

Maar nu vraag ik me af, ALS het nou fout was gegaan wie zit er dan fout?? Ik denk die man want hij doet iets anders als dat ie aangeeft. Of is dit toch net iets anders bepaald?
 
hallo, nee hij is niet fout volgens de wet maar jij want je kunt en mag niet vertrouwen op knipperlichten en of remlichten, deze kunnen namelijk defect zijn.
maar gelukkig is er niets gebeurd.
dus volgende keer maar wachten tot er voldoende ruimte is om te passeren.
 
Ik denk dat het gegooid gaat worden op: "u reed achterop, DUS was u fout". Hoe kl*te het ook is, het is altijd dé reden om iemand schuldig te verklaren aan een verkeersongeval :(

Ik kan me voorstellen hoe het is, zelf ook wel eens zoiets vergelijkbaars meegemaakt. Nou dan heb je echt zin om diegene eens even flink op zijn (of haar :9 ) plaats te zetten :(

Tegenwoordig houd ik er terdege rekening mee dat een en ander niet verloopt zoals ik het verwacht, maar ik houd zelfs rekening met de meest debiele acties van (meestal) blikkers.
 
De uiteindelijke schuldvraag zal afhangen van de details van de aanrijding.

Als hij jouw in de rechterkant raakt op het moment dat jij hem passeert en hij zijn stuur omgooit, dan zal hij wel aansprakelijk zijn.

Als jij hem echter achterop of in zijn linkerkant raakt, dan zal jij wel aansprakelijk zijn.

Vraag die hier een rol speelt is: Was jij bezig met een bijzondere verrichting (nl. inhalen), hij was het iig wel en dan moet hij alle verkeer voor laten gaan. M.a.w. probeer de situatie zo te schetsen dat jij niet aan het inhalen was.
 
als ik der situatie goed begrijp zou Lady J in zijn zijkant gereden zijn, en niet achterop, omdat hij voor haar neus afgedraid zou zijn...

ik heb met muh brommer voorgehad, alhoewel de situatie anders was, ik was op een voorangsweg aant rijden, en vlak voor men neus draaid er eentje de baan op, in dezelfde richting als degene die ik volgde, remmen was volledig hopeloos, dan zou ik onderuit gegaan zijn of vanachter in de auto gezeten hebben... dus ik wil er gewoon langs, waarna hij (50m verder dan waar hij opgedraaid kwam) terug naar links afdraaide, terwijl ik er dus al naastzat, en ja knal erop natuurlijk...

ik was hierbij in mijn recht, maar heb wel nog een hele ijzerzooi in men been zitten (is al 2 jaar geleden), men knie ziet eruit alsof er 1 of ander groot beest een hap uit genomen heeft, en ik heb muh sport (ijshockey), waar ik toch behoorlijk goed in was (al zegt ik het zelf ;) ) ,moeten opgeven, omdat ik na een halfuur niet meer kon gaan of staan op dat been

dan helpt het natuurlijk niet veel als je in je recht bent...
heb er trouwens nog altijd geen cent van teruggekregen (behalve materiele schade zoals brommer, kledij etc), omdat de lichamelijke schade eerst moet vastgesteld worden, waar ik nog elk half jaar voor naar de doktor moet B|
 
ik neem aan dat die blikker achteruit ging inparkeren?!
Als ie achteruit reed sta jij in je recht. achteruitrijdend verkeer is geen verkeer en moet voorraang verlenen aan al het andere verkeer. Dus ook aan jou.
 
ik neem aan dat die blikker achteruit ging inparkeren?!
Als ie achteruit reed sta jij in je recht. achteruitrijdend verkeer is geen verkeer en moet voorraang verlenen aan al het andere verkeer. Dus ook aan jou.
Neej: hij reed vooruit. Maar hij maakte ook echt een hele vage bocht leek wel. Ik denk dat ie echt van plan was rechts te parkeren maar ineens een mooi plekkie links zag |( |( |(
 
hmm dan is t n ander verhaal.
volgens mij had jij dan ff moeten w88 tottie geparkeerd was. offie nou rechts of links wou parkeren.
 
Dit zal wel een oneindige discussie worden maar ja.

Ik heb tijdens mij rijles geleerd om links in te halen wanneer een auto afsloeg of ging parkeren om zo vlotter door te rijden..


Ik weet niet hoe de situatie was maar als hij ging inparkeren..dan zou ik rekening houden met de volgende dingen:

- Hij stuurt hem er recht van voren in maar kan een stukje met zijn neus uitsteken..

- Hij rijdt er voorbij en zet hem er achteruit in, waar ik ook op zou wachten tenzij de weg breeg genoeg is want ook hier wil de neus wel eens flink uitsteken.


Of: Hij parkeert hem op een paarkeerplaats (je weet wel, auto's naast elkaar) dan kan hij weer 2 dingen doen:

- Hij stuurt zeker een stukje naar links om er helemaal in te passen in een keer.

- Hij rijdt erlangs en rijdt er achteruit in.


Het is zo afhankelijk van de situatie.. maar misschien ben je er ook wel te snel langs gereden.. Je kunt iemand ook even de kans geven om te parkeren..

Ach ja, je kunt het van alle kanten bekijken maar je kunt nu niet vragen wie er fout was want het hangt van de situatie af. Maar ik denk dat jij fout was geweest. Maar misschien zou je het kunnen gooien op het uitvoeren van een bijzondere verrichting... Maar dan zou ik sociaal gezien vinden dat je iemand de kans moet geven om de auto te parkeren.. maar goed een automobilist mag ook uit zijn doppen kijken.
 
Is het niet zo dat je bij een bijzondere verrichting voorrang moet verlenen aan alle weggebruikers??

Tis natuurlijk een beetje vage actie, omdat hij niet stil gestaan heeft denk, maar in een 'vloeiende' beweging links het parkeervak opreedt!?

Puntje bij paaltje trek je denk ik ONTERECHT aan het korste eind.
 
nou als jij getuige hebt dat hij zijn knipperlicht naar rechts aan had staan dan is hij zeker fout
maar zoals hier eerder gezegd over ene technisch foutje
daar mag je niet bij iedere auto van uitgaan vandaar ook apk en dergelijke
en met ene technisch foutje mag ene auto helemaal niet de weg op
het zal in iedergeval wel een hele papier handel worden maar jij staat dan zeker in je recht

maar gelukkig is er niks gebeurd :)
 
Hij gaat parkeren, doet een bijzondere manouevre en moet dus al het overige verkeer voor laten gaan.



Voorbeeld: als je langs de kant van de weg gaat file parkeren, moet je ook eerst wachten tot de auto's die eventueel achter je rijden weg zijn. Tenzij ze natuurlijk aangeven dat ze wel ff willen wachten.
 
heb iets soortgelijks mee gemaakt van de zomer...

ik was twee auto's aan het inhalen en op het moment dat ik naast de eerste auto rij. doet de voorste auto zijn richtingaanwijzer naar links uit om een parkeerplaats op te rijden en slaat direct af zonder in de spiegels of wat te kijken. Dus ik ook vol in de ankers en ben tegen die auto aan gereden. Gelukkig wel een beetje bijgestuurd enzo, dus ik bleef zelfs overeind staan maar wel wat schade aan mijn motor.

Uiteindelijk via zijn verzekering gespeeld en die zeiden dat hij fout was, want hij had eerst in zijn spiegels moeten kijken voordat hij zomaar afslaat. Dus ik kon mijn schade claimen...
 
Hij gaat parkeren, doet een bijzondere manouevre en moet dus al het overige verkeer voor laten gaan.



Voorbeeld: als je langs de kant van de weg gaat file parkeren, moet je ook eerst wachten tot de auto's die eventueel achter je rijden weg zijn. Tenzij ze natuurlijk aangeven dat ze wel ff willen wachten.
Zie je wel, dat zei ik ook al tegen hem. Maar hij zei dat omdat ik er langs ging ik ook met een byzondere manouevre bezig was. En hoe dat precies zit, heb werkelijk geen idee :X
 
Sinds wanneer is gaan parkeren een bijzondere manoeuvre :?
Sinds het iets anders is dan gewoon rechtuit rijden op dezelfde baan..

Dit valt onder kopje, als van baan wisselen etc...


@Joyce gelukkig dat je hem niet heb geraakt... heb dit soort dingen ook al paar keer gehad....
Wees voorzichtig..
 
Je reed op een ventweg met aan beide kanten geparkeerde auto's. Dat komt mij voor als weinig ruimte. Als die auto gaat knipperen was het dan wijs om in te halen? Jij was er zelf bij en weet hoeveel ruimte er was. Had ie jou gezien en wist je dat? Volgens de regeltjes zat hij waarschijnlijk fout. Maar vond jij jezelf nou uitmunten in verkeersinzicht door er effe snel langs te willen?

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en ben jij heel gebleven ;) .
 
Zonder de moralridder te wille zijn, als je voorligger op een smalle weg wil parkeren, laat hem dan effe, probeer nie altijd raprap erges tussen te wringen, het rijdt rustiger voor jezelf je voorligger en alle anderen ... en het bespaart je schade als die voorligger dan toch iets onverwachts doet.
In plain english: Be patient, not patient.
 
Dit is gewoon een kwestie van goed uit je doppen blijven kijken, lastig...

Ik ook zoiets met parkeren bij m'n werk. Ik moet dan een vak langs de weg in. Als je van de ene kant komt is dat geen probleem, dan heb je een ruime bocht. Kom je van de andere kant, dan haal je de draai niet, dus moet je eerst even naar links (met je knipper uit naar rechts) om de bocht naar rechts te kunnen maken.

In de loop van de jaren zijn er al heel wat mensen rechts langs mij gereden. Gelukkig let ik altijd wel redelijk op, dus geen brokken tot nu toe.

Denk toch dat je misschien een beetje geduld had moeten hebben. Wat had hij dan moeten doen? Knipper naar eerst naar links (jij er rechts langs) en dan naar rechts knipperen? Ook niet erg logisch.

Alles nog heel, das het belangrijkste.. :)
 
ALS er iets was gebeurt, was de automobilist schuld.
Bijzondere manouvre (parkeren, wegrijden, omkeren enz) moet altijd het overige verkeer voor laten gaan.
Knippers zegt niks, afremmen en een parkeerplaats inrijden is een bijzondere manouvre. Maar ga dat dan maar eens bewijzen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan