woon/werk op een dax 125?

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Iemand ervaring met woon werk op een dax 125?

-Onderhoud
-Verbruik
-Blok stevig
-Wind op de snelweg

Nog meer puntjes om te weten?
 
Snelweg is niet relaxed, maar wel te doen. Met file is het wel heel erg fijn, je kan heel makkelijk manuvreren. Als ik echt hard vlam op mijn 110cc Monkey rijd ik 1:40, meer zal ie niet zuipen.

Als je veel binnendoor rijd is een dax/monkey/gorilla/PBR ideaal.
 
ik snap het..je duc is te duur..je wilt wel motor rijden..en een scooter is niet je ding.

is een bmw f650 niks voor je? zuinig..goedkoop (voor 1900 euro heb je er eentje)..en kunt er makkelijk de snelweg mee op..en een fun op bochtige dijkjes er bij..

OF..maar dat is wel een totaal ander idee..

koop een bmw k75s (leuke motor..1 op 23. en superdegelijk..)

voor 1500 euro heb je een leuke..weinig kosten aan..en dan in de zomer lekker knallen met die duc van je..

woon werk is ook in de winter..heb je wel eens bedacht dat een dax niet zo goed tegen de pekel kan? kan dan qua onderhoud nog wel eens een best dure motor worden..

een bmw is gemaakt om de winter door te rijden..heeft relatief weinig te lijden..en zijn niet kapot te krijgen.

wat dacht je van kleding..voor woon werk heb je toch wat betere kleding nodig dan alleen in de zomer..reken die kosten eens uit..

Vriend van me heeft ook een dax gehad..die werd van de snelweg afgehaald..mocht wel..maar politie vond het toch te gevaarlijk..kreeg een waarschuwing..

succes met je keuze..
 
6pk volgens drinkyoghurt ..... als je die 6pk echt gebruikt denk ik dat je eerder in de buurt van 1:35-40 uitkomt. Maximaal anderhalve liter per uur kun je erdoor persen (4pk uit een liter brandstof per uur).

Wel een erg leuke kleine machine, zo te zien.

http://www.alibaba.com/product-gs/210011181/DAX_125_with_EEC_COC_approvals.html


klopt, zoals ik het had gelezen op een website halen ze in praktijk 1:35~1:40

nog steeds best netjes, maar de hele tijd top rijden is niet zo leuk voor het blok qua slijtage
 
maat van mij heeft de 80cc en neemt hem elke dag mee in zijn landrover.
die parkeert ie buiten amsterdam en komt ie elke dag met dat ding naar het werk.
moet ie hem wel elke keer in en uit de jeep tillen, dat lijkt mij nou niks he.
verder leuk handig ding hoor.
 
Van Hildo's site

De Dax en de Winter

Slechte combinatie meent Hildo. Er is veel regen en soms klei op de weg. Ook veel wind. Gladde straten en veel wind maken maken van het Dax rijden een stuk riskantere bezigheid dan in de zomer. Hildo vindt het motorfietsje te instabiel en te weinig grip hebben voor dagelijks gebruik in de winter. De 35/35 Watt koplamp geeft te weinig licht tijdens inktzwarte nachten in combinatie met regen en tegemoetkomend verkeer en Hildo ervaart het rijden onder dergelijke omstandigheden als verre van prettig. De oplossing? Hildo rijdt nu gewoon weer met de Harley, dat rijdt stukken stabieler en daar zit wél een koplamp op met een fatsoenlijk H4 unit van Hella met een goede kwaliteit lamp. Misschien is dit binnenkort ook een goede, en veilige, verbetering voor de Dax.

Meer kilometers op de Dax? Die komen er wel, maar het gaat nu echt niet zo hard meer. Zoals gezegd, voor dagelijks gebruik buiten de zomer vindt Hildo de Dax niet echt geschikt. Wat ook meespeelt is dat Hildo niet in een stedelijke omgeving woont. Daar was de Dax stukken beter tot z'n recht gekomen.

Voor in de stad lijkt het me een leuk ding om er iedere dag 60 km mee te moeten rijden :N Zou zelf voor een off road kiezen bv een xt 350/500/600, xl/xr 250/500/600 als je daar rustig mee rijdt kun je er ook 1 op 30 mee rijden.
 
Snelweg is niet relaxed, maar wel te doen. Met file is het wel heel erg fijn, je kan heel makkelijk manuvreren. Als ik echt hard vlam op mijn 110cc Monkey rijd ik 1:40, meer zal ie niet zuipen.

Als je veel binnendoor rijd is een dax/monkey/gorilla/PBR ideaal.


Kijk dit is iemand die er 1 heeft.
Ik zou inprinciepe ook vanaf adam tot zaandam over de snelweg kunnen en de rest binnendoor.
 
ik snap het..je duc is te duur..je wilt wel motor rijden..en een scooter is niet je ding.

is een bmw f650 niks voor je? zuinig..goedkoop (voor 1900 euro heb je er eentje)..en kunt er makkelijk de snelweg mee op..en een fun op bochtige dijkjes er bij..

OF..maar dat is wel een totaal ander idee..

koop een bmw k75s (leuke motor..1 op 23. en superdegelijk..)

voor 1500 euro heb je een leuke..weinig kosten aan..en dan in de zomer lekker knallen met die duc van je..

woon werk is ook in de winter..heb je wel eens bedacht dat een dax niet zo goed tegen de pekel kan? kan dan qua onderhoud nog wel eens een best dure motor worden..

een bmw is gemaakt om de winter door te rijden..heeft relatief weinig te lijden..en zijn niet kapot te krijgen.

wat dacht je van kleding..voor woon werk heb je toch wat betere kleding nodig dan alleen in de zomer..reken die kosten eens uit..

Vriend van me heeft ook een dax gehad..die werd van de snelweg afgehaald..mocht wel..maar politie vond het toch te gevaarlijk..kreeg een waarschuwing..

succes met je keuze..

Zo een bmw is nog teveel in verbruik dan ken ik net zo goed met een carpoolbus gaan
 
klopt, zoals ik het had gelezen op een website halen ze in praktijk 1:35~1:40

nog steeds best netjes, maar de hele tijd top rijden is niet zo leuk voor het blok qua slijtage


Ik zal van adam tot zaandam top rijden aka snelweg.
Voor de rest niet.
Maar waarom is top rijden dan zo slecht?
Met een racer rijd je ook heel vaak hoog in de toeren.
 
Ik zal van adam tot zaandam top rijden aka snelweg.
Voor de rest niet.
Maar waarom is top rijden dan zo slecht?
Met een racer rijd je ook heel vaak hoog in de toeren.

Ik denk dat de racers er voor zijn gebouwd. Maar met een racer rijd je lang niet altijd volgas. En het motorblok van een racer is veel fijner afgewerkt dan zo'n opgevoert brommerblokje. Ik zelf zal nog eerder op een Runner 180 gaan rijden(ja niet met bivakmuts hoor *D )....
 
Ik denk dat de racers er voor zijn gebouwd. Maar met een racer rijd je lang niet altijd volgas. En het motorblok van een racer is veel fijner afgewerkt dan zo'n opgevoert brommerblokje. Ik zelf zal nog eerder op een Runner 180 gaan rijden(ja niet met bivakmuts hoor *D )....
`

Ik wil echt absoluut geen scooter omdat ik niet van scootertjes hou....
opzich is het gewoon een 1 cylinder MOTOR blokkie hoor en geen brommerblokje.
een yamaha tw is ook een 125 cc 1 cylinder motortje valt ook onder motoren
 
Je kan dan veel beter voor een lichte Honda CB125/250 gaan.

Als ik me niet vergis staat er op dit moment een leuke Honda CB125Twin op marktplaats.

Zoiets is ook brommer formaat, maar dan net even wat groter en wellicht veiliger/beter geschikt voor snelweg gebruikt.
Het gaat natuurlijk ook niet hard (ik denk 110 max) maar das met een Dax net zo.

Het lijkt me ook onwijs onveilig met file rijden omdat de koplamp zo laag zit.
Je valt gewoon niet op, en een ritje van 30km is ook niet weinig.
Lijkt me zelfs niet te doen op een Dax.

Zelf weten, maar als je voor een 'brommer motor' wil gaan, ga dan voor een Honda CB125 oid.
Die zijn bovendien ook zuinig en oer degenlijk als je dat belangrijk vind.
 
Daxjes zijn tegenwoordig wel chinese meuk :r dus er zal wel heeel snel onderhoud en zelfs vervanging moeten plaatsvinden: leuk stukje http://www.twolefthands.nl/Dax/Page1 Dax/Dax_page1.htm
Dus woon-werk-verkeer met de Dax lijkt me niet zo verstandige investering op termijn. Voor de (korte) fun-ritjes met mooi zomerweer wel een hele leuke optie (moet je wel geduld hebben en dat heb ik meestal niet onderweg :] ).
 
Laatst bewerkt:
Daxjes zijn tegenwoordig wel chinese meuk :r dus er zal wel heeel snel onderhoud en zelfs vervanging moeten plaatsvinden: leuk stukje http://www.twolefthands.nl/Dax/Page1 Dax/Dax_page1.htm
Dus woon-werk-verkeer met de Dax lijkt me niet zo verstandige investering op termijn. Voor de (korte) fun-ritjes met mooi zomerweer wel een hele leuke optie (moet je wel geduld hebben en dat heb ik meestal niet onderweg :] ).


De roest enz intereseert me niet echt.
Is toch een ww brommer dan.
Tjah dat er wat scheef zit maakt me ook niet veel uit het is geen dure kwaliteit.
Het blok is het belangrijkst moet sterk zijn en dat is het ook wel denk ik.
Dat er snel vervanging moet plaatsvinden lijkt me niet logisch we kunnen niet oordelen omdat het chinees is dat het meteen rommel is vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Daxjes zijn tegenwoordig wel chinese meuk :r dus er zal wel heeel snel onderhoud en zelfs vervanging moeten plaatsvinden.
Je spreekt uit eigen ervaring?

Ik zeg niet dat een dax 125cc alles is. Er zijn na aanschaf een aantal aanpassingen nodig en qua topsnelheid gaat het niet zo erg hard als je snelweg moet rijden. Maar in het buitenland (griekenland,spanje,frankrijk,thailand) rijden ze ook gemakkelijk met 125cc rond en die rijden prima mee met het verkeer.


[x] veilig geschikt
[ ] onveilig ongeschikt
 
Laatst bewerkt:
Ik pak met de pbr wel eens een stuk 100 kmh snelweg maar dat is prima te doen hoor.
(Nu moet ik wel toegeven dat ik met 138cc rondrij, vrachtwagens inhalen geen probleem. Het verbruik van 1:40 haalt ie altijd wel en bij grof doortrappen stijgt het verbuik naar 1:35)
 
Ik rij er gewoon vrolijk mee naar de Bobby meeting in Antwerpen vanaf Haarlem geen probleem hoor jongens :P

Gewoon continue vol gas alleen soms ff tanken en wat eten/drinken over de snelweg.

En op de snelweg hoeven mensen veelal alleen voor zich te kijken en dan boeit het echt niet zoveel dat je zo klein bent ze zien je echt wel.

Origineel blokje kan echt een hoop hebben, alleen de ontluchting meot je ff goed opletten dat dit goed ze werk kan doen en het beste een extra goedkoop ontluchtingsetje, dan gaat hij nog iets harder ook.
 
neuh gelukkig niet, zie die dingen wel in de brommerzaak en daar wordt ik al niet zo vrolijk van. Maar misschien zijn er wel goede Daxen hoor, ik hoop het (voor je). Ik zou voor een leuke 2e hands fiets gaan voor die 1200-1500 euro.


een 2e handse leuke fiets rijd geen 1 op 40-50 he anders had ik er ook wel een brik bijgenomen
 
heb het vermoeden dat je met vol vermogen elke dag rijdt, je `m snel naar de sloop kan brengen.
heb ooit een 125 cc honda gehad, binnen een half jaar was ie verrot door bij gebrek aan vermogen vol gas te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan