kippenei0
Die hard MF'er
In het verlengde hiervan sta ik eigenlijk ook niet te springen om al die nieuwe 'veiligheidssystemen' die nu in de nieuwe auto's worden ingebouwd (zoals bijvoorbeeld de nieuwe Focus).
Om te beginnen met de dodehoekswaarschuwing dmv een oranje lampje in de buitenspiegel. Op het moment dat het lampje brandt zou er iemand in je dode hoek zitten en moet je dus niet van rijstrook verwisselen. In mijn opinie leidt dit logischerwijs tot het blind vertrouwen in dit lampje, wat vervolgens weer leidt tot het niet meer over je schouder kijken om te checken of er daadwerkelijk iemand zit. En wat nou als in de tussentijd het lampje en/of de sensor kapot gaat/gaan? Je kunt het gevolg al raden.
Een tweede voorbeeld is de lain assist, waarbij het stuur en/of stoel begint te trillen als je buiten rijstrook komt en de andere rijstrook of de vluchtstrook op rijdt zonder richting aan te geven. Ik meen me zelfs te herinneren dat het systeem in de Focus zelfs terugstuurt als er (volgens de auto) een aanrijding dreigt. Hoezo hoef je niet meer op te letten of daadwerkelijk nog wel op je eigen rijstrook rijdt????
Een laatste voorbeeld is de automatische stop als je langzamer dan 30 km/u rijdt, dat automatisch de auto tot stilstand brengt als het systeem merkt dat je op een stilstaande auto of obstakel lijkt te gaan knallen. Dus je hoeft niet meer op te letten als je langzamer dan 30 km/u rijdt???
Al deze systemen hebben in mijn ogen de uitwerking dat je niet meer aangespoord wordt om zelf op te letten en wellicht erger nog: je gaat er zelfs blind op vertrouwen. Het netto effect zou daardoor weleens negatief kunnen worden. . .