WW1 weekend

Gerrider

MF veteraan
17 jan 2004
1.081
0
Hallo,

Ik wil graag met mijn vader per motor de slagvelden van de 1e wereldoorlog verkennen. Nu Heb ik dit jaar een weekend van 4 dagen om daar een begin aan te maken en leek Verdun de usual suspect, gezien dit een van de grote slagvelden is.

In dit kader ben ik opzoek naar een mooie aanrij route. Gezien we uit twente/ Salland komen zit er met maar 4 dagen niets anders op dan een stuk snelweg.

Dus mijn plan:
Dag 1 - snelweg tot Maastricht (2u) en dan touristisch naar verdun
Dag 2&3 bij verdun touren en bezichtigen
Dag 4 - terug toeristisch naar Dusseldorf, vanaf daar snelweg terug

Voor dag 1 & 4 zou ik graag jullie advies hebben.
 
Je hebt al voorgenomen de snelweg tot Maastricht te nemen. Wat een optie is (gezien de afstand en best wel aardig als je lokaal niet bekend bent): rij de snelweg door tot voorbij Luik (in het Frans Liège, in het Duits Lüttich), zoek in de buurt van Huy de Maas op, en blijf deze dan volgen. Je komt dan door aardige plaatsjes als Namen (Namur), Dinant en Givet (waar je overal lekker en gezellig kunt eten aan het water) en dan uiteindelijk vanzelf in Verdun.

Als je nog een overnachtingsplek zoekt: Bike and Biker friendly B&B in North East FRance

Hier heb ik positieve verhalen over gehoord. Ze zitten HIER. Let op: Geen eigen ervaring, so please don't shoot the messenger.

Op de terugweg zou je ervoor kunnen kiezen in de buurt van Thionville de Moezel (Moselle / Mosel) te volgen tot Koblenz en aldaar al de snelweg naar huis te pakken. Ook hier geldt dan weer dat je rekening dient te houden met je afstand. Ik schat dat je (met binnendoor naar D'dorf) al gauw op 600km uitkomt. Bij té lang binnendoor rijden zit je dan al gauw 10 uur of meer op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit de Achterhoek ben ik tot 2x keer naar Varennes-en-Argonne gereden (ligt zo'n 30 km van Verdun af.)

De route die ik grofweg heb gereden, was tot Luik snelweg. Binnendoor vanaf Luik via Spa (circuit), Malmedy, Bastogne (Ardennen offensief), Wiltz, Arlon naar de Maas rijden. Je rijdt dan door de Belgische en Franse Ardennen. Kies kleine wegen en je kan heerlijk variëren. Je wilt over Dusseldorf terug, rijdt dan op de terugweg via Luxemburg, Bitburg en Gerolstein.

Je wilt geen tips voor de dag 2 en 3. Toch nog 1, bezoek ook het gebied tussen Verdun en Varennes. Hier hebben de Amerikanen gevochten en daarvan zie je nog veel sporen in de vorm van monumenten, loopgraafstelsels (ondermeer de kaisertunnel bij Varenne) en een groot ereveld in Romagne-sous-montfaucon (daar is ook een klein maar erg leuk museum van een Nederlands stel.) Als je daar dan toch bent bezoek dan ook Bute de Vauqois, cote de Morthomme en cote 304. Alle 3 bergtoppen waarover tijdens de strijd zeer heftig gevochten is. Ik vond het een zeer interessant gebied.

Succes.
:)
 
Thanks voor de tips! Helpt me enorm met planning.
Ik weet dat het een flinke rit wordt, maar dat moet te doen zijn. :)
 
Ik zou zeggen voor Maastricht er af, door zuid limburg (stukken amstel gold race) via valkenburg omlaag de Ardennen in en dan zo via de Semois richting Verdun.

Beek, Schimmert, Hulsberg, Valkenburg, margraten, Aubel, Battice, Pepinster, Theux, Stoumont, Trois Ponts, Vielsalm, Hauffalize, Bastogne (via N30) en dan kuin je nog een mooi uitstapje maken richting Bouillon als je daar zin in hebt omdat daar gruwelijk lekker bochtjes liggen of gelijk naar Verdun rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan