XT500 oplap project

Zo, luchtfilter box erop gezet, kabelboom er even 'globaal' opgelegd, tellers eraan inc. stuur. achterspatbord even in de tectyl gezet.

En nog andere kleine dingetjes, begint steeds meer op een motor te lijken *D
 
full
 
Ja KUT dat weet ik, maar ik heb geen foto toestel nu :(

Gelukkig zitten de prachtige plaatjes van mijn profsesioneel vorderende Yamaha XT500 uit negentienhonderdzevenentachtig door mijn geniale ambachtelijke vakmanschap in mijn hoofd :+


( ja, ik baal er ook van dat ik geen plaatjes heb )
 
Ja KUT dat weet ik, maar ik heb geen foto toestel nu :(

Gelukkig zitten de prachtige plaatjes van mijn profsesioneel vorderende Yamaha XT500 uit negentienhonderdzevenentachtig door mijn geniale ambachtelijke vakmanschap in mijn hoofd :+


( ja, ik baal er ook van dat ik geen plaatjes heb )

Je hebt zeker ook nog een telefoon met draaischijf... :Y
 
Sterker nog :+

Ik heb geen telefoon :)

Alleen de thuis telefoon (met druktoetsen en koort), maar ik verdom het om de hele dag lastig gevallen te worden door zo'n klote mobieltje. *D Begin ik niet aan.

Als ik niet thuis ben ben ik aan het werk, aan het sleutelen, of bezopen aan de bar.
Dan wil ik niet lastig gevallen worden. :)
 
Beetje electra gedaan, vooral de kabelboom goed weten te frotten, en 267 verschillende stekkertjes in de koplamp zien te proppen.

Uitlaatbocht erop gezet, gaskabel(s) op de carb aangesloten, koppelings kabel en decompressie kabel aangesloten.
En de hendeltjes erop gezet.

Morgen kan ik hopelijk de electra afmaken (achterkant) , en kijken of alles het wil doen, inc. de vonk.

(starten doe ik hopelijk van het weekend)

Dan heb ik als het goed is ook weer een camera'tje dus komen er een shitload foto's en hopelijk de 1e start in, 2jaar... volgens mij...
 
Ha mr Ed,
mag ik even binnen vallen. Lees net je topic en ben ook met een xt-tje bezig. Ben een jaar geleden begonnen, heeft lang stil gelegen en ben nu net weer bezig af en toe.
Wat me van het hart moet zijn je opmerkingen over het frame. Het is ongehoord hoe slecht die jappen in die tijd lasten, en vooral hoe slecht het werd afgewerkt. Je komt overal las-spetters tegen van het mig-lasproces en de inbranding van de lassen laten vaak te wensen over. Ik ben lasser van beroep en zo zou ik m'n werk niet af durven leveren. Het frame van de xt staat niet bekend als zo verschrikkelijk sterk als jouw richter wil doen geloven maar het moet gezegd 'it does the job'. De achtervork is aan de slappe kant. Een sr kent zwaardere frame buizen en achtervork.
Ik heb ook een topic wat je misschien leuk vind: brikken en klassiekers > XT500 76'er
 
Verklaard een hoop als je XT uit '76 komt.

Heb ook een oude Honda CB77 ( 305cc twin ) (1966) , daarvan is het laswerk ook slecht, maar wel weer 'goed genoeg'

Schijnt dat het juist dit 'aparte' laswerk is dat deze fiets zo'n bijzonder karakter geeft (is een straat/race fiets)

Mijn XT is '87, dus dat scheelt weer een aantal jaar ervaring. ;)

Ik ben zelf geen lasser, maar ik heb genoeg gezien om te beoordelen dat dit 'prima' laswerk is.

Spetters vallen wel mee, zijn gewoon stevige lassen.

Als jij professioneel lasser bent kijk je zoiets anders (kritischer) tegen een las aan.
Dat je een las van ruim 30jaar oud dan als slecht beoordeeld is dus helemaal niet raar.

Voorlopig zit je XT al ruim 30jaar aan elkaar, dus zo verschrikkelijk slecht zal die las ook wel weer niet zijn :)
 
Gisteren een beetje verder gegaan met de electra, hoop contactjes even opgeschuurd en ingespoten met contact-spray.
Ook het accu'tje erop gezet, en het neutraal lampje brand als ik het contact aan zet *O*
( zitten nog geen andere lampen op )

Voorrem aangesloten samen met de km-teller kabel, aantal beugeltjes om de kabels netjes te laten lopen er ook opgezet, en even bezig geweest om de achterrem aan te sluiten.

Wat helemaal niet lukte :(

Volgens mij doe/deed ik iets fout met de rem-as die in het frame gaat, ik snapte er geen kudt van, de rem 'trok' niet, maar duwde, en dat werkt natuurlijk niet :+

Alles 10x over gedaan, maar kwam steeds op dezelfde fout uit :(

Het is vast iets heel 'simpels' dat ik verkeerd doe, maar gisteren zag ik het gewoon niet.

Inmiddels een aantal plaatjes bekeken van XT's hoe het zou horen te zitten :+
Hopenlijk lukt het vanmiddag dan wel :?

Als dat vanmiddag allemaal wil lukken kan ik hem met een beetje mazzel vanmiddag starten, en anders word het vrijwel zeker morgen :)

Ook nog ander goed nieuws : Ik heb het foto toestelletje terug *O*
Dus vanmiddag komen er zoiezo wat foto's van de hele ding :)
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een beetje verder gegaan met de electra, hoop contactjes even opgeschuurd en ingespoten met contact-spray.
Ook het accu'tje erop gezet, en het neutraal lampje brand als ik het contact aan zet *O*
( zitten nog geen andere lampen op )

Voorrem aangesloten samen met de km-teller kabel, aantal beugeltjes om de kabels netjes te laten lopen er ook opgezet, en even bezig geweest om de achterrem aan te sluiten.

Wat helemaal niet lukte :(

Volgens mij doe/deed ik iets fout met de rem-as die in het frame gaat, ik snapte er geen kudt van, de rem 'trok' niet, maar duwde, en dat werkt natuurlijk niet :+

Alles 10x over gedaan, maar kwam steeds op dezelfde fout uit :(

Het is vast iets heel 'simpels' dat ik verkeerd doe, maar gisteren zag ik het gewoon niet.

Inmiddels een aantal plaatjes bekeken van XT's hoe het zou horen te zitten :+
Hopenlijk lukt het vanmiddag dan wel :?

Als dat vanmiddag allemaal wil lukken kan ik hem met een beetje mazzel vanmiddag starten, en anders word het vrijwel zeker morgen :)

Ook nog ander goed nieuws : Ik heb het foto toestelletje terug *O*
Dus vanmiddag komen er zoiezo wat foto's van de hele ding :)


ja dat is echt mega ruk om die er in te krijgen. je hebt zeker al je veren en achterwiel er in zitten? wat ik gedaan heb is ff de veren los en dan de achterbrug naar beneden (of omhoog, weet het niet meer) duwen. dan heb je genoeg ruimte om um der goed in te krijgen :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doe/deed ik iets fout met de rem-as die in het frame gaat, ik snapte er geen kudt van, de rem 'trok' niet, maar duwde, en dat werkt natuurlijk niet :+

Alles 10x over gedaan, maar kwam steeds op dezelfde fout uit :(

Het is vast iets heel 'simpels' dat ik verkeerd doe, maar gisteren zag ik het gewoon niet.

Hevel ff omdraaien..
 
Volgens mij doe/deed ik iets fout met de rem-as die in het frame gaat, ik snapte er geen kudt van, de rem 'trok' niet, maar duwde, en dat werkt natuurlijk niet :+

Alles 10x over gedaan, maar kwam steeds op dezelfde fout uit :(

Het is vast iets heel 'simpels' dat ik verkeerd doe, maar gisteren zag ik het gewoon niet.
Dan heb jij er eentje met een rem-virus. Daar zijn een paar series van gemaakt. Herkenbaar aan de kromme frames. Is niets aan te doen.
;)
 
Laatst bewerkt:
:+

Hij zit :)
Snapte nu wat ik verkeerd deed, ik heb inderdaad de rechter schokbreker even losgehaalt, daarna ff op de XT zitten zodat hij wat inzakt, en dan met 1 linker-hand omlaag houden, terwijl je met de andere linker-hand het geval erin propt :+ *O*

Zoals beloofd, piccie's !

045.jpg


Neutraal lampje werkt :)

046.jpg


lightning-1.jpeg


:+
Jep, hij vonkt :)

055.jpg


Achterspatje, nog geen zin gehad om de achterlamp erop te zetten, electra :r

047.jpg

Komt volgende week wel.

Zo verliet ik de motor gisteren nadat het niet lukte met de rem.

048.jpg


Vwalla !

052.jpg


Draadjes :+

049.jpg


050.jpg


Motorblokje.

051.jpg


Kettingspanner erop gezet, ketting op spanning gezet, rem afgesteld, en het trendie schakelpookje erop gezet, zo'n inklapbare, dan raakt ie vast minder snel krom :+

053.jpg


En mijn naam zou niet Ed zijn als ik geen genie was.
Dus even een tankje gemaakt, met ontluchting, en uiteraard is ie netjes dicht. Getest op druk met water *D

054.jpg


Morgen gaan we hem starten :)

Ook nog even de carburateur ontdaan van de oude benzine, en even doorgespoelt met WD40, zou nu mooi schoon moeten zijn. (heb hem niet open gehaalt, is volgens mij niet nodig)

Natuurlijk ook de koppeling even afgestelt en de olie erin gegooit.
( de olie die erin zat voordat ik het ongeluk kreeg zat er net een week in ofzo, dus die zit er nu weer gewoon in )

Nou, wish me en de XT luck voor morgen. :)
We maken natuurlijk een mooi filmpje van de 1e start. ;)
 
Nu nog een mooi supertrapp uitlaatsysteempje erop 8-) Dikke klappen *O*

Mooi project succes met de afronding!!
 
Nou vandaag dus geprobeerd het beesie te starten, but failed... -O-

Gelukkig weet ik de oorzaak al, en het is geen moeilijke.
Accu is net iets te leeg om een goede vonk te kunnen geven :+

Ik had de accu nadat ik hem geprobeerd had te starten, al op de lader gezet.
Toen liep ik tegen zo'n jump-starter ding aan, en dacht, he, dan sluit ik die even snel aan om te kijken of ik meer reactie krijgen...
En meteen bij iedere kick een dikke vette klap, oorzaak gevonden dus.. *O*

Accu'tje is op de lader gezet, ik dacht dat er nog wel genoeg juice inzat om hem te kunnen starten, helaas...
Maar het is gelukkig geen groot probleem, morgen nog maar eens proberen :)

Foto van mijn geniale tankje.

001-54.jpg


002-41.jpg


En hier e.v.t. een filmpje waar mijn wanhoops pogingen te zien zijn :+



Toen ik dus de jump-starter even los op de kabeltjes had gezet, kreeg ik direct goede reactie van de fiets, dus dat moet dan wel goed zitten. :)

Overigens heb ik de fiets welgeteld 3 hele slagen aan het lopen gekregen met het lege accu'tje *O*

Morgen een hopelijk een beter filmpje *D
 
Die van mij loopt al jaren zonder accu, dus dat kan het niet zijn.

Kan wel zijn dat de accu het toch is qua kortsluiting ofzo. Mijn ervaring is sowieso dat de XT500 het over het algemeen beter doet zonder accu. Maar goed, de ontsteking werkt in een circuit waar de accu geen deel van uitmaakt, dus heel logisch is het verhaal van Ed niet.
 
Kan wel zijn dat de accu het toch is qua kortsluiting ofzo. Mijn ervaring is sowieso dat de XT500 het over het algemeen beter doet zonder accu. Maar goed, de ontsteking werkt in een circuit waar de accu geen deel van uitmaakt, dus heel logisch is het verhaal van Ed niet.

Rotte accu kan als weerstand gaan werken bedoel je eigenlijk.
 
Wordt je bougie wel nat van al dat trappen?

en ben je d`r 100% zeker van dat het benzine is wat er in de fles zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan