Yamaha death wobble of shimmy - gevaarlijk? en hoe op te lossen?

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
Hey allen,

ik twijfel er aan om een Yamaha XVS 950 c-spec 60th anniversary edition te kopen.
Na wat research vind ik vooral heel positieve reviews maar met 1 gelijkaardig probleem (ook op de Yamaha Bolt). Sommigen noemen het the Death wobble maar dat lijkt me hier een verkeerde naam.
In onderstaande video is het direct te zien. En ook rond minuut 6:40.
Bij het vertragen en het loslaten van de handle bars, begint hij bijna onmiddelijk te wiebelen en dat wordt alleen maar erger.
Maar tijdens een testrit heb ik helemaal niets gemerkt zolang ik de handlebar maar vast houdt.

Belangrijkste vraag is: is het toch gevaarlijk ondanks dat ik altijd mijn stuur vast houdt? Ik ben geen stuntrijder dus dat is geen probleem.

En waar ligt het probleem waarschijnlijk? Sommigen lijken het op te lossen met het vervangen van de banden maar het lijkt een probleem te zijn met verschillende type banden dus het lijkt me eerder ergens anders te liggen. Anderen spreken over: "Its not the tires it's your steering bearing. They come stock with really shitty bearings. I changed mine to tapered. No wobble anymore. "

Iemand ervaring hiermee? Tips?
Of gewoon zo laten en er mee rijden en goed mijn stuur vast houden? :)



.
 
hebben wel meer motoren last van. zolang je het stuur vast houd geen probleem. gewoon lekker mee rijden en je niet druk over maken. ik heb zelfs een fiets gehad die er last van had (en dat vond ik toen heel vervelend want het was stoer om zonder handen te fietsen) maar als je het stuur vast hield niks aan de hand. als je er echt last van hebt omdat je vaak zonder handen aan het stuur rijdt (ik zou niet weten waarom je dat wilt maar dat moet je zelf weten) dan zet je er een stuurdemper op en dan ben je van het probleem af.
het probleem wordt normaal veroorzaakt door de geometrie (steile balhoofdhoek en weinig naloop) en een frame dat niet al te stijf is maar dat zijn dingen die je niet al te makkelijk op kan lossen. maar je krijgt wel de voordelen van een fijn sturende fiets dus het is een keuze. als je er zelf geen last van hebt niet laten tegenhouden door filmpjes op het www.
 
Niets aannemen van iemand die zich niet kan uitdrukken zonder elke 5 woorden 'gnarly; te gebruiken.
en normale spiegels monteren.

gnarly-gnarly-sheen-t-shirt-black-front.jpg


en als een dergelijk nieuwe motorfiets dat doet gewoon als voorwaarde stellen dat ze dat verhelpen, uitgaand dat je hem bij een bedrijf koopt.
 
Niets aannemen van iemand die zich niet kan uitdrukken zonder elke 5 woorden 'gnarly; te gebruiken.
en normale spiegels monteren.

gnarly-gnarly-sheen-t-shirt-black-front.jpg


en als een dergelijk nieuwe motorfiets dat doet gewoon als voorwaarde stellen dat ze dat verhelpen, uitgaand dat je hem bij een bedrijf koopt.

Haha, ik snap wat je bedoelt met de Gnarly maar was gewoon een filmpje waarin het duidelijk is. Er zijn er nog die over die wobble gaan die van iets serieuzere bronnen komen hoor :)
 
Heb jezelf al eens op dit type motor gereden? Zoniet, dan eerst dat doen en een eigen mening vormen.

Ik heb het filmpje gezien en vond het niet wereldschokkend. Mijn ZZR1100 had dit ook en na wat gerommel met bandenspanning plus aanpassing van de voorvering was dat opgelost.

En....waarom zou je je stuur loslaten.🙂
 
Verschillende motoren gereden die dat hadden, ook nieuwere motoren. Mijn huidige motor heeft het ook. Met nieuwe banden is het even weg, maar na een paar duizend kilometer komt het langzaam weer terug. Niks aan de hand, zolang je het stuur vast houdt gebeurd er helemaal niks, ook niet op hogere snelheden. Met lagere bandenspanning wordt het erger, dus gewoon de banden goed op spanning houden en niet druk om maken.
 
Hey allen,

ik twijfel er aan om een Yamaha XVS 950 c-spec 60th anniversary edition te kopen.
Na wat research vind ik vooral heel positieve reviews maar met 1 gelijkaardig probleem (ook op de Yamaha Bolt). Sommigen noemen het the Death wobble maar dat lijkt me hier een verkeerde naam.
In onderstaande video is het direct te zien. En ook rond minuut 6:40.
Bij het vertragen en het loslaten van de handle bars, begint hij bijna onmiddelijk te wiebelen en dat wordt alleen maar erger.
Maar tijdens een testrit heb ik helemaal niets gemerkt zolang ik de handlebar maar vast houdt.

Belangrijkste vraag is: is het toch gevaarlijk ondanks dat ik altijd mijn stuur vast houdt? Ik ben geen stuntrijder dus dat is geen probleem.

En waar ligt het probleem waarschijnlijk? Sommigen lijken het op te lossen met het vervangen van de banden maar het lijkt een probleem te zijn met verschillende type banden dus het lijkt me eerder ergens anders te liggen. Anderen spreken over: "Its not the tires it's your steering bearing. They come stock with really shitty bearings. I changed mine to tapered. No wobble anymore. "

Iemand ervaring hiermee? Tips?
Of gewoon zo laten en er mee rijden en goed mijn stuur vast houden? :)



.
Wat je ziet is een resonantie van het rijwielgedeelte. Dat dit alleen bij een bepaalde snelheid gebeurt komt door de draaisnelheid van de wielen op dat moment. Dan komt de draaisnelheid van de wielen overeen met de eigenfrequentie de rest van het rijwielgedeelte.
Inderdaad zijn ook balhoofdlagers, banden, en net niet rechte wielen van invloed. Ook zal het opvallend kleine stuurtje op het filmpje geen gunstige uitwerking hebben.
 
Ik heb het met een CB900F (1980) gehad. Originele stuurhelften vervangen door clipons zonder stuurgewichten, Rap wat ijzer in/aan die clipons gemaakt, toen was het weer voorbij. Geen fijne ervaring als je er niet op bedacht bent.En dat was niet wat die yamaha ervoer , maar een heul bietje meer, ik was hem bijna kwijt .
 
Terug
Bovenaan Onderaan