Yamaha NMAX 125 / 155

Oef! Dat is idd veel. Waar is de tijd dat je er nog 3999 voor betaalde? Aan de andere kant: al het lichte spul is nu stevig aan de prijs, menig 125cc''er kost meer dan zo'n 2023 nmax. Dus ergens valt deze verhoging nog mee voor wat je krijgt.
 
Oef! Dat is idd veel. Waar is de tijd dat je er nog 3999 voor betaalde? Aan de andere kant: al het lichte spul is nu stevig aan de prijs, menig 125cc''er kost meer dan zo'n 2023 nmax. Dus ergens valt deze verhoging nog mee voor wat je krijgt.
Dat is dan ook wel weer waar. En ik denk dat het ook betekent dat onze nu een hogere inruilwaarde hebben.
 
Oef! Dat is idd veel. Waar is de tijd dat je er nog 3999 voor betaalde? Aan de andere kant: al het lichte spul is nu stevig aan de prijs, menig 125cc''er kost meer dan zo'n 2023 nmax. Dus ergens valt deze verhoging nog mee voor wat je krijgt.
Maar je moet het wel betalen 😂
 
Dat is dan ook wel weer waar. En ik denk dat het ook betekent dat onze nu een hogere inruilwaarde hebben.

Bij de dealer niet hoor, die kijkt wat ie heeft gekost en dan heb jij een prijs in je hoofd en daar gaat dan nog gerust 1000 euro vanaf. :+ Maar de 2e hands markt is sowieso wel omhoog gegaan, dus je krijgt er in principe wel meer voor terug dan voorheen.

Maar je moet het wel betalen 😂

Yup. Maar dan nog vind ik de NMAX 155 wel betaalbaar voor wat je krijgt. En tegenwoordig nog wel incl tractiecontrole en start-stop Als je ziet wat de 125's kosten tegenwoordig, dan val ik er van achterover. Een YZF-R125 kost € 6.999,-. Dat is dan wel de beste 125 zo'n beetje, maar ik heb 400 euro meer betaald voor mijn Kawasaki ER-6N in 2016. Goed, appels en peren en inflatie er nog tussendoor, maar 7000 euro is een hoop geld voor een 125cc'er.
 
Ik heb ChatGPT, de AI tool, gevraagd om een testverslag van de NMAX 155 te schrijven. Die maakt dus random een test.
Het is dus niet een bij elkaar geraapt zooitje tekst van diverse websites, want als ik een paar zinnen door Google haal, kan deze niets vinden.

Kan ik al stoppen met mijn site of is ChatGPT nog niet alles? :+

Mijn vraag: "Schrijf een testverslag van de NMAX 155"
Antwoord (na dat ik vroeg 'm in het Nederlands te schrijven, Engels kwam eerst):
"Sure! Hier is een mogelijk testverslag voor de Yamaha NMAX 155:

De Yamaha NMAX 155 is een scooter die probeert een balans te bieden tussen prestaties, comfort en gemak tegen een betaalbare prijs. In mijn ervaring met de NMAX 155 vond ik dat het deze beloftes grotendeels waarmaakt.

We beginnen met het design en de bouwkwaliteit, de NMAX 155 heeft een modern en sportief uiterlijk dat goed staat op de weg. Het is ook goed geconstrueerd, met een stevig frame en een goede pasvorm en afwerking. De enige nadelen zijn dat sommige plastic onderdelen, zoals de opbergvakken, een beetje goedkoop aanvoelen.

Wat betreft de prestaties heeft de NMAX 155 genoeg vermogen voor de meeste stedelijke verplaatsingen, met een soepele acceleratie en een topsnelheid van rond de 100 km/u. Het stuurgedrag is ook goed, met een responsieve en stabiele rit. Echter, het is niet de krachtigste scooter in zijn klasse, dus als je op zoek bent naar veel snelheid en wendbaarheid, moet je misschien elders kijken.

Brandstofefficiëntie is een van de sterktes van de NMAX 155, met een brandstofbereik van ongeveer 300 km op een enkele tank. Het loopt ook op gewone benzine, die breed verkrijgbaar is.

Op het gebied van comfort en gemak doet de NMAX 155 het goed, met een comfortabele en rechtopstaande rijhouding, gemakkelijk te bedienen bedieningselementen en handige functies zoals een opbergvak onder de zitting en een USB-oplaadpoort.

Wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud heeft de NMAX 155 in mijn ervaring geen grote problemen of stilstanden gehad. Het is ook gemakkelijk te onderhouden, met een toegankelijk luchtfilter en oliefilter die thuis kunnen worden vervangen.

Al met al zou ik zeggen dat de Yamaha NMAX 155 een goede keuze is voor stadscommuters die op zoek zijn naar een betrouwbare en brandstofefficiënte scooter die ook comfortabel en gemakkelijk te rijden is. Hoewel het niet de krachtigste of wendbaarste scooter op de markt is, biedt het een goede balans tussen functies en prestaties voor zijn prijs
."

Topsnelheid is niet juist, oliefilter is een zeefje (al is dat wel makkelijk toegankelijk), 300 km haal ik niet op een tank.
Ik heb ook gevraagd welke scooter dan krachtiger is in die klasse:

"Het is moeilijk om te zeggen welke specifieke scooter "beter" is in dezelfde klasse als de Yamaha NMAX 155, aangezien dit kan afhangen van een aantal factoren zoals persoonlijke voorkeur, budget en voorgenomen gebruik. Verschillende scooters kunnen uitblinken in verschillende aspecten, zoals vermogen, brandstofefficiëntie, comfort, gemak of betrouwbaarheid.

Dat gezegd hebbende, zijn er enkele scooters die vergelijkbaar zijn met de Yamaha NMAX 155 wat betreft grootte, vermogen en prijsklasse, zoals de Honda PCX 150, de Kymco Like 150i en de SYM Cruisym 300i. Deze scooters kunnen verschillende functies en prestatiekenmerken hebben die voor sommige rijders meer of minder geschikt kunnen zijn.

Uiteindelijk zal de beste scooter voor u afhangen van uw specifieke behoeften en voorkeuren. Het is een goed idee om wat onderzoek te doen en verschillende scooters in dezelfde klasse te vergelijken om te zien welke het beste bij u past. Het is ook een goed idee om verschillende scooters te testen om een gevoel te krijgen voor hoe ze aanvoelen en presteren.
"


Hoewel de antwoorden best geinig zijn, denk ik nog niet dat ChatGPT gedetailleerde testverslagen kan maken. :+
 
Zo, dat ChatGPT verslag valt niet tegen. Bizar dat dit kan.

Je zou voor de gein een website kunnen maken met dit soort verslagen. :')
Maar als je dan weer vraagt te schrijven over de Suzuki GSX-8S, dan praat ie over 200 pk, wat echt niet klopt.
Maar hoe dan ook wel knap wat ze hebben gebouwd!
 
Is de Nmax 155 nieuw te koop in België?
volgens Belgisch dealer alleen de 125
Dat zou best inderdaad alleen de 125cc kunnen zijn.
125cc is nog A1 en je kan er in BE met een B rijbewijs mee rijden vanaf 2 jr na het behalen van je B rijbewijs mits enkele praktische lessen. Vrij makkelijke overgang dus. Terwijl dat met een 155cc niet mogelijk is. Die is A2. Als je dan toch de moeite doet om een A2 te behalen dan kan je al even goed direct voor een 250 of 300 gaan.
 
blijft een mooie scooter voor het geld. een aprilia gt 200 zit ook in die prijsklasse.

Tot Aprilia ook de prijs omhoog gooit. Maar de keus om voor Aprilia dan te gaan is nu wel groter.

Heeft de nieuwe NMax nog steeds zo’n kleine tank?

Het nieuwe model heeft een half litertje meer. Dus het is van 6,6 liter naar 7,1 liter gegaan. Vind het nog wel meevallen hoor, met het oude model en dan 1 op 35 kan je nog zeker wel 200 km rijden voor je mag tanken. Met mijn Kymco K-Pipe 125 stond ik elke 100 km bij de pomp en dan kon er weer 2 a 3 liter in.

Is de Nmax 155 nieuw te koop in België?
volgens Belgisch dealer alleen de 125
Op de Belgische site zie ik 2x de 155 en 2x de 125. Maar ik zie ook de Tricity 155. Geen idee, de dealer zal het wel weten.
Die 2x komt waarschijnlijk door een foutje en laat nog een oud bouwjaar erbij zien.
In Nederland is de 125 weer niet te koop.
 
Boven 250cc moet je in België jaarlijks verkeersbelasting betalen. Voor een scooter “erbij” die niet veel gebruikt wordt, een beetje sneu.
 
Naast dat ChatGPT, kan je ook plaatjes door AI laten maken. Dit is dan MidJourney (via Discord). Heb gevraagd om een Yamaha NMAX te tekenen met een motorrijder erop, op de snelweg, die een F1 auto inhaalt.

Krijg je dit;

clau_Motorcyclist_on_a_Yamaha_NMAX_riding_fast_and_overtaking_F_89c4208a-03c6-41aa-9029-da32acb4051a.png


en

clau_Motorcyclist_on_a_Yamaha_NMAX_riding_fast_and_overtaking_F_6e9badbf-7fa8-45c6-92e8-01f2fea7b88d.png


Mag niet zeuren, het is binnen 60 seconden gemaakt. :+
Misschien als ik betere woorden gebruik, kan er wel wat moois uitkomen.

NMAX 155 in cartoon-style, dan krijg je dit;

KJNL_Yamaha_NMAX_155_in_cartoon_style_0710769e-33cb-4971-b459-16121d198394.png


Niet heel slecht, maar ik krijg een beetje een idee dat het de TMAX en NMAX mixt.

Als je de juiste woorden weet en de leukste tekenstijlen, dan krijg je echt wel iets aparts.

Hier heb je 'Een persoon op een Yamaha NMAX 155, Simpsons-stijl'.

KJNL_person_riding_a_Yamaha_NMAX_155_simpsons_style_914b231d-3c59-4494-8a55-81ff35a83991.png


AI weet dat het een scooter is, maar is dan weer niet gedetaileerd. Misschien moet ik dat er dan weer bij zetten.

Genoeg offtopic weer, hoewel dit natuurlijk wel soort van over de NMAX ging. :+
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, dat is leuk om te zien. In de toekomst hoeft niemand meer te werken. :+

Die kant gaat het wel op, al is dit nog verre van perfect. Maar wel geinig dat het binnen 60 sec. kan.
Je kan 25x gratis wat laten maken, daarna kan je een abonnement nemen van $10 per maand of $30 per maand, grootste verschil is dat je bij die van $10 maar 200 plaatjes kan laten maken en daar ben je echt zo doorheen. Voor $30 is het ongelimiteerd en krijg je volgens mij meer GPU-kracht, waardoor je sneller de resultaten ziet.

Wel jammer dat het 4:3 is, ik zou graag 16:9 plaatjes willen zien. Maar er zijn veel meer AI's die dit soort dingen kunnen genereren. Het gaat steeds beter worden, ook teksten etc.
UIteindelijk hoef je niet meer te werken, gaan robots alles doen en is het aan de mens de taak precies de juiste bewoording te gebruiken om iets voor elkaar te krijgen.


Hier nog een ChatGPT'tje van de NMAX. :') _O- :o

1673855766740.png


En nu ben ik hier klaar met AI's. :)
 
Laatst bewerkt:
Geweldig en het komt nog geloofwaardig over ook.
Bij de bejaarde klopt een zin niet helemaal, foutjes laten het minder AI lijken. ;)

Maar met die plaatjes klopt het overigens ook niet altijd hoor, ik wilde graag een vrouw op een Kawasaki ER-6N zien.
Die vrouw werd goed getekend (hoewel, de ogen stonden niet altijd even recht), maar de Kawasaki was ver te zoeken. Allerlei niet bestaande modellen en soms knipperlichten in de voorband of ergens anders. Ik denk echter voor designers van motoren dat dit goed mee kan helpen, want de vier voorbeelden die ik kreeg zagen er best geslaagd uit of met wat aanpassingen zo klaar voor verkoop.
 
Bij de bejaarde klopt een zin niet helemaal, foutjes laten het minder AI lijken. ;)

Maar met die plaatjes klopt het overigens ook niet altijd hoor, ik wilde graag een vrouw op een Kawasaki ER-6N zien.
Die vrouw werd goed getekend (hoewel, de ogen stonden niet altijd even recht), maar de Kawasaki was ver te zoeken. Allerlei niet bestaande modellen en soms knipperlichten in de voorband of ergens anders. Ik denk echter voor designers van motoren dat dit goed mee kan helpen, want de vier voorbeelden die ik kreeg zagen er best geslaagd uit of met wat aanpassingen zo klaar voor verkoop.
Ik ga voortaan jouw reviews extra kritisch lezen... haha! 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan