Yamaha R1 Probleem / Oplossing Topic

DutchR1

Die hard MF'er
3 dec 2002
971
0
Gelderland / Tiel
gewoon goede fiets :)

mijn '99 begon ooit meer uitlaatgeluid te maken dan normaal, staalkabeltje die de exup klep moest dichttrekken was gebroken.

Verder eigenlijk geen problemen gehad...

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
lijstje:

98 R1 last met versnellingsbak, maar kwam meestal door lomp schakelen tijdens wheelien
tikken uit kop, schijnt erbij te horen
koelvloeistof lekken op uitlaat, keerring waterpomp welke in carter zit en overloop heeft boven exup klep.
scharnier exup klep moet wel eens schoongemaakt worden, klinkt alsof die maar op 3 cilinders loopt.
olieverbruik, lijkt vooral doordat er een olieniveau sensor is welke al zeer snel reageert.
contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem, revisie beste oplossing
meer eigenlijk niet toch???
en dat voor alweer 7 jaar R1

Japiejo5

MF veteraan
9 sep 2003
2.745
1
41
Schrubbekutteveen (bij Amsterdam)
Ik heb het idee dat mijn R1 (2000) bij 5500 toeren en hoger (6e versnelling) relatief veel trillingen produceert! wanneer ik in z'n 4 of 5 rij en m lekker doortrek lijkt het een stuk minder!

Iemand ideeen of dit kwalijk is of misschien tot iets kan leiden of ergen of duidt!? Thanks!

Herr Flick

MF veteraan
25 feb 2003
8.632
3
lijstje:

contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem
Ik heb al verschillende Yammies gehad, en nooit problemen met het contactslot gehad,volgens mij ligt het niet zo zeer aan het slot maar aan de gebruiker,deze vind het vaak leuk om 32 sleutels aan zijn sleutelbos te hangen,hierdoor slaat het slot uit.

Tip : alleen je sleutel in het slot, en verder geen zooi eraan

:)

Crash

MF veteraan
8 aug 2002
1.771
0
39
Den Haag
lijstje:
Tikken uit kop, schijnt erbij te horen
Olieverbruik, lijkt vooral doordat er een olieniveau sensor is welke al zeer snel reageert.
Contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem, revisie beste oplossing
:^
+ Lekkende pakking van dynamodeksel, nieuwe pakking en vloeibare pakking op sensor doorvoer waren de oplossing.

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
9.171
498
Noord Limburg
Ik heb al verschillende Yammies gehad, en nooit problemen met het contactslot gehad,volgens mij ligt het niet zo zeer aan het slot maar aan de gebruiker...
Nope, ligt niet aan de gebruiker maar aan het slot. Yamaha heeft dit onderkent en in de nieuwe versies zitten sloten die minder snel slijten.

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Ik heb al verschillende Yammies gehad, en nooit problemen met het contactslot gehad,volgens mij ligt het niet zo zeer aan het slot maar aan de gebruiker,deze vind het vaak leuk om 32 sleutels aan zijn sleutelbos te hangen,hierdoor slaat het slot uit.

Tip : alleen je sleutel in het slot, en verder geen zooi eraan

:)

sorry, maar helaas, heb altijd maar 1 losse contact sleutel, ik vind krassen op me kroonplaat niet leuk namelijk.
dealer vertelde me dat het vaker voorkwam bij Yamaha

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Ik heb het idee dat mijn R1 (2000) bij 5500 toeren en hoger (6e versnelling) relatief veel trillingen produceert! wanneer ik in z'n 4 of 5 rij en m lekker doortrek lijkt het een stuk minder!

Iemand ideeen of dit kwalijk is of misschien tot iets kan leiden of ergen of duidt!? Thanks!

hoort wel een beetje.
Blok is sportief ontwikkeld met weinig vliegwiel werking en star in frame gemonteerd.

5500 rpm is wel een gebied war je exup klep voor wat problemen kan zorgen, en daar zit ook de zogenaamde milieudip, misschien dat afstellen nog enige verlichting kan brengen.

Heb er alleen last van met snelwegrijden, anders niet door de afwisseling.
Trouwens, 5500 rpm in 6 is 150-160, beetje meer gas geven zou ik zeggen :)

TL-Rev

MF veteraan
5 jun 2003
1.592
0
42
Zwijndrecht
D'r zijn er slechts 56.000 uitgeleverd met uitlaatkleppen van verkeerd materiaal die na verloop van tijd verbranden...voor de rest weinig over problemen gehoord :+

Mr Ed

Die hard MF'er
29 jul 2004
293
0
Almere
Trouwens, 5500 rpm in 6 is 150-160, beetje meer gas geven zou ik zeggen :)
6500 rpm is bij mij iets over de 160. Kan niet meer gas geven, ben erug gehecht aan mijn rijbewijs :)

Overigens, heb weinig problemen bij 5500 rpm. Maarja, ik ben dan ook maar een noobie R1 rijder.

6 nov 2002
164
0
47
Varsseveld
Weinig trubbels....

Wel gammele contactslot (en nee, geen hele sleutelwinkel aan de sleutel hangen....). Ietsjes beter geworden nu ik halve bus siliconenspray in slot heb leeggespoten (reeds vaker gedaan, alleen laatste keer alle voorzichtigheid en zuinigheid laten varen en flink knoien, nu is het ietsjes beter).

Enige klacht (meer aan het adres van yamaha of van Engbers (de dealer)) is dat mijn accu naar de eeuwige jachtvelden ging na iets meer dan een jaartje. Is op zich niet zo'n probleem, maar ik kreeg hem niet vergoed (tot op heden, is nu bijna jaar na dato en nog steeds kunnen ze niet achterhalen of het ding nou vergoed wordt of niet......). Standaard verhaal is dat die dingen in de winter stuk gaan als de motor een tijdje stil heeft gestaan, verhaal gaat bij mij niet op want hij wordt gewoon elke dag gebruikt - ook om door de sneeuw te ploegen.

Verder geen gezeik gehad (wel een beetje kietelig oliesensortje)..... tot nu toe 25000 probleemloze kilometertjes....

p0ske

MF veteraan
16 mei 2004
1.455
0
46
Ulft
Tijdens een fijn toertochtje door de Eifel ging tijdens het stationair draaien spontaan de olielamp een paar seconden aan :?
We hadden net gereden, dus de motor liep al een tijdje, en de olie is gewoon op peil..

Tijdens het rijden niet meer gezien dat de olielamp aanging.

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Tijdens een fijn toertochtje door de Eifel ging tijdens het stationair draaien spontaan de olielamp een paar seconden aan :?
We hadden net gereden, dus de motor liep al een tijdje, en de olie is gewoon op peil..

Tijdens het rijden niet meer gezien dat de olielamp aanging.

Yamaha heeft ipv een oliedruk lampje een olie NIVEAU lampje.
En dat lampje gaat al branden als je olie 1 streepje onder max staat.
Kan absoluut geen kwaad, als je maar olie ziet in je kijkglas.
Maar het kom er soms op neer dat om het lampje weer uit te krijgen je maar een heel klein beetje olie hoeft bij te vullen.

Motor XLNX

Rookie
17 jul 2004
5
0
NB
Er is een serie die beschikken over uitlaatkleppen van slecht materiaal. Deze koprevisie kost 1700 euro! Yhamaha erkend dit probleen en zal dus een gedeelte van de kostan bijdragen. :) :) Gewoon een fireblade kopen :) :)