Yamaha TDM900

Lone Rider

Die hard MF'er
9 sep 2002
458
38
Noord-Holland
Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en besloten om een Yamaha TDM900ABS te kopen.

full


Na 1 jaar Honda SP1 en 3 jaar op een Honda SP2 te hebben gereden ben ik tot de conclusie gekomen dat een TDM een geschiktere motor is voor mij.

Ik rijdt voornamelijk op en neer naar mijn werk met de motor en af en toe samen met mijn vrouwtje

Ik zal het vermogen van de Honda wel missen maar dat is op de openbare weg toch niet bruikbaar ;)

De volgende link ,in de categorie "don't try this at home",laat zien wat er met een TDM900 mogelijk is , maar wat ik absoluut niet van plan ben O-)

http://www.superbike-online.cz/testy/t_tdm900.htm

Hier volgen enkele links over de TDM900

http://www.yamaha-motor-europe.com/tdm900/

http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2002/Yamaha/TDM/Page1.htm

http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/2808/7

http://www.oem-uk.com/acatalog/Yamaha_TDM900.html

 
Laatst bewerkt:
De eerste 185 KM zitten er op. Het eerste wat me opviel tijdens het rijden is het lichte stuurgedrag t.o.v. de sp2. Het blijft een tweecillinder want in langzame bochten reageerd het blok direct op het gas.
En de wereld om je heen ziet er ineens anders uit als je niet met je neus op de clipons geplakt zit :+
Het mindere vermogen is nog geen gemis gebleken, alleen het originele stuur bevalt nog niet maar dat kan nog komen het is vrij hoog en had van mij rechter mogen zijn.
De remmen zijn prima en schakelen gaat als bij een Honda.
Het vrouwtje achterop vond het ook prima.

Nog even een plaatje geschoten vanmiddag.

full


 
Laatst bewerkt:
Na 3300 plezierige kilometers kon ik een aanrijding met een laag overvliegende duif niet voorkomen met dit als resultaat.

full


Ik heb zelf een nieuwe topkuip en ruit gemonteerd en het Yamaha logo aan de voorzijde weggelaten omdat dat naar mijn mening mooier is.

full


Ondertussen hebt ik de instelling van de vering veranderd.

Voor 3 ringen zichtbaar en demping op 3.
Achter op stand 6 en demping 3 klikjes meer.

Nu blijft de TDM bij hogere bochtensnelheid op minder goed astfalt ook stabiel.

De klep in de luchtinlaat blijft nu open na losnemen van de lucht slang onder de tank met een soepeler rijgedrag en mooier inlaat geluid als resultaat.

Nu nog een paar andere dempers voor een betere sound.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hetzelfde probleem ,woonwerk met een blade. Ik kan helaas (nog)niet de knoop doorhakken.
reden 1. vermogen reden 2.mijn zeeeer gemakkelijke "kofferbakje" waar mijn boterhammen,schijfremslot en regenbroek inpassen. En om nou een tourfiets met een koffer te nemen... nahhhh !
 
ik heb hetzelfde probleem ,woonwerk met een blade. Ik kan helaas (nog)niet de knoop doorhakken.
reden 1. vermogen reden 2.mijn zeeeer gemakkelijke "kofferbakje" waar mijn boterhammen,schijfremslot en regenbroek inpassen. En om nou een tourfiets met een koffer te nemen... nahhhh !

Er zijn zeer veel andere mogelijkheden om bagage mee te nemen op een motor, zelf gebruik ik een rugzak om mijn brood en wat motor tijdschriften en wat andere kleine zaken te vervoeren.
Het verbruik van de TDM is met mijn rijstijl 1 op 19 (1 op 22 bij rustig rijden) was met de SP2 1 op 11. Verzekering is ook voordeliger en achterband is na 3300 KM
nog zeker 3000 KM te gebruiken. SP2 max 3500-4500 KM met achterband.
Rij met TDM 360 KM op een tank met SP2 180.
Topsnelheid TDM 218 KMH de SP2 met 297 KMH.
Gas kan meestal lekker open worden gedraaid met TDM op de SP2 toch continu opblijven letten.

Klein nadeel TDM minder grondspeling dan SP2.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hetzelfde probleem ,woonwerk met een blade. Ik kan helaas (nog)niet de knoop doorhakken.
reden 1. vermogen reden 2.mijn zeeeer gemakkelijke "kofferbakje" waar mijn boterhammen,schijfremslot en regenbroek inpassen. En om nou een tourfiets met een koffer te nemen... nahhhh !

Niet voor niets staat dit topic Zeeeeer terecht onder 'sport'.
TDM is namelijk een zeer onderschatte sportmotor. Als je er mee overweg kan zijn er weinigen die 'm bijhouden. Ik heb vanalles gereden; 3 TDM's, Navigator, Thunderace, Raptor.
Ik moet toch het vaakst terugdenken aan de TDM. Zulke pret heb ik op de Thunderace nooit beleeft. Raptor komt ook in de buurt. Zal de twinbeleving wel zijn.
Dus wat zegt vermogen nou helemaal. Een motor met megavermogen koop je voor je vrienden, een funmotor koop je voor jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Niet voor niets staat dit topic Zeeeeer terecht onder 'sport'.
TDM is namelijk een zeer onderschatte sportmotor. Als je er mee overweg kan zijn er weinigen die 'm bijhouden. Ik heb vanalles gereden; 3 TDM's, Navigator, Thunderace, Raptor.
Ik moet toch het vaakst terugdenken aan de TDM. Zulke pret heb ik op de Thunderace nooit beleeft. Raptor komt ook in de buurt. Zal de twinbeleving wel zijn.
Dus wat zegt vermogen nou helemaal. Een motor met megavermogen koop je voor je vrienden, een funmotor koop je voor jezelf.


ehhh, dus ?
leuk verhaal, ik snap alleen niet waarom je mij eerst quote ?
enyway , als ik het zo lees zou er allen nog een klein kofferbakje onder het zadel moeten zitten om van de TDM de droomfiets te maken.
 
Na veel passen en meten heb ik vandaag een ander stuur en andere vibratie dempers van het merk ABM gemonteerd.
Hierna heb ik direct een proefrit net het nieuwe stuur gemaakt. :]
De zithouding is nu iets meer naar voren en daardoor heb ik minder last van turbulenties en lijkt het of de TDM nog makkelijker stuurt.

Linkje: http://www.ab-m.de/unternehmen/aktuell/

full


Volgende modificaties zijn andere spiegels en dempers.

10028246_860_FR3_04.jpg


Yamaha%20TDM900-3.jpg


Wordt vervolgd. :)
 
Gisteren heb ik een paar laser oval titanium dempers opgehaald en gemonteerd.
Eerste rit zonder dB-killers, na terug komst direct de dB-killers geplaats.
Het geluid is demonisch })

full


Op naar de volgende mod.
 
Waarom zit er niet een TDM topic op dit forum? Der moeten er toch genoeg rondrijden zou ik zo zeggen. :9
 
Geen last van de slappere voorvering ten opzichte van de SP? Mooie motor hoor en dat ie licht stuurt geloof ik zo!
 
Geen last van de slappere voorvering ten opzichte van de SP? Mooie motor hoor en dat ie licht stuurt geloof ik zo!

De vering is inderdaad slapper, ik heb de voorveerspanning aan de voorzijde zo ingesteld dat er nog maar drie ringen zichtbaar zijn inplaats van 7 en de ingaande demping op 3 ingesteld inplaats van 2.
Achteren heb ik de voorveerspanning op 6 inplaats van 5 ingesteld en de in en uitgaande demping 3 klikjes meer demping.
De TDM rijdt nu een stuk beter bij hogere bochten snelheden maar zal nooit het niveau van de SP2 evenaren.
Af en toe merk ik dat de vering van TDM hard moet werken wat bij de SP2 nooit het geval was op de openbareweg.
Ik durf wel te stellen dat ik even snel ben op de TDM als op de SP2, behalve op een rechte weg ;)
Ik ga nu ook lachend tanken want onder de 1 op 18 kom ik niet meer, bij de SP2 haalde ik 1 op 11.
 
Forum is alleen toegankelijk voor LEDEN van de gelijknamige club, op enkele delen na. :X

Wat ik tot nu toe heb gelezen daar is de conclusie dat het lid zijn van de club mij niets lijkt toe te voegen (voorlopig)

Bovendien: al die links die nergens naar leiden maakt de overzichtelijkheid ook niet beter. Het zal wel een oorzaak hebben (ik geloof een gecrashte schijf en geen back-up) en ik hoop dat dat weer helemaal goed komt dan ben ik er misschien ook te vinden.

:Y
 
Mooie motor 8-)

Ik zag dat je een ABM stuur heb gemonteerd :Y Type 00229 neem ik aan?
Hoe komt dat uit. Ik bedoel bij volledige stuuruitslag naar links of rechts?
Zitten je bedienings-elementen dan niet bijna op de tank???

Harrrumpie :]
 
Lone rider,

Dank voor je reply.

5 mm speling tussen tank en stuur is precies hetzelfe als ik nu ook heb.
Dan echter met het LSL-stuur. Had gehoopt dat het ABM stuur iets hoger was B|


Greeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzz,

Harrrumpie. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan