Yessss Een motor.. mijn eerste

jiri.blom

MF'er
29 nov 2007
205
0
Almere
Nou deze maand heb ik een motor gekocht. Het is een Honda CBR 600F2 uit 94 geworden.

Nu ben ik nog niet zo heel bekend met motoren wat zijn belangrijke dingen om te weten.

Qua:

onderhoud?
smeren?

Wanneer accu er uit, voor hoelang?

en ga zo maar even door gewoon handige tips voor een beginner..


En wie rijd er nu? rond deze tijd? goed te doen toch alleen die pekel is klote of nie?


Nou dan Groeten,

J
 
Gefeliciteerd, ik ken het gevoel..:)
Nu kun je prima rijden, zeker overdag. Heb gisteren nog een flinke rit gemaakt en dat was prima uit te houden met winterhandschoenen en dubbele sokken. Rond het vriespunt (en daaronder) wordt het wat minder geinig.
 
Schaf een Haynes handboek aan voor je motor (http://www.startright.co.uk/images/mini-IMG_6626.JPG). Daar staat alles in, een hele goede investering. Als je je motor verder mooi wil houden moet je er niet mee door de pekel jagen. Wil je dat persee wel, spuit hem dan in met tectyl glashelder. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste over onderhoud etc.. zou ik ff naar je type motor onder sport topic gaan zoeken..

Daar is een apart topic voor ieder type motor..die weten meer voor jouw specifieke motor..

dan pekel.. afboenen met koud water.. en naspoelen..

Ik zelf rijd niet met dit weer.... t is me hobby dus dan wil ik er ook volop van genieten.. en zit nu al met een snotneus laat staan op de motor.. ( maar das ieders eige keuze )



Verder gefeliciteerd met je bike en heel veel fun ermee als je er mee gaat rijden.. :)
 
Hier alvast wat te lezen
WPH

Er staat wel een onduidelijke pagina tussen maar je kan er genoeg uit halen
eer je evt. een boek aangeschaft hebt.
 
Laatst bewerkt:
Nou deze maand heb ik een motor gekocht. Het is een Honda CBR 600F2 uit 94 geworden.

Nu ben ik nog niet zo heel bekend met motoren wat zijn belangrijke dingen om te weten.

Qua:

onderhoud?
smeren?

Wanneer accu er uit, voor hoelang?

en ga zo maar even door gewoon handige tips voor een beginner..


En wie rijd er nu? rond deze tijd? goed te doen toch alleen die pekel is klote of nie?


Nou dan Groeten,

J


Goeie keuze!

En kijk eens via de zoekmachine of je niet een topic kunt vinden over onderhoud e.d. Die zijn er genoeg.
 
Nou deze maand heb ik een motor gekocht. Het is een Honda CBR 600F2 uit 94 geworden.

Nu ben ik nog niet zo heel bekend met motoren wat zijn belangrijke dingen om te weten.

Qua:

onderhoud?
smeren?

Wanneer accu er uit, voor hoelang?

en ga zo maar even door gewoon handige tips voor een beginner..


En wie rijd er nu? rond deze tijd? goed te doen toch alleen die pekel is klote of nie?


Nou dan Groeten,

J

zou gewoon om de 10000 km, of na een jaar rijden een nieuw olie + oliefilter doen.
ketting smeren om de 200 a 300 km. bij regen frequenter.
om de 12000 kleppen stellen en carbs synchen...


:)
 
owja, accu zou ik lekker laten zitten als je om de paar weken een ritje doet. ik haal em er pas uit als ie langer dan een maand stil gaat staan.
 
Rijden met pekel kan... ale je 'm maar heel goed behandelt tegen de pekel of overvloedig alles (ook achter de kuip en al het metaal) afspoelt met koud water na elke pekelrit.
Of alles van metaal inspuiten met beschermmiddel zoals Scottoiler FS356/tectyl/andere corrosiebeschermers. Uiteraard niet je remschijven en voetsteunen...

voor het smeren van je ketting geldt er maar 1 regel: als de rollen van de ketting glimmen ben je te laat. Niks geen vaste tijd/km's, kijken of het nodig is en inspuiten. en het gaat er vooral om dat de rollen goed met vet zijn. Maar nu met alle pekel op de weg wil je je hele ketting in het vet hebben zodat ie niet kan gaan roesten.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je motor. Doorrijden kan makkelijk, als je maar oplet op natte wegen en de bekende witte vlakken.

Zoals al gezegd, schoonmaken als het nodig is, dat kan al onderhoud schelen.
 
En vergeet ook vooral niet om even een foto te laten zien hierzo.

Als je iets koopt, mag je het showen ook :p
 
Gefeliciteerd! Goeie keus, een CBR *D

En ja...
thumb_thisthreadisworthlesswithoutp.gif
 
Laatst bewerkt:
2 bussen siliconen spray op je fiets leeg spuiten [ wel even schijfen afdekken] is dan 3 maanden beschermt tegen de pekel.. na 3 maanden goed schoon spuiten met koud water en weer in de siliconen..
 
hey, gefeliciteerd man!!

wanneer gaan we een keer knalle??

rollator, Brian (wie? ja, die gast die van 2 hoog was gedonderd..) :W
 
zou gewoon om de 10000 km, of na een jaar rijden een nieuw olie + oliefilter doen.
ketting smeren om de 200 a 300 km. bij regen frequenter.
om de 12000 kleppen stellen en carbs synchen...


:)

En natuurlijk het oliepeil regelmatig ff checken. Als het goed is kom je er steeds achter dat het gewoon nog in orde is, maar uiteindelijk een kwestie van beter voorkomen dan genezen :)


Welkom in de wondere motorwereld en vooral veel plezier met je bike! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan