zeer vuile motor reinigen

7 okt 2002
238
12
Haarlem
Hoi,

Ik heb een bmw 1100 gs gekocht, deze is slecht onderhouden/schoongemaakt door de vorige eigenaar. De velgen zijn alu maar dat zie je niet meer (zijn eerder zwart nu), er zit een flinke koek op die behoorlijk vast zit. Ik wil toch kijken dit weer netjes te krijgen maar weet niet goed waar te beginnen.

Iemand tips over hoe deze smerige wielen weer netjes te krijgen zijn?
 
Klopt, maar minder effectief (en snel verdampt toch zeker met deze temperaturen) en diesel laat weer witte vettige strepen na ...

;)


Strepen? Nooit gezien van diesel. Zat er misschien ter plekke iets bijzonders waar het zich mee mengde, oude vaseline ofzo?

Ik nevelde altijd mijn bromfietsjes regelmatig met diesel (maar NIET op de remmen); net een beetje vochtig en VEEL rijden, indien na 1 flinke rit niet blank-schoon, dan weer een beetje nevelen enzovoort. Poetsen deed ik nooit, veel te blij dat dit zo wel goed ging. BUITEN nevelen want die geur/smaak kruipt in je bed, huid en koelkast.

Wel in nabije toekomst oppassen (of misschien reeds) dat er, zoals reeds vrij lang in Frankrijk (5%), een deeltje synthetische diesel uit om-geësterde, al dan niet "bio", afvalvetten/oliën in diesel wordt opgemengd wat MISSCHIEN minder gunstig kan zijn voor tupperware.
 
dus Dasty is het helemaal? Ik heb even gegoogeld, had er nog nooit van gehoord maar wil het wel eens proberen. Lees echter dat het een ontvetter is die wonderen verricht op bv. "vette" wielen maar in hoeverre het corrosie aanpakt (want dat is het meer volgens mij) zullen we dan wel zien. Ik laat het wel ff weten *D

Dasty

wat een mooie mafkees ook, ik mag em bellen dan komt hij me motor schoonmaken *O*

anders die diesel, ik geloof wel in t principe van weken.
 
Laatst bewerkt:
dasty

full
 
Ik nevelde altijd mijn bromfietsjes regelmatig met diesel (maar NIET op de remmen); net een beetje vochtig en VEEL rijden, indien na 1 flinke rit niet blank-schoon, dan weer een beetje nevelen enzovoort. Poetsen deed ik nooit, veel te blij dat dit zo wel goed ging. BUITEN nevelen want die geur/smaak kruipt in je bed, huid en koelkast.

Wel in nabije toekomst oppassen (of misschien reeds) dat er, zoals reeds vrij lang in Frankrijk (5%), een deeltje synthetische diesel uit om-geësterde, al dan niet "bio", afvalvetten/oliën in diesel wordt opgemengd wat MISSCHIEN minder gunstig kan zijn voor tupperware.

Ik zat er op te wachten :} :P

Persoonlijk zou ik gewoon de hoge druk op de velgen (alleen velgen) zetten voor het groffe vuil, ander heb je wel heel veel oude lakens nodig voor het schoonmaken ;) .

Daarna veeg je het met wat diesel aan het doekje zo het echte vet van de velg.
 
dus Dasty is het helemaal? Ik heb even gegoogeld, had er nog nooit van gehoord maar wil het wel eens proberen. Lees echter dat het een ontvetter is die wonderen verricht op bv. "vette" wielen maar in hoeverre het corrosie aanpakt (want dat is het meer volgens mij) zullen we dan wel zien. Ik laat het wel ff weten *D

Dasty

wat een mooie mafkees ook, ik mag em bellen dan komt hij me motor schoonmaken *O*

anders die diesel, ik geloof wel in t principe van weken.




Waarom heb ik geen rechten om die link te bekijken?
 
Ik had een foutje gemaakt met de link, werkt nu wel.

even voor de goede orde iedereen heeft het over een vet wiel. Een BMW heeft vaak geen vet wiel ivm cradan aandrijving. Het gaat om een pekelwiel!

Kunnen die mideltjes daar tegenop?
 
stoomkleaner :Y let wel op je lak!
En je lagers.
En je elektra.
En je kunststof delen.
;)

Ik gebruikte vroeger wel es Belgom Alu-cleaner op een R80GS met Akront velgen; nog steeds een flinke klus en de wielen waren niet helemaal als nieuw maar wel een grote verbetering.

Maar die diesel behandeling van Willem 1940 klinkt ook fascinerend, ik zou dat zeker es proberen hoewel ik niet weet of dat gecorrodeerd alumininium schoonmaakt?
 
@Bobbel: de lichtmetalen koelribjes van de brommers werden na enige herhalingen ook keurig blank en ook het vaak zwaar met vet en stof/klei aangegroeid carter. Ietsjes nat houden en veel rijden, wat er vandaag niet afvalt komt morgen wel.
 
Ik zat er op te wachten :} :P

Persoonlijk zou ik gewoon de hoge druk op de velgen (alleen velgen) zetten voor het groffe vuil, ander heb je wel heel veel oude lakens nodig voor het schoonmaken ;) .

Daarna veeg je het met wat diesel aan het doekje zo het echte vet van de velg.

Ja, het kàn ook vlug (maar ik koos de gemakkelijkste weg en altijd zonder poetsen/schuren/krassen (materiaalverlies)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan