Zelf (simpele) spanningsregelaar maken?

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
Gronsveld
De spanningregelaar van mijn DR is kapot. Omdat het een brik is en ik er geen geld in wil duwen, vraag ik me af of het niet mogelijk is zelf een simpele spanningsregelaar (6V) te bouwen. Hieronder een schama van het laadsysteem van de DR. Ik kan eventueel ook een paar foto's van de regelaar maken. Is iemand hier die zoiets al geprobeert heeft of een schema weet te verzinnen?
full


Alvast bedankt

Peter
 
op mijn Z1r, had ik ook zoiets, maar daar had ik de R1 regelbaar gemaakt, en achter de darlington een 100w 5 ohm weerstand, met koeler, en dat ging prima, nooit geen hete regelaar meer, en alles bleef heel
Wat is het nut van het regelbaar maken van r1 ?
De spanning wordt bepaald door de zenerspanning + de basis-emitter spanning.
En waarom eem darlington?
 
Het werkt *O* *O*

maar nog niet helemaal optimaal. De spanning loopt nog bij de fase voor het licht op tot 10V. Maar misschien komt dat doordat de stroom oploopt tot 20 A B| . Dit zou wel een stuk minder moeten worden als de lampjes werken. De fase voor de achterlichten en signaallampen blijft mooi op 7.8 V.

Nogmaals bedankt
 
Ik denk niet dat je transistor lang zal blijven leven.
Dat je spaning zover toeneemt ligt aan inwendige weerstand van je transistor.
als je 2 transistoren parallel zet wordt dit een stuk minder en blijven ze langer heel
 
Ik denk niet dat je transistor lang zal blijven leven.
Dat je spaning zover toeneemt ligt aan inwendige weerstand van je transistor.
als je 2 transistoren parallel zet wordt dit een stuk minder en blijven ze langer heel

Helaas heb je hier geen gelijk in. Bij bipolaire transistoren gaat een transistor beter geleiden naarmate hij warmer wordt. De warmste transistor gaat dus meer dissiperen en wordt daardoor nog warmer en gaat dus nog meer dissiperen en ....

Overigens vindt ik 20A ook wel heel erg veel :X Da's toch 7.8*20=156W, daar kan een accu ook niet heel bij blijven. Het is trouwens ook een beetje de vraag of je meting klopt, want de meeste goedkope digitale multimeters raken ernstig in de war als het geen 50..60Hz sinus wissel spanning/stroom is.

Je zou nog eens de gelijkstroom door de transistor (collector) kunnen meten met een analoge meter, dat zou moeten kloppen.
 
Helaas heb je hier geen gelijk in. Bij bipolaire transistoren gaat een transistor beter geleiden naarmate hij warmer wordt. De warmste transistor gaat dus meer dissiperen en wordt daardoor nog warmer en gaat dus nog meer dissiperen en ....

Overigens vindt ik 20A ook wel heel erg veel :X Da's toch 7.8*20=156W, daar kan een accu ook niet heel bij blijven. Het is trouwens ook een beetje de vraag of je meting klopt, want de meeste goedkope digitale multimeters raken ernstig in de war als het geen 50..60Hz sinus wissel spanning/stroom is.

Je zou nog eens de gelijkstroom door de transistor (collector) kunnen meten met een analoge meter, dat zou moeten kloppen.
Dat is weer te voorkomen door een weerstand van 0.1-0,22 ohm te maken aan de emitter.
 
GS-Classic, die Website für Suzuki GS-Modelle! ----> downloads


Regler-Gleichrichter (Version 1.1)


staan diverse leuke schema`s om te maken de regelaar heb ik eens gebouwt en het werkte prima op m`n soes

Die heb ik al eens gebouwd en het beviel me helemaal niet. Op alledrie de fasen kroop de spanning omhoog bij hoger toerental, het werd niet goed afgekapt. Bij rustig rijden was er niets aan de hand maar bij hogere toerentallen werd de accu dus overladen.
Heb ik nooit kunnen verhelpen en nu rij ik met iets heel simpels rond (thyristors en zeners dacht ik, bijna niks en theoretisch mag het niet heel blijven :P).
 
:N een 7806 zal niet lukken, je kan toch geen olifant op de rug van een muis zetten hé ;) .

Maw, een 7806 is zeer beperkt in vermogen, beter neem je een goeie grote bruggelijkrichter, die begrensd word met een tor of zener.


Je kan ook een diode opnemen tussen massa van de 7805 regelaar in, trek je de spanning met 0.6 volt omhoog 2 diodes 1,2 Volt zit je op de 6.2 volt.
 
Die heb ik al eens gebouwd en het beviel me helemaal niet. Op alledrie de fasen kroop de spanning omhoog bij hoger toerental, het werd niet goed afgekapt. Bij rustig rijden was er niets aan de hand maar bij hogere toerentallen werd de accu dus overladen.
Heb ik nooit kunnen verhelpen en nu rij ik met iets heel simpels rond (thyristors en zeners dacht ik, bijna niks en theoretisch mag het niet heel blijven :P).


Ik heb deze ook gebouwd maar nooit ingebouwd (nog niet nodig gehad voor m`n GS`en ) , wel een proefopstelling gemaakt en het werkte prima , maar als ik jouw verhaal lees werk het dus in de praktijk niet goed. (K@tding dus _O- )
 
Helaas heb je hier geen gelijk in. Bij bipolaire transistoren gaat een transistor beter geleiden naarmate hij warmer wordt. De warmste transistor gaat dus meer dissiperen en wordt daardoor nog warmer en gaat dus nog meer dissiperen en ....

Overigens vindt ik 20A ook wel heel erg veel :X Da's toch 7.8*20=156W, daar kan een accu ook niet heel bij blijven. Het is trouwens ook een beetje de vraag of je meting klopt, want de meeste goedkope digitale multimeters raken ernstig in de war als het geen 50..60Hz sinus wissel spanning/stroom is.

Je zou nog eens de gelijkstroom door de transistor (collector) kunnen meten met een analoge meter, dat zou moeten kloppen.
Dit heb ik idd gedaan: Ik hem een analoge meter om contacthoek te meten en daar zit ook een functie op om stroom te meten. Die 20A is wel van het circuit voor de koplampen en ik heb nog geen lampen erin zitten (die waren allemaal kapot door overspanning). Deze lampen zullen dan ook nog 10 A wegtrekken.
 
Is wel grappig dit topic. Ik zie meerdere interpretaties van de spanningsregelaar.
Wat we nodig hebben is eigenlijk gewoon een opgefokte zenerdiode. Geen regelaar maar een begrenzer. De schakeling op de voorgaande pagina doet zijn werk, zelf zou ik over de transistor een blusdiode aanbrengen. Gewoon om de levensduur van de tor te verlengen.
Daarnaast zou ik proberen om er achter te komen op welke spanning de orginele begrenzer ingrijpt. Als je een lagere spanning zou kiezen ga je onnodig veel vermogen verstoken en de levensduur van je tor benadelen.
Ik heb nog wel ergens 2n3055jes rondslingeren
 
Ik heb deze ook gebouwd maar nooit ingebouwd (nog niet nodig gehad voor m`n GS`en ) , wel een proefopstelling gemaakt en het werkte prima , maar als ik jouw verhaal lees werk het dus in de praktijk niet goed. (K@tding dus _O- )

Nee, ik kreeg het ding niet goed aan het werk. Van alles nagemeten met een scoop en een proefopstelling maar de spanning had niet echt een bovengrens. Het bleef altijd heel licht stijgen.

Ik heb ook al zitten denken om zo'n 'zenerdiode-regelaar' te gaan bouwen en het teveel aan vermogen gewoon weg te stoken in een koellichaam. Maar zo'n generator van een GS kan zo 250W leveren...
 
Toch geen slecht idee, zo'n ouderwetse spanningregelaar als in het plaatje boven.

Meten, schakelen, meten, schakelen, meten, schakelen.

Geen warmte af te voeren, een Mosfet doet zulk werk met twee vingers in z'n gate.
 
Hoi, dit is wel een iets ouder onderwerp maar was toch benieuwd welk soort zelfbouw 6V regelaar er in de praktijk werkt. ;) (Was wel effekes geschrokken van die Motor-Forum OMA!!)
Dat met die 7806 is wel te gebruiken voor een 4W achterlichtje maar niet voor de koplamp (6V/35W).
Een bijkomend probleem met deze spanningsregelaars is dat deze pas spanning uitgeven bij een ingangspanning van 2V hoger als de geregelde spanning (6V) in ons geval.
Bij laag toerental zal de spanningsregelaar dus onvoldoende spanning uitgeven om het lampje te doen branden.
Ik denk dat er meer moet gezocht worden naar schakelingen die gebruik maken van een flinke zener of die de spanning laten zakken door de spoel feller te belasten (soort thyristor die in geleiding komt bij te hoge spanning en zo de spoel feller gaat belasten waardoor de spanning zakt). Telkens wanneer de spanning door zijn nulpunt komt (wisselspanning) dooft de thyristor weer enz.....
Ik heb enkele defecte regelaars opengeprutst en er zit slechts 1 dikke zenerdiode in.
Dit soort is bij de elektronica boer niet te vinden (max. 5W zeners).
Bij mijn Sachs 125 vliegen de lampjes er ook steeds door. De accu bij deze motoren heeft geen stabiliserende werking op de verlichting (alleen voor claxon, knipperlichten en stoplicht).
De koplamp en het achterlicht werken ieder op een appart spoel.
Interessant onderwerp vind ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, dit is wel een iets ouder onderwerp maar was toch benieuwd welk soort zelfbouw 6V regelaar er in de praktijk werkt. ;) (Was wel effekes geschrokken van die Motor-Forum OMA!!)
Dat met die 7806 is wel te gebruiken voor een 4W achterlichtje maar niet voor de koplamp (6V/35W).
Een bijkomend probleem met deze spanningsregelaars is dat deze pas spanning uitgeven bij een ingangspanning van 2V hoger als de geregelde spanning (6V) in ons geval.
Bij laag toerental zal de spanningsregelaar dus onvoldoende spanning uitgeven om het lampje te doen branden.
Ik denk dat er meer moet gezocht worden naar schakelingen die gebruik maken van een flinke zener of die de spanning laten zakken door de spoel feller te belasten (soort thyristor die in gelijding komt bij te hoge spanning en zo de spoel feller gaat belasten waardoor de spanning zakt). Telkens wanneer de spanning door zijn nulpunt komt (wisselspanning) dooft de thyristor weer enz.....
Ik heb enkele defecte regelaars opengeprutst en er zit slechts 1 dikke zenerdiode in.
Dit soort is bij de elektronica boer niet te vinden (max. 5W zeners).
Bij mijn Sachs 125 vliegen de lampjes er ook steeds door. De accu bij deze motoren heeft geen stabiliserende werking op de verlichting (alleen voor claxon, knipperlichten en stoplicht).
De koplamp en het achterlicht werken ieder op een appart spoel.
Interessant onderwerp vind ik wel.
Een 7806 kan 1A leveren, maar je kan er ook een emitter-volger overheen zetten, zodat ie bijvoorbeeld 5A kan leveren. (hangt van de gebruikte transistor af)
 
Terug
Bovenaan Onderaan