Zelfrijdende Tesla gevaarlijk voor motorrijders

Natuurlijk idioot dat zo'n falend systeem een goedkeuring van het RDW krijgt, een instantie die je dus ook niet meer serieus kan nemen.
Klopt niet.

"AutoPilot" is (nu nog) niet meer dan een hulpsysteem, Tesla zegt dat je ten allen tijde zelf moet opletten en de handen aan het stuur houden.

Het wordt met elke update beter en uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat het een volwaardig zelfrijdend systeem wordt maar daarvoor moet ook nog de wetgeving worden aangepast. Dat laatste duurt waarschijnlijk nog het langst.
 
Ik denk dat er op een gegeven moment een standaard wordt geïntroduceerd waardoor auto's met elkaar kunnen communiceren en van elkaar weten waar ze zich op de weg bevinden. Een klein kastje in je motor die aangeeft dat jij er bent en waar je bent aan auto's in de buurt is dan een logisch gevolg.
Die kastjes hebben we allemaal al. Google gebruikt ze bijvoorbeeld om de drukte op de weg te meten..
 
Gebeurt ook met de BMW active cruise control. Die klikt ook niet altijd in op motoren. Tricky.

Bij mij altijd aan, werkt prima. Gaat wel plots remmen als er weer een motorrijder tussen mij en de voorganger duikt, dus altijd hand bij de knop. Het probleem is dat de ACC niet naar achteren kan kijken. Motorrijders hebben de gewoonte om vlak voor mijn neus de fiets er voor te gooien, het systeem grijpt wel in maar laat. Het heeft alles te maken met het onvoorspelbare gedrag van sommige weggebruikers, niet met het ACC van BMW. Mijn ervaring is dat het systeem eerder te snel reageert dan te langzaam.

Google, begonnen ergens rond 2009 met zelfrijdende voertuigen. Zijn inmiddels 3,4 miljoen autonoom gereden kilometers verder waarvan een groot deel op openbare weg in stedelijk gebied (bijv 2 ton afgelopen augustus van de 270.000km die in totaal gereden is). En dan zijn ze slechts 7 jaar op weg. In totaal 14 botsingen waarvan 1 de schuld was van de software (lakschade en bestuurder maakte dezelfde inschatting dus greep niet in) en de overige 13 keer van andere bestuurders.
Met zo'n sprong voorwaarts gaat het naar mijn verwachting echt geen 100 jaar duren.

Helemaal mee eens. het is al meer dan 20 jaar mijn vakgebied en in die tijd de gehele evolutie meegemaakt. Mensen die niet in dit vakgebied zitten hebben geen idee wat er al kan, maar ook geen idee hoe snel de evolutie van deze techniek is.

Machine Vision, gecombineerd met deep learning levert een zeer krachtige techniek die de zelfrijdende auto veel sneller mogelijk maakt dan sommige sceptici hier denken. Ook de wet is niet echt een obstakel meer, de wet wordt gemaakt door de overheid, en de overheid heeft er belang bij, veel belang (gaat alleen wat langzamer dan de technische vooruitgang).

In dat licht gezien snap ik niet dat er nog steeds opleidingen zijn die de huidige jongeren opleiden voor banen die er in de nabije toekomst niet meer zullen zijn, denk aan vrachtwagenchauffeur, bus chauffeur, treinmachinist. etc. Maar ook andere banen verdwijnen, denk aan advocaten, piloten, en noem maar op.

Onzin ?, kijk naar de banken, bijna iedereen wordt / is weg ge-automatiseert, en dat komt echt niet alleen doordat wij onze bankzaken zelf zijn gaan doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij altijd aan, werkt prima. Gaat wel plots remmen als er weer een motorrijder tussen mij en de voorganger duikt, dus altijd hand bij de knop. Het probleem is dat de ACC niet naar achteren kan kijken. Motorrijders hebben de gewoonte om vlak voor mijn neus de fiets er voor te gooien, het systeem grijpt wel in maar laat. Het heeft alles te maken met het onvoorspelbare gedrag van sommige weggebruikers, niet met het ACC van BMW. Mijn ervaring is dat het systeem eerder te snel reageert dan te langzaam.
Wat is het, gewoonte of onvoorspelbaar? :P
Ik denk dat de systemen aan de mensen moeten worden aangepast, niet andersom (zolang verreweg de meeste weggebruikers nog mensen zijn).
 
Klopt niet.

"AutoPilot" is (nu nog) niet meer dan een hulpsysteem, Tesla zegt dat je ten allen tijde zelf moet opletten en de handen aan het stuur houden.

Het wordt met elke update beter en uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat het een volwaardig zelfrijdend systeem wordt maar daarvoor moet ook nog de wetgeving worden aangepast. Dat laatste duurt waarschijnlijk nog het langst.

:Y

Maar de vele filmpjes op internet bewijzen toch wel dat je dit soort dingen niet kan verstoppen achter een disclaimer. :N
Zoveel mensen die het gebruiken als een volledig bewezen en getest systeem... niet snappende dat ze zelf behoren tot de testgroep en dat ze onbewust gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken.

onoplettendheid is uiteraard een van de valkuilen van elke chauffeur. Maar moedwillig het stuur 'uit handen geven' is toch wel een stap te ver.
 
Wat is het, gewoonte of onvoorspelbaar? :P
Ik denk dat de systemen aan de mensen moeten worden aangepast, niet andersom (zolang verreweg de meeste weggebruikers nog mensen zijn).
Voor motorrijders een gewoonte, voor autobestuurders onvoorspelbaar.

Leuk discussie punt, maar je leeft in een sprookjes wereld. Denk nog maar eens na als jij vanavond weer een stukje kip eet. de meeste kleding die je kan kopen zijn afgestemd op de gemiddelde maten, en als je je als vrouw of man leuk wil kleden zul je je aan moeten passen, niet andersom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scarrrrr, jouw motor rijdt ook vast een heel stuk sneller dan wettelijk toegestaan op de openbare weg; daarom zegt de fabrikant dat je je aan de verkeersregels van het desbetreffende land moet houden.

Als jij je daar niets van aantrekt en je gaat onderuit met 220 km/h stel je dan de fabrikant aansprakelijk ?
 
Laatst bewerkt:
Voor motorrijders een gewoonte, voor autobestuurders onvoorspelbaar.

Leuk discussie punt, maar je leeft in een sprookjes wereld. Denk nog maar eens na als jij vanavond weer een stukje kip eet. de meeste kleding die je kan kopen zijn afgestemd op de gemiddelde maten, en als je je als vrouw of man leuk wil kleden zul je je aan moeten passen, niet andersom.
Nou ben ik toevallig één van de gelukkigen met gemiddelde maten, maar ik snap wat je bedoelt. Dat je weet dat ik vanavond kip vind ik wel een beetje zorgwekkend trouwens.

Natuurlijk moeten we ons aanpassen, maar de vraag is in welke mate. Een computer zou een motorrijder kunnen herkennen en kunnen voorspellen dat hij, zoals die schavuiten doen, vlak voorlangs zal gaan. Geen abracadabra.

Aanpassen doen we al om het voor onszelf voorspelbaarder te maken. Zoals bijvoorbeeld wachten voor een rood licht, in de juiste richting rijden, aan de juiste kant etc.
 
Als werkgevers die mogelijkheid hebben zal het vak van chauffeur snel uitsterven.

Die hebben ze al, treinen :)

Mercedes is al vrij ver met autonoom rijden , heb ook wel een stukje mogen rijden
met zo'n truck..

Tja.. wat doet het..
Houd je op snelheid, tussen de duidelijke lijntjes op een snelweg.

Ook hebben ze eco rij modus.. dat betekend, dat door middel van sensors ( oa gps ) een perfecte snelheid word gereden om zo min mogelijk brandstof gebruiken..

De vrachtwagen raakt in paniek ( help, chauffeur.. neem het over .. als )
Er .. blaadjes op de weg liggen ( of , een takje )
Er iemand kort voor je invoegt.. ( remmen doet ie wel, maar niet meer gas bijgeven )
Er aan de weg word gewerkt ( geen duidelijke lijnen )
Het regent ( camera ziet lijnen niet door spiegeling )
Het sneeuwt.. ( zelfde reden )
Als de gps data oud is..
Als het gps ontvangst wegvalt ( help, veiligheid ! )
En om verder totaal onduidelijke redenen ( vermoedelijk, zonnetje op de sensor's )


Nu wil ik de eerste autopilot nog wel meemaken die met druk stadsverkeer, bouwplaatsen en woonwijken kan omgaan.

Ik heb nog nooit een computer zien uitstappen om te vragen of die auto even aan de kant kan worden gezet , zie het ook niet gebeuren zo snel. ( tenzij.. robocop )


Als chauffeur, ik zie het wel zitten, een autopilot die het op de saaie stukken overneemt,
maar.. in de praktijk.. tot nu toe..
Veel verder als een opgepoetste cruise control, is het nog niet ( werkbaar )
Maar die hadden we 20 jaar terug ook al :)

Eigenlijk, de vooruitgang de laatste 20 jaar..
Valt best wel tegen.
( vanuit mijn werk-stoeltje bekeken )
 
Dat je weet dat ik vanavond kip vind ik wel een beetje zorgwekkend trouwens.
Dat wist ik niet, maar wat ik wel weet is dat kippenslachterijen graag een standaard kip geleverd krijgen. (alle instellingen van de machines kunnen dan hetzelfde blijven...) Het is inmiddels zo dat de maten van de kippen per boerderij worden ingesteld, dat werkt al, ipv per kip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die hebben ze al, treinen :)

Mercedes is al vrij ver met autonoom rijden , heb ook wel een stukje mogen rijden
met zo'n truck..

Tja.. wat doet het..
Houd je op snelheid, tussen de duidelijke lijntjes op een snelweg.

Ook hebben ze eco rij modus.. dat betekend, dat door middel van sensors ( oa gps ) een perfecte snelheid word gereden om zo min mogelijk brandstof gebruiken..

De vrachtwagen raakt in paniek ( help, chauffeur.. neem het over .. als )
Er .. blaadjes op de weg liggen ( of , een takje )
Er iemand kort voor je invoegt.. ( remmen doet ie wel, maar niet meer gas bijgeven )
Er aan de weg word gewerkt ( geen duidelijke lijnen )
Het regent ( camera ziet lijnen niet door spiegeling )
Het sneeuwt.. ( zelfde reden )
Als de gps data oud is..
Als het gps ontvangst wegvalt ( help, veiligheid ! )
En om verder totaal onduidelijke redenen ( vermoedelijk, zonnetje op de sensor's )


Nu wil ik de eerste autopilot nog wel meemaken die met druk stadsverkeer, bouwplaatsen en woonwijken kan omgaan.

Ik heb nog nooit een computer zien uitstappen om te vragen of die auto even aan de kant kan worden gezet , zie het ook niet gebeuren zo snel. ( tenzij.. robocop )


Als chauffeur, ik zie het wel zitten, een autopilot die het op de saaie stukken overneemt,
maar.. in de praktijk.. tot nu toe..
Veel verder als een opgepoetste cruise control, is het nog niet ( werkbaar )
Maar die hadden we 20 jaar terug ook al :)

Eigenlijk, de vooruitgang de laatste 20 jaar..
Valt best wel tegen.
( vanuit mijn werk-stoeltje bekeken )

De autopilot die met druk stadsverkeer kan omgaan heeft Google dus al een tijdje rijden. Hun systeem gaat ook erg ver, houdt bijv rekening met fietsers (ja ok, in Amsterdam wordt dat wel een ander verhaal :+) en ziet zelfs het uitsteken van een hand om richting aan te geven.

Merk je in de praktijk nog allemaal weinig van die vooruitgang tja dat klopt, het is er pas net en zoals eerder gemeld gaat dat ook nog een tijdje duren ook ivm wetgeving.
De vooruitgang is er daarentegen wel degelijk. Ook in NL wordt er op de achtergrond gewerkt en geanticipeerd op de toekomst met allerlei intelligente verkeerssystemen. Dat gaat allemaal veel verder dan cruisecontrol, filemelding op je tomtom of een matrixbord boven de snelweg.
 
Snap zo en zo niet dat mensen in een automatisch rijdende auto willen rijden, wat is daar nou aan & bovendien doodeng, je geeft je leven toch niet in handen van een computerprogramma.
 
Ach Mercedes geeft het op ? Wat erg... Nu staat de wereld stil. En wat doe je dan als fabrikant, je gaat anderen die doorgaan zwartmaken.

Dit is een beetje een bewering als vroeger toen men zeker wist dat BMW en Alfa Romeo nooit een dieselauto zouden uitbrengen, dat een Porsche de motor altijd achterin zou hebben etc.

Vorige week nog kondigde Mercedes aan Tesla wel eventjes te verslaan op het gebied van topklasse elektrische auto's... Ze zijn nog niet eens begonnen.
Mocht het niet duidelijk zijn, ik geloof het allemaal niet zo. Tijden veranderen en dat houdt zelfs Mercedes niet tegen.
 
Laatst bewerkt:
Snap zo en zo niet dat mensen in een automatisch rijdende auto willen rijden, wat is daar nou aan & bovendien doodeng, je geeft je leven toch niet in handen van een computerprogramma.

Dit is ook een reden waarom het niet zo snel zal gaan.

De piloot werd al genoemd, nu is de techniek in een vliegtuig al veel verder als in een auto en de vluchtwegen zijn ook veel beter, geen inhalend verkeer en tegenliggers :+

Kortom, juist een vliegtuig kan in theorie en praktijk al zonder piloten. (De drones vliegen ook al perfect, zij het met een piloot op de grond, maar dat zou een eerste stap kunnen zijn)

Maar nu de hamvraag waar het misgaat:

Wie stapt er in een vakantie vlucht zonder piloten?
Het antwoord laat zich raden en daar gaat het dus mis. (nog wel in ieder geval)
 
Snap zo en zo niet dat mensen in een automatisch rijdende auto willen rijden, wat is daar nou aan & bovendien doodeng, je geeft je leven toch niet in handen van een computerprogramma.

Precies...ook dat vertraagd het proces...zo'n 100 jaar na nu :Y

Ook omdat het de komende decenniën onbetaalbaar voor particulieren zal zijn.

Het zal een langzaam proces worden...haast een evolutie periode ;)

Mensen zullen langzaam aan het proces moeten wennen en overtuigd raken om volledig
afhankelijk van computers te zijn.

Volledig onafhankelijk rijdende vervoersmiddelen en infrastructuur zullen 100 % betrouwbaar en veilig moeten zijn, willen wij er gebruik van gaan maken...nou ja...wij...zeg maar volgende generaties dus...die er van jongs af aan mee opgegroeid zullen worden :P
 
Bij mij altijd aan, werkt prima. Gaat wel plots remmen als er weer een motorrijder tussen mij en de voorganger duikt, dus altijd hand bij de knop. Het probleem is dat de ACC niet naar achteren kan kijken. Motorrijders hebben de gewoonte om vlak voor mijn neus de fiets er voor te gooien, het systeem grijpt wel in maar laat. Het heeft alles te maken met het onvoorspelbare gedrag van sommige weggebruikers, niet met het ACC van BMW. Mijn ervaring is dat het systeem eerder te snel reageert dan te langzaam.Helemaal mee eens. het is al meer dan 20 jaar mijn vakgebied en in die tijd de gehele evolutie meegemaakt. Mensen die niet in dit vakgebied zitten hebben geen idee wat er al kan, maar ook geen idee hoe snel de evolutie van deze techniek is.

Machine Vision, gecombineerd met deep learning levert een zeer krachtige techniek die de zelfrijdende auto veel sneller mogelijk maakt dan sommige sceptici hier denken. Ook de wet is niet echt een obstakel meer, de wet wordt gemaakt door de overheid, en de overheid heeft er belang bij, veel belang (gaat alleen wat langzamer dan de technische vooruitgang).

In dat licht gezien snap ik niet dat er nog steeds opleidingen zijn die de huidige jongeren opleiden voor banen die er in de nabije toekomst niet meer zullen zijn, denk aan vrachtwagenchauffeur, bus chauffeur, treinmachinist. etc. Maar ook andere banen verdwijnen, denk aan advocaten, piloten, en noem maar op.

Onzin ?, kijk naar de banken, bijna iedereen wordt / is weg ge-automatiseert, en dat komt echt niet alleen doordat wij onze bankzaken zelf zijn gaan doen.

Advocatuur op de schop? Want pleitnota's worden binnenkort automatisch door een computer vervaardigd?

Die moet je me echt ff uitleggen...
 
Advocatuur op de schop? Want pleitnota's worden binnenkort automatisch door een computer vervaardigd?

Die moet je me echt ff uitleggen...

Zie bijvoorbeeld dit artikel over iemand die een website bouwde om mensen automatisch bezwaar aan te kunnen laten tekenen tegen parkeerboetes.
 
Zolang het systeem niet 100% foutloos werkt, moet het gewoon nog niet op auto's zitten.
Wanneer het gebruik verboden wordt, maar wel op een auto zit, zullen er altijd mensen zijn die het toch gebruiken.

En ja, het zal er echt wel komen, net als voertuigen die door de lucht zweven op 100% eco energie.
De wegen zijn al overvol, dus de lucht is de toekomst (uiteraard zelf rijdend vliegend)
 
Advocatuur op de schop? Want pleitnota's worden binnenkort automatisch door een computer vervaardigd?

Die moet je me echt ff uitleggen...

Dat staat er niet, er zullen heel veel banen verdwijnen, ook in de advocatuur. Het lezen en analyseren van stukken is juist iets waar deep learning erg goed in is. Jurisprudentie onderzoek kan plaatsvinden in een fractie van de tijd en met een fractie aan mankracht. En ja, net zoals leningen van bankenaan bedrijven, hypotheken aan particulieren tot een bepaald bedrag nu al automatisch worden toegekend (bedrag word steeds hoger), zullen ook pleitnota's, en zeker de voorbereiding daarvan worden geautomatiseerd.

Net zoals chirurgie, zijn ze nu al redelijk ver mee, of radiologie en de analyse van de beelden die daar uit komen etc.

Mensen schijnen niet te willen begrijpen dat computers steeds beter worden in het leggen van verbanden en het maken van analyses. Alle vakgebieden waarin deze eigenschappen nu nog aan de mens worden gekoppeld zullen langzaam verschuiven naar steeds meer automatisering.

Het zelf laten rijden van een auto door een besturings-systeem doet precies dat, analyseren van de omgeving, en het leggen van verbanden. In het verkeer laat je je leven over aan die analyse, waarom denk jij dat dat niet zal gebeuren in de rechtszaal ?

Iedereen is vervangbaar, door een mens, maar ook door de automatisering. Het begint met de lichtere functies, en gaat steeds verder. Mensen die zich nu veilig wanen dor het beroep wat ze uitoefenen, zijn dat vaak niet, gezien over een periode van een jaar of 5 a 10.

Begin hier maar eens te lezen, en zoek eens verder op datgene wat je interesse heeft: Deep learning - Wikipedia
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snap zo en zo niet dat mensen in een automatisch rijdende auto willen rijden, wat is daar nou aan & bovendien doodeng, je geeft je leven toch niet in handen van een computerprogramma.

leven onder een steen mentaliteit en totaal niet in staat om verder te kijken. Voor analoge mensen wordt de toekomst steeds somberder.

Zolang het systeem niet 100% foutloos werkt, moet het gewoon nog niet op auto's zitten.

Het systeem zal nooit foutloos zijn. Het kan wel minder fouten maken dan de mens en dan wordt het al snel een gewild concept.
 
Terug
Bovenaan Onderaan