Ik reageer hier even op die zinnigheden en onzinnigheden die ik hier lees.
Ten eerste: de enige instantie in België die uitspraken kan en mag doen over de Homologatie van voertuigen is de FOD Verkeer. Een verzekering heeft daar niets mee te doen en een verzekering kan
een niet tot het verkeer toegelaten voertuig NIET verzekeren m.b.t. tot de eigenschade bestuurder of betrekking tot schade aan derden (materieel, lichamelijk of dood tot gevolg).
Dus indien een bestuurder (eigenaar of gewoon bestuurder) een ongeval veroorzaakt met een niet konform voertuig is een verzekering strict gezien niet verantwoordelijk schade te dekken. Is me ook bevestigd door een inspecteur van een grote verzekerings instelling.
Het klopt dat er nog geen keuringsinstantie (van de overheid, of privé instantie daarvoor bevoegd) in BE is , die komt er in de toekomst wel.
De eisen m.b.t. tot een omgebouwde motorfiets zijn:
ik doe hier een copie/paste van wat de Belgische overheid zegt (prive gegevens zijn weggelaten):
----------------------------------------------------------------------
Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-07-31, 15:01:06
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxx]
Geachte,
We danken u voor informatievraag in verband met het homologeren van zijspannen.
Ten eerste willen wij u feliciteren omdat u eerst informeert welke procedure u dient te volgen alvorens de modificatie uit te voeren. Zo zien we het niet vaak.
Procedure ombouw naar zijspan.
1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.
2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten be¡¡nvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vin¡¡otte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.
a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa¡¯s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen
3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op EURO 476.
Met de meeste hoogachting,
FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologatie Voertuigen
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
homologation.vehicles@mobilit.fgov.be
-----------------------------------------------------------------------------------------
Zoals eerder gezegd, kunnen tot heden ALLE VOERTUIGEN worden individueel gekeurd, ook na ombouw, maar
NOG NIET MOTOREN EN MOTOREN MET ZIJSPAN
Dat betekend vooralsnog niet, dit wordt wel door de overheid voorbereid m.b.t. de verplichte keuring voor alle motoren die in 2016-2017 er aan komt.
De Belgische Authoriteit, FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen, herkent wel een IGC (= Individueel Goedkeuring Certificaat) door een buurland (met wel een reeds geinstalleerde keuringsinstantie) en ratificeerd, in positief geval, een keuringsverslag.
In belgie mag dit certificaat in één van de Federal Landstalen (Frans, Nederlands of Duits) worden opgesteld. Dus een GIC van "Les Mines", TÜV of RDW wordt aanvaard.
Ik doe weer een kopie/paste , privé gegevens weer weggelaten"
----------------------------------------------------------------------------
Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-10-01, 12:37:55
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxxxxxx]
Geachte heer xxxxxxxxxxx,
We hebben het RDW document individueel goedkeurening 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd.
404 | RDW
We zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.
Als u uw zijspanmotorfiets door RDW laat goedkeuren zullen wij uw IGC (Individueel GoedkeuringsCertificaat) valideren (Euro¬69).
Hierdoor wordt het Nederlandse certificaat, dat enkel geldig is in Nederland, ook door België geaccepteerd.
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijnspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)
Deze werkwijze is geen standaard procedure in België«. Om zeker te zijn uw validatieaanvraag volgens afspraak behandeld wordt vragen wij u te refereren naar dit dossier nummer "Homolvehic:xxxxxx".
In de overtuiging u hiermee van dienst geweest te zijn groeten wij u,
Met de meeste hoogachting,
Dienst homologatie
------------------------------------------------------------------------------------------------------
HEEL BELANGRIJK:
Men moet eerst een Dossier nummer aanvragen bij de FOD Verkeer, Dienst homologatie voertuigen !!!
Zonder dit dossiernummer mag je niet handelen. De FOD Verkeer , Dienst Homologatie schrijft "DIT IS GEEN STANDARD PROCEDURE IN BELGIE" , zonder dit dossiernummer kan je geen validatieprocedure starten.
Natuurlijk kan de RDW, door middel van een volmachtdrager van de Nederlandse Nationaliteit, een IGC (Individueel Goedkeuring Certificaat) afleveren. Voorwaarde is dat de aanvraag wordt gesteld en de keuring positief verloopt. Dito voor "Les Mines", dit voor "der TÜV" , maar nogmaals je moet in het bezit zijn van een Dossiernummer van de FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen.
Eerstdaags, gaat mijn in Nederland, door een erkent zijspan bouwer gebouwd voertuig, naar Lelystad, dit is de begeleidende aanvraag, dat samen met een dossier opgesteld door LBS zijspantechniek wordt ingediend:
Copy/paste, weglaten van Prive gegevens:
------------------------------------------------------------
Aan:RDW , Lelystad, Nederland
Van:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, België
Kopie:LBS Zijspantechniek, NL-5424 TD Elsendorp
Datum:
Geachte Dames/Heren,
Ik ben Belg, voeg hierbij kopij van mijn identiteitskaart.
Ik heb een BMW Motorfiets gekocht, ik voeg hierbij de inschrijving (op naam vorige eigenaar), alsook het gelijkvormigheidsattest en mijn aankoopfactuur.
Dit betreft een L3 motorfiets. Ik heb deze Motorfiets in Nederland door een erkend zijspanbouwer, LBS Zijspantechniek, laten om- en verbouwen tot een Zijspan Combinatie. Daarmee kan het voertuig in BE niet ingeschreven worden als L4 zijspanvoertuig.
Ik voeg hierbij kopie van mijn correspondentie met de Belgische overheidsdienst FOD Verkeer, Homologatie Voertuigen.
België heeft vooralsnog geen dienst voor keuring van motoren en/of zijspannen.
De dienst homologatie voertuigen heeft me schriftelijk (zie bijlage) bevestigd:
- Wij hebben het RDW document individuele goedkeuring 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd en zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.
- Indien de zijspanmotorfiets door de RDW wordt goedgekeurd zal de Belgische FOD verkeer (dienst homologatie voertuigen)
het IGC (Individueel Goedkeuring Certificaat) valideren, kostprijs 69 Euro
- Er wordt door de Belgische Dienst Homologatie voertuigen bevestigd dat het Nederlandse IGC ook door BE wordt geaccepteerd.
- Aan de hand van het IGC (validatieattest RDW) kan mijn zijspanmotorfiets op mijn naam worden ingeschreven in BE (als L4e). Die Belgische FOD Verkeer zegt “zo bent U 100% in regel”
- Mijn dossiernummer in BE is Homolvehic: xxxxxxxx
In bijlage kopij van de schriftelijke correspondentie met de dienst FOD Verkeer, homologatie voertuigen.
Voor de aanvraag van deze keuring, geef ik hierbij volmacht aan :
de Heer xxxxxxxxxxx, directeur van LBS-Zijspantechniek, NL-5424 TD Elsendorp.
In de hoop op een gunstig gevolg aan deze aanvraag alsook een positief IGC (= Individueel Goedkeuring Certificaat)
van het in Nederland door LBS Zijspantechniek omgebouwde voertuig met gegevens:
Merk : BMW R1150GS,
Type R1150GSADVENTURE,
Raamnummer: WB10441A54ZHxxxxxx ,
Categorie: L3e
Met vriendelijke groeten,
De aanvrager: De Heer xxxxxxxxxxxxxx+ adres (België)
Gevolmachtigde: LBS Zijspantechniek (de Heer xxxxxxxxxxxxx) NL-5424 TD Elsendorp
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met andere woorden, er wordt geen inschrijving op kenteken in Nederland aangevraagd. Wat wordt aangevraagd is een IGC , wat in het Nederlands betekend: Individueel Goedkeuring Certificaat.
Het is dit Certificaat , in plat vlaams een keuringsverslag met de nieuwe gegevens van het omgebouwde voertuig, dat de Dienst FIOD Verkeer, Homologatie Voertuigen akzepteerd en ratificeerd, daarna kan ingeschreven worden als L4e
Voor deze procedure moet U eerst een Dossiernummer aanvragen.
Voor de kankeraars : door te zeggen er is geen keuring (en dat klopt) dus ik moet niks geraak je niet verder. Je kan gewoon wacxhten tot er ooit deze keuringsdienst is voor motoren en omgebouwde motoren...
In tussentijd doe verder naar believen in de hoop dat....
Voor degene die zich wel in orde willen stellen, ik heb echt alles persoonlijk nagelopen, er is momenteel alleen deze weg.
Voor de rest doet iedereen wat ie doet en wil. Ik heb niks meer toe te voegen. Ik hoop alleen maar voor degenen die wel de punt op de i willen van nut te zijn geweest.
Ik kon het ook allemaal alleen voor mij houden...wellicht was dit het beste gezien bepaalde commentaren...
Nogmaals, iedereen is vrij
Toch nog iets voor al wat nuttig zou kunnen zijn:
Voor de dienst FOD Verkeer, dienst Homologatie Voertuigen, is het onbelangrijk of dat het GIC is afgeleverd door NL, DE of FR. Je moet gewoon eerst checken of je gekozen instantie wordt herkent. Mij is schriftelijk bevestigd dat een IGC van de RDW Lelystad wordt herkent. Het wordt dan geratificeerd en de nieuwe gegevens (maten, gewichten, voertuigkategorie, etc...komen dan op de nieuwe BE Inschrijving.
Wat ook kan is een IGC van de "TÜV Fahrzeugprüfung" of van "Les Mines". In alle gevallen gaat het om wat de Duitsers noemen "ein TÜV Einzelabnahme". Via mijn bedrijf in Duitsland heb ik me ook laten informeren m.b.t. een Duits IGC. Het is mogelijk, maar ze doen het veel grondiger en het kost je ook veel meer.
Deze procedures moeten ook gevolgd worden door Duitse zijspanbouwers. Als bijvoorbeeld een Czech in Duitsland bij zeg Stern, Hartmann, etc een zijspan besteld of laat ombouwen, vraagt de zijspanbouwer ook een TÜV Einzelabnahme aan. Het kraftambt van de Czechische Republiek zal dan dit IGC eisen m.b.t. de inschrijving van het nieuwe (lees omgebouwde) voertuig in CZ.
Mijn zijspan wordt in NL gebouwd, daarom is het ook logisch dat de zijspanbouwer deze aanvraag stelt bij de RDW. Het is allemaal omslachtig en spijtig ook duur. Maar wat is de prijs voor wettelijkheid en gemoedsrust ? De andere mogelijkheid is inschrijven als motorfiets met bak eraan de straat op (totale breedte zeg 2meter) met de gelijkvormigheidsverklaring van zeg BMW van een K1100 motorFIETS op zak.
Zo gaat het toch ook ? Of toch niet ? Iedereen ouder dan 18 jaar beslist dit maar zelf...