A
Met carburateurs is dat inderdaad niet mogelijk. Dat leek mij voor zich spreken. Verder interessante ideeën, hooguit zou ik eruit kunnen halen dat het verschil in cylinderinhoud niet al te groot zou moeten zijn en het blok dan toch wel een stuk zwaarder wordt. Hooguit zouden fabrikanten dan hun motoren zo kunnen ontwerpen dat er cylinders zijn die geen brandstof krijgen als dat niet nodig is. Zoals het nu dus in personenwagens toegepast wordt.
Mijn collega heeft namelijk een Polo GT (geloof ik), die op de snelweg bij 100-120 een melding op het scherm heeft dat er 2 cylinders uitgeschakeld zijn. En dat is maar een 1400cc met 140pk, dan zou daar bij motorfietsen toch ook een toepassing voor moeten zijn? Zijn gemiddeld verbruik ligt namelijk op of onder de 5,0l/100km op benzine. Aangezien het een injectiemotor betreft, voegt het uitschakelen geen extra gewicht toe, alleen andere software en wellicht (maar daarvoor ken ik die motoren niet goed genoeg) een andere timing/krukas positie. Want heb er zelf in gereden en je merkt letterlijk niets wanneer er geschakeld wordt tussen de 2 modi.
Dáár vergis je je! Je rijdt op dat moment dus met een 700 cc tweecilinder, maar die heeft het gewicht van een 1400 cc viercilinder. In een auto misschien niet zo erg, maar probeer eens een 300 cc 2-cilinder motorfiets voort te bewegen, die het gewicht heeft van een 600 cc viercilinder. Bedenk je daarbij ook, dat niet alleen het motorblok geschikt moet zijn voor dat 600 cc vermogen (zwaardere krukas, versnellingsbak, koppeling), maar ook het frame, de achterbrug, voorvork, vering etc.
Vertel eens hoe je dat kan halen?Terwijl je met een Blackbird ofzo ook best 1op25 kunt rijden.
Was ook heel vroe en nog half wakkerDat bestaat al, dat noemen ze een turbo, en wordt bij heul veul auto's gebruikt.
Het lijkt me dat bij jouw voorstel de interne weerstand wel erg tegenwerkt wanneer altijd de helft van de cilinders werkeloos meedraait. Bovendien is bij een motor het gewicht van het blok een veel grotere factor dan bij een vrachtwagen. Ga eens rondrijden met een 300cc motorfiets met het gewicht van een 1500 cc blok erin...
Met carburateurs is dat inderdaad niet mogelijk. Dat leek mij voor zich spreken. Verder interessante ideeën, hooguit zou ik eruit kunnen halen dat het verschil in cylinderinhoud niet al te groot zou moeten zijn en het blok dan toch wel een stuk zwaarder wordt. Hooguit zouden fabrikanten dan hun motoren zo kunnen ontwerpen dat er cylinders zijn die geen brandstof krijgen als dat niet nodig is. Zoals het nu dus in personenwagens toegepast wordt.
Mijn collega heeft namelijk een Polo GT (geloof ik), die op de snelweg bij 100-120 een melding op het scherm heeft dat er 2 cylinders uitgeschakeld zijn. En dat is maar een 1400cc met 140pk, dan zou daar bij motorfietsen toch ook een toepassing voor moeten zijn? Zijn gemiddeld verbruik ligt namelijk op of onder de 5,0l/100km op benzine. Aangezien het een injectiemotor betreft, voegt het uitschakelen geen extra gewicht toe, alleen andere software en wellicht (maar daarvoor ken ik die motoren niet goed genoeg) een andere timing/krukas positie. Want heb er zelf in gereden en je merkt letterlijk niets wanneer er geschakeld wordt tussen de 2 modi.
Continu 60 ofzo rijden in een zo hoog mogelijk versnelling. (en dan liefst met wind mee een bergaf)Vertel eens hoe je dat kan halen?
Ik heb er vele gehad, en heb er honderden als klant. Maar 1 op 25 ben ik nog niet tegengekomen.....
De zuinigste die ik ken haalde 1 op 20, en dat was na modificaties.
Niks mis met een goed technisch vraagstuk.... Je moet alleen niet zo traditioneel denken......Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?...
Bekijk bijlage 1351884
Niks mis met een goed technisch vraagstuk.... Je moet alleen niet zo traditioneel denken.
Een motor waar je behoorlijk mee kunt boenderen en die toch heel zuinig is bestaat gewoon.
Energica EGO Sets New Laguna Track Record