A
Ik vind 10% toch aanzienlijk.. Bij korte ritjes 30% als ik jou redenering volg.
En mijn stoelverwarming gaat overigens prima door mijn winterjas heen, heerlijk ;o). Zeker als ik buiten heb gesport en de kou in mijn lijf zit.
Ik zou dat ANWB artikel wel eens willen lezen, ik heb geen idee hoe ze het omschreven hebben. Om te zeggen dat ze dus stompzinnige dingen blaten en totaal geen ervaring hebben, zegt me eerlijk gezegd meer over jou gedachte gang.
Motorrijden deed men al jaren niet meer, en er over praten is nu ook al niet meer aan de orde.Het begint een trend te worden om motorgerelateerde topics te laten ontsporen naar een discussie over het zitcomfort in auto's...
Ander zit-topic
Ik heb het artikel hier voor me liggen. Het staat in de Kampioen van januari:
"Waarom komt mijn elektrische auto niet zo ver meer?"
De actieradius van een elektrische auto kan in de winter wel 30% kleiner zijn.
Dat komt omdat je meer stroomverbruikers aan hebt die een flinke hap nemen uit de energievoorraad van de accu.
De kachel is de grootverbruiker. Brandstofauto's verwarmen hun interieur met restwarmte welke vrijkomt bij verbranding.
Een elektrische auto kan dit natuurlijk niet en heeft daarom een losse kachel nodig.
Als alternatief kun je beter de stoelverwarming inschakelen en je simpelweg wat warmer aankleden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tot zover het artikel. En helemaal niks over het feit dat een accu als hij koud is minder capaciteit heeft.
Met excuus voor het wederom off topic, dus nu verder over tweewielers, met en zonder benzinetank.
Ik rij er dagelijks mee dus ik weet prima waar ik het over heb. Dat je dat in twijfel trekt vertelt mij dat je erg weinig van de wereld weet.
Als jij op dat punt de ANWB heilig wil verklaren dan mag dat.
ANWB heeft totaal geen ervaring en blaten stompzinnig, nu weet ik weer weinig van de wereld, en verklaar ik ANWB ook nog eens heilig.
Met mijn beperkte kennis van de mensen in de wereld, heb ik me aangeleerd om mensen met dit soort uitspraken niet al te serieus te nemen ;o).
Stel je voor dat je wat zou leren.
Je begint zelf met minachtende opmerkingen en persoonlijke kwalificaties. Als je daar niet tegen kan moet je ze zelf ook niet maken.
Dit hoor ik voor het eerst, het je concrete voorbeelden of bewijzen? De ANWB staat over het algemeen niet als erg onbetrouwbaar bekend dus ik vrees dat de bewijslast in deze bij jou ligt en niet bij al die pipo's die het niet klakkeloos aannemen...Ik rij er dagelijks mee dus ik weet prima waar ik het over heb. Dat je dat in twijfel trekt vertelt mij dat je erg weinig van de wereld weet.
Als jij op dat punt de ANWB heilig wil verklaren dan mag dat. Ik heb een aantal jaren in de automotive industrie gewerkt en een objectieve mening over zaken ga je van de ANWB en ook Veilig Verkeer Nederland niet krijgen. Ze willen graag producten van je testen. Je kunt echter alleen een positieve beoordeling van ze krijgen als je met grote sommen geld over de brug komt. Sinds ik dat weet neem ik iedere review met een grote zak zout.
Eens, klaar. Een elektrische auto is door de boot genomen zuiniger (althans, gaat efficiënter om met de hoeveelheid energie die je erin stopt). Dat is in de winter iets minder, dat betekent niet dat ze in de winter minder efficiënt zijn dan brandstofauto's. Feit is wel dat je bij een elektrische auto er veel bewuster mee bezig bent dat allerlei dingen extra stroom verbruiken, terwijl je dat in een normale auto geen bal zou schelen. Dat heeft dan weer alles te maken met de straf die staat op het verbruiken van energie... het geld voor de extra benzine boeit ons blijkbaar niet, bij een elektro-auto heb je drie factoren die meetellen: de tijd die het laden kost, de range die lager wordt (al dan niet veel) en het feit dat laadpalen nog altijd geen gemeengoed zijn, zeker buiten de randstad. Dat is 90% van de tijd geen probleem, en voor jou blijkbaar nooit, maar het effect is er. Puur dat percentageding vinden we erg. Als mijn telefoon onder de 40% accu daalt heb ik al het idee dat ik extreem zuinig moet gaan doen en het krap aan was vandaag, al is het ondertussen 23 uur en gaat ie over een kwartier aan de lader. Ik weet zeker dat ik zo'n range-anxiety lutser zou zijn, onder veel omstandigheden. Dat gezegd hebbende zou ik er voor woon-werkverkeer prima mee uit kunnen. Feit. Kan alleen geen elektrsche auto betalen, dus op dat vlak zijn we verder klaar.Bij korte ritten is het helemaal geen issue. Daar waar je in een traditionele auto met verbrandingsmotor pas na een aantal km's enige vorm van warmte voelt geeft een EV al direct warmte bij het open van de deur en kan zelfs al voorverwarmt zijn een krabber heb ik bijv. deze winter nog niet aangeraakt. Dit extra comfort heeft een prijs. Ik rijd ca. 100km per dag en gemiddeld over de winter ben ik ca. 10% meer energie kwijt dan in de zomer. Hier zit dan het extra verbruik in doordat winterbanden een grotere rolweerstand hebben dan zomerbanden.
Klopt, verbruik ligt hoger in de winter. En je hebt ook gelijk dat een brandstofauto eerst zelf warm moet worden voor hij het interieur gaat verwarmen. Daar heb je dan wel weer een standkachel voor maar dat hebben er maar weinig.Mijn benzine en dieselauto's waren in de winter ook minstens 10% duurder in de winter dan in de zomer.
Groot gelijk.En ja natuurlijk voel je ook met een winterjas de stoelverwarming maar het zo onlogisch zijn als de winterjas geen warmte zou tegenhouden.
Overigens rij ik ook in de zomer met de stoelverwarming aan maar dat is niet om zuinig te rijden maar omdat mijn rug erg slecht is en de warmte mij dan erg goed doet.
Als ik het goed begrijp heeft een benzinemotor bij -10 graden 30% minder accu capaciteit en dat kan nog wel eens startproblemen geven.
De elektrische motor heeft dat ook, maar die 70% welke over is, moet ruim voldoende zijn om te rijden en gaandeweg warmt de accu op en neemt de capaciteit weer toe.
Met de accu van de benzinemotor gebeurt iets dergelijks en dat merk je als je een eind gereden hebt, de startmotor gaat wat sneller rond. maar daar heb je niks aan als hij koud moet starten.
Ik ben wel benieuwd hoe de accu technologie zich gaat ontwikkelen. De loodaccu is nooit veranderd en op zich een prima batterij, maar veel te zwaar om in grote hoeveelheden te worden gebruikt in een voertuig, tenzij het een heftruck is want dan dient het twee doelen.
Zou de lithium ion accu worden vervangen door iets dat lichter is en veel meer capaciteit heeft, dan zie ik het wel gebeuren . En als dan ook het snelladen probleemloos en overal kan, dan hebben we wat.
Om even een brug te spelen tussen twee extremen, ik snap je volledig en begrijp je punt, maar zo makkelijk is het allemaal ook weer niet.Dit hoor ik voor het eerst, het je concrete voorbeelden of bewijzen? De ANWB staat over het algemeen niet als erg onbetrouwbaar bekend dus ik vrees dat de bewijslast in deze bij jou ligt en niet bij al die pipo's die het niet klakkeloos aannemen...
Ik ben wel benieuwd hoe de accu technologie zich gaat ontwikkelen. De loodaccu is nooit veranderd en op zich een prima batterij, maar veel te zwaar om in grote hoeveelheden te worden gebruikt in een voertuig, tenzij het een heftruck is want dan dient het twee doelen.
Zou de lithium ion accu worden vervangen door iets dat lichter is en veel meer capaciteit heeft, dan zie ik het wel gebeuren . En als dan ook het snelladen probleemloos en overal kan, dan hebben we wat.
Ik heb naast solid-state ook wat berichten gezien van Aluminium accu's lichter en in een paar seconden op te laden.
Het bleek alleen nog lastig buiten een laboratorium omgeving te gebruiken.
Er is erg veel aluminum en het is ook erg goed te recyclen.
Nu de behoefte naar lichte en kleine accu's steeds groter wordt zie dat er steeds meer ontwikkelingsgeld in gaat zitten.
Ik weet zeker dat ik zo'n range-anxiety lutser zou zijn, onder veel omstandigheden.
Voordelen elektrische motor:
+ Stil
+ "Instant torque"
+ Lineaire vermogensafgifte
+ Bijna onderhoudsvrij
+ De kilometers zijn goedkoper
Nadelen elektrische motor:
- Laden kost meer tijd dan tanken en
- Snelladen is niet goed voor de accu. Tijd-per-gewonnen-km komt laden nog lang niet in de buurt van tanken.
- Laadnetwerk lang niet zo dekkend als tanknetwerk (hoe zit het in de dolomieten? Alpen?)
- Geen aanbod in toursegment/long-range (Gat in de markt? Of (voor nu) onmogelijk?)
- Lineaire afgifte is karakterloos
- Aanschaf nog erg duur
Ik durf te wedden dat die instant torque een enorme kick geeft en het gebrek aan karakter compenseert, maar ik loop echt stuk op de eerste 4 punten en, wanneer het puur over (het haalbare) woonwerk verkeer gaat de prijs.
Aluminium kost toch ook erg veel energie om te winnen uit erts? Mochten aluminium accus gemeengoed worden, zal recycling niet meer genoeg aluminium opleveren.
Buiten dat zal kobalt waarschijnlijk snel een probleem worden.
Hier een achtergrond verhaal dat Tweakers.net in april vorig jaar heeft gepubliceerd.
'Rijbereik elektrische auto in winter tot 50 procent lager'
Volgens dit artikel daalde de actieradius gemiddeld 41%, maar dan gaat men uit van wat de fabrikant belooft en dat klopt al nooit.
maar dan gaat men uit van wat de fabrikant belooft en dat klopt al nooit.
Er is een verschil tussen wat de fabrikant belooft en wat de fabrikant wettelijk moet opgeven aan de klant.
De fabrikant is verplicht de wettelijke laboratorium test in de verkoop informatie te zetten.
Deze test blijken geen enkele correlatie te hebben met de werkelijkheid.
Is de fabrikant hiervan het probleem of de politiek die deze test verplicht stelt?
Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.
De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.
Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.
Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-
Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.
En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
Nee, het dient mijn tijd wel uit.
Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.
Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.
Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.
Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.
Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.
Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .
Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.
Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....
Bron?Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.
Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.
De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.
Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.
Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-
Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.
En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
Nee, het dient mijn tijd wel uit.
Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.
Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.
Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.
Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.
Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.
Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .
Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.
Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....