"zware" motor voor korte ritten

Hij vraagt zich af of zware motoren geschikt zijn voor dit werk en krijgt te horen dat zijn zuigerveren over 3 maanden vast zitten. Dat noem ik dus dramatisch gelul in een topic.
Daar heb ik overheen gelezen en dat ben ik met je eens :t
 
Ik vraag me nog steeds af wat hij aan "comfort" mist om een grotere/zwaardere motor te willen...
Er zijn best nog wat aanpassingen mogelijk aan de NC dat zelfs die comfortabeler word.
 
Hij vraagt zich af of zware motoren geschikt zijn voor dit werk en krijgt te horen dat zijn zuigerveren over 3 maanden vast zitten. Dat noem ik dus dramatisch gelul in een topic.

Tut tuttut` Net z`n rijbewijs en z`n eerste brommer , net op MF en dan direct al zo hard blaffen ..B| Drama Queen.._O-
 
Tut tuttut` Net z`n rijbewijs en z`n eerste brommer , net op MF en dan direct al zo hard blaffen ..B| Drama Queen.._O-
Prima, je kan wat vinden van de manier waarop ik het breng maar inhoudelijk blijf ik bij mijn punt. Het is onzin dat een moderne motor binnen een jaar de puinpoeier in draait omdat er korte ritjes mee worden gereden. Hoe lang iemand op een motor-forum rondwandelt heeft hier geen invloed op.
 
Hij vraagt zich af of zware motoren geschikt zijn voor dit werk en krijgt te horen dat zijn zuigerveren over 3 maanden vast zitten. Dat noem ik dus dramatisch gelul in een topic.

En nu met onderbouwing, zodat we er ook wat aan hebben, dramaqueen ;)





Prima, je kan wat vinden van de manier waarop ik het breng maar inhoudelijk blijf ik bij mijn punt. Het is onzin dat een moderne motor binnen een jaar de puinpoeier in draait omdat er korte ritjes mee worden gereden. Hoe lang iemand op een motor-forum rondwandelt heeft hier geen invloed op.

Je overdrijft een beetje veel.

Kern is dat 4 x 3.8 km op een dag niet goed is voor een motorblok.

Teksten zonder inhoud maar met sterk taalgebruik brengt sfeer ( geen goede overigens ) maar verder niets.

Er is nergens gesproken over een motor die binnen een jaar in de puinpoeier draait.

Nogmaals, beargumenteer je stellingen ipv alleen anderen af te kraken aub :)
 
Ik rij momenteel met een Honda nc750x. Ongeveer 15.000km/jaar. Zowel woon-werk, weekendtripjes als reizen (Ierland, Corsica staat op de planning). Nu is het wel zo dat mijn woon-werk slechts bestaat uit dagelijks 4 ritjes van 3.8km. De nc750x heeft er geen enkel probleem mee.

De OP rijd 15.000 km per jaar waarvan een deel woon werk: 3.8 * 4 = 15.2km per werkdag * 5 * 48 werkweken = 3648km per jaar.

Dan blijft er nog 11352 km per jaar over om te besteden aan vakantie en weekendritten. Minus 3000km vakantie = 8352 km aan weekendritten

Deel deze 8352 km door de 48 weekenden dat je in NL bent = 174km per weekend.

Als je die ritten rijd naast je korte woon-werk verkeer dan warmt een moderne motor voldoende op om enig olieresidu weg te werken, de olieschraapveren bewegend te houden en vocht uit de olie te laten verdampen. Ik blijf bij mijn mening dat een moderne motor bij dit gebruik niet binnen een jaar in de soep loopt. Zeker niet als je bedenkt dat dit binnen de gestelde garantieperiode van desbetreffende motor is. Fabrikanten doen hun best om ervoor te zorgen dat de producten sterk genoeg zijn om de garantieperiode te overleven zonder catastrofaal falen, uitzonderingen als de VW 1.4 blokken daargelaten. En deze zijn dan ook meteen berucht, wat bij mijn weten niet het geval is bij de genoemde toerbuffels.

P.S. @Mach 4 @MeanBlueMan Heb m'n ondertitel aangepast :t
 
Laatst bewerkt:
Tut tuttut` Net z`n rijbewijs en z`n eerste brommer , net op MF en dan direct al zo hard blaffen ..B|
De OP rijd 15.000 km per jaar waarvan een deel woon werk: 3.8 * 4 = 15.2km per werkdag * 5 * 48 werkweken = 3648km per jaar.

Dan blijft er nog 11352 km per jaar over om te besteden aan vakantie en weekendritten. Minus 3000km vakantie = 8352 km aan weekendritten

Deel deze 8352 km door de 48 weekenden dat je in NL bent = 174km per weekend.

Als je die ritten rijd naast je korte woon-werk verkeer dan warmt een moderne motor voldoende op om enig olieresidu weg te werken, de olieschraapveren bewegend te houden en vocht uit de olie te laten verdampen. Ik blijf bij mijn mening dat een moderne motor bij dit gebruik niet binnen een jaar in de soep loopt. Zeker niet als je bedenkt dat dit binnen de gestelde garantieperiode van desbetreffende motor is. Fabrikanten doen hun best om ervoor te zorgen dat de producten sterk genoeg zijn om de garantieperiode te overleven zonder catastrofaal falen, uitzonderingen als de VW 1.4 blokken daargelaten. En deze zijn dan ook meteen berucht, wat bij mijn weten niet het geval is bij de genoemde toerbuffels.

P.S. @Mach 4 Heb m'n ondertitel aangepast. Tevreden?

Das mooi jonge`` Nu nog even doorkrijgen dat niemand hier gezegd heeft dat er iets in de soep loopt .
Dan wordt het nog wel wat met jou hier .._O-
 
De OP rijd 15.000 km per jaar waarvan een deel woon werk: 3.8 * 4 = 15.2km per werkdag * 5 * 48 werkweken = 3648km per jaar.

Dan blijft er nog 11352 km per jaar over om te besteden aan vakantie en weekendritten. Minus 3000km vakantie = 8352 km aan weekendritten

Deel deze 8352 km door de 48 weekenden dat je in NL bent = 174km per weekend.

Als je die ritten rijd naast je korte woon-werk verkeer dan warmt een moderne motor voldoende op om enig olieresidu weg te werken, de olieschraapveren bewegend te houden en vocht uit de olie te laten verdampen. Ik blijf bij mijn mening dat een moderne motor bij dit gebruik niet binnen een jaar in de soep loopt. Zeker niet als je bedenkt dat dit binnen de gestelde garantieperiode van desbetreffende motor is. Fabrikanten doen hun best om ervoor te zorgen dat de producten sterk genoeg zijn om de garantieperiode te overleven zonder catastrofaal falen, uitzonderingen als de VW 1.4 blokken daargelaten. En deze zijn dan ook meteen berucht, wat bij mijn weten niet het geval is bij de genoemde toerbuffels.

P.S. @Mach 4 Heb m'n ondertitel aangepast. Tevreden?

Je blijft bij je mening.... prima !
Ik ben het nl met je eens als je mening is dat een moderne motor er niet binnen een jaar van in de soep loopt.
Ik snap dus niet waar je nu je punt mee wil maken.
Wat ik al helemaal niet snap is wat de garantieperiode voor invloed heeft op het motorblok tijdens dergelijk gebruik. De bewering dat komkommers groen zijn heeft net zoveel nut. De technische staat van een blok veranderd door de manier waarop het gebruikt word, niet door een garantieperiode.

Weet je.... ik rook. Het is onzin om te zeggen dat ik binnen een jaar daaraan dood zal gaan. Maar zou het helemaal geen invloed hebben, omdat ik ook wel eens 2 uur achtereen niet rook ? Of is het gewoon slecht en is dat gewoon niet te weerleggen ? Mocht je vinden van wel: Prima, maar dan wel onderbouwen graag.

En 4 x 3.8 km is gewoon slecht voor een blok, simpelweg omdat een koud blok waarbij nog niet alle toleranties in overeenstemming zijn nu eenmaal een factor -tig meer slijtage oplevert dan een goed doorgewarmd blok. Mocht je daar anders over denkenl: Prima, leg s uit dan ?
 
Nu nog even doorkrijgen dat niemand hier gezegd heeft dat er iets in de soep loopt.

Ben ik het niet mee eens.

voor elk voertuig met een verbrandingsmotor is het de moord om zulke korte stukjes te rijden.
Zo denk ik dat na 3 maanden je zuigerveren muurvast zullen zitten, maar met die 3.8 km merk je dat toch niet *D
Vroeger werd er altijd gesproken over de beruchte "dokters-auto".
Een auto die van buiten nog nieuw is, maar door alle ritjes van een paar 100 meter, feitelijk motorisch al versleten.

Dit zijn precies de krachtige teksten waar ik me aan irriteer waardoor ik (ja ja, ik heb het door) ook te krachtig uit de hoek kom. Er wordt zo overdreven.

Wat ik al helemaal niet snap is wat de garantieperiode voor invloed heeft op het motorblok tijdens dergelijk gebruik. De bewering dat komkommers groen zijn heeft net zoveel nut. De technische staat van een blok veranderd door de manier waarop het gebruikt word, niet door een garantieperiode.

De garantieperiode geeft aan dat de producent voldoende vertrouwen heeft in haar eigen product om, ook bij gebruik zoals in de OP beschreven, te garanderen dat het een aantal jaar goed blijft werken. Dit haal ik aan als argument dat ik niet de enige ben die niet verwacht dat gebruik, zoals in de OP beschreven, tot falen van de motor gaat leiden.

En 4 x 3.8 km is gewoon slecht voor een blok, simpelweg omdat een koud blok waarbij nog niet alle toleranties in overeenstemming zijn nu eenmaal een factor -tig meer slijtage oplevert dan een goed doorgewarmd blok. Mocht je daar anders over denkenl: Prima, leg s uit dan?

Er wordt in dit topic m.i. gesuggereerd dat het gebruik, zoals in de OP beschreven, tot problemen met de motor gaat leiden. Ik hoop dat ik, met mijn uiteenzetting van de kilometerstanden en mijn mening over het warm rijden van alle vloeistoffen, voldoende heb onderbouwd waarom ik verwacht dat de OP niet tegen deze problemen aan gaat lopen. Dan is iedereen het vrij om het eens of oneens met mij te zijn maar ik kan er verder vrij weinig meer aan onderbouwen.
 
Ben ik het niet mee eens.





Dit zijn precies de krachtige teksten waar ik me aan irriteer waardoor ik (ja ja, ik heb het door) ook te krachtig uit de hoek kom. Er wordt zo overdreven.



De garantieperiode geeft aan dat de producent voldoende vertrouwen heeft in haar eigen product om, ook bij gebruik zoals in de OP beschreven, te garanderen dat het een aantal jaar goed blijft werken. Dit haal ik aan als argument dat ik niet de enige ben die niet verwacht dat gebruik, zoals in de OP beschreven, tot falen van de motor gaat leiden.



Er wordt in dit topic m.i. gesuggereerd dat het gebruik, zoals in de OP beschreven, tot problemen met de motor gaat leiden. Ik hoop dat ik, met mijn uiteenzetting van de kilometerstanden en mijn mening over het warm rijden van alle vloeistoffen, voldoende heb onderbouwd waarom ik verwacht dat de OP niet tegen deze problemen aan gaat lopen. Dan is iedereen het vrij om het eens of oneens met mij te zijn maar ik kan er verder vrij weinig meer aan onderbouwen.

Nu snap ik het: Interpretatie. Daar gaat het mis.

Voorbeeld ende onderbouwing:
1 Wat in die teksten waar jij je zo aan irriteert is dan zo vreselijk overdreven en wat is er niet juist ?
En dan wel graag op de inhoud reageren, niet op de schrijfwijze of wat jij als overdreven interpreteert aub. .

2 De garantieperiode..... of een fabrikant nu gelooft in zijn produkt of niet maakt helemaal niets uit.
Hoe de gebruiker met de motor omgaat bepaald de technische staat, niet een stuk papier.
Als jij een motorblok aantoonbaar anders gebruikt dan bedoeld door de fabrikant of wat als normaal gebruik kan worden gezien dan kun je die garantie overigens ook op je buik schrijven.

3 Je cijfers zijn mooi, maar niets zeggend. Slijtage kun je niet repareren door fatsoenlijk gebruik.
Slijtage vind plaats bij een koud motorblok. Een motor die 20.000 warme kilometers rijdt heeft veel minder slijtage dan een blok dat 1000 x 10 km rijdt terwijl het totaal de helft is !




Het is mij verder duidelijk dat je geen technische onderbouwing zult/kunt geven en eea hoe dan ook opvat zoals jij het leest, ook al verteld de schrijver meerdere malen dat je interpretatie niet klopt. Op zo'n manier komen we nergens en bespaar ik mijn energie wel voor wat anders :)
 
De OP rijd 15.000 km per jaar waarvan een deel woon werk: 3.8 * 4 = 15.2km per werkdag * 5 * 48 werkweken = 3648km per jaar.

Dan blijft er nog 11352 km per jaar over om te besteden aan vakantie en weekendritten. Minus 3000km vakantie = 8352 km aan weekendritten

Deel deze 8352 km door de 48 weekenden dat je in NL bent = 174km per weekend.

Als je die ritten rijd naast je korte woon-werk verkeer dan warmt een moderne motor voldoende op om enig olieresidu weg te werken, de olieschraapveren bewegend te houden en vocht uit de olie te laten verdampen. Ik blijf bij mijn mening dat een moderne motor bij dit gebruik niet binnen een jaar in de soep loopt. Zeker niet als je bedenkt dat dit binnen de gestelde garantieperiode van desbetreffende motor is. Fabrikanten doen hun best om ervoor te zorgen dat de producten sterk genoeg zijn om de garantieperiode te overleven zonder catastrofaal falen, uitzonderingen als de VW 1.4 blokken daargelaten. En deze zijn dan ook meteen berucht, wat bij mijn weten niet het geval is bij de genoemde toerbuffels.

P.S. @Mach 4 @MeanBlueMan Heb m'n ondertitel aangepast :t
en dat is dus waar je de fout in gaat. die plezier km's worden meestal niet verdeeld over het hele jaar (dat 52 weken duurt en geen 48) maar die worden gereden met mooi weer en dus waarschijnlijk meer in 1 keer en minder vaak en in het koude deel van het jaar helemaal niet. en dan heb je in de periode dat de motor het moeilijkste op temperatuur komt en het meeste condens krijgt plotseling ook maanden achtereen dat de olie helemaal niet warm wordt maar wel heel veel korte stukjes achter elkaar rijdt. en dan kom je bij de dealer aan met motorschade in de garantie periode en dan wordt de claim gewoon afgewezen omdat er in de garantievoorwaarden staat dat bij zware belasting (en dat zijn korte stukjes rijden) de verversingstermijn verkort moet worden.
 
@MeanBlueMan Zonde. Je geeft in je post al aan dat je de discussie de energie niet waard vind terwijl ik mijn best doe om inhoudelijk op je reactie in te gaan, mijn mening te onderbouwen en je te begrijpen. Vind ik jammer, dan kap ik er ook mee.

@too Goed punt.
 
Gezellig hier. Ik gooi nog maar een blokje op het vuur.
Iedereen die binnen 5 km van zijn werk/opleiding woont, zou met de fiets moeten gaan of gaan lopen.
Stukken beter voor de eigen gezondheid en ook veel beter voor het milieu.
Halen we die milieudoelstelling ook een stuk makkelijker en scheelt een heel druk verkeersgedoe vlak werk/opleiding.
Oh, en voor de sceptici onder ons. Ik woon 7,8 km van mijn werk en ga met de fiets.
 
Waarom zou iemand alleen dingen doen die goed zijn voor de motor?
Een motor die helemaal nooit gebruikt wordt en goed geconserveerd is kan zomaar 100 jaar meegaan.
Alleen heb je er dan niets aan.
 
Gezellig hier. Ik gooi nog maar een blokje op het vuur.
Iedereen die binnen 5 km van zijn werk/opleiding woont, zou met de fiets moeten gaan of gaan lopen.
Stukken beter voor de eigen gezondheid en ook veel beter voor het milieu.
Halen we die milieudoelstelling ook een stuk makkelijker en scheelt een heel druk verkeersgedoe vlak werk/opleiding.
Oh, en voor de sceptici onder ons. Ik woon 7,8 km van mijn werk en ga met de fiets.

Uitslover .:+ ik haal de post lekker met de motor op uit de brievenbus..;)
 
Het allerslechtste wat je met een motor kan doen is racen. De motoren gaan heel kort mee, soms slechts enkele seconden. Toch vindt iedereen het geweldig.
 
Ik begrijp TS wel.
Ik woon ook op 4 km van het werk.
Grootste gedeelte van het jaar ga ik op de trapfiets.
Maar zo nu en dan toch echt op de motor, ondanks dat het niet goed is voor de motor en het milieu.
Na het werk is de rit naar huis ineens 40 km geworden :+.
Als je redelijk drukke weekenden hebt moet je wat verzinnen om toch nog ff een lekker stukkie te rijden.
Dat is dus een groot nadeel van zo dichtbij het werk wonen.

In principe smeren de moderne (verse)oliën ook bij een koude motor goed.
Echter condens en brandstof wat langs de zuigers in de olie terecht komt.
Verdunt de olie en krijg je sludge waardoor het minder goed smeert..
Daarnaast (hoewel tegenwoordig minder) reageert zwavel wat in de benzine zit met het vocht tot zwavelzuur.
En dat is weer funest voor alle onderdelen in de motor.
En hoe zwaarder de motor, hoe minder snel op temperatuur.
Een Zero zou voor mij eigenlijk ideaal zijn.
Alleen die fietsen zijn zo duur in aanschaf.(in verhouding)
 
Nieuwe baan zoeken 160km verderop :?
Op skeelers naar je werk gaan....
3,8 km lopen... heb je een hond? Beesje ook blij :t, geen teckel natuurlijk dan is het dierenmishandelingB|

8)7 wat een geleuter allemaal...
 
Hilarisch hier :-). Net terug van een groot onderhoud. Alles was prima in orde. Heb er wat zitten over discussiëren met de technieker. Hij woonde 500 meter van de garage en komt elke dag met zijn Africa Twin :-). Het is niet goed voor je moto, dat is duidelijk. En wat ik vermoedde klopt blijkbaar, voor een 1200 is het nog minder goed dan voor een 750. Maar slecht is een te sterk woord. Als je regelmatig langere ritten maakt (wat ik dus zomer EN winter doe (hoe sissy kan je zijn om alleen in de zomer te bollen ? Net 2 uur in de regen achter de rug. Zalig ;-), is er geen enkel probleem. Enkel opletten dat de bougies lekker droog blijven :-). Maar blijf vooral argumenteren. Thx !
 
Wat je zegt is tegenstrijdig.

Het is niet goed maar tegelijkertijd geen probleem.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die tegen zichzelf zegt en vooral wat die zelf doet.

Als je het ding inruilt op den duur is het jouw probleem niet.
 
Laatst bewerkt:
Ah, zat ik er niet ver naast, iig een oldschool primijum Duitser.

Relatief simpele techniek die oersterk is, m'n opa had 30 jaar een W123, ging ook nooit kapot. Alleen roest werd uiteindelijk wel een dingetje en daardoor uiteindelijk ingeruild voor een Panda (wat ook wel wat makkelijker rijd op de oude dag).. :)
 
Wat je zegt is tegenstrijdig.

Het is niet goed maar tegelijkertijd geen probleem.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die tegen zichzelf zegt en vooral wat die zelf doet.

Als je het ding inruilt op den duur is het jouw probleem niet.

Als je slijtage een probleem vind, blijf dan thuis.
 
Het is niet goed maar tegelijkertijd geen probleem
Dat zijn jouw woorden, hij zegt dat hij slecht een te sterk woord vindt.

@ TS
Ik snap nog steeds de originele vraag niet goed. Je wilt meningen wat anderen zouden doen? Je wilt technische details?

Verhoogde slijtage van korte ritjes hou je bij elke verbrandingsmotor. Is alleen betrekkelijk, aangezien aan elke lange rit ook dat korte ritje vooraf gaat.

Koop nou maar gewoon die dikke fiets. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan