Zo ik heb eens met een paar Ottomotoren ontwikkelings engineers gepraat en die kwamen met een interessante theorie mbt hoog brandstofverbruik en lage temperaturen tijdens hoge snelheden.
De kat moet beschermd worden. De katalysator kan ongeveer 850-900 graden uitlaatgastemp aan. Dus het uitlaatgas moet gekoeld worden tijdens hoge lasten en dat wordt gedaan dmv extra brandstof in te spuiten, lambda 0,7-0,8.
Andere mogelijkheden om de uitlaatgastemepraturen terug te dringen zijn:
1. natuurlijk de motor extra koelen en er voor te zorgen dat de olie en water temp laag blijven .Zie daar dat zou kunnen passen met mijn 65 graden water temp tijdens hoge snelheden. Autos met een elektronische thermostaat worden bv in de emissie cyclus afgeregeld op brandstoffverbruik dus hoge temps +/- 100 graden. maar tijdens vollast word deze afgeregelde temperatuur verlaagd naar rond de 80 graden om grotere voorontsteking te kunnen rijden.
2. Het zou ook mogelijk zijn de onsteking te veranderen. verlaten zou de uitlaat gastemp doen stijgen maar vervroegen kan ook weer niet doordat je dan de klopgrens bereikt.
Konklusie een Kat is niet beter voor het milieu. De ECE 40 cyclus voor motofietsen hebben een snelheid tot 70km/h wat dus gewoon een lachertje is. De motor rijdt dus 99,99999% van de tijd buiten deze cyclus maar moet wel de hardware beschermen, de kat, ten koste van een zeer hoog brandstofverbruik. Wie houden we nu voor de gek!
Ok ik hoop dat jullie het ook interessant vonden.