Wat is koelvloeistof en waar bestaat het uit?
Koelvloeistof is een samengestelde vloeistof voor de motor en het koelsysteem. Koelvloeistof heeft als basis gedemineraliseerd water (ook bekend als gedestilleerd water). Aan dit water worden bestanddelen toegevoegd zoals: antivriesmiddel, anticorrosiemiddel, anti schuimmiddel en smeermiddel.
Waar dient koelvloeistof voor?
De primaire functie van koelvloeistof is het teveel aan warmte, wat de motor tijdens het verbrandingsproces produceert, af te voeren. Dus de motor te koelen.
Heeft koelvloeistof nog meer functies?
Koelvloeistof voorkomt corrosievorming in het inwendige van de motor en het koelsysteem. Denk hierbij aan de radiateur en kachelradiateur. Koelvloeistof moet tegen hoge en lage temperaturen kunnen, het mag niet schuimen en moet smerende eigenschappen bezitten.
Waarom moet koelvloeistof corrosie voorkomen en hoe wordt dat gedaan?
Als de koelvloeistof niet zou beschermen tegen corrosie dan bestaat het gevaar dat bijvoorbeeld de radiateur door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een te hoge motortemperatuur ontstaat. Door corrosievorming kan afbrokkeling van metaaldelen ontstaan die bijvoorbeeld de koelvloeistofpomp kunnen beschadigen. Het regelmatig vervangen van de koelvloeistof kan duurdere reparaties voorkomen. De bescherming tegen corrosievorming wordt gerealiseerd door toevoeging van een speciale dope.
Kan koelvloeistof tegen hoge en lage temperaturen?
Koelvloeistof moet een hoog kookpunt hebben (± 135ºC) en goed beveiligd zijn tegen vorst. Koelvloeistof moet zijn werk ook ver onder het vriespunt kunnen doen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot ± -35ºC.
Waarom moet koelvloeistof smeren?
Het smeermiddel wat aan de koelvloeistof wordt toegevoegd dient voor het smeren van de afdichting van de koelvloeistofpomp. Als deze afdichtingring niet gesmeerd wordt ontstaat er versnelde slijtage, piepende geluiden en lekkage.
Waarom mag koelvloeistof niet schuimen?
Schuim bestaat uit luchtbellen. Waar een luchtbel zit kan geen koelvloeistof zitten. Er ontstaat dan een tekort aan koelmiddel voor het afvoeren van de warmte. Dit heeft tot gevolg een te hoge motortemperatuur.
onder druk laten zetten dan weet je het gauw genoeg. is de druk goed dan thermostaat,dop,lucht in je systeem,thermoswitch,fan meer kan het niet zijn.
Mijn thermostaat is getest: gaat wel degelijk open en dicht,
er is beetje product opgespoten tegen oxidatie.
Thermocontact: waarsch kapot -> voorlopig radiotor manueel aanzetten