Moto guzzi project "last dime"

Vanmiddag de cali even kunnen starten met een kleine auto accu van 40Ah. Even goed warm laten draaien. Eerst flink wat damp/rook van alle vet en olie, na een minuut of 5 was dat weg.

De klepjes hadden nog een beetje geluid, dus deze vanavond nog even nagesteld.

Morgen word het mooi weer, hopen dat de accu er een beetje op tijd is voor een rondje dorp 🤞
Je moet de kleppen wel een beetje kunnen horen. ,Bij de nieuwe bigblocks.15 uit en .10 in. Oudere eerder.20 om ,15.
 
Je moet de kleppen wel een beetje kunnen horen. ,Bij de nieuwe bigblocks.15 uit en .10 in. Oudere eerder.20 om ,15.

Dank je wel. Het betreft een oud type denk ik, 1991. Bij TLM las ik 0.20 in en uit? Ik had al een hoop gelezen, er zijn nogal wat verschillende meningen over.
Ik had ze beiden op een 'ruime' 0.20 staan, nu staan ze op strak 0.20.
Mocht het nog te veel lawaai hebben kan ik de inlaat nog naar 0.15 zetten 👍
 
Dank je wel. Het betreft een oud type denk ik, 1991. Bij TLM las ik 0.20 in en uit? Ik had al een hoop gelezen, er zijn nogal wat verschillende meningen over.
Ik had ze beiden op een 'ruime' 0.20 staan, nu staan ze op strak 0.20.
Mocht het nog te veel lawaai hebben kan ik de inlaat nog naar 0.15 zetten 👍
In de ruim 100000 km die ik op mijn 1100 Breva heb gereden is de klepspeling altijd ruimer geworden, nooit strakker. Ik denk dat je goed zit met een strakke 20. Na ongeveer 5 minuten is het blok het stilste is mijn ervaring. Je moet hem altijd een beetje horen.
 
Als de klepschotel ingeslagen is op de klepzitting dan wordt de klepspeling kleiner.
Pas als de nok en/of de nokvolger versleten raken wordt de speling groter.
Ik ben benieuwd of er nog andere oorzaken zijn dat de klepspeling groter wordt.
 
Kwa slijtage is er nog echt helemaal niets te zien. Ziet er allemaal als nieuw uit. Heeft ook pas 35500 km gelopen 8-)
 
Als de klepschotel ingeslagen is op de klepzitting dan wordt de klepspeling kleiner.
Pas als de nok en/of de nokvolger versleten raken wordt de speling groter.
Ik ben benieuwd of er nog andere oorzaken zijn dat de klepspeling groter wordt.
Tja het komt uit de lengte of de breedte verder niet zo interessant. Speling verloopt steeds minder. Schijnt soms ook te komen door het optrompen van de klepsteel. Beetje paddestoel 🍄. Loopt prima gebruikt bijna geen olie.. prima tractor
 
De guzzi rijdt, remt, stuurt en schakelt. Vanmiddag een rondje van zo'n 40 km gedaan.

Maar mien goeie grutten! Dit is wel wat anders als de jappanners welke ik gewend ben. Dat schakelen.... lomp en nou ja, een beetje gevoelloos voor mijn idee.

De rechter vlotter blijft soms wat hangen, die heeft dan een tikje nodig, dus dat nog even in orde maken. Verder doet ie alles wat ie doen moet.

Maar of dit het nu is voor mij? Ik weet het (nog) niet hoor 🫣
 
De guzzi rijdt, remt, stuurt en schakelt. Vanmiddag een rondje van zo'n 40 km gedaan.

Maar mien goeie grutten! Dit is wel wat anders als de jappanners welke ik gewend ben. Dat schakelen.... lomp en nou ja, een beetje gevoelloos voor mijn idee.

De rechter vlotter blijft soms wat hangen, die heeft dan een tikje nodig, dus dat nog even in orde maken. Verder doet ie alles wat ie doen moet.

Maar of dit het nu is voor mij? Ik weet het (nog) niet hoor 🫣
Wat had je anders verwacht? Je moet ook echt op toeren schakelen. Dan gaat het veel beter. Waarschijnlijk duurt het een paar honderd kilometer om te wennen. Ik heb er een uit 2006 en heb echt heel veel gereden op verschillende motoren en ik moest ook wennen. Het is niet voor iedereen.
 
Dat schakelen gaat nooit Japans worden.
Eerst wat druk op het pedaal zetten, en dan de truuk met het gas en de koppeling.
Moet je even de tijd voor nemen.

Ook al die scharnierpunten helpen niet echt, zeker als er overal wat speling op zit.
 
De guzzi rijdt, remt, stuurt en schakelt. Vanmiddag een rondje van zo'n 40 km gedaan.

Maar mien goeie grutten! Dit is wel wat anders als de jappanners welke ik gewend ben. Dat schakelen.... lomp en nou ja, een beetje gevoelloos voor mijn idee.

De rechter vlotter blijft soms wat hangen, die heeft dan een tikje nodig, dus dat nog even in orde maken. Verder doet ie alles wat ie doen moet.

Maar of dit het nu is voor mij? Ik weet het (nog) niet hoor 🫣
Je heb alle tijd om te schakelen.
Dr zit zoveel kracht achter dat je niet snel buiten adem bent. Ja en lekker lomp. Gewoon vol met je hak er op, ff wachten en je bent door.......heerlijk.
Ik wil niet anders, maar ja rij ook al bijna 40 jaar groote guzzi......😍😍😍😍😍😍
 
De carb even (deels) uitelkaar gehad, misschien zat het pennetje van de vlotter wat te vast, kon niets anders ontdekken.
En het schakelen, dat is wel een dingetje. Met de honda gebruik ik de koppeling nauwelijks, dit is wat meer.... agrarisch? _O-
Zodadelijk nog even een stukje met dochter lief rijden, daar vraagt ze al weken om 😎
 
Het rijden op de cali vergt toch echt teveel voor m'n krakkemikkige lijf.
Mocht er belangstelling zijn?

veel is hier natuurlijk terug te lezen, maar in een notendop:

De Cali staat op 2 nieuwe banden, alle vloeistoffen zijn vervangen, er zijn irridium bougies gemonteerd.

Er zijn verder staal omvlochten remleidingen gemonteerd, nieuwe voorvork keerringen, SWF elektronische ontsteking.

Er is een dubbele usb aanwezig met een telefoonhouder. Ook 2 originele zijkoffers met de daarbij behorende valbeugels.

Inruil mogelijk met eventueel bijbetaling van mijn kant cruiser, tour, allroad bijv:

Moto guzzi Breva 1100/1200 touring

Honda cbf1000 eventueel cbf 600

Honda VFR800X crossrunner

Honda NC750 X of S

Yamaha xjr 1300

yamaha fjr1300

Suzuki v strom 1000 eventueel 650

Geen (café)racers of eigenbouw!
 
Oh ja, en een nieuwe motobatt gel accu natuurlijk. Vandaag ontvangen en geplaatst
 
Met het verstellen van de pedalen gaat het weer iets beter. Iets meer als 40km gereden vandaag.

Ik zet nog wel even door zoals het nu is, heb er teveel werk in zitten om hem weg te geven.

Moet wel zeggen dat de guzzi nu erg mooi loopt, geen klepjes meer die overmatig tikkeren, en stationair ook heel erg rustig. Bougies zijn ook mooi van kleur, niets aan doen dus.

De remmen vind ik nog wel wat matig, ze zijn goed hard, maar de vertraging is niet zoals ik gewend ben.

De Honda dct en de Yamaha fjr automaat staan ook op m'n lijstje. Vooruit denken heet dat _O-
 
Met het verstellen van de pedalen gaat het weer iets beter. Iets meer als 40km gereden vandaag.

Ik zet nog wel even door zoals het nu is, heb er teveel werk in zitten om hem weg te geven.

Moet wel zeggen dat de guzzi nu erg mooi loopt, geen klepjes meer die overmatig tikkeren, en stationair ook heel erg rustig. Bougies zijn ook mooi van kleur, niets aan doen dus.

De remmen vind ik nog wel wat matig, ze zijn goed hard, maar de vertraging is niet zoals ik gewend ben.

De Honda dct en de Yamaha fjr automaat staan ook op m'n lijstje. Vooruit denken heet dat _O-
Zijn die remblokken niet gewoon verglaasd? Nieuwe zachte Brembo blokken zijn het beste. Gesinterde blokken vreren je remschijven op in 50 k. Ik weet dit van een vriend....
 
Zijn die remblokken niet gewoon verglaasd? Nieuwe zachte Brembo blokken zijn het beste. Gesinterde blokken vreren je remschijven op in 50 k. Ik weet dit van een vriend....
Van een vriend _O-
Dank voor de tip! Ik zal eens zien of er een setje te bestellen is 🤟
 
Of ben je nog te veel gewend aan "conventioneel" remmen, met je handrem dus. Die Guzzi heeft een integraal remsysteem met één rem op het voorwiel bediend door het pedaal samen met de achterrem. Als je dat niet gewend vraagt dat ook een beetje aanpassing.
 
Of ben je nog te veel gewend aan "conventioneel" remmen, met je handrem dus. Die Guzzi heeft een integraal remsysteem met één rem op het voorwiel bediend door het pedaal samen met de achterrem. Als je dat niet gewend vraagt dat ook een beetje aanpassing.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb een recentere Guzzi die dat niet meer heeft. Je moet bij die oudjes inderdaad ook de achterrem bedienen voor een adequate remweg.
 
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb een recentere Guzzi die dat niet meer heeft. Je moet bij die oudjes inderdaad ook de achterrem bedienen voor een adequate remweg.
Met alleen de enkele voorrem doe je ook niet veel, m'n cx'je heeft dubbele zuigers en schijven een stuk meer remkracht
 
Terug
Bovenaan Onderaan