XJ900 in restauratie

Als je er een stuk uitzaagd, wordt ie wel helder...
Ik heb geen ervaring met kuipruitjes, wel met Lexaan en Plexiglas.
Lexaan is moeilijk te polijsten en Plexiglas gaat heel mooi.
Weet niet waar een kuipruitje van gemaakt is, in ieder geval niet van Plexiglas (is te hard daarvoor).
 
Schapenvet? Wel eens van gehoord, geen idee of we dat in huis hebben... ;)

Gat erin? Zal ik eens over nadenken :+

Waar polijst je plexiglas dan mee? Dit spul is volgens mij polycarbonaat, dat kun je ook bij de praxis etx kopen. Is wat zachter dan plexiglas. Maar als je weet hoe je plexiglas weer helder kan krijgen dan moet dezelde methode op dit spul ook werken.

Vanavond niet met de xj bezig geweest verder, ik heb vorige week een halve xj750 en een cb750 gekocht, de laatste moest nog gesloopt worden. De onderdelen zitten nu in dozen en de frames liggen in de kar om naar de oudijzerboer gebracht te worden. De onderdelen die ik niet als reserve nodig vind staan op marktplaats.
Morgen maar weer eens naar het blok van de xj kijken. Er zit nog steeds een stukje tapeind in, en ik loop al een poosje te twijfelen of ik het blok wel zal spuiten of niet. Toen ik hem kocht heeft het blok wel gelopen en de versnellingsbak pakte alle versnellingen gewoon, maar geen idee of ie olie verbruikt of niet. De koppakking heeft een zwakke plek, dat kan 23 jaar zweten zijn, maar kan inmiddels ook wel echt lekken zijn. De voetpakking zweet een beetje maar dat is niet noemenswaardig. Misschien is het wel verstandig om de koppakking te vervangen en dan eerst maar eens een poosje te rijden ipv er ettelijke avonden in te steken om er dan misschien achter te komen dat het blok gewoon op is. Kilometerstand is totaal onbekend, origineel is het een F geweest, de N-tellerset is er dus later een keer opgekomen. Die teller gaf 66000 aan, maar dat zegt dus helemaal niks.
 
*Waar polijst je plexiglas dan mee? Dit spul is volgens mij polycarbonaat, dat kun je ook bij de praxis etx kopen. Is wat zachter dan plexiglas. Maar als je weet hoe je plexiglas weer helder kan krijgen dan moet dezelde methode op dit spul ook werken.*

Ik heb ooit een CD-rek gemaakt van Lexaan en de kopse kanten gefreesd en geprobeerd te polijsten met polijstpasta. Dat werkte niet, omdat het oppervlak bobbelig werd door de ontstane wrijvingswarmte. Toen heb ik de kopse kanten behandeld met blanke lak. Ik meen nagellak.
Werkte super.
Lexaan is duidelijk zachter dan Plexiglas.
Misschien een idee om een oud scherm te stralen en dan te spuiten met blanke lak? Om te proberen.
Met stralen krijg je een egaal oppervlak. Stralen wil ik wel voor je doen.
 
Met stralen krijg je een egaal oppervlak. Stralen wil ik wel voor je doen.

Straal je er niet dwars doorheen? Ik heb geen ervaring met stralen maar het lijkt me dat dat veel te hard gaat. Maar bedankt voor je aanbod, maar ik heb geen kuipruitje om op te proberen. Deze is niet echt mooi, maar als het met stralen en blanke lak niet goed komt heb ik helemaal niets meer. '(

Ik dacht dat ik in de how to's wel eens had zien staan over verweerde kuipruitjes, maar helaas. Waarom kan ik niet meer bedenken waar ik dat gelezen heb |( |(
 
Stukje tapeind zit er trouwens nog in, vandaag niet meer naar gekeken. Het is inmiddels een beetje een rotzooitje in de schuur en dus moest er eerst eens wat opgeruimd worden. Ook nog even zitten snuffelen in de bak met onderdelen die van de "sloop-xj750" af komen, ik zie daar steeds meer leuke dingen tussen :Y
De voetstepjes voor de passagier bijv, onderkant is verchroomd, en dat glimt zelfs nog. Voor de gein ook nog even in de remhandle geknepen om te zien of er nog beweging in de remzuigers wou komen. En wat zie ik tot mijn stomme verbazing? Alle 4 de zuigers bewegen keurig allemaal tegelijk. Dat scheelt weer een hoop geknoei met perslucht.

Eerste echte opbouwklusje aan de xj is het gat dichtlassen wat in het frame zit, maar mijn lasser is al een poosje ziek. Volgende week maar eens een ander vragen. Dan kan de laatste menie erop en dan spuiten. Tot nu toe is alles alleen maar voorbereiding, maar dan kunnen we weer echt gaan bouwen. En dat geeft een lekker tevreden gevoel :Y
 
is het niet te polijsten met schuren? 1200,1500,2000,2500??

weet wel kleine krasjes uit kunststof te kunnen poetsen met alcohol. werkt op horlogeglaasjes, telefoon displays etc. :)
 
Nee hoor, dat gaat goed. Ik heb zelf ook diverse kunstofdelen gestraald alvorens te spuiten.
Ik heb de druk verlaagd en dan gaat dat perfect. Maar je hebt gelijk, je moet dit natuurlijk niet doen met je enige ruitje.
 
Maar je straalt er de stickers mee af neem ik aan. In dat geval heb ik nog een paar zijkappen die ik wil spuiten en daar zitten de originele stickers nog op. Als je die zou willen stralen?
Eigenlijk wil ik een paar originele zijkappen maar ik ben bang dat ik daar niet aan kan komen, en als ik er al aan kan komen is het nog maar de vraag hoe ze er uit zien. En om nou alleen voor een paar zijkappen een hele fiets bij te kopen gaat me weer iets te ver.....
Hetzelfde geldt ook voor de taartschep, ik heb een zwarte, die moet ook deze kleur worden:
Foto-VBOT8YX6.jpg

Momenteel staan er weer een paar 750's in deze kleurstelling op marktplaats, een paar maanden geleden was er niet 1. De xj900 in deze kleurstelling is al helemaal een zeldzaamheid.
 
't Is weer effe geleden, hoog tijd voor een update.:
Mijn Honda CB750F2 Bol d'or is verkocht en daar is deze voor in de plaats gekomen:
Foto-I7AEAMFO.jpg


Ondertussen niet stilgezeten : ;)
Foto-QEPVT7IW.jpg


Foto-83RGDLV6.jpg

Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Foto-VT7DNQSB.jpg

Geweldig mooie schokbrekers, (merk heb ik nog niet kunnen ontdekken), en de kmstand is ook niet gek:
Foto-3KNZNJZD.jpg

Ik kwam deze op marktplaats tegen, tank van binnen mooi bruin, maar niet doorgerot, dus die is wel weer gangbaar te maken. Verder wat kleine problemen rondom de zekeringkast, en een klok-geluidje in de voorvork, of daar ergens.
verder schijnt de krukaskeerring te zweten, of gewoon te lekken. Dat kan nog wat worden.
Oja, van 1e eigenaar.

Een en ander houdt uiteraard in dat de restauratie van de oorspronkelijke voorlopig niet doorgaat. De boel wordt wat opgeruimd, en ergens na de vakantie ga ik met deze aan de slag, hoewel de kans groot is dat ik al eerder begin met het ontroesten van de tank.
 
Hup oma, ik weet zelf ook wel dat mijn topic bijna bejaard is. :+

Ik heb het projectje van de xj weer eens een beetje opgepakt, het gat is het frame is netjes dichtgelast, het is nagenoeg ook helemaal in de menie gezet, roesten doet ie in ieder geval niet meer. Van een grote kartonnen doos heb ik een spuitcabine geimproviseerd en de achterbrug is inmiddels in de primer gezet.

Toen ik begon wilde ik er een echte F van maken, maar die heb ik inmiddels kant en klaar kunnen kopen, zelfs in de kleur die ik hebben wilde. (blauw wit rood). Dus deze fiets krijgt een andere kleur, en waarschijnlijk wordt het weer een N, maar dan in andere kleuren. De originele N kleuren vind ik ronduit lelijk....

Morgen zal ik wat foto's maken.
 
Hihi je gaat er vast geen R1 voorremmen op zetten _O-

Stoer project heb je daar zeg :}
Mijn XJ is in hetzelfde zwart/rood als dat de jouwe was, gelukkig dat smaken verschillen want ik vind dat wel echt heel mooi. (zijn we iig nooit naar het zelfde kuipwerk opzoek ;) )
Het gekke is, ik kocht mijn XJ900F ook zonder F delen erop :?
Zou dat toeval zijn, of zijn ze misschien stiekem ooit toch zo uitgebracht.
Je bent iig al leuk bezig dus ik ga je topic goed in de gaten houden.
Zeker omdat ik misschien ook wel ooit met hetzelfde bijltje zal moeten hakken.
Gelukkig heeft het roestmonster op mijn frame niet in zo'n mate toegeslagen als op de jouwe.
Helaas is mijn uitlaat niet gespaard gebleven -O-
Dus mocht je nog tips hebben over waar jij vervangings delen vandaan hebt (of zelf iets over houden) dan hoor ik het graag.
Ik kan het van voor tot achter nog gebruiken.

Keep up the good work *O*
 
Haha, maar mij bij gaan de originele remmen er ook af. En komen er remmen op van een .....xj600.
Het verschil is dat deze xj900 geventileerde schijven had, en die trokken nog al eens krom. Das bij mij niet het geval maar ze zijn wel volledig versleten. De originele klauwen zijn dus ook iets breder omdat die geventileerde schijven dikker zijn, en die wil ik dus niet meer gebruiken. Dus hele remmenbende van een 600 op de kop getikt.

Uitlaten is altijd een probleem. Ik heb eens een halve xj750 gekocht voor weinig, die had nog goede bochten en een goede collector, die hou ik als reserve.

Wat de kleur betreft, die zwarte N versie vind je mooi of lelijk, alles ertussen in bestaat niet. ;)

Kijk even hier voor de uitgebrachte kleur stellingen:
Yamaha XJ900Club Nederland - Kleuren en modeljaren XJ900

Fotoweer vandaag....
 
Eerst een paar plaatjes van de heftafel voor Hapo ;)
Foto-EP3PWGSF.jpg

Foto-PL47ENVU.jpg

Foto-TB3UTHOQ.jpg

Foto-I7T6MTCR.jpg

Foto-647UDCTP.jpg


De balken zijn 60x30mm, 3 mm dik. Is sterk genoeg. De scharnier platen zijn 8mm dik, 40mm breed. De schroeven die dienen als scharnierpen zijn M14. M12 is ook sterk genoeg, maar ik had in eerste gaten geboord van 13mm, maar dat gaf te veel speling. Nu zijn de gaten ook 14 mm en dat geeft een beter resultaat.
Volledig nagemaakt van de beschrijving zoals die te vinden is of was op de site van chris van kessel. Kan de link zo snel even niet vinden.

Vandaag de achterbrug nog een laagje primer gegeven, een grote kartonnen doos dient hier als spuitcabine:
Foto-CDOGX64M.jpg

Foto-L7NB7IVA.jpg


Inmiddels zit er voldoende primer op de brug, volgende week zal ik eens beginnen met zilverkleurige verf.
Op de foto staat een bus Hammerite, die was niet voor de achterbrug maar die is voor het frame. De primer is gewone primer van Motip. Spuit makkelijk voor een leek als ik.

De Hammerite (van Karwei) op het frame gespoten, over de menie heen, en dat was een slecht idee...
Ten eerste dekt het voor geen meter en ten 2e komt die troep wel heel erg dun uit die bus. Ik ben dan wel een leek op het gebied van verfspuiten, maar dit is gewoon troep.
Ik laat het maar een poosje uitharden en dan schuur ik het wel weer glad en gaat er gewone hoogglans verf overheen.
Hier nog wat drama plaatjes:
Foto-AYTLF7SY.jpg

Foto-6DOQYNTU.jpg
 
Heftafel ziet er puik uit! Net echt...
Frame ziet er minder puik uit, heb je wel de bus goed geschud?
Hammerite heeft toch een grove structuur? Misschien dat die deeltjes nog in de bus achtergebleven zijn.
 
Uiteindelijk was de bus echt leeg, dus daar is niets in achtergebleven. De temperatuur was ook goed, in mijn schuur was het rond de 20 graden. Het zal wel moeilijk spul zijn om mee te werken, das meestal zo als de kwaliteit uiteindelijk heel goed is. Ik denk dat ik meerdere flinterdunne lagen had moeten spuiten. Hoewel, het 1e dunne echt dunne laagje wat ik erop spoot gaf gelijk allemaal luchtbelletjes.
Het begint nu inmiddels aardig droog te worden. Ik denk dat het woensdag wel hard genoeg is om voorzichtig te schuren, en dan eens met gewone hoogglans verf proberen om een dekkende laag te krijgen.
Ben wel blij dat de achterbrug wel goed lukt, daar gaat morgen zilvergrijze verf op. Ik heb de originele sticker waarop yamaha aangeeft welke olie er in moet afgeplakt, dus die blijft hoop mooi zichtbaar straks.
 
Foto-B7M6UTOG.jpg


De achterbrug wordt langzaam maar zeker aardig mooi, al zeg ik het zelf. Ben er wel tevreden mee, het spuiten in een grote kartonnen doos bevalt me goed. Als eerst volgende ga ik de achterremklauw houder en reaktiestang ook op deze manier doen. Met de staalborstel de boel schoonmaken, schuurpapiertje om het glad te maken en dan in de doos. :)

Het frame mag voorlopig uitharden, daar ga ik de 1e weken niets meer aan doen. ALs de Hammerite hard is schuur ik het lichtjes op en spuit ik er gewone hoogglans verf overheen. Bij voorkeur die acryl verf want dat is lekker snel droog, en zal niet meer invreten op de hammerite als die echt uitgehard is. Tenminste, daar ga ik van uit. Heb er geen ervaring mee of verstand van, dus als iemand denkt dat ik helemaal verkeerd redeneer, graag even zeggen. :}
 
Albert, alleen acryllak is kwetsbaar. Dit heb ik ondervonden met mn GS. Ik doe het niet weer zo.
Ik zou er een paar lagen blankelak overheen spuiten, of toch andere lak.
 
Ik was pas in een autoonderdelen zaak waar ze 2 componenten blanke lak hadden wat je over acryl heen kon spuiten. Was zelfs benzine bestendig. Ik denk dat ik die maar eens ga proberen.
Momenteel ligt het projectje weer even stil, ben een fundering aan het maken voor een nieuwe schuur. :Y
 
Ik was pas in een autoonderdelen zaak waar ze 2 componenten blanke lak hadden wat je over acryl heen kon spuiten. Was zelfs benzine bestendig. Ik denk dat ik die maar eens ga proberen.
Momenteel ligt het projectje weer even stil, ben een fundering aan het maken voor een nieuwe schuur. :Y

vraag maar es na bij verfdump.nl...ook daar aanwezig
 
Ik ga ff schoppen, maar ben wel erg benieuwd... T liefst zou ik bij die van mij ook net zo ver gaan maar heb er de ruimte niet voor.... Wel een ruime schuur maar daar krijg ik em niet in... Zit onder het flatgebouw waar ik woon... :S
 
Ik ga ff schoppen, maar ben wel erg benieuwd... T liefst zou ik bij die van mij ook net zo ver gaan maar heb er de ruimte niet voor.... Wel een ruime schuur maar daar krijg ik em niet in... Zit onder het flatgebouw waar ik woon... :S

Was ook niet mijn bedoeling in 1e instantie. Maar een gaatje in het frame en heel veel roest op het frame dwongen me wel. Ik wilde er eerst een blauw-wit-rode F van maken, maar die heb ik tussendoor kunnen kopen. Dus de plannen maar weer bijgesteld. Dit wordt toch weer een N maar dan in een eigen kleurstelling, en waarschijnlijk krijgt ie een Honda kuip :)

Ondertussen staat de remklauw houder in de primer en de reactie stang ook. Frame heb ik nog niet weer naar gekeken. Zal wel na de zomer vakantie worden. Dan is die Hammerite wel zo ver uitgehard dat ik er gewone hoogglans overheen kan spuiten.

Afgelopen weken nog wel even bezig geweest met de carbs van de blauw-wit-rode. De sproeiers hebben een weekje in de dasty gelegen en die zijn weer mooi schoon. Alles gemonteerd en vanavond even een stukje gereden. Start goed, loopt goed, heeft nog een heel klein dipje bij 2000 tpm, ik hoop dat dat eruit gaat als ie een paar 100km gereden heeft. Vanavond was ie amper warm, en ik had er veel te weinig benzine in om het uit te proberen. Uiteindelijk had ik zelfs 75ml benzine te weinig |( |( |(
Na een kilometer lopen wordt dat ding toch echt zwaar, was blij dat de remmen goed vrij komen.....
thuis had ik nog wat benzine staan en daar liep ie weer vlot op, dus morgen eerst maar naar de pomp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan