XJ900 in restauratie

Als eerste ging de gewone hogedrukspuit er op. Daar kwam na 5 minuten rook uit, dus op een andere manier verder. Toen ie voldoende schoongesopt was is ie ontvet met wasbenzine en thinner.
En dan kom je weer wat vuil tegen, dus dat stuk moet dan overnieuw. En dat proces heeft zich nog wel een paar keer herhaald.

Ik denk dat ik morgen nog wel weer wat tegenkom als ik net wil beginnen....
 
P1030752.JPG

Het blok is inmiddels gespoten met de welbekende VHT lak. Als onervaren verfspuiter zie ik wel dat deze spuitbussen mooi vernevelen. Het is heel eenvoudig om heel dunne lagen te spuiten.
Op sommige plaatsen werd het zelfs te dun waardoor de verf niet goed vloeide, bleek achteraf. Ik ga die stukken nog wat schuren met heel fijn schuurpapier en dan komt er een wat dikkere laag overheen. Maar verder ben ik wel tevreden met het resultaat.
Dynamodeksel, kleppendeksel en startmotor krijgen nog een andere kleur (waarschijnlijk).
 
Rustig verder gerommeld met het blok :
P1030768.JPG

P1030773.JPG

Startmotor moet er nog op, die heeft inmiddels ook een goudkleurig deksel. Koppelingsdeksel steekt nu wat af tegen het krukaszijdeksel, daar moet dus ook nog wat aan gebeuren.
 
Dat is wel mooi geworden zeg. VHT spuit inderdaad erg prettig. Ik begreep alleen wel dat ze niet meer te krijgen zijn voor de particulier binnenkort. Iets met milieu...
 
Nu jij alle ins- en outs van deze motor kent, kun je vertellen wat de zwakke(dure?) plekken zijn van deze motor waar je bij aankoop op moet letten?
Is het waar dat een setje carb-membramen zo idioot duur zijn?
 
Een Xj900 heeft 2 echt zwakke plekken :
De tank en de uitlaat. Beide zijn vrij eenvoudig te controleren. Goede tanks worden nog wel eens 2e hands aangeboden maar het aanbod is vrij klein. Goeie uitlaten kom je zelden 2e hands tegen.

En ja, carb membramen zijn vrij duur, maar dat geldt voor alle originele onderdelen van japanse motoren, ook uit die tijd.
Nog zo'n voorbeeldje : De O-ring die tussen inlaatrubber en cilinderkop zit, kost per stuk meer dan 10 euro ex btw.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo veel gedaan vandaag, alleen even het blok in het frame gehesen. Heel voorzichtig want niet uitgebakken VHT is nog niet zo sterk.
P1030805.JPG

Volgende stap is een paar wielen er in zetten. De locale motorzaak biedt momenteel 20% korting op banden en montage, dat komt weer mooi uit. :)
 
Het blok hangt inmiddels in het frame, en even een kleurtestje gedaan met de tank die er op moet. Ik krijg nogal wat commentaar hier op de kleur van de deksels...
Heb ik nu echt geen smaak of valt dat wel mee? De remklauwen krijgen ook deze kleur...
P1030809.JPG

P1030810.JPG

Als ik nu zo naar de achterbrug kijk wordt die misschien nog wel zwart. De wielen zijn er even ingezet om hem makkelijk verplaatsbaar te maken. Ik ben nog een setje aan het schoonmaken, de zwarte accenten in de wielen zijn dan weer echt zwart.
 
Heb ik nu echt geen smaak of valt dat wel mee? De remklauwen krijgen ook deze kleur...

Tsja, wat zal ik er eens van zeggen. Ik zou gaan voor óf goudkleurige óf aluminiumkleurige deksels. Niet alle twee.......
Dus of 't kleppendeksel aluminiumkleurig maken, of de krukas en koppelingsdeksel ook nog spuiten.....
Maar wellicht vertekent de foto. ;)
 
De foto vertekent niet zo veel denk ik.
Inmiddels heb ik maar besloten (na nog meer commentaar van de kenners hier in huis) om het goud te verwijderen en het blok in originele Seca kleuren te spuiten. Dus alles wordt zwart en de randen van de koelribben worden weer zilverkleurig door de zwarte verf weer weg te krabben.
Wanneer kan ik dat wegkrabben het beste doen? Voor of na het afbakken?
 
Albert, je hebt het erg netjes gedaan. Zonder enige twijfel.
Maar dat goudkleurige kun je beter net zo als de zijdeksels maken.
Ik vind het te druk zo.
 
Ja, ga ik ook doen. Ik heb nog geen nieuwe foto's maar ik heb inmiddels al een kleppendeksel zwart gespoten. Die gaat er binnenkort op maar de afgelopen week had ik even andere prioriteiten.
En aankomende week waarschijnlijk ook. De week daarop hoop ik er weer mee verder te gaan.

Inlaatrubbers met nieuwe O-ringen liggen klaar, brandschone carburateurs liggen ook klaar. En een goeie uitlaat licht ook klaar. Wielen met nieuwe en nagenoeg nieuwe banden staan ook klaar.
Tjonge, wat zal het straks in eens snel gaan ;)
 
DSC_0042.JPG


Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder, en na een tijdje van weinig activiteit ben ik weer verder aan het bouwen. Inmiddels heeft ie proefgedraaid, zonder problemen. Nu de voorkant nog afbouwen en dan kunnen we met mooi weer rond gaan tuffen.
 
Nog een paar plaatjes :
P1040052.JPG

P1040053.JPG

P1040054.JPG


Vanmiddag nog even verder gerommeld, het stuur is voorzien van een koppelingshendel en dat funktioneert ook weer. Ook de voorremmen doen weer waar ze voor gemaakt zijn. Ik had nog een mooi setje Hell leidingen liggen dus die kwamen goed van pas. Helaas nog geen foto's van, die volgen weer wanneer het zonnetje weer schijnt.
 
Nog wat verder gerommeld vanavond, foto's van de remmenbende trouwens vergeten te maken maar die volgen nog wel.
Als bijna laatste zaak is de tellerset aan de beurt. Bedrading verknipt en het ding zelf is ontzettend smerig en lijkt hier en daar ook wel kapot.
P1040055.JPG

De snelheidsmeter zit zelfs los, er zit een alu beugeltje op wat er ook niet hoort, en de rest is of vreselijk vettig en waar geen vet zit zit roest.
P1040056.JPG

P1040057.JPG

De bedrading is ook een ramp, zowel aan de tellerset als aan mijn kabelboom zitten female stekkers dus het gaat sowieso niet werken. Ik heb dus maar een tellerset gesloopt van een oude F, die heeft goede stellers maar dat moet pas gemaakt worden op deze tellerset. Eerst moet alles maar eens uit elkaar:
P1040059.JPG

De tellerunits liggen in grote rubber ringen in het huis, maar die zijn compleet vergaan, dus daar moet iets anders voor verzonnen worden.
De bedrading bestaat bij deze set uit 3 delen, 1 voor de lampjes en 2 voor de tellerhuizen. Bij een F zit alles in 1 kabelboompje, maar dat wordt hier ook wat lastig omdat deze set eigenlijk uit 3 huisjes bestaat. Ik moet nog eens even zien hoe we dit gaan fixen.
Voorlopig hangt alles wat metaal isgeschuurd en gespoten te drogen in de schuur...
 
Ik heb ook al eens zo'n set opgeknapt. Ik heb die ringen gemaakt door een strook rubber van een paar mm dik op breedte te snijden en deze met 10 sec lijm aan elkaar gelijmd tot ring. Ging Perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan