Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Je ziet inderdaad steeds meer mensen bezig met de telefoon terwijl ze aan het rijden zijn, echt ongelofelijk. En dan op het laatste moment toch nog een baan willen wisselen, willen afslaan vanaf de verkeerde baan, uitvoegen op het allerlaatste moment, met 50 km/h op een 130 km/h snelweg invoegen.

Van de week zelfs tweemaal op een tweebaans rotonde mensen die links ging rijden, maar toch rechtdoor willen, terwijl de weg rechtdoor toch echt maar één rijbaan heeft, die uiteraard bedoeld is om op te rijden vanaf de rechterbaan van de rotonde.

Kan natuurlijk dat je het niet gezien hebt of een fout maakt, maar rijd dan gewoon lekker een extra rondje om vervolgens goed uit te komen. Maar nee, er wordt gewoon doorgeduwd en diegene op de rechterstrook wordt afgesneden. Bij mij had hij er tegenaan gezeten, want ik had in deze gevallen gewoon mijn voorrang genomen. Als motor wil je dat natuurlijk niet, dus kan je beter zorgen dat je (ver) voor dit soort gasten blijft. :]
 
Als je zelf iets vlotter rijdt dan het overige verkeer ben je naar mijn mening meer actief bezig met rijden en houd je zelf het initiatief. Als je zelf een beetje achter het verkeer aan tokkelt, remt als je voorganger remt etc., stel je jezelf kwetsbaarder op. Dikke kans dat er achter je namelijk ook iemand zit die hetzelfde doet, maar die net even op z'n telefoon aan het kijken is en dan is het sneller boem. Tenminste, zo ervaar ik het zelf in de auto.

Lees trouwens hier voor de tweede keer iets in de trant van: "moet eerst spiegels en dode hoek kijken voor ik mijn richtingaanwijzer aanzet". Vraag ik mij toch af hoe je dat dan geleerd hebt met autorijden? Ik moest namelijk ook bij de auto binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek en dan pas richting aangeven. Zie ze vaak genoeg, zit ik er (bijna) naast, gooit iemand zijn knipperlicht aan en stuurt al een beetje en dan een soort van schrikreactie "oh, daar rijdt al iemand". :? Ja, no shit. |(

Dat spiegelen heb je inderdaad uiteraard al geleerd toen je je autorijbewijs haalde. Maar het is toch weer anders, het moet nóg iets uitgebreider. En daarnaast heb je bij een motor geen binnenspiegel. Dus (and correct me if I'm wrong) bij een normale afslag is het van buiten naar binnen werken met je spiegels en daarna schouder, knippertje aan, nacontrole en gaan, en op de snelweg bij het verwisselen van baan alleen spiegel van kant die je op gaat en over de schouder kijken van de kant die je opgaat, knippertje, nacontrole en gaan.

Gisteren ook een rondje om de motor gedaan voor de les aan. Instructeur legde het aan mij en 3 andere lessers tegelijk uit, en iedereen had gevatte vragen en ik stond daar maar een beetje te luisteren van... (Voorbeeld) "Ehhhhhhhhhhhhhhhhh ja ok dat is dus het oliepeilstokje?" Terwijl we ondertussen al bij de remschijven zijn. :+
Dat wordt dus nog een uitdaging, iemand een boek te leen _O- ?
 
Dat spiegelen heb je inderdaad uiteraard al geleerd toen je je autorijbewijs haalde. Maar het is toch weer anders, het moet nóg iets uitgebreider. En daarnaast heb je bij een motor geen binnenspiegel. Dus (and correct me if I'm wrong) bij een normale afslag is het van buiten naar binnen werken met je spiegels en daarna schouder, knippertje aan, nacontrole en gaan, en op de snelweg bij het verwisselen van baan alleen spiegel van kant die je op gaat en over de schouder kijken van de kant die je opgaat, knippertje, nacontrole en gaan.

Gisteren ook een rondje om de motor gedaan voor de les aan. Instructeur legde het aan mij en 3 andere lessers tegelijk uit, en iedereen had gevatte vragen en ik stond daar maar een beetje te luisteren van... (Voorbeeld) "Ehhhhhhhhhhhhhhhhh ja ok dat is dus het oliepeilstokje?" Terwijl we ondertussen al bij de remschijven zijn. :+
Dat wordt dus nog een uitdaging, iemand een boek te leen _O- ?

Spiegelen word idd iets breder, (buiten, voor, binnen, voor, dode hoek, voor en gaan)... Vind het bij mij irritant als de lesser voor me de spiegels net anders heeft moeten instellen (maar goed snel te draaien) of dat t kreng net een mm beweegt als we doorrijden B|

Verwacht bij mij ook t venijn in de ronde rond de motor..... leuk om te weten allemaal, maar tis nogal wat info daar er veel kleine onderdeeltjes zijn O-)
Had t met de auto wel immers.... instructeur liet de motor eenmalig zien net voor de tussentijdse toets.... nou, mij kon je wegdragen want als er een vraag over was geweest had ik op dat moment alleen nog t beroemde oliepeilstokje weten te vinden _O-
Weet dat ze t met de motor wel gaan vragen dus op zich niet zo'n probleem om dat te knallen...
Tip: staan deel filmpjes over op YT *D
 
voor wie het handig vindt het door te nemen of als naslagwerkje te hebben: ik heb indertijd van mijn rijschool een pdf-bestandje gekregen betreffende BRAVO-A. door Microschoft's en Google's almacht ben ik niet in staat om het pdf-bestandje te uploaden naar foto-emmer of Google-Drive. wie het zou willen hebben, laat het me maar weten via PB, dan mail het wel even.
 
Google ff op Bravo-a inderdaad. ->

B-banden (profiel, spanning, scherpe voorwerpen, ventiel en draairichting)

R-remmen (remdruk, remvloeistof en lekkage)

A-aandrijving (ketting smering, speling en slijtage)

V-verlichting (werking)

O-olie (oliepeil en oliedruk)

A-algemeen (accu, vering, koeling, benzinekraan en controlelampjes)
 
Zo, afgelopen vrijdag eindelijk weer eens een AVD lesje gehad na 3 weken niet gereden te hebben. Het weer was fijn en het rijden was ook fijn. Paar mooie plattelandsweggetjes gehad, paar woonwijkjes en nog wat snelweg. Klaverbladje Beekbergen 2 keer gepakt.. haha. Nadat we er de eerste keer overheen waren hoorde ik 'nog een keer?' in m'n oortje. Nou oke dan! :9 :]

Afgelopen zaterdag zijn we vanuit het bedrijf naar Ee-xparc in Wanroij geweest om daar een middagje rond te crossen elektrische crossers (KTM Freeride). Toch wel heel wat anders dan op asfalt, maar wat een fun was 't!! Dikke aanrader!
 
Vandaag mijn 2e les gehad. Zo euforisch als ik was na de eerst, zo gefrustreerd ben ik na de tweede. :-(

Vandaag begonnen met schakelen tussen 1e en 2e en vertrekken en stoppen. Het ging redelijk vlot, maar toch nog veel fouten gemaakt. Ik had ergens verwacht dat het vlotter zou gaan, dus da's wel teleurstellend dat ik mezelf hier nogal overschat had. Te voet parkeren, geen probleem (wel heel warm bij 30°C). Vertrekken uit garage en langzame slalom, geen probleem. Bocht nemen in 2e ging vrij vlot, net zoals precisieremmen.

Maar dan die verrekte 8-jes. Op één of andere manier krijg ik geen goede balans tussen mijn koppeling en gas, ik verkramp en ga plots alle kanten uit. Met natuurlijk het gekende gevolg. Mooie gelegenheid om te leren om een motor weer recht te zetten.

Om af te ronden nog wat geoefend op traag rijden. Dat lukt aardig, als ik niet stilval. De s-bocht daarna komt ook wel goed.

Begin toch te denken dat 15u weinig zal zijn voor mij als ik niet extra kan oefenen. Woensdag volgende les.
 
Tijdens de tweede les al achtjes draaien? Dat is mijns inziens wel erg vroeg, volgens velen is het een van de meest moeilijke opdrachten van de AVB... Niet zo heel gek dat het dan niet lekker loopt, nu is het vooral zaak de moed niet op te geven, er zullen allicht nog meer van zulke lessen volgen, maar ook een hoop lessen waaruit je wel voldoening haalt.

Staar je ook niet blind op die 15 uur in je pakket. Als je lessen bij moet kopen: so be it. Je wilt natuurlijk straks wel goed en veilig op de motor kunnen stappen, dus goed leren rijden is hoofdzaak.
 
leren/lessen gaat soms letterlijk met vallen en opstaan.

in de openingstopic het volgende filmpje toegevoegd waarin de BV's tijdens het uitvoeren ervan worden toegelicht:


het zit in het DNA van de mens om bepaalde dingen met links beter/makkelijker te kunnen dan met rechts (of andersom) dat zal je dus tijdens het achtje en de halve draai naar links en rechts, en het verlaten van een parkeervak tegenkomen. de enige oplossing? oefenen, oefenen, oefenen.
 
Goeieavond allen :)

Na m'n geslaagde examen van vorige donderdag, al het nodige gedaan om m'n motor asap de weg op te krijgen:

- aanvraag voorlopig rijbewijs: meteen nog donderdag aangevraagd bij gemeente
- verzekering: vandaag de documenten bij de verzekeraar gaan ophalen
- aanvraag nummerplaat: met documenten van verzekering naar DIV geweest, plaat wordt morgen met de post thuis afgeleverd

Als alles correct verliep, dan kon ik van woensdag rijden gaan...
Niet dus, blijkbaar was de gemeentelijke ambtenaar van rijbewijzen met vakantie en die kwam vandaag 1 dagje werken. Kreeg ik om 16u telefoon om te melden dat de verklaring van de rijschool (dat ik 9u les heb gevolgd) niet was afgegeven.

Gelijk een malle door al m'n papieren, maar rijschool was dit vergeten mee te geven. Rijschool (kantoor) is gesloten op maandag dus antwoordapparaat.

Dan maar na het oefenterrein gereden en gelukkig was m'n instructeur ah lessen.
Op 10min was dit in orde en dan weer naar gemeentehuis (dat gelukkig op maandag laat open is) om document aan te leveren. Komt dus toch nog goed :)

Morgen hopelijk nummerplaat geleverd en dan woensdag rijbewijs ophalen en dan meteen rijden gaan.


@Eniavaswen -> nog geen zorgen maken over die 8-jes...voor een 2e les gaat het prima. Blijf telkens de oefeningen herhalen die goed gaan, dat geeft zelfvertrouwen, focus dan op 1 'moeilijke oefening' (traag rijden, 8-jes en uitwijken met precisiestop) per les. Nog 10u les te gaan, don't panic !

Probeer voldoende snelheid in de 8-en te leggen, iets sneller maakt ze makkelijker. Ideaal al je dit op stationaire snelheid van de motor kan doen, dan hoef je niet aan de koppeling/gas te denken.
 
Laatst bewerkt:
8tje <> koppeling? Het is toch "gewoon" een kwestie van iets gas en achterrem en dan constant het achtje doorkijken + zoveel mogelijk de ruimte benutten!
 
2e les is misschien wel snel, maar ik doe ze in blokken van 3u. (Wat wel lang is....)

@Daglop3r: In theorie schijnt het inderdaad een kwestie van gewoon technisch alle handeling juist uit te voeren, maar mijn techniek van gas geven, ontkoppelen en remmen staat nog lang niet op punt. Ik denk trouwens dat het stukje 'constant' bij mij ook nog de mist in gaat. :/

Bedankt voor het filmpje, Saabert, leerrijk om alles nog eens extra te bekijken. Het inkantelen dat de instructeur voordoet, durf ik ook nog niet zo goed. Het gaat wel redelijk goed bij de lange bocht aan hogere snelheid, maar nog niet bij lage snelheid. Als ik beter ontspan zal dat wss ook wel beteren.

Ik weet dat ik nog niet moet panikeren, maar zoals Johnny eerder al aanhaalde zijn rijlessen in België toch net iets kostelijker dan in Nederland. Maar idd, veiligheid is nog belangrijker.

Vandaag nog een dagje bekomen en morgen volledig zen weer aan de start verschijnen. :)
 
constant gas geven lukte mij ook niet altijd met het 8je, daar heb je dan ook weer de voetrem voor om te ondersteunen. Koppeling moest ik vanaf blijven tijdens mijn les. Mis je snelheid? voetrem iets eraf..Ga je te hard? Voetrem iets harder intrappen. Misschien helpt dat bij jou ook :]

Voor de rest, niet te druk maken! 8je ging bij mij de laatste 2 lessen voor ABV echt goed! *O*
 
Enia: vraag anders eens aan je instructeur of hij je wil laten zien hoe(ver) je kunt inkantelen/afschuinen als jij bij hem achterop zit. Ik had er ook moeite mee tot mijn instructeur me liet zien hoe schuin het kon. Dat heeft mij erg geholpen. Het kan schuiner dan je denkt. Het is ook een kwestie van proberen en (vooral) durven in te kantelen. Als je weet wat je met een motor kan, wordt het rijden met een motot steeds makkelijker. En daar heb je je lessen voor.

Ik heb ook erg moeten wennen aan de lesmotor (Yamaha XJ6) en mijn huidige motor. 2 compleet verschillende motoren. Maar ik kan er inmiddels al aardig mee lezen en schrijven.
 
constant gas geven lukte mij ook niet altijd met het 8je, daar heb je dan ook weer de voetrem voor om te ondersteunen. Koppeling moest ik vanaf blijven tijdens mijn les. Mis je snelheid? voetrem iets eraf..Ga je te hard? Voetrem iets harder intrappen. Misschien helpt dat bij jou ook :]

Voor de rest, niet te druk maken! 8je ging bij mij de laatste 2 lessen voor ABV echt goed! *O*

Zo heb ik het ook geleerd bij achtje en halve draai. Bij deze 2 oefeningen beetje gas erop, van de koppeling afblijven en de achterrem er een beetje op om het tempo te regelen, maar ook voor extra stabiliteit.

Morgen laatste lesje AVD voor mijn vakantie. Daarna is het al zo tijd voor examen :)
 
2e les is misschien wel snel, maar ik doe ze in blokken van 3u. (Wat wel lang is....)

@Daglop3r: In theorie schijnt het inderdaad een kwestie van gewoon technisch alle handeling juist uit te voeren, maar mijn techniek van gas geven, ontkoppelen en remmen staat nog lang niet op punt. Ik denk trouwens dat het stukje 'constant' bij mij ook nog de mist in gaat. :/

Bedankt voor het filmpje, Saabert, leerrijk om alles nog eens extra te bekijken. Het inkantelen dat de instructeur voordoet, durf ik ook nog niet zo goed. Het gaat wel redelijk goed bij de lange bocht aan hogere snelheid, maar nog niet bij lage snelheid. Als ik beter ontspan zal dat wss ook wel beteren.

Ik weet dat ik nog niet moet panikeren, maar zoals Johnny eerder al aanhaalde zijn rijlessen in België toch net iets kostelijker dan in Nederland. Maar idd, veiligheid is nog belangrijker.

Vandaag nog een dagje bekomen en morgen volledig zen weer aan de start verschijnen. :)
Volkomen begrijpelijk. IK zat de eerste lessen ook te kutten met schakelen en koppelen en alles hoor.. Geeft niks, komt vanzelf goed :)

Na een paar lessen dan zitten die handelingen er wel gewoon in, en kun je je volledig focussen op de oefening zelf.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan die verrekte 8-jes. Op één of andere manier krijg ik geen goede balans tussen mijn koppeling en gas, ik verkramp en ga plots alle kanten uit. Met natuurlijk het gekende gevolg. Mooie gelegenheid om te leren om een motor weer recht te zetten.
Probeer eens met je gewicht (lees je kont of achterwerk) te verplaatqen op je zadel. Dus als je moet bochten naar links je gewicht verplaatsen naar rechts en als je moet bochten naar rechts je gewicht verplaatsen naar links. En kijken waar je naartoe rijdt.

Om af te ronden nog wat geoefend op traag rijden. Dat lukt aardig, als ik niet stilval. De s-bocht daarna komt ook wel goed.
Hier moet je een punt in de verte fixeren en je knieën tegen de tank knellen.
Begin toch te denken dat 15u weinig zal zijn voor mij als ik niet extra kan oefenen. Woensdag volgende les.
Zoals al eerder gezegd ik heb het gedaan in 12u.
 
Laatst bewerkt:
Geslaagd AVB!!! *O* *O*

In de bloedhitte mag ik wel zeggen, boven de 50 km/h was het goed uit te houden, maar met oefenen van tevoren en examen zelf... Je kom mij afdrogen zeg maar.

Opdrachten die ik kreeg, in volgorde:

- Uitwijkoefening
- Precisiestop
- Noodstop
- Snelle slalom
- Langzame slalom
- 8'tje
- Lopen met de motor (op dit punt liep het zweet wel overal van mij af...)

Alleen het 8'tje moest ik een tweede keer doen, omdat ik hem niet lekker af kon maken de eerste poging, maar die ging de tweede keer ook goed. Al met al dus foutloos resultaat. *O* Weet iemand of je, net als bij je theorie, nog een uitslag formulier krijgt via de mail?

Met een beetje mazzel vrijdag mijn eerste AVD les en anders volgende week. Ben super opgelucht dat ik niet meer naar dat oefenterrein hoef en gewoon lekker op de weg kan gaan lessen! :]
 
gefeliciteerd! nu lekker rijden met je AVD-lessen, maar verkijk je er niet op. ook bij de AVD-lessen kan het zweet van je rug lopen en denken: 'dit wordt niks'.dingen als spiegelen, plaats op de weg, vermijden van wegenverf, putdeksels en bitumen, richtingaanwijzer enzovoort...

verzitten bij bochtjes heb ik nooit gedaan en is mij niet zo geleerd. in bochtjes druk je met je armen en je heupen de motor naar de grond. het voelt misschien heel raar, maar het werkt wel. eigenlijk heb je in de combinatie/opbouw 'motor+bestuurder' 2 'scharnierpunten', zoals ik het maar even noem. het eerste scharnierpunt is het contactpunt van de banden met de weg. het tweede scharnierpunt zijn je heupen. in een bochtje gebruik je die 2 schanierpunten om de motor díe kant op te duwen die je wil/moet. daarom is het ook handig om te weten hoever je kunt gaan met het afschuinen van je motor. het gedeelte boven het 2e scharnierpunt (dat is dus het deel van je lichaam dat boven je heupen zit) moet je eigenlijk (zo) haaks (mogelijk) ten opzichte van wegdek houden.

Sturen%20III.JPG
 
Bedankt!

Nee, ik onderschat zeker het AVD-gedeelte niet, maar ben nu wel gewoon weer een stap dichterbij en hoef niet meer met die pionnen te kutten. :+
 
gefeliciteerd! nu lekker rijden met je AVD-lessen, maar verkijk je er niet op. ook bij de AVD-lessen kan het zweet van je rug lopen en denken: 'dit wordt niks'.dingen als spiegelen, plaats op de weg, vermijden van wegenverf, putdeksels en bitumen, richtingaanwijzer enzovoort...

verzitten bij bochtjes heb ik nooit gedaan en is mij niet zo geleerd. in bochtjes druk je met je armen en je heupen de motor naar de grond. het voelt misschien heel raar, maar het werkt wel. eigenlijk heb je in de combinatie/opbouw 'motor+bestuurder' 2 'scharnierpunten', zoals ik het maar even noem. het eerste scharnierpunt is het contactpunt van de banden met de weg. het tweede scharnierpunt zijn je heupen. in een bochtje gebruik je die 2 schanierpunten om de motor díe kant op te duwen die je wil/moet. daarom is het ook handig om te weten hoever je kunt gaan met het afschuinen van je motor. het gedeelte boven het 2e scharnierpunt (dat is dus het deel van je lichaam dat boven je heupen zit) moet je eigenlijk (zo) haaks (mogelijk) ten opzichte van wegdek houden.

[afbeelding]
Zo heb ik het ook geleerd ja! Is even vreemd, maar als je dat doorhebt kun je mooie bochtjes maken!
 
Gefeliciteerd Mattor!! Zie je wel dat je het kunt *O* . Tijd voor de AVD!

Ik heb vandaag ook weer een lesje gehad. Redelijk snel na mijn vorige les zelfs voor mijn rijschools doen! Was een zeer leerzaam lesje, ik mocht dit keer voorop en dat geeft je toch nog wel wat meer invloeden van alle kanten dan wanneer je achter een andere lesser aan mag rijden hoor, pfoe! 1 x de motor af laten slaan doordat ik niet al rijdend terug schakelde naar de 1 maar dit pas wou doen toen ik al stil stond, wat meestal wel lukt, met moeite, maar niet geweldig werkt bij motoren. Dus toen was het een paar scheldwoorden van mijn kant en hem weer starten en met een peut gas weer verder. Op die actie kreeg ik na de les van mijn instructeur de vraag of ik misschien snel boos werd op mijzelf als ik een fout maakte. Welja, toen even wel ja, omdat ik tot noch toe ook niet snapte waarom hij maar niet in de eerste versnelling wou! rij-instructeur heeft alles even netjes uitgelegd en daarmee heb ik weer een goede les op zak voor de volgende keer. Voor de rest vond hij het wel goed gaan. Ook het knippertje vergat ik niet constant ( :+ ). Dus was een mooi lesje, ondanks de hitte. Ik mocht dan ook vaak wat harder dan de AVB'ers hier }) .
 
Gefeliciteerd Mattor!

@motographic... jaloers op jou!:)

Jaloers, hoezo :+ !?

Offtopic: Zag je pokémon go ervaring in "het grote wat heb ik onderweg meegemaakt topic" trouwens. Ik zag ze vandaag ook met bosjes bij elkaar in het stadspark toen ik er langs reed tijdens de les. Zorgde er bijna voor dat ik m'n afslag mistte _O- .
 
Terug
Bovenaan Onderaan