Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De Zero DS is €10.000 goedkoper. Bij collectief inkopen zul je vast wat korting krijgen, maar ik verwacht geen €10.000 op €28.000.

Ik krijg bij dit soort aankopen een beetje het Porsche Targa gevoel :9

Bij dit soort aankopen wordt niet alleen gekeken naar de aankoopprijs.
Dit zijn aankopen via leasing of financiele renting. Die worden over meerdere jaren afgeschreven.
Dan kijk je niet naar de aankoopprijs maar naar de total cost of ownership. Inclusief onderhoud en verbruik.

Dan zal je zien dat zo'n Energica niet veel duurder is dan een BMW GS. Misschien zelfs goedkoper als ze heel veel afstand doen.
Zou mij niet verbazen als het uiteindelijk en besparing is.
 
Bij dit soort aankopen wordt niet alleen gekeken naar de aankoopprijs.
Dit zijn aankopen via leasing of financiele renting. Die worden over meerdere jaren afgeschreven.
Dan kijk je niet naar de aankoopprijs maar naar de total cost of ownership. Inclusief onderhoud en verbruik.

Dan zal je zien dat zo'n Energica niet veel duurder is dan een BMW GS. Misschien zelfs goedkoper als ze heel veel afstand doen.
Zou mij niet verbazen als het uiteindelijk en besparing is.
Ook op 1/3 van de nieuwprijs tov een ook elektrische motorfiets die ik aanhaalde?
Verbruik zal elkaar niks doen, langzaam rijdend in de stad.
 
Wel met Tom eens. Gaat inderdaad vaak in de lease, maar ook via aanbestedingen. Ik kom ik mijn werk regelmatig duurzame mobiliteit gerelateerde aanbestedingen tegen (al zal deze onderhands geweest zijn vermoed ik) die op basis van prijs / km gaan. Degene die de laagste prijs per kilometer aanbiedt, wint. Vaak krijgt elektrisch dan nog een korting / voordeel in de hele aanbestedingsprocedure / gunning. Dan kun je soms, zeker bij lange looptijd, verrassende uitkomsten krijgen. Risico is dan vaak voor de opdrachtnemer, als het toch duurder wordt..
 
Nogmaals elektrisch en elektrisch... Vergelijkbaar product voor de functie...

1/3e in aanschaf prijs, al dan niet geleased moet je heel aantrekkelijke andere voorwaarden tegenover zetten lijkt me.
 
Nogmaals elektrisch en elektrisch... Vergelijkbaar product voor de functie...

1/3e in aanschaf prijs, al dan niet geleased moet je heel aantrekkelijke andere voorwaarden tegenover zetten lijkt me.
De investering in de ombouw van alle middelen die de BOA nodig heeft moet eerst door de importeur gedaan worden alsmede deelname aan testdagen voordat hij in de aanbesteding mee kan doen denk ik zo. :)

Hoewel de politie in Amsterdam 'gewoon' een Zero had aangeschaft in 2022.
Maar daar weet @IJzervreter meer van.
 
Een voordeel van een EV is denk ik ook dat 'ie niet warm gereden hoeft te worden dus dat op termijn minder slijtage optreedt dan met een ICE ?
 
Een voordeel van een EV is denk ik ook dat 'ie niet warm gereden hoeft te worden dus dat op termijn minder slijtage optreedt dan met een ICE ?
Alleen nog de banden in de warmers en je kan gelijk volgas naar een melding. :+

Als het goed is rijden ze de hele dag, dus de slijtage van een koude start lijkt mij minder een issue dan overige delen zoals een accu.
(Hier al enige ervaring met accu degradatie)
Maar de tijd zal het leren.
 
De investering in de ombouw van alle middelen die de BOA nodig heeft moet eerst door de importeur gedaan worden alsmede deelname aan testdagen voordat hij in de aanbesteding mee kan doen denk ik zo. :)

Hoewel de politie in Amsterdam 'gewoon' een Zero had aangeschaft in 2022.
Maar daar weet @IJzervreter meer van.
Ik heb vandaag een handhaver op zo n motor gezien. Hij was er erg over te spreken. Moet wel zeg dat ik het ding er niet uit vind zien in handhaving uitrusting . Moet zeggen dat ik hem eigenlijk gewoon mislukt vind in tegenstelling tot de Ego Evo modellen die wel optisch okay zijn. Volgens de handhaver voelde de motor lichter aan dan de Suzuki die ze hiervoor hadden.. Handhaving rijdt ook in ev Vito busjes, Hyundai en Kias en Renault Zoe
 
En over die Zero in politie trim daar moesten we het maar gewoon niet over hebben. Die werd na een paar ritjes het liefst vergeten. Hij heeft een hele tijd nog stof staan happen. De , Deputy Duc heeft hem toen nog eens opgeladen en gewassen. Volgens mij is de motor nu weg of staat ergens waar niemand zich er meer aan stoort. Wat een slecht ding was dat om op te rijden. En snel vond ik hem ook niet. Wel slechte remmen en vering. Dat kun je zelfs handhaving niet aandoen.
 
[…] Moet wel zeg dat ik het ding er niet uit vind zien in handhaving uitrusting . Moet zeggen dat ik hem eigenlijk gewoon mislukt vind in tegenstelling tot de Ego Evo modellen die wel optisch okay zijn. Volgens de handhaver voelde de motor lichter aan dan de Suzuki die ze hiervoor hadden. […]
Grappig, ik vind hem juist erg goed gelukt (zelfs in ‘handhavingstrim’)! Heb erop proefgereden, maar de demo moest nog bijna €30k kosten. Dat had ik (er) ff niet (voor) over…
 
Nogmaals elektrisch en elektrisch... Vergelijkbaar product voor de functie...

1/3e in aanschaf prijs, al dan niet geleased moet je heel aantrekkelijke andere voorwaarden tegenover zetten lijkt me.

Voor mij, met mijn gebruik en fiscaliteit, is een Energica experia goedkoper dan een BMW GS.
Je kan echt compleet andere prijzen krijgen als je kijk naar TCO in plaats van aankoopprijs.
Zij kopen die ook aan via een vennootschap. Dan krijg je ook een heel ander plaatje.

De TCO van een Taycan is ook goedkoper dan een Bmw 3.
 
Grappig, ik vind hem juist erg goed gelukt (zelfs in ‘handhavingstrim’)! Heb erop proefgereden, maar de demo moest nog bijna €30k kosten. Dat had ik (er) ff niet (voor) over…
Ik hou niet van de GS achtige motoren. En dan in het wit met al die troep erop was het net Moby Dick
 
Voor mij, met mijn gebruik en fiscaliteit, is een Energica experia goedkoper dan een BMW GS.
Je kan echt compleet andere prijzen krijgen als je kijk naar TCO in plaats van aankoopprijs.
Zij kopen die ook aan via een vennootschap. Dan krijg je ook een heel ander plaatje.

De TCO van een Taycan is ook goedkoper dan een Bmw 3.
Aha daar is de excell
 
Voor mij, met mijn gebruik en fiscaliteit, is een Energica experia goedkoper dan een BMW GS.
Je kan echt compleet andere prijzen krijgen als je kijk naar TCO in plaats van aankoopprijs.
Zij kopen die ook aan via een vennootschap. Dan krijg je ook een heel ander plaatje.

De TCO van een Taycan is ook goedkoper dan een Bmw 3.
En wat heeft die GS nou van doen dan tussen een vergelijk tussen 2 elektrische motoren waarvan er 1 10K goedkoper is...?
 
Misschien dat jouw review van die DS ook wel wat invloed heeft gehad _O-

Al zou het voor handhaving die geen achtervolgingen doet prima moeten kunnen.
Gewoon erop rond hobbelen zou best gaan. Ik heb het nagevraagd,onze Zero is afgevoerd omdat we hem niet gebruikten. Ik ben niet de enige mogelijke gebruiker . En inderdaad het was de onprettigste motor waarbij ooit op gereden heb .
 
Mijn DS is inderdaad ook geen hoogvlieger, maar voor het doel prima geschikt.
Wat moeten ze nou doen behalve korte ritjes door de stad? Lijkt me allemaal niet zo heel spannend toch?

Daarbij ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurd als je een Reiger/HK/YSS 500 per motor doet bij 10+ motoren. Volgens mij moet er op die jongere DS'en prima wat van te maken zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn DS is inderdaad ook geen hoogvlieger, maar voor het doel prima geschikt.
Wat moeten ze nou doen behalve korte ritjes door de stad? Lijkt me allemaal niet zo heel spannend toch?

Daarbij ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurd als je een Reiger/HK/YSS 500 per motor doet bij 10+ motoren. Volgens mij moet er op die jongere DS'en prima wat van te maken zijn.
Ik weet dat die van ons ongeveer 6 s7 jaar oud was. Het zal echt nu wel wat verbeterd zijn . Voor het beoogde gebruik een matig ding. Gewoon als transportmiddel waarschijnlijk prima te doen als je het vergelijkt met een goedkope 250 cc fiets.
 
Ik weet dat die van ons ongeveer 6 s7 jaar oud was. Het zal echt nu wel wat verbeterd zijn . Voor het beoogde gebruik een matig ding. Gewoon als transportmiddel waarschijnlijk prima te doen als je het vergelijkt met een goedkope 250 cc fiets.
Sindsdien hebben ze wel echte vering gekregen van een echt merk ipv mountainbike spul en ik meen afgelopen jaar een compleet nieuw frame/motor enz. Niet mee gereden, maar ik stel me zo voor dat dat serieuze upgrades waren tov van de oude.

Ik rij hem zelf zoals ik een goedkoop 125-300'tje zou doen, daarmee moet je hem ook vergelijken inderdaad. Alleen trekt dit in het midden gebied natuurlijk veel beter en ben je minder druk met de besturing, wat me voor handhaving een beste pre lijkt.
 
Sindsdien hebben ze wel echte vering gekregen van een echt merk ipv mountainbike spul en ik meen afgelopen jaar een compleet nieuw frame/motor enz. Niet mee gereden, maar ik stel me zo voor dat dat serieuze upgrades waren tov van de oude.

Ik rij hem zelf zoals ik een goedkoop 125-300'tje zou doen, daarmee moet je hem ook vergelijken inderdaad. Alleen trekt dit in het midden gebied natuurlijk veel beter en ben je minder druk met de besturing, wat me voor handhaving een beste pre lijkt.
Ik wens hem handhaving van harte toe.
 
Een voordeel van een EV is denk ik ook dat 'ie niet warm gereden hoeft te worden dus dat op termijn minder slijtage optreedt dan met een ICE ?
Niet eens de extra slijtage die je zou hebben, maar gewoon meer fun. Ik rijd nu gewoon als ik zin heb (mijn banden zijn warm omdat ie op werk in een verwarmde loods staat) met flink gas weg. Heerlijk.

Met mijn MT-07 deed ik de eerste kilometers echt wel rustig aan hoor, net als met mijn fossiele auto.

En geen onderhoud, ik hoef niet na te denken om elke keer olie te verversen, luchtfilter als ik door het stof rijd of periodiek bougies vervangen en kleppen stellen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan