Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Kawasaki heeft er ook een maar de specs zijn niet indrukwekkend. 😢
Geen motor die in Nederland zal slagen.
 
Uiteindelijk is een elektrische motor maken heel simpel.
Het is niet dat ze het niet kunnen, maar de markt is er nog niet naar.
 
Uiteindelijk is een elektrische motor maken heel simpel.
Het is niet dat ze het niet kunnen, maar de markt is er nog niet naar.
De markt is er wellicht niet naar omdat veel mensen het gevoel hebben dat een bepaald iets 'mannelijkheid' uitstraalt. Zo ook een dikke auto, dik geluid.

Ik kan je vertellen, mijn collega heeft een heel dikke BMW, maar hij zei al, sinds hij het geld heeft en de dikke BMW's heeft blijven de vrouwen weg.

Zo is dat ook met een heel luide motor.

Dus inderdaad, het zal vast een stukje PR zijn. Maar vooral PRIJS en actieradius... Als die SR nieuw 10000 kostte had ik hem zeker overwogen, maar bijna 30 voor een Experia vna Energica voor goed bruikbare range en snelladen is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te duur
 
De serieuze EV's zijn te duur en met de goedkope kun je doorgaans niet ver genoeg waardoor het als enige motor niks is.
Dan hou je een hele kleine doelgroep over.

Edit: Dat heeft Stark heel goed gedaan. Het ding zit precies aan de top van de markt, maar amper duurder dan vergelijkbare benzines. Vooral als je vergelijkbare vering componenten wilt en je motor op gewicht wilt laten veren (standaard bij Stark).
Bij het 1e grote onderhoud binnen een jaar is hij al goedkoper. De top KTM kost €13.300, de Stark €13.000 voor de 60 pk en €14.000 voor de 80 pk.
De 60 blaast alles al voorbij, maar de 80 is natuurlijk wel even lekker over de top.
 
De serieuze EV's zijn te duur en met de goedkope kun je doorgaans niet ver genoeg waardoor het als enige motor niks is.
Dan hou je een hele kleine doelgroep over.

Edit: Dat heeft Stark heel goed gedaan. Het ding zit precies aan de top van de markt, maar amper duurder dan vergelijkbare benzines. Vooral als je vergelijkbare vering componenten wilt en je motor op gewicht wilt laten veren (standaard bij Stark).
Bij het 1e grote onderhoud binnen een jaar is hij al goedkoper. De top KTM kost €13.300, de Stark €13.000 voor de 60 pk en €14.000 voor de 80 pk.
De 60 blaast alles al voorbij, maar de 80 is natuurlijk wel even lekker over de top.
Wellicht daarom ook dat KTM toen zo'n elektrische crosser heeft uitgebracht. Omdat je bijna geen afstand aflegt gebruik je amper stroom...

Ik merkte dat ook toen ik de proefrit met mijn SR maakte, best wat kms door de stad en een klein stukje flink gasgeven op de snelweg (had geen motorpak aan dus durfde niet te hard, en de verkoper had niet meer dan een fietshelm)
Maar het accupercentage daalde nauwelijks.. Ik zie dat ook als ik van de snelweg af kom en nog 5-10km binnendoor rijd, je verliest nauwelijks accu. Terwijl normaal met veel optrekken/afremmen je juist veel brandstof verbruikt met een verbrandingsmotor (een verbrandingsmotor haalt zijn hoogste rendement bij deellast onder constant -laag- toerental)
 
KTM heeft die Freeride E uitgebracht.
Dat is nog geen crossmotor. Meer een hobbel dingetje voor leuk in de bergen of om voor de beginner wat op te oefenen, maar meer is het ook niet.
 
Uiteindelijk is een elektrische motor maken heel simpel.
Het is niet dat ze het niet kunnen, maar de markt is er nog niet naar.

Eerlijk gezegd denk ik dat een aanzienlijk deel van de markt best wel wil. Maar op dit moment komt het gewoon qua prijs en range nog lang niet in de buurt van een ICE. Maar als er morgen iemand met 400-500km range voor <20k komt, dan geloof ik zo dat morgen ook de markt ineens overstag gaat (mits er geen blunders gemaakt worden qua looks en bouwkwaliteit). En met het nieuws van de solid state accu's van volkswagen dat een pagina terug gelinkt werd, kon dat nog wel eens snel gaan gebeuren! (iig wat betreft het range gedeelte).
 
Elektrische motoren moeten eerst races gaan winnen.

Men koopt een motor vaak omdat hij hem gaaf vindt. Niemand koopt een R1 oid omdat hij het nodig heeft, maar Rossi reedt er immers op en die is kampioen.

Ik denk dat ze allemaal de kat even uit de boom kijken. Al verwacht ik binnenkort wel dat Royal Enfield er mee op de proppen komt.
Die hebben fors geïnvesteerd in Stark, waarschijnlijk voor de batterij techniek.

Ook wil Stark zelf straatmotoren gaan maken. Een Enduro met kenteken zit al in de pijplijn. Ze zijn al van 0 tot bijna marktleider gegaan in recordtijd in de Cross. De ambitie is er, de capaciteit blijkbaar ook. Ik heb wel wat dingetjes aan mijn Stark die beter hadden gekund, maar wat een 1e poging neerzet aan afwerking en kwaliteit is bijna schokkend.
Als ze hetzelfde weten neer te zetten op straat kunnen er diverse merken wel sluiten denk ik.
Elektrische voertuigen mogen niet in de brandstofclasses meedoen, dus zullen ze daar ook niet zo snel winnen :)
we rijden dus in een aparte klasse voor elektrische voertuigen. en vanwege de resultaten is er een minimum tijd ingesteld.
en dan moet je eens een elektrische racer gaan laten keuren, dat kan in een stad in Duitsland en niet bij ongeveer elk keuringsstation.
 
Elektrische voertuigen mogen niet in de brandstofclasses meedoen, dus zullen ze daar ook niet zo snel winnen :)
we rijden dus in een aparte klasse voor elektrische voertuigen. en vanwege de resultaten is er een minimum tijd ingesteld.
en dan moet je eens een elektrische racer gaan laten keuren, dat kan in een stad in Duitsland en niet bij ongeveer elk keuringsstation.
In de Super Hooligan wel hoor en daar doet Energica serieus mee iig:

 
Uiteindelijk is een elektrische motor maken heel simpel.
Het is niet dat ze het niet kunnen, maar de markt is er nog niet naar.
Dat eerste is zeker waar. Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens.

De markt in Noord-West Europa en Amerika is er niet naar. Maar in Azie zijn elektrische tweewielers niet aan te slepen. Zeker in de wereldsteden met grote luchtkwaliteitsproblematiek. Je ziet dat ook in de specs voor elektrische motorfietsen die nu daar (en heel af en toe hier) op de markt komen, met name bij de Aziatische merken. Accu's en actieradius gefocussed op binnenstedelijk gebruik (en niet voor mooie tochten over de Stelvio pas). En concepten als accu-swapping, wat voor elektrische auto's niet werkt (en naar mijn mening niet gaat werken als er geen standaardisatie komt), maar voor elektrische tweewielers in steden wel, want Aziatische merken zoeken daarin wel de samenwerking.
 
Ik was in 2009 in Sharm El Sheikh en daar waren alle huurscooters vlak bij het resort al elektrisch.
Een beeld wat ik van thuis niet herkende. :)
 
Dat eerste is zeker waar. Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens.

De markt in Noord-West Europa en Amerika is er niet naar. Maar in Azie zijn elektrische tweewielers niet aan te slepen. Zeker in de wereldsteden met grote luchtkwaliteitsproblematiek. Je ziet dat ook in de specs voor elektrische motorfietsen die nu daar (en heel af en toe hier) op de markt komen, met name bij de Aziatische merken. Accu's en actieradius gefocussed op binnenstedelijk gebruik (en niet voor mooie tochten over de Stelvio pas). En concepten als accu-swapping, wat voor elektrische auto's niet werkt (en naar mijn mening niet gaat werken als er geen standaardisatie komt), maar voor elektrische tweewielers in steden wel, want Aziatische merken zoeken daarin wel de samenwerking.
Beetje zoals hier in de bezorging van eten en boodschappen. Picnic en bezorg scooters. 120 kilometer range op buitenwegen moet toch te doen zijn lijkt me?
 
Beetje zoals hier in de bezorging van eten en boodschappen. Picnic en bezorg scooters. 120 kilometer range op buitenwegen moet toch te doen zijn lijkt me?
Dat doen heel veel EV motoren al.

Als ik me aan de snelheid zou houden (je leest niet mee in functie toch?) zou de Zero DS 9.4 uit 2013 op 60 en 80 wegen hier in de buurt zelfs leuk op de 100 km kunnen komen.
 
Dat doen heel veel EV motoren al.

Als ik me aan de snelheid zou houden (je leest niet mee in functie toch?) zou de Zero DS 9.4 uit 2013 op 60 en 80 wegen hier in de buurt zelfs leuk op de 100 km kunnen komen.
Ik rij in de randstad en moet echt op de snelweg een beetje door kunnen rijden omdat ze je anders kapot rijden. Dat moet dan 100 kilometer lang kunnen om mijn woon werkverkeer te kunnen halen. 45 heen en 45 terug met een beetje reserve.Ik weiger onderweg te stoppen om bij te laden elke werkdag.
 
Dat moet dan 100 kilometer lang kunnen om mijn woon werkverkeer te kunnen halen. 45 heen en 45 terug met een beetje reserve.
Ik weiger onderweg te stoppen om bij te laden elke werkdag.
heb je een vaste werkplek, of maak je ook KM's voor je werk?
in het eerste geval: is er mogelijkheid om op je werk te laden?
is ie tenminste vol als je naar huis gaat, en ook op kosten van de baas....
 
Ik rij in de randstad en moet echt op de snelweg een beetje door kunnen rijden omdat ze je anders kapot rijden. Dat moet dan 100 kilometer lang kunnen om mijn woon werkverkeer te kunnen halen. 45 heen en 45 terug met een beetje reserve.Ik weiger onderweg te stoppen om bij te laden elke werkdag.
Dat is dan zeker een andere randstad dan waar ik jarenlang met mijn 250 cc scootertje woon-werk heb gedaan via de snelweg met doorgaans een kleine 100 km/h.
 
De Energica doet dat zonder problemen, zeker de 21,5 accu.
Alleen dan is de aanschaf wel weer een probleem. Hij is gewoon duur helaas.

Meekomen met het verkeer is geen enkel probleem, te snel rijden eerder ;)
Na 3 jaar kan ik lezen en schrijven met de mijne.
Ik rij 65 km waarvan zeker 45 km snelweg en rij vlot door. Ik durf de rit gewoon aan met 40% accu (zou ik in het begin niet gedurfd hebben O-))
(uiteraard laden op het werk dan, terug is wel een uitdaging anders ;) )

Ik rij ook regelmatig Arnhem - Amsterdam 105 km snelweg, geen probleem. (lekker op de cc)
 
Dat is dan zeker een andere randstad dan waar ik jarenlang met mijn 250 cc scootertje woon-werk heb gedaan via de snelweg met doorgaans een kleine 100 km/h.
Ik denk het. Misschien waren jouw werktijden anders dan die van mij.....
 
heb je een vaste werkplek, of maak je ook KM's voor je werk?
in het eerste geval: is er mogelijkheid om op je werk te laden?
is ie tenminste vol als je naar huis gaat, en ook op kosten van de baas....
Dat laatste past niet bij zijn eergevoel.
 
De Energica doet dat zonder problemen, zeker de 21,5 accu.
Alleen dan is de aanschaf wel weer een probleem. Hij is gewoon duur helaas.

Meekomen met het verkeer is geen enkel probleem, te snel rijden eerder ;)
Na 3 jaar kan ik lezen en schrijven met de mijne.
Ik rij 65 km waarvan zeker 45 km snelweg en rij vlot door. Ik durf de rit gewoon aan met 40% accu (zou ik in het begin niet gedurfd hebben O-))
(uiteraard laden op het werk dan, terug is wel een uitdaging anders ;) )

Ik rij ook regelmatig Arnhem - Amsterdam 105 km snelweg, geen probleem. (lekker op de cc)
Ik heb gekeken naar de prestaties van een Energica en Zero met grote range en kwam idd op meer dan ,20 k uit.
 
Dat laatste past niet bij zijn eergevoel.
ik heb geleerd (van de mensen) dat mensen heel verschillend denken, waar het op eergevoel aankomt...
nu weet ik niet hoe de politietop hierover denkt, maar als de baas er toestemming voor geeft, is er geen probleem toch?
kwestie van goed overleg...

het scheelt hem i.i.g. klauwen met geld aan benzine, wegenbelasting (of ja, houderschapsbelasting is dat tegenwoordig, slechts een andere naam) en onderhoud.
tenminste, op de middellange tot lange termijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan