Erwin P
Crashtest dummy
Als ik zijn rijstijl zo inschat is het onderhoud op een EV juist duurder. Die rijdt 2x per week z'n riem kapot a 250-300 euro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee dat gaat niet. Beide niet. Daarom ook genoeg range voor heen en weer. Ik doe geen concessies daaraan. Zou wel 15k euro uit willen geven aan een ev motor maar kon dan niet helemaal uit . De oudere Energica,s kunnen net rond de 100 halen bij mijn gebruik. Van Zero weet ik het niet goed. Die zijn iets minder prijzig maar laden erg langzaam als het geen nieuwe is. Misschien over twee jaar een Energica gebruikt kopen met een 21,5 accu.heb je een vaste werkplek, of maak je ook KM's voor je werk?
in het eerste geval: is er mogelijkheid om op je werk te laden?
is ie tenminste vol als je naar huis gaat, en ook op kosten van de baas....
eentje nemen met een naafmotor.Als ik zijn rijstijl zo inschat is het onderhoud op een EV juist duurder. Die rijdt 2x per week z'n riem kapot a 250-300 euro.
Ik rij niet ruw. Ik rem alleen niet vaakAls ik zijn rijstijl zo inschat is het onderhoud op een EV juist duurder. Die rijdt 2x per week z'n riem kapot a 250-300 euro.
Het moet wel een beetje rijden. Zo,n naar sorry autocorrectie naaf motor is meer iets voor bezorg scooterseentje nemen met een naafmotor.
scheelt in de kosten (om over het gevloek en mopperen na het breken van de zoveelste riem, endus duwen, maar te zwijgen )
Ik rij zeer regelmatig elektrische autos en dat is prima. Ik geef toch niet om auto,s. Bij een motor verwacht ik iets meer. Ik weiger om daar zoveel geld aan uit te geven zoals nu nog is. Je ziet ook dat gebruikt met kleine acuut waanzinnig afgeschreven is.Over waardeloos rijden, een naafmotor met fatsoenlijk vermogen.
Gas houden over drempel is voldoende om te moeten drukken.
Valt mee hoor, Zero's van de leeftijd dat ik ze heb betaal je zo nog 7000 voor, met 11.4kWh accu, dat is helemaal niet gek... Alleen qua range is deze niet zo heel bruikbaar. Minimaal zou ik vinden noord-zuid NL op 1 ladingIk rij zeer regelmatig elektrische autos en dat is prima. Ik geef toch niet om auto,s. Bij een motor verwacht ik iets meer. Ik weiger om daar zoveel geld aan uit te geven zoals nu nog is. Je ziet ook dat gebruikt met kleine acuut waanzinnig afgeschreven is.
Je bedoelt dat ik gelijk heb? Of bedoel je iets anders? Confused.Valt mee hoor, Zero's van de leeftijd dat ik ze heb betaal je zo nog 7000 voor, met 11.4kWh accu, dat is helemaal niet gek... Alleen qua range is deze niet zo heel bruikbaar. Minimaal zou ik vinden noord-zuid NL op 1 lading
Ook naar gekeken en op gezeten. Ik vond ze er wel leuk uit zien, zaten ook goed! Dus eens even gebabbeld met de verkoper.Hey idd
Maar de merknaam is wel duits.
Kennelijk wéér een importeurmerk die zn naam op chinese motoren plakt...
op de motorbeurs kwam het wel als degelijk over, maar misschien is het schijn??
dit weekend maar eens uitzoeken...
Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.Je bedoelt dat ik gelijk heb? Of bedoel je iets anders? Confused.
Nou ja, ik vind het bizar dat een ICE motorfiets ontwikkelen door de voor ons bekende fabrikanten ook nog zo'n twee jaar duurt en een gigantische afstand vergt aan test kilometers.Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.
Ook de Energica's met kleine accu staan nog voor heel behoorlijk geld.
De initiele prijs is gewoon te hoog. Maar dat komt imo vooral doordat Energica en Zero echt kleine spelers zijn. Als grotere fabrikanten hier aan meedoen (vereist ook serieuze investering in accufabriek) dan zal dat veranderen.
Maar ik zou dan eerder een Tesla motorfiets zien, of van een ander automerk - dan van conventionele motorfietsbouwers. Dit omdat het accupakket, vooral de ontwikkeling daaraan - het allerbelangrijkste is.
Volgens mij is een frame met alle onderdelen er omheen en een elektromotor erbij plaatsen neit zo ingewikkeld.
Een 400V accu die kan snelladen met deftige koeling (en ook goede capaciteit, liefst >20kWh) is heel andere koek
En toch is het rijwiel deel heel ingewikkeld om echt goed te krijgen.Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.
Ook de Energica's met kleine accu staan nog voor heel behoorlijk geld.
De initiele prijs is gewoon te hoog. Maar dat komt imo vooral doordat Energica en Zero echt kleine spelers zijn. Als grotere fabrikanten hier aan meedoen (vereist ook serieuze investering in accufabriek) dan zal dat veranderen.
Maar ik zou dan eerder een Tesla motorfiets zien, of van een ander automerk - dan van conventionele motorfietsbouwers. Dit omdat het accupakket, vooral de ontwikkeling daaraan - het allerbelangrijkste is.
Volgens mij is een frame met alle onderdelen er omheen en een elektromotor erbij plaatsen neit zo ingewikkeld.
Een 400V accu die kan snelladen met deftige koeling (en ook goede capaciteit, liefst >20kWh) is heel andere koek
Yamaha focust ook wel echt op kwaliteit imo.. Ik heb daar weinig problemen mee gehad, het zijn immers Japanners.Nou ja, ik vind het bizar dat een ICE motorfiets ontwikkelen door de voor ons bekende fabrikanten ook nog zo'n twee jaar duurt en een gigantische afstand vergt aan test kilometers.
Recent nog terugroepacties van Yamaha en BMW voor een kabelboom die extra protectie krijgt tegen doorschuren.
(Derde generatie type, nieuw model)
Nee, een accu is niet gewoon domweg wat cellen in een bakje proppen.En toch is het rijwiel deel heel ingewikkeld om echt goed te krijgen.
Een Tesla acht ik absoluut niet in staat om een goed sturend model in elkaar te zetten. Net als de meeste Amerikaanse merken trouwens, ook al maken die al decennia motoren.
Die aandrijflijn is juist het simpele. Elektromotor stelt niks voor. Accu's geef je een constructeur een bepaalde ruimte voor die je vrij hebt gelaten en die bouwen dat wel netjes vol. De snellaad systemen bestaan, de accu types bestaan. Nu alleen kosteneffecient, maar daar hebben motorfiets fabrikanten weinig invloed op.
De eerdere Zero's waren op papier super machines. Leuke componenten, geometrie die leek op andere merken, gewicht mooi laag en niet heel zwaar. Toch stuurden ze voor geen meter en leek het alsof de ontwerper van de voor en achterkant niet bij elkaar in de buurt zijn geweest wat betreft stuur eigenschappen.
Ook heb ik heel wat EV dealers/importeurs gesproken en zelfs die geven aan dat bepaalde modellen uit het merk dat ze verkopen eigenlijk gewoon voor geen meter rijden.
Ik heb 2 EV motoren. 1 waarvan het rijwiel deel zo goed is dat dat al bijna de overstap vanaf ICE waard is, de ander is dat zacht gezegd niet...
Ik ven dus geen tegenstander, wel realistisch.
Dat we nog geen fatsoenlijke EV's van de bestaande ICE merken zien is denk ik meer een kostenplaatje. Die moeten dan een in veel gevallen veel duurdere en eigenlijk vaak minder effectieve motor voor de meeste gebruikers in de markt brengen naast hun bestaande motoren.
Voor bijvoorbeeld een Kawasaki lijkt het me best lastig om een Z500 elektrische variant te verkopen naast de Z500 zelf. Die gebruikt amper brandstof en goed lange onderhoudsintervallen, cost of ownership kun je het dan lastig op gooien. Om een beetje dezelfde range over te houden bij vergelijkbare prestaties kom je al snel 50 kg zwaarder, waar ook heel het rijwiel voor moet worden geupgrade om het soort van lichtvoetig te houden.
Vervolgens heb je naast een budget fiets van ca 8K dus een bijna vergelijkbare fiets van 12-16K staan. Daar ben je hele goede verkopers voor nodig.
Klopt ondertussen ruim 3 jaar ervaring met de Energica en een paar keer tegen "rapidgate" aangelopen....
Een Energica laadt als een 1st gen Nissan Leaf, redelijk snel, maar als je een roadtrip doet heb je na 2 laadstops al een oververhitte accu en schroeft hij de laadsnelheid terug ('rapidgate')
...
Niets ten nadele van Energica overigens hoor. Het feit dat ze een accu hebben op 400V architectuur en dat je met CCS kan snelladen is al super veel waard.Klopt ondertussen ruim 3 jaar ervaring met de Energica en een paar keer tegen "rapidgate" aangelopen.
Bij meerdere malen snelladen op een dag loopt de laadsnelheid echt terug.
Start bij 24 kw eerste laadbeurt en bij de tweede start je meestal op 16/17 kw en dat kan nog lager. Dat is irritant.
Gelukkig heb ik er eigenlijk geen last van, bij woonwerk verkeer laad ik of bij een AC paal of soms bij meerdere locatie bezoek eenmaal bij de snellader. Dan speelt dit niet.
Je kunt het een beetje uitstellen door slim te snelladen (kort 15 minuten in het middengebied) maar dan loop je er toch wel tegenaan bij de derde keer laden.
Dus voor lange roadtrips is de Energica minder geschikt door de langere laadstops.
(de oudere accu had nog luchtkoeling in het midden, de nieuwe heeft dit zelfs niet) (meer ruimte zo voor de cellen denk ik)
Energica zelf zegt er uiteraard niets over in de reclames
Aan de andere kant ben ik er wel blij mee, want door dit voorzichtige BMS gedrag blijft je accu wel goed. Na 3 jaar merk ik nog geen degradatie.
In het maint menu staat de SOH nog op 100% (voor wat het waard is, het is een "geheim" menu)
Dan wint de Energica het ruim, het laagste wat ik gezien heb met een redelijk warme accu was 11 kw laden, dat is nog een stuk sneller dan 2,3Niets ten nadele van Energica overigens hoor. Het feit dat ze een accu hebben op 400V architectuur en dat je met CCS kan snelladen is al super veel waard.
Zoals je aangeeft; AC laden is meestal voldoende (is met elektrische auto's ook zo). En ik ben zelf niet het type dat op vakantie gaat met de motor, ik heb daar helemaal niks mee.. Liever met de auto met vrienden/familie, muziekje aan - af en toe wat eten en geniten!
Op de motor moet ik als mijn oordopje scheef zit al stoppen
Mijn Zero kan maar met 1,3kW laden, met die extra lader die ik erbij heb 2,3 kW - maar daar heb je onderweg niks aan... Gezien de 110-115V van het pakket hoef je ook niet eens een CCS paal aan te kijken. Dus Energica heeft hier ook echt wel flink wat strepen voor.
Maar een ietwat langere rit, haalbaar maken met 15 min laden met een broodje bij een snellaadstation, dat zou wel heerlijk zijn. De 11.4kWh accu die ik nu heb is niet bruikbaar voor ritten van ~100km en langer