€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Koffers zijn nog niet binnen, maar er is weer wat gedaan aan de DR. Tekening kunnen vinden van de valbeugels incl. afmetingen van alle componenten:


Busjes gemaakt:


En de beugels vastgemaakt:


Teller afgeplakt om te spuiten:


En een paar lagen zwarte verf er over:


Het contactslot zag er elektrisch gezien niet bepaald fris uit:


Er brak zelfs zonder veel moeite al een kabel los:


Geen slecht idee om dus wat preventief werk te verrrichten, kabels los gemaakt:


Contactjes schoon gemaakt en kabels voorzien van nieuw soldeersel:




En dan kan, na het solderen, het contactslot weer terug in de behuizing:


Keienvanger ook nog even een laagje zwarte verf gegeven:


En provisoir gemonteerd, moet nog een paar busjes zoeken voor in de rubbers:


Dat was hij weer, fijne maandag! :W
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Vandaag na het werk langs de verzekering geweest om de DR te verzekeren. Nu nog een week of 2 wachten op het kenteken en dan mag ik er mee op de weg :t Wel eerst nog de fiets afwerken natuurlijk.. Op de terugweg van de verzekering langs de krantenwinkel om een pakketje of 2 op te halen:


Mooi setje koffers, nog ingepakt met beschermplastic voor het aluminium:


Bevestigingsset zit er ook bij, ik had al het vermoeden dat ik die eventueel wat moet aanpassen aan het rek en jawel:


Dat past niet goed.. Zelfde verhaal onderaan:






Daar zal ik dus nog een creatieve oplossing voor moeten bedenken om de koffers gemakkelijk te kunnen (de-)monteren :/
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Even een gratis les van een oud docent elektrotechniek. Wat spontaan losraakte is een ader. Een kabel is een stel aders in een gemeenschappelijke omhulling :+
Bedankt voor de rectificatie ;)

Mijn doel voor vandaag was het monteren van de koffers, met wat spanbanden 1 van de koffers op zijn plek gehangen om te kijken hoe ik ze precies wil hebben:


Eerste 2 steunen op zijn plek, niet helemaal ideaal, maar als het werkt.. O-)


Bovenste 2 ook gemonteerd:


Nog eens herhalen aan de linker kant en kijk eens aan:


Inclusief koffers is de fiets nu een meter breed, niet bepaald smal, maar het kan natuurlijk nog breder :+ Voor de Belgische wegcode is de maximum breedte van een motorfiets inclusief lading 125 cm, dus er is nog speling :t Voor het idee ook al even de roltas er op gezet, waar mijn "oude" tent in zit waar ik in 2017 mee op challenge ben geweest:


Nog een beetje ruimte tussen de kofferdeksels en de tas, praktisch, want dan kun je ze open maken zonder de roltassen er af te moeten halen :9 Volgende keer wat prutsen met de elektrische zaken:


Ik dacht, ik zal al even snel kijken naar de hoofdzekering of daar de reserve zekering nog bij zit, stel je voor dat hij er uit klapt en dat je denkt wel vervanging te hebben.. Dat idee was geen slecht idee:


Een 10A zekering i.p.v. de standaard 15A zekering én géén reserve zekering. Daar moet ik dus even een extra zekering voor halen, want ik had er nog maar 1 van 15A liggen. Fijne avond! :W
 
  • Like
Waarderingen: Deeffox, nampus en Kiwi

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.576
76
34
Drenthe
Beter een te lage zekering dan één met een te hoge ampère, right?

Koffers zien er net uit zo, je laat er geen gras over groeien ;):t
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
621
361
32
Kampen
Gaaf hoor! Zit er weer keurig uit allemaal.
M.b.t. de tellerunit (jaja er moet wat te zeiken zijn })) heb je wel eens naar wrinkle paint gekeken? Vind ik persoonlijk wat mooier staan.

Succes met je eigen huis, ik hoop over drie weken ook de sleutels van mijn eerste eigen toko te ontvangen (met kleine garage *O* nooit meer op de stoep in de regen sleutelen).
 

HCBF

Die hard MF'er
15 jan 2011
419
2
26
Haarlem
Bevestigingswijze van de koffers vreselijk irritant. Vorige zomer 13000km gereden, elke dag die koffers erop en eraf. Het moeilijke is dat de koffer vol zit en je niet goed bij de knoppen kunt. Daarnaast ben ik van beide koffers een knop verloren. Ze trillen langzaam los op een lange rit (F650, 1 cil), de knop valt naar binnen, de bout naar buiten.

Koffers heb ik weggedaan intussen, maar ik had andere koffers van slechtere kwaliteit, alleen de bevestigingswijze is gelijk. Ze verfrommelden als aluminiumfolie bij de eerste val. Die van jou zien er een stuk degelijker uit.


Misschien kan je een soort grote wig-circlipding maken die je van bovenaf erop schuift, ter vervanging van de schroefknoppen. Zie PaintCAD tekening.

bevestiging koffer.png

Ik denk dat de wig niet genoeg druk geeft en de uitsteeksel aan de buitenzijde van de koffer misschien wegdraait.
Maar oke, voedsel voor gedachtes...
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
@HCBF , dat zijn inderdaad ook dingen waar ik aan heb gedacht. Leek me makkelijker om de koffers lager te monteren, dan zit de knop verder naar boven. Maar het oog wil wat + extra grondspeling kan geen kwaad. Plan is om lichte / losse rommel bovenop te leggen in de koffers zodat ik makkelijk bij de knoppen kan indien nodig. Wat betreft dat lostrillen, dat is inderdaad wel een optie, standaard zit er bijvoorbeeld ook al geen borgring / veerring onder de knop, misschien dat dat al iets zal helpen. Anders is volledig doorboren en borgen met een borgpen eventueel ook een optie.

Eerst maar eens rijden met dat ding en dan kijken hoe het allemaal blijft hangen voor dat ik de hele ophanging ga over-engineeren :P

Wat betreft de stevigheid, het blijft een stuk aluminium plaat die met popnagels aan elkaar is gezet. Ik verwacht dat ook deze een val niet zonder schade zullen overleven, maar om 600 euro aan koffers op zo'n motor te gaan zetten.. Ik ga mijn best doen om de stevigheid niet te testen onderweg ;)
 

NLT

MF'er
26 jun 2010
154
85
Westerland
@HCBF , dat zijn inderdaad ook dingen waar ik aan heb gedacht. Leek me makkelijker om de koffers lager te monteren, dan zit de knop verder naar boven. Maar het oog wil wat + extra grondspeling kan geen kwaad. Plan is om lichte / losse rommel bovenop te leggen in de koffers zodat ik makkelijk bij de knoppen kan indien nodig. Wat betreft dat lostrillen, dat is inderdaad wel een optie, standaard zit er bijvoorbeeld ook al geen borgring / veerring onder de knop, misschien dat dat al iets zal helpen. Anders is volledig doorboren en borgen met een borgpen eventueel ook een optie.

Eerst maar eens rijden met dat ding en dan kijken hoe het allemaal blijft hangen voor dat ik de hele ophanging ga over-engineeren :P

Wat betreft de stevigheid, het blijft een stuk aluminium plaat die met popnagels aan elkaar is gezet. Ik verwacht dat ook deze een val niet zonder schade zullen overleven, maar om 600 euro aan koffers op zo'n motor te gaan zetten.. Ik ga mijn best doen om de stevigheid niet te testen onderweg ;)
 

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
722
139
Bevestigingswijze van de koffers vreselijk irritant. Vorige zomer 13000km gereden, elke dag die koffers erop en eraf. Het moeilijke is dat de koffer vol zit en je niet goed bij de knoppen kunt. Daarnaast ben ik van beide koffers een knop verloren. Ze trillen langzaam los op een lange rit (F650, 1 cil), de knop valt naar binnen, de bout naar buiten....
Ik heb dezelfde bevestiging ook op een DR BIG. Ik heb o-ringen onder de draaiknop zitten en zet ze extra stevig vast. Heb eraan gedacht om een gat in een oor van elke draaiknop te maken en deze met een ketting aan elkaar te verbinden zo dat ze geen hele slag kunnen maken.
Tot nog toe (+/-1000 km) werkt de o-ring en kracht methode.
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Afgelopen weekend nog een klein projectje onder handen genomen, het deksel van het gereedschapsvakje is namelijk afgebroken en niet in mijn bezit. Het restant van het deksel afgezaagd:


Vervolgens wat hobbywerk met een stuk plaatstaal, zetbank, etc. een scharniertje aanpassen, etc. en dan krijg je dit:




Door de hoek van de foto ziet het er nog niet geweldig uit, alsook vertoont de plaat op de foto's nog wat welvingen door het lassen, maar een beetje ontlaten + montage van het rubber zorgt er voor dat alles al wat beter zit:




Nog even spuiten en dan is het vakje in ieder geval weer bruikbaar :t
 
  • Like
Waarderingen: nampus en Tomcat_

BramF

Rookie
15 jan 2015
17
1
Echt dikke respect voor hoe je die motor hersteld hebt. En dan helemaal te bedenken dat het binnen budget blijft:}
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
1.118
114
Ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden naar een paar totaal plaatjes van dit smakelijke project. Pure klasse!