Dat weet je zelf toch wel?Er is weer wat gerommeld.
[afbeelding]
Rempomp schoongemaakt en ondertussen gespoten
[afbeelding]
Lagerschaal vuil
[afbeelding]
Lagerschaal geschoongemaakt
[afbeelding]
Bovenzijde reeds schoongemaakt.
Wat is nu wijsheidLager vernieuwen of monteren met vers voldoende vet en dan proberen of het balhoofd soepel draait ?
+1.
Ik zeg: conisch.
Kost een paar cent, maar zo veel beter dan origineel...
Ben eigenwijs, ga namelijk gewoon met de huidige kogellagers het geheel opbouwen. Heb nu even niet de centen er voor(ga zaterdagochtend wel onderdelen halen in België, o.a. een een remklauw).
En stuurt het straks niet lekker, dan kunnen/moeten de lagers alsnog vervangen worden (liefst als er ergens een aanbieding is, want er moeten 2 sets aangeschaft worden, aangezien de andere XS400 ook nog kogeltjes heeft).
Verder ondertussen het T-stuk schoongemaakt en de bus Action zwart glans gebruikt (geen foto). Maar kan wel zeggen dat het verschil uitmaakt
Eén voorvorkpoot opengehaald, wat eruit kwam zag er niet uit
De "zooi" die eruit kwam, was een voor mij onbekend mengsel. Zelf denk ik aan rode voorvorkolie met water (stonk voor de verandering dit keer niet).
Ook nog even met de kwast het voorste deel van het frame bewerkt (gewone huismerk metaalverf van de Gammel). Ook nog een plaatje toegevoegd met de reden van het schilderwerk
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voorkant is de zijde waar nu aan gewerkt wordt.
De achterzijde volgt als de voorzijde "aan de beurt" is geweest
De hele voorkant ligt er nu af.... Zie de laatste foto van de drie van 28 maart.
Kan dus nog wel even duren voordat de lagering van de achtervork gecontroleerd kan worden (en ondertussen hopen dat deze niet vergaan zijn...)
Valt mee, €33,=Setje conische balhoofdlagers zal zo’n 50-55 euro kosten.
Koopje ! Doen !
Kruipolie. Geen WD40, maar kruipolie.Gisteren en vandaag zijn er wat vorderingen. Onderdelen gehaald in België (meest belangrijke is de remklauw). Maar er is meer dat mogelijk gebruikt moet gaan worden. Dit omdat 1 van de voorvorkpoten niet (lees tot op heden) niet te openen is. De dop aan de bovenzijde zit vastgerot
Wel zijn de onderpoten van de voorvorkpoten voorzien van een laagje velgenspray van de ActionWeer eens wat anders dan AMZ
Remklauw gedemonteerd en in de afbijt gezet (was namelijk met de kwast zilverkleurig gemaakt met diverse druipers). Niet dat de XSandra weer als nieuw gaat worden, maar het moet wel een beetje "origineel" lijken. Dus de remklauw wordt zwart
Remklauw is ook nog rood geweest (kwam hier en daar onder het zilver vandaan).
[afbeelding]
Voorpoten voordat de knikkerbus langs kwam
[afbeelding]
[afbeelding]
Oei. Ja, die variant is er ook nog. Das altijd klote, een inbus die vast zit...Deze dop wil niet los
Van boven een nachtje in de kruipolie gestaan. Ondertussen verhit geweest, nogmaals kruipolie, erop geramd met een hamer (onderzijde ondersteund en een dop 20 aan de bovenzijde), de corrosierand zover als mogelijk met een scherp voorwerk uitgepeuterd (lees enig roest verwijderd) en toch geen enkele beweging.
[afbeelding]
Verder heeft de buddyseat een flinke schoonmaakbeurt ondergaan. Het is zelfs gelukt om het groenige (waarschijnlijk algen) uit de letters te krijgen
[afbeelding]
Verder is de (in België aangeschafte) remklauw ontdaan van de oude verf, gespoten en in elkaar gezet met verse remblokjes
[afbeelding]
Niet op foto, maar 1 voorvorkpoot is weer opgebouwd,
Denk eerder dat je richting acetyleenvlam moet gaan denken. Heb ooit een ontluchtingsnippel met remklauw tot roodgloeiend moeten verhitten om los te krijgen. Gelukkig bleef de remklauw goed.Het was al een paar keer zo heet dat ik het door de handschoen heen voelde (verfafbrandfohn).
Ook dat was niet de oplossing....