€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Morgen staat een startpoging op het programma :Y

Gisteravond proefondervindelijk vastgesteld waarom handschoenen op een motor echt nodig zijn :$
Ben namelijk met een gewone zelf aangedreven fiets onderuit geschoven, dus nu wat schaafwonden (en ja als ik met die snelheid met motorisering geschoven zou ik niets hebben).
Vandaar dat er vandaag minder geprutst is dan gepland '(

En niet vragen naar de oorzaak :X die weet ik namelijk wel :$

Morgen dus verdere info over deze XS.

Overigens als alles loopt zoals gepland kom ik over enige tijd in het bezit van een mooie (schone) tank in de juiste kleur :P
 
Het loopt :Y , licht lekkende carbs ;(
Dus nog verder prutsen. En daarbij bleef de motor niet goed draaien. Dus verder met de carbs.

Ook ontdekt dat de oliepomp flink druk levert, maar de reden dat ik dit weet is minder....
Gestart zonder zijdeksel waar de koppelingsbediening in zit. En dan blijkt de koppelingspen eruit gedrukt door de oliedruk :$ :( |(
Er kwam een mooie straal uit :X
Had mij niet gerealiseerd dat er oliedruk op koppelingspen stond. Een weetje voor de volgende keer 8-)


Had dus het nodige opruimwerk :r
Motor is trouwens niet luidruchtig, dempers werken goed en zijn zo te horen niet lek.

Verder het remsysteem aan de voorzijde gevuld. Remhandel is nu niet tegen het stuur te krijgen *D (gaat dus goed).
 
Die carbs... met mijn xs heb ik ze destijds ook 3 of 4 keer uit elkaar gehad voordat ze hun werk weer goed gingen doen. Gevoelig spul op deze 400
 
Die koppelingspen zit er inderdaad vrij los er in. En gezien de oliekeerring er omheen komt daar vast wel wat druk op. Maar dit had mij ook zo kunnen overkomen _O-

Mooi dat hij start en dempt. verwacht je veel gedoe met de carbs? Of zou je eventueel wat van de andere XS kunnen lenen?
 
Mijn idee, ik ga voordat ik de zooi uitelkaar trekt eerst nog een startpoging wagen ;)

Het lekken kan veroorzaakt worden door het t-stuk dat tussen de twee carbs zit. Doordat er nu weer benzine in de carbs zit, kan het zijn dat de rubbers net wat uitzetten dat het lekken voorkomt. En als het geval heb ik geluk.

Als het dan nog lekt/niet goed werkt ga ik de vlotters en de vlotterzettingen vanuit een andere set carbs overzetten.
En als het dan nog blijft lekken, dan ga ik pas nieuwe vlotternaalden en bijbehorende zettingen bestellen.

En die koppelingspen kan er nu niet meer uit, zijdeksel dat het kettingwiel afdekt en waar een deel van het koppelingssysteem in zit, heb ik direct teruggeplaatst.
Heb ook gelijk de motorolie bijgevuld, was een hoog olieverbruik in die korte tijd O-)
Dus deze prutser heeft een "aldoende leert men" momentje gehad :$
 
Zo een kleine (fotoloze) update.

Motorblokje start vlot :) . Wil best toeren lopen, echter is alleen via de choke te bedienen. Zo gauw de gashandel aangeraakt wordt valt het blokje uit '(

Bij deze startpoging geen benzinelekkage waargenomen (en dat is weer een meevaller).

Dus dat wordt carbs verwijderen. Daarbij ligt er nog een carbset op de werkbank, deze heeft echter een afgebroken stationairverstelling :/ . Beide sets worden dus naast elkaar, uit elkaar gehaald. Dan beoordelen welke onderdelen hergebruikt gaan worden.
Deze geselecteerde onderdelen worden dan nogmaals schoongemaakt, waarna er weer de carbset opgebouwd zal worden.

En dan maar hopen dat het dan wel werkt...
 
Ik had ook zoiets. Ik kwam na 4 pogingen toch nog een dichtgeslibte doorgang tegen in een van de sproeiers. Met een 'haar' uit de staalborstel was t snel verholpen.
 
gewoon een klein naaldje uit het naald & garen setje van de vrouw werkt ook prima!

mooi dat ie loopt Wim!
 
Blok klinkt goed, probleem van het niet goed oppakken van het gas zit echt in de carbs.

Dus verder schoonmaken en wederom proberen. En liefst zonder kosten te maken (blijft een challenge om zo goedkoop mogelijk een goed rijdende motor te krijgen).
 
Zo gisteren de carbs verwijderd. Blijkt de tank die ik gebruikt heb niet zo schoon te zijn als gedacht 🤐. Dus weer vuil en water in de carbs. Gelijk de tank schoongemaakt, dit omdat het de tank voor de andere XS400 is (die ook nog een keer moet gaan rijden). Nu nog alles nalopen rond de 4 carbs, zodat er 1 mooie set op de motor geplaatst kan worden.

Verder bezoek gehad van Erik op z'n challenge bike. Verder info is aan hem zelf (maar dank voor de preview 👍).
 
Nog geen tijd gevonden om weer te testen '(.
Gisteren wel de carbs op de fiets gemonteerd. Kijken of ik morgen of vrijdag de rubbers tussen carb en luchtfilterhuis kan plaatsen...

Dan kan er weer een poging gewaagd worden (en nu maar hopen dat de carbs beter werken :X
 
Zo vandaag aan het zagen en schroeven geweest om een houten box te maken 🤔

Ja, je moet wat als je op grote afstand een mooie tweedehands tank koopt in de juiste kleur (en dat voor maar 25 euro 👍). Dat ik dan het nodige werk heb om de tank hier te krijgen heb ik er wel voor over 😉.

Verder nog twee bougiekappen gekocht, wat vacuümslang en hittebestendige verf voor de uitlaat. En als duurste vandaag een verse ketting, goudkleurig 😀😋. Moest besteld worden maar volgende week is die er wel (foto houden jullie tegoed).
 
Zo vandaag aan het zagen en schroeven geweest om een houten box te maken 🤔

Ja, je moet wat als je op grote afstand een mooie tweedehands tank koopt in de juiste kleur (en dat voor maar 25 euro 👍). Dat ik dan het nodige werk heb om de tank hier te krijgen heb ik er wel voor over 😉.

Verder nog twee bougiekappen gekocht, wat vacuümslang en hittebestendige verf voor de uitlaat. En als duurste vandaag een verse ketting, goudkleurig 😀😋. Moest besteld worden maar volgende week is die er wel (foto houden jullie tegoed).

Bedoel je dat je een houten box maak, die opstuur naar de verkoper en dat de verkoper jouw box inclusief benzinetank terug zend? 8)7
 
Vanmiddag de uitlaatbochten in de hittebestendige lak gezet. En de NGK bougiekappen gemonteerd. Daarna de motor opgebouwd (met de niet zo mooie tank).

Ziet er niet meer zo brak uit dan bij binnenkomst (en het mooie voorwiel zit nog niet eens in de motor, staat in de garage zonder band).
05188AB7-4D49-4356-AFAA-94A5D7890611.jpeg
7AB52AE5-7B1D-4F75-BBEC-2353D3456203.jpeg
 
Die staat er toch al best knap bij! Ben wel benieuwd hoe je daar alle bagage op weet te knuppen :X
 
Daar is al over nagedacht. Tassen over de buddyseat (hangen al in de garage). Daarboven op een waterdichte bagagerol. En natuurlijk een forse tanktas. Ongeveer hetzelfde als in 2015.

Motor is trouwens fysiek groot voor z’n cylinderinhoud.
 
Zo na de uitgaven gisteren even de cijfertjes bijgewerkt. Met de nog te leveren ketting en benzinetank komt de schade (alle kosten binnen die binnen budget vallen) op € 315.63
Voor dat bedrag staat dan de motor compleet voor de garage. Het enige detail is dat de motor nog steeds niet goed loopt |(

Voor zover nu te zien zijn de enige kosten die nog gemaakt moeten worden de banden (inclusief montage). De banden vallen natuurlijk buiten budget, maar moeten natuurlijk wel betaald worden ;)
In mijn Excellijst is echt van alles meegenomen, van een paar cent van de kosten inbusboutjes tot verf gebruikt om onderdelen weer fris te maken, ook zijn er bedragen gerekend voor onderdelen die ik uit twee partijen onderdelen gehaald die voor deze XS zijn aangeschaft.
 
Zo XSandra gaat getrakteerd worden op een mooiere tank. Moet alleen nog de tankdop los krijgen (gevraagd naar de sleutel, maar nog geen reactie). Anders wordt deze gesloopt (en dat zou jammer zijn).
410B2B73-BC4B-4139-A1EA-209AB5F83834.jpeg
410B2B73-BC4B-4139-A1EA-209AB5F83834.jpeg
 
Benzine filtertje tussen tank en carbs doet ook wonderen trouwens!

Wel af en toe demonteren en backflushen, ik heb er wel eens eentje dicht geslibt met roest uit de tank van mijn xs400. Stuk makkelijker schoon te maken dan de carbs iig
 
Terug
Bovenaan Onderaan