[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb 2 problemen met mijn remhendel. 1e probleem is dat ik de hendel te ver kan doortrekken, tot het moment dat de remhendel het handvat aanraakt. De hendels staan al op de verste stand en de remblokjes zijn pas +/- 6000 km oud. Dus ik denk dat er mogelijk lucht in zit. Is er een manier om dit te testen? En is ontluchten makkelijk om zelf te doen?

2e probleem is dat de remhendel niet meer wordt terug-getrokken. Hiermee bedoel ik dat normaal de hendel terugveert als je stopt met remmen, maar dat gebeurd bijna niet meer. Dit resulteerd erin dat bij 80+ km/u mijn remlicht blijft branden doordat de rijwind mijn remhendel aanduwt. Nu heb ik even op cmsnl gekeken en daar lijkt er een veertje te zitten in het mechaniek. Kan het zijn dat dit veertje (nummer 5) het probleem is? Of moet ik het ergens anders zoeken. Heb het nu tijdelijk opgelost door er een elastiekje om te doen, maar dat is niet hoe ik het wil houden.
 

Bijlagen

  • suzuki-gs500eu-1999-x-e04-e22-e39-handle-lever_bigsue0107fig39_1638.gif
    suzuki-gs500eu-1999-x-e04-e22-e39-handle-lever_bigsue0107fig39_1638.gif
    110,7 KB · Weergaven: 14
Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb 2 problemen met mijn remhendel. 1e probleem is dat ik de hendel te ver kan doortrekken, tot het moment dat de remhendel het handvat aanraakt. De hendels staan al op de verste stand en de remblokjes zijn pas +/- 6000 km oud. Dus ik denk dat er mogelijk lucht in zit. Is er een manier om dit te testen? En is ontluchten makkelijk om zelf te doen?

2e probleem is dat de remhendel niet meer wordt terug-getrokken. Hiermee bedoel ik dat normaal de hendel terugveert als je stopt met remmen, maar dat gebeurd bijna niet meer. Dit resulteerd erin dat bij 80+ km/u mijn remlicht blijft branden doordat de rijwind mijn remhendel aanduwt. Nu heb ik even op cmsnl gekeken en daar lijkt er een veertje te zitten in het mechaniek. Kan het zijn dat dit veertje (nummer 5) het probleem is? Of moet ik het ergens anders zoeken. Heb het nu tijdelijk opgelost door er een elastiekje om te doen, maar dat is niet hoe ik het wil houden.
Als ik het zo zie staat daar een verstelbare remhendel en dat veertje is voor dat verstel mechanisme lijkt mij.
Als het goed is zit er in de rempomp een veer die een en ander terugduwd:
suzuki-gs500e-1993-p-e01-e02-e04-e18-e21-e22-e24-e25-e34-e53-front-master-cylinder_bigsue0048fig-47_1230.gif

Ofwel die veer bij nummer 2
 
Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb 2 problemen met mijn remhendel. 1e probleem is dat ik de hendel te ver kan doortrekken, tot het moment dat de remhendel het handvat aanraakt. De hendels staan al op de verste stand en de remblokjes zijn pas +/- 6000 km oud. Dus ik denk dat er mogelijk lucht in zit. Is er een manier om dit te testen? En is ontluchten makkelijk om zelf te doen?

2e probleem is dat de remhendel niet meer wordt terug-getrokken. Hiermee bedoel ik dat normaal de hendel terugveert als je stopt met remmen, maar dat gebeurd bijna niet meer. Dit resulteerd erin dat bij 80+ km/u mijn remlicht blijft branden doordat de rijwind mijn remhendel aanduwt. Nu heb ik even op cmsnl gekeken en daar lijkt er een veertje te zitten in het mechaniek. Kan het zijn dat dit veertje (nummer 5) het probleem is? Of moet ik het ergens anders zoeken. Heb het nu tijdelijk opgelost door er een elastiekje om te doen, maar dat is niet hoe ik het wil houden.
Is de remhendel wel soepel te bedienen?
met andere woorden, draait hij soepel rond om de schroef/pen met nr 6 in je afbeelding?
 
Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb 2 problemen met mijn remhendel. 1e probleem is dat ik de hendel te ver kan doortrekken, tot het moment dat de remhendel het handvat aanraakt. De hendels staan al op de verste stand en de remblokjes zijn pas +/- 6000 km oud. Dus ik denk dat er mogelijk lucht in zit. Is er een manier om dit te testen? En is ontluchten makkelijk om zelf te doen?

2e probleem is dat de remhendel niet meer wordt terug-getrokken. Hiermee bedoel ik dat normaal de hendel terugveert als je stopt met remmen, maar dat gebeurd bijna niet meer. Dit resulteerd erin dat bij 80+ km/u mijn remlicht blijft branden doordat de rijwind mijn remhendel aanduwt. Nu heb ik even op cmsnl gekeken en daar lijkt er een veertje te zitten in het mechaniek. Kan het zijn dat dit veertje (nummer 5) het probleem is? Of moet ik het ergens anders zoeken. Heb het nu tijdelijk opgelost door er een elastiekje om te doen, maar dat is niet hoe ik het wil houden.
Als de hele handel toch ontlucht moet worden zou ik niet gaan klooien en er gewoon een nieuwe remhendel op zetten.
 
Loopt de remhendel zelf niet heel stroef? Dus als hij blijft "hangen" kun je hem dan wel soepel heen en weer bewegen met de hand? Het kan ook zijn dat het tijd word voor een revisie setje... Of een rubbertje op de plunjer die verkeerd om zit zou ook kunnen dat heb ik wel is gehad met een andere motor.
 
Ik heb sinds kort een GS500F uit 2006.
En als deze stilstaat lekt er wat benzine uit een slangetje aan de onderkant.

Schermafbeelding 2022-04-05 om 20.26.14.png

Dit begint pas nadat de motor een aantal uur stilstaat.
Had de motor gisteravond rond 8 uur weggezet. En om elf uur lag er nog niks onder.
Maar vanochtend lag er wel een klein plasje benzine onder.

De motor start vervolgens wel moeizaam, maar eenmaal warm lijkt alles goed te draaien.

Weten de kenners hier waar dat op kan duiden?
 
Waarschijnlijk lopen je carbs over. Dan loopt het je luchtfilterhuis + cillinders in. Door dat eerste komt er benzine uit je slangetje en door dat tweede start hij moeizaam als je hem net pakt.

Op welke stand staat je benzinekraan? In principe zou hij niet door mogen lopen als hij op ON staat. Toch zou ik gaan voor een revisie beurtje voor je carbs. Je vlotternaald sluit niet af en daardoor loopt het door. Revisie setje kost de wereld niet en is goed zelf te doen. Wil je het echt goed doen moet je ze even in de ultrasoon doen. Kan ik eventueel voor je doen.
 
Waarschijnlijk lopen je carbs over. Dan loopt het je luchtfilterhuis + cillinders in. Door dat eerste komt er benzine uit je slangetje en door dat tweede start hij moeizaam als je hem net pakt.

Op welke stand staat je benzinekraan? In principe zou hij niet door mogen lopen als hij op ON staat. Toch zou ik gaan voor een revisie beurtje voor je carbs. Je vlotternaald sluit niet af en daardoor loopt het door. Revisie setje kost de wereld niet en is goed zelf te doen. Wil je het echt goed doen moet je ze even in de ultrasoon doen. Kan ik eventueel voor je doen.
Het lekken is zowel op On als Reserve.
Ik dacht dat de vorige eigenaar ook de carbs gereviseerd had.
Maar dat heb ik dan waarschijnlijk mis.
 
Het lekken is zowel op On als Reserve.
Ik dacht dat de vorige eigenaar ook de carbs gereviseerd had.
Maar dat heb ik dan waarschijnlijk mis.
Dan komt de vraag: wat is reviseren? Bult remmenreiniger er doorheen of alle rubbers en de vlotternaald wisselen en door een ultrasoonbak?

Ik zou wel even checken of de kraan zelf ook voldoende afdicht. Maar lekkende carburateurs is vaak de vlotternaald.
 
Als je de carbs en luchtbak er toch af gaat halen misschien gelijk die slang even naar de andere kant geleiden. Ziet er niet helemaal lekker uit zo bij de ketting. Heb die van mij bij de overloop van de accu zitten.
 
Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb 2 problemen met mijn remhendel. 1e probleem is dat ik de hendel te ver kan doortrekken, tot het moment dat de remhendel het handvat aanraakt. De hendels staan al op de verste stand en de remblokjes zijn pas +/- 6000 km oud. Dus ik denk dat er mogelijk lucht in zit. Is er een manier om dit te testen? En is ontluchten makkelijk om zelf te doen?

2e probleem is dat de remhendel niet meer wordt terug-getrokken. Hiermee bedoel ik dat normaal de hendel terugveert als je stopt met remmen, maar dat gebeurd bijna niet meer. Dit resulteerd erin dat bij 80+ km/u mijn remlicht blijft branden doordat de rijwind mijn remhendel aanduwt. Nu heb ik even op cmsnl gekeken en daar lijkt er een veertje te zitten in het mechaniek. Kan het zijn dat dit veertje (nummer 5) het probleem is? Of moet ik het ergens anders zoeken. Heb het nu tijdelijk opgelost door er een elastiekje om te doen, maar dat is niet hoe ik het wil houden.

Wanneer is dit zo gekomen? Als het eerst 6000km goed is gegaan en nu niet meer dan is er meer aan de hand dan een beetje lucht. Sowieso niet meer op de motor stappen totdat het is opgelost.

Ik zou de hoofdremcilinder open maken en meteen reviseren want je bent dan toch al bezig. Het niet terugkeren van de remhendel kan een kapotte hoofdremcilinder zijn. Dat kan ook de zompige rem verklaren. Dat is gelukkig een simpele en goedkope reparatie. In een revisie setje zit een plunjer en rubber afdichtingen die daaromheen moeten. Goed opletten op de richting van de rubbers, die kan je afkijken bij het exemplaar dat nu in de cilinder zit. Wellicht is de veer die erin zit ook slecht maar daar kom je vanzelf achter, die kosten gelukkig ook niet veel.
 
Hallo allemaal! Ik ben het barrel weer aan het opstarten (iets later dsn het verwachtte Februari), benzinekraantje onder de tank weer open (naar links) gedraaid en het kraantje aan de zijkant op PRI. Na een nachtje aan de acculader startte de fiets net (aan de lader) maar toen liepen de toeren terug en was ie uit. Ik heb het idee dat ie geen benzine krijgt.. Iemand een idee?
 
Hallo allemaal! Ik ben het barrel weer aan het opstarten (iets later dsn het verwachtte Februari), benzinekraantje onder de tank weer open (naar links) gedraaid en het kraantje aan de zijkant op PRI. Na een nachtje aan de acculader startte de fiets net (aan de lader) maar toen liepen de toeren terug en was ie uit. Ik heb het idee dat ie geen benzine krijgt.. Iemand een idee?

Boutjes van de vlotterbakken even open draaien en kijken of de benzine netjes doorloopt. Als dat het geval is dan gaat het waarschijnlijk mis in de carburateurs. Dat er iets verstopt na een tijdje stilstand is niet gek.
 
Kraantje onder de tank moet precies in het midden staan niet helemaal naar links.
Dit bleekt 'm, u gaat door voor de koelkast!
Met een beetje nadenken (vooral gokken) hadden we 'm dus 5 minuten later toch aan de praat. Ik had me bedacht dat als het groefje in de moer parallel loopt aan de benzineleiding, dat best wel eens 'open' zou kunnen betekenen. En inderdaad.. Dat ie even heeft gelopen kwam dus doordat ik even de 'open' stand gepasseerd had toen ik de schroef naar de andere kant deaaide en er een beetje benzine uit de tank gekomen was. Nouja, zelf gerealiseerd wat allicht hele erge basiskennis is, dit vergeten we nooit meer.

Daarna liep de motor eigenlijk heel snel alweer als vanouds, inclusief het nog stééds moeten aanrennen wanneer ie koud is. (Accu en stator kunnen het niet zijn, zoals u een aantal posts terug kunt lezen zijn die vorig jaar vervangen.. Misschien dan toch de bougies?!)

De volgende ochtend vlot vertrokken vanuit Maastricht naar Delft, vanuit waar ik in de avond nog naar Amsterdam en terug gereden ben. Dus een dikke 300 km vrijwel direct na een winterslaap van 6 maanden zonder een krimp volbracht, dat wil ik een Ducati nog wel eens zien doen...
Ook hier is het seizoen is geopend!
 
Wie kan mij helpen?

Vandaag mijn GS opgehaald bij de garage. Hier was wat nodig onderhoud gepleegd. Ik had al enige tijd last van trillingen in de motor, zodanig dat ik na het rijden het nog steeds in mijn zolen voelde.

Nu zijn bij de garage de kleppen gesteld en carburateurs gereviseerd, gereinigd en gesynchroniseerd. Tijdens mijn rit naar huis merkte ik echter dat de trillingen die er al waren, alleen maar erger zijn geworden. Is er iets niet goed gegaan met het onderhoud of kan iemand wat anders bedenken? Ik had gehoopt inmiddels hiervan af te zijn...
 
Wie kan mij helpen?

Vandaag mijn GS opgehaald bij de garage. Hier was wat nodig onderhoud gepleegd. Ik had al enige tijd last van trillingen in de motor, zodanig dat ik na het rijden het nog steeds in mijn zolen voelde.

Nu zijn bij de garage de kleppen gesteld en carburateurs gereviseerd, gereinigd en gesynchroniseerd. Tijdens mijn rit naar huis merkte ik echter dat de trillingen die er al waren, alleen maar erger zijn geworden. Is er iets niet goed gegaan met het onderhoud of kan iemand wat anders bedenken? Ik had gehoopt inmiddels hiervan af te zijn...
Wielen degelijk gebalaceerd? Carburateurs ook?
 
Terug
Bovenaan Onderaan