[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Heeft iemand in de omgeving van Utrecht toevallig nog zo'n klein Puig ruitje die op de koplamp monteert liggen en wil hem kwijt?

Misschien heeft Ome Ali wat liggen voor weinig geld! Ik heb echter wel een ruitje voor een SV650 liggen.

Ook ik heb mijn GS500 verkocht/ ingeruild voor een zwaardere motor. Neemt niet weg dat ik achter de pc dit forum blijf volgen. Ik zou het tof vinden om mijn ouwde Dipstick op het forum weer terug te zien. :Y

SV650.jpg
 
@kapiteinkoek: Ik las het starttopic weer eens even door en kwam het volgende tegen.

WAARSCHUWING: Let op je oliepeil!!!

Mijn blok die dronk in eerste instantie ook de olie flink weg. Naarmate het oliepeil minder werd, dronk de motor steeds meer.
Logischerwijs kwamen Electric en ik hiervoor met dé oplossing!

Dé truc: Aftoppen boven het 'maximum'! (t/m de top van de 'F')

Wij reden op Motul 10w50, maar zelfs met 10w40 reden hadden wij naargenoeg weinig tot geen olieverbruik. Ook na de circuitdag van de KNMV was het olieverbruik nihil.

peilstok.jpeg

Hopelijk houden we zo veel mogelijk GS blokjes in leven *O*

 
Inmiddels ben ik motorloos.....
De Suzuki GS500E verkocht aan een jongedame!
Helaas kan ik geen andere motor aanschaffen totdat ik een bepaalde bedrag bij elkaar heb gespaard.
Ach, dan maar even geduld!
Wel wil ik jullie heel erg graag bedanken voor alle hulp die ik heb gekregen de afgelopen drie jaar ;)
Motor is dankzij jullie adviezen, op de juiste manier verkocht en rijdt nu gewoon goed!
 
Mooi om te horen dat het toch gelukt is!! Altijd een goed gevoel om een goede motor te verkopen.:t

Wat voor motor gaat er voor terugkomen?:]
 
Mooi om te horen dat het toch gelukt is!! Altijd een goed gevoel om een goede motor te verkopen.:t

Wat voor motor gaat er voor terugkomen?:]
;)
Hoogstwaarschijnlijk een Yamaha Fazer.
Ik heb er al eentje op het oog, een 600cc.
Maar de 1000cctjes zijn ook best mooi.
Sowieso de spitse koplampen versie :-)
 
@kapiteinkoek: Ik las het starttopic weer eens even door en kwam het volgende tegen.

WAARSCHUWING: Let op je oliepeil!!!

Mijn blok die dronk in eerste instantie ook de olie flink weg. Naarmate het oliepeil minder werd, dronk de motor steeds meer.
Logischerwijs kwamen Electric en ik hiervoor met dé oplossing!

Dé truc: Aftoppen boven het 'maximum'! (t/m de top van de 'F')

Wij reden op Motul 10w50, maar zelfs met 10w40 reden hadden wij naargenoeg weinig tot geen olieverbruik. Ook na de circuitdag van de KNMV was het olieverbruik nihil.

Bekijk bijlage 1332407

Hopelijk houden we zo veel mogelijk GS blokjes in leven *O*

Het sneller verdwijnen van olie bij een laag niveau heeft ook echt helemaal niets te maken met olieverbruik maar alles met de fysieke afmetingen van het motorblok. Zie het als een trechter, de doorsnede bovenin is groter dus bij hetzelfde verbruik daalt het niveau minder snel. Ik ga er vanuit dat de niveau aanduiding op het stokje helemaal prima is uitgedacht door Suzuki en hun trackrecord van 29 jaar (and counting) productie wijst daar ook op. Gooi er genoeg olie in en je krukas begint erin te stompen.
 
Wij waren er inderdaad ook achter gekomen dat het een trechtervormig geheel is. Neemt niet weg dat ik olie moest bijvullen op standaard vol (litertje van beurt naar beurt) en dat door hem "overvol" te gooien ik "spontaan" niks meer hoefde bij te vullen en van oliebeurt naar oliebeurt kon rijden en het peil niet tot nauwelijks zag dalen. Altijd net boven de F. (terwijl er maar een kleine .75 extra inging). Zelfs met een dagje circuit er tussendoor.

Lijkt mij dat een luchtgekoeld blokje meer koeling uit de olie haalt als er meer olie inzit.

En al zou het puur extra olieopslag zijn, dan is het toch in ieder geval fijn dat je langer door kunt rijden. We weten allemaal dat een GS nog wel eens een big end lust ;) en dat is in 29 jaar meer dan eens gebeurt. Getuige de regelmaat dat er een topic langskomt met gsjes met tikjes en gedoe bij het blok door gebrek olie. Dat voorkomen lijkt me altijd goed!:]
 
Mijn ervaringen met de GS500 en de olie:

1- het olieverbruik is afhankelijk van de rijstijl. Met volsyntheet Castrol olie blaast mijn GS er in 100 km volgas een liter olie door. Bijna volgas heb ik nauwelijks olieverbruik.

2- het olieverbruik is afhankelijk van de olie. Castrol volsyntheet enigszins verbruik, Plutoline volsyntheet zelfs na 150 km volgas geen meetbaar verbruik.

3- de GS500 kan olie heel heet stoken. Deze zomer wees mijn thermometer zelfs een keer bijna 140 graden aan na een stuk volgas blazen over de snelweg terwijl het erg warm was.
Met name 's zomers en met vakantiebergritjes is het belangrijk het blokje niet te gek heet te stoken.

4- Vervuiling (onderkant motorblok) werkt niet mee met goede koeling. Ook het monteren van de standaard GS-kuip zorgt voor minder koeling. Mede daarom had de gekuipte versie van de GS500 standaard een oliekoeler.

Ik vind een oliethermometer daarom eigenlijk onmisbaar op een GS500.
 
Als iemand nog een dopsleutel set zoekt, bij HBM hebben ze nu een redelijke set voor €50. Het is nagenoeg dezelfde set als ik gebruik alleen zit er bij mij een ander stickertje op (7-industries ipv HBM) en de koffer is iets anders. Prima spul om thuis een beetje aan je motor te rommelen.
 
Als iemand nog een dopsleutel set zoekt, bij HBM hebben ze nu een redelijke set voor €50. Het is nagenoeg dezelfde set als ik gebruik alleen zit er bij mij een ander stickertje op (7-industries ipv HBM) en de koffer is iets anders. Prima spul om thuis een beetje aan je motor te rommelen.

Nog meer van die tips met mooie gereedschapkoffers? Steek- en imbussleutels bijvoorbeeld.;)
 
Nog meer van die tips met mooie gereedschapkoffers? Steek- en imbussleutels bijvoorbeeld.;)

Ai daar had ik helemaal niet op gelet, mijn set heeft idd steek/ringsleutels erbij zitten. Zo'n set hebben ze ook wel alleen die kost dan weer ineens 2x zoveel en dat is het niet waard. Een los setje sleutels aanschaffen bij bijv HBM is goedkoper, bijv een mannesman setje
 
Daar zit ook het dubbele in. Inclusief het spul zoals 3/8e ratel. Ideaal voor bougiedoppen etc. En alles in 1 koffer hebben is ook wat waard.
 
Hallo allemaal!

Zoals vele hier zit ik ook te kijken naar een oud GS'je om mijn motortijd mee te beginnen. Aankomende Zaterdag ga ik bij een 93' gsje kijken.
Deze is spotgoedkoop (500 euro) maar ziet er behalve een deuk in de tank redelijk uit, wel is hij geschorst. Dit heeft natuurlijk het effect dat ik geen proefrit kan maken op de snelweg oid. Hierbij de link naar de advertentie:
Speurders

Ik heb me ondertussen aardig ingelezen, dus alles zal grondig bekeken worden en er zal ook een beetje op eigen terrein gereden worden. Het enige waar ik mee zit is dat ik hem niet op hoge snelheid kan testen, dus niet kan weten hoe de benzinekraan er aan toe is en of het frame 100% recht is.

Naar mijn mening kan ik aan deze motor niet heel veel mis kopen, mits hij zo goed loopt en alles op orde is zoals geadverteerd.
Toch zou ik heel graag jullie mening/tips willen over deze motor!
 
Krom frame merk je ook wel met 30. En als de benzinekraan stuk gaat: een nieuwe kost geen honderden euro's. 60 euro om precies te zijn.

(krom frame is trowuens niet een ding wat veel voor komt, dan moet je een behoorlijke crash gehad hebben, en de meeste GS500tjes zijn het niet waard om daarna nog op te lappen)
 
Hallo allemaal!
Naar mijn mening kan ik aan deze motor niet heel veel mis kopen, mits hij zo goed loopt en alles op orde is zoals geadverteerd.
Toch zou ik heel graag jullie mening/tips willen over deze motor!

Tips kan je hier lezen en je bent wel erg optimistisch, eventuele reparatie kosten kunnen zo'n aanschafprijs makkelijk overstijgen zeker als je het niet zelf doet.
 
Tips kan je hier lezen en je bent wel erg optimistisch, eventuele reparatie kosten kunnen zo'n aanschafprijs makkelijk overstijgen zeker als je het niet zelf doet.

Vandaar dat ik hem ook grondig ga inspecteren volgens de tips die ik in de handleiding uit dit topic heb gehaald, voor zover dat kan! Ook hou ik er zelf van om te sleutelen, al heb ik geen ervaring met 4takt blokken. Gelukkig is hier erg veel over te vinden hier :D
 
Hou er alleen wel rekening mee dat sleutel 14 en 16 daar niet in zitten en nog wel eens gebruikt willen worden.
 
Krom frame...
Dat is nu inderdaad iets waarvoor je echt je best moet doen. Meestal met tragische afloop.

De tips van de openingspost zijn erg bruikbaar. Wat ook een goed idee is: neem iemand mee die deze motortjes kent. Let er op dat de motor koud is bij de eerste start waar jij bij staat en luister hoe hij koud draait.
Verder zijn de balhoofdslagers een punt van aandacht, niet omdat ze zwak zijn maar omdat sommigen motorrijders een natuurtalent zijn bij het slopen.
Ik zou ook even de speling van de achterbrug in het frame controleren maar dat zal vast wel in de aankooptrucs staan.

Dingen waar je altijd (bij iedere motor) op moet letten:
Banden. Versleten of erg oud is niet goed. Er staat een dot code op de band (wanneer gemaakt) en een set verse sloffen is niet goedkoop.

Ketting en tandwielen. Een setje is goed te vervangen maar gaat richting 200 euro.

Accu. Een accu vervangen is niet goedkoop maar storingen zoeken door slechte contacten kan nog veel duurder zijn (als de vakman dagen moet gaan meten).

Wanneer laatste beurtje gehad? Olie blijft slechts een jaar goed, dus met wat pech kan je direct met een beurtje beginnen en remolie (voorvorkolie) mag ook af en toe wel eens vervangen worden.

Roest in de tank. Een echt GS kwaaltje. Zal vast wel in de tips en trucs staan.
 
Hmm mijn tips waren minder goed dan ik dacht :P
Je tips waren wel goed hoor, alleen moeten mensen altijd even zelf kijken voordat ze iets kopen.
Volgens mij hebben ze bij Hornbach een veel te uitgebreid setje ring/steeksleutels voor niet heel veel. En dan echt alle maten.

Roest in de tank. Een echt GS kwaaltje. Zal vast wel in de tips en trucs staan.
Roest in de tank is niet alleen een GS kwaaltje. Komt bij praktisch elke motor (behalve met plastic tank) voor.
 
Soms is de tank al lek maar is het gat nog dicht door de roest die ervoor zit. Ik ging de tank van de rode gs ontroesten om daarna een epoxy laag aan te brengen. Halverwege het ontroesten begon er water uit wat piepkleine gaatjes aan de linker kant van de tank te lopen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan