Wederom een restauratie van een CB 400 Four

bobcb4/4

MF'er
5 jan 2008
38
0
Goed,

zal me eens voorstellen, ben Bob, 24j wonende in het zonovergoten Belgïe en sinds kort een zeer passionele relatie met een Honda CB 400 Four '77 ;-)


Ik ben al geruime tijd mee aan het kijken naar de verschillende en zeer interessante verbouwingswerken van talloze CB Four's. Toen ik bezoek kreeg van een vriend die net een CB 400 Four gerestaureerd had en gemodificeerd had tot semi caféracer sloeg de vonk bij mij ook over.
In 2007 al wat beginnen uitkijken naar wat CB's en toen beslist dat het een 400 ging worden. Na veel uitkijken en bezoeken toch eentje op de kop kunnen tikken. Was wel redelijk zwaar bewerkt en nu is mijn bedoeling om deze terug op te knappen. Aangezien ik een volledige leek ben qua motorkennis eens beginnen zoeken op het grote web achter wat topics en zo ben ik dan uiteindelijk op deze fantastische en zeer leerrijke site terechtgekomen.
Dus in november een CB 400 Four van '77 aangeschaft. De gekende roestplekjes zijn/waren aanwezig en ben dus toen begonnen aan de demontage van de hele motor. De bedoeling is om de motor terug op te bouwen vanaf de kader, ik ga proberen om deze redelijk origineel te behouden met wat caferacer-accentjes.

En aangezien beelden meer zeggen dan woorden wat foto's

Grtz uit het zonnige Belgïe!! 8-)

De motor die de passie ontvonkte

epgg2p.jpg


Motor bij aanschaf, let op de "lekkere" paintshop en chopper stuurken ;)

qssgwp.jpg


De motor ligt al half uiteen, achtersteven volledig uitgebouwd, instrumentenpaneel ontmandeld, elektriciteit opengelegd enz..

Nu ja reacties, ik hoor het wel he, steeds kritiek en commentaar welkom!! :)

grtz
 
Laatst bewerkt:
Hey Bob,
Welkom enneh veel succes.
Ik snap dat je bent aangestoken door het CB400F-virus, de motor op de eerste foto ziet er goed uit.
Je hebt een hoop werk te doen, hou ons op de hoogte....... :]
 
Bedankt,

vandaag gaat nl. het motorblok eruit. Iemand tips om dit op een veilige/verstandige manier uit te bouwen, tis nl. de eerste keer dat ik zoiets ga proberen. Nu had ik gisteren reeds de carter eruit gehaald maar ik vrees dat ik de carbs ook zal los moeten maken, of is dit niet nodig?

Dan had ik nog een ander vraagje: wie van jullie gaat naar de Moto Retro beurs in Wieze dit weekend?

grtz
 
De carbs moeten er idd vanaf.
Misschien dat je zelfs het dekseltje bovenop de kleppendeksel eraf moet halen maar dit weet ik niet zeker.
Hierna leg je de motor op z'n rechterkant nadat je het blok hebt losgemaakt en dan til je je frame van het blok af en zo blijft alleen het blok liggen.

Tof project!! ben nu zelf bezig om een cb750 om te bouwen naar caferacer.

Greetz Mark
 
Als ik het dus goed begrepen heb, eerst motor volledig van de steunen losmaken en dan op z'n kant leggen :? Blijft het blok dan nog wel zitten, straks kan ik mss een betegelaar laten komen om de vloer te herstellen dan ;) ? Dus carbs eraf en ontluchtingsdekseltje. Goed nu hopen op een sterke rug ;)

Grtz en bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als ik het dus goed begrepen heb, eerst motor volledig van de steunen losmaken en dan op z'n kant leggen :? Blijft het blok dan nog wel zitten, straks kan ik mss een betegelaar laten komen om de vloer te herstellen dan ;) ? Dus carbs eraf en ontluchtingsdekseltje. Goed nu hopen op een sterke rug ;)

Grtz en bedankt!

Je hoeft de fiets niet op z'n kant te leggen hoor. Gewoon carterpan eronderuit en carbs + carterontluchtingsdeksel eraf, en dan het blok een beetje voorover kantelen en aan de rechterkant eruit tillen.

Op z'n kant leggen is meer iets voor zware blokken zoals bij een CB750. Het blok van een 400 is nog prima te tillen...
 
Ik heb het blok van de 550 toch ook op zen zijkant
gelegd en dan het frame eraf gehaald.

Was een fluitje van een cent :Y

Ik ga naar wieze, zal er bij opening zaterdagmorgen zijn.

Hopelijk scoren we daar een 2 dehands tank en anders zal het een nieuwe zijn. :(

Maar ik kom niet zonder terug! :+

Johan
 
Effe een update,

de moto is nu volledig uit elkaar. Zoals hierboven vermeld was het inderdaad vrij eenvoudig door op de zijkant te leggen, kwam me daar effe nog een serieuze kwab olie uit, had nochtans goed afgelaten me dunkt :)

Bij het demonteren van de vork wel wat kogeltjes van het balhoofdlager laten vliegen, snel even de partlist erbij en toch wat geluk gehad, heb er terug 37 nu :)

Foto's volgen nog.


@ Zazou: ik hoop in Wieze ook wat te scoren, een racezitje en een stuurken. We zullen wel zien wat het geeft ginder!

grtz
 
Bij het demonteren van de vork wel wat kogeltjes van het balhoofdlager laten vliegen, snel even de partlist erbij en toch wat geluk gehad, heb er terug 37 nu :)

Foto's volgen nog.

grtz


Voor het balhoofd zijn conische vervangingslagers te verkrijgen...

BALHOOFD LAGERSET SSH 750
AFMETING 26 x 48 x 15 mm 30 x 50 x14 mm
b_17096.jpg

Artikelcode: 7361959

BALHOOFD LAGERSET SSH 750-AFMETING 26 x 48 x 15 mm 30 x 50 x14 mm-Made in Japan.Set bestaat uit 2 lagerschalen en 2 lagers. Bij sommige modellen worden extra onderdelen geleverd, bv een pasring of stofkapje.
44,95 euro
Website--> roukama
Ik heb ze hier voor mijn 'brikken' ook besteld. na overschrijving per bank, 2 dagen later al in huis. :Y
 
Dat is precies iets handig! Bedankt voor de tip!

En zoals beloofd wat foto'tjes:

Na verwijderen van de carbs:
2j2jgr4.jpg


Effe één van de carbs opengemaakt, bleek nog verrassend zuiver te zijn, ben benieuwd naar de andere, maar daar later pas op terugkomen:

9jepvc.jpg


102s6xt.jpg


wel wat moeite gehad met ze te demonteren, kruipolie en föhn kunnen worden doen ;)

52xw6u.jpg



2ywhiqh.jpg


2ajv1tw.jpg


Het begrip naked bike krijgt nu toch een andere betekenis he!

Grtz
 
Laatst bewerkt:
@ Zazou: ik hoop in Wieze ook wat te scoren, een racezitje en een stuurken. We zullen wel zien wat het geeft ginder!

grtz

Ik ga zelf ook naar Wieze aanstaande zaterdag, hoop ook nog wat chromen bouten ed te scoren.
De rest heb ik al voor mijn CB400F caferacer. :]
Wie weet kom ik je nog tegen. *O*
 
kijk eens aan een stuurdempertje 8-)

Idd, was dit een origineel accessoire? Ik twijfel eraan om het eraf te slijpen. Heb wel geen gedacht of dit dan de stuureigenschappen drastisch zal wijzigen omdat ik nog niet met een 400 four heb gereden.

@ Zazou: ik hoop in Wieze ook wat te scoren, een racezitje en een stuurken. We zullen wel zien wat het geeft ginder!

grtz

Ik ga zelf ook naar Wieze aanstaande zaterdag, hoop ook nog wat chromen bouten ed te scoren.
De rest heb ik al voor mijn CB400F caferacer. :]
Wie weet kom ik je nog tegen. *O*

Goed mogelijk, waarschijnlijk wel aan de stands van enkele CB Four houders dan ;)

Grtz
 
Effe een update, heb het project terug bovengehaald na de examens e.d..
Wat is er nu reeds gebeurd: frame zwart laten poedercoaten, geeft wel een mooie glans *D

Motor ben ik aan het openleggen, had een setje pakkingen gekocht en ben der aan begonnen. Maarja dat loopt natuurlijk niet zo geweldig als gedacht. Met het nodige gevloek en geboor om die vaste bouten los te krijgen. Zal ze maar vervangen door inbusbouten ;)

Cilinderkop gestraald. Nu vraag ik mij af of ik deze nu best behandel met een verflaag of zo laat. Welke hittebestendige lak is er zo geschikt? Ik vrees namelijk voor invretting van allerlei vieze goedjes of is mijn vrees onterecht en is zo'n gietijzeren kop echt wel bestendig tegen weerstomstandigheden e.d.?

Bij het demonteren van de cilinderkop is er volgens mij wat viezigheid richting krukas gevallen. Is het verstandig om nu volledig het onderblok uiteen te halen? Dit lijkt mij precies geen sinecure. Om het onderblok te splitsen lijkt het mij dat je het schakelmechanisme en koppeling moet demonteren? Klopt dit?

Nu heb ik de koppelingsplaten er reeds afgehaald maar zou het koppelingshuis willen demonteren.

30vmyj4.jpg


Zoals te zien op de foto bevindt er zich achter de moer een ring met tandjes moet je deze tandjes omplooien om de moer los te kunnen draaien of moet het anders?

Grtzz
 
Laatst bewerkt:
Als je met omplooien bedoelt plat maken dan ja. Voor gereedschap heb ik gewoon een stuk plat ijzer gebruikt en uit het midden een stuk gezaagd, zodat je een soort vork krijgt. Kost niets en het is zonde om die moer met een schroevendraaier lost te slaan.

Voor verf heb ik ooit eens mooi zwarte verf gevonden van engels merk speciaal voor cilinderkoppen, weet alleen niet meer hoe het heet, maar zit er bij mij nog steeds op.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel speciale hittebestendige verf voor je blok gebruiken. Ik heb veel goeds gehoord over VHT lakken (ga ik over een paar weken ook zelf gebruiken voor mijn CB).

Betaalbaar hier te krijgen: http://nieuw.honda4.nl/
kijk links onder het menu van "Blok".
Succes!
 
Denk eraan, dat wanneer de hittebestendige verf gespoten is, deze nog, noodzakelijk voor een goeie hechting, een uurtje op 160 graden verwarmd moet worden.

O ja.... en maak niet dezelfde fout als ik...

Topic Dimarco
 
Als je met omplooien bedoelt plat maken dan ja. Voor gereedschap heb ik gewoon een stuk plat ijzer gebruikt en uit het midden een stuk gezaagd, zodat je een soort vork krijgt. Kost niets en het is zonde om die moer met een schroevendraaier lost te slaan.

Voor verf heb ik ooit eens mooi zwarte verf gevonden van engels merk speciaal voor cilinderkoppen, weet alleen niet meer hoe het heet, maar zit er bij mij nog steeds op.


Heb je een foto van het gereedschap dat je zo gemaakt heb want ik krijg die moer absoluut niet los |(

Grtz
 
helaas geen foto, maar ik heb net ff schetsje gemaakt

full


Je neemt een stuk plat wat in ieder geval breder is als de moer, bij voorkeur ook de dikte benaderd van de uitsparingen in de moer. Dat zal ongeveer 4mm dik zijn en 30mm breed.

Vervolgens zaag je er een stuk uit en vijl je de boel op maat zodat de pinnen in de uitsparingen vallen van de moer.

Je kunt op het stuk plaat een griptang zetten of een verstelbare moersleutel (volksmond bahco) of je buigt gewoon het stuk plat in een hoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan