2 Weken Passen rijden

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Ik wil deze zomervakantie met de motor passen gaan rijden.

Nou was ik benieuwd of iemand tips heeft voor welke passen de moeite waard zijn om aan te doen in een tijdsbestek van 10-14 dagen.

Ik zie wel eens wat namen van mooie passen voorbij komen maar weet niet in hoeverre deze te combineren zijn in 1 vakantie. Ik ben totaal niet bekend in die regio dus vandaar dit topic.

De Stelvio zou ik in ieder geval graag aan doen, maar bijvoorbeeld de Splugenpas, Umbrailpas, Sustenpas, Grossglockner, Timmelsjoch en nog vele anderen lijken allemaal de moeite waard.


Wellicht is er wel een mooie route die ik kan volgen om de mooiste passen aan te kunnen doen?
 
10-14 dagen, daarin kun je heeeel veel doen! Albula, Fluela, Jaufen, Sellaronde,
En dan heb je ook nog de Parpaillon (maar die is onverhard) en zo weet ik nog wel meer leuk onverhard... maar weet niet of je daar in voor bent
 
De Multi blijft het liefst op asfalt.. en ik dus ook :P

Ik zou in 2 dagen naar Zwitserland willen rijden. Wat zou een goed "startpunt" zijn daar?
 
Laatst bewerkt:
Zwitserland is een mooi land om van west naar oost of omgekeerd door te rijden. Ik raad je aan om in dag 1 naar de Vogezen te rijden, dag 2 tot ergens in de jura (Frans zwitserse grens, of nog wat Franse Alpen meepakken) en dan in 1 of 2 dagen er doorheen. Zwitserland is een redelijk duur land dus daar zo min mogelijk overnacht en wel de pasjes pakken. Zo kun je ook nog het e.e.a. aan moois in Oostenrijk meepakken en kom je in de dolomieten uit. Ook van Zwitserland gelijk Noord Italie in is weer mooi. Terug via Schwarzwald maar ook de Schwabische Alb is super om te pakken op de terugweg.
 
Zwitserland is mooi, maar ook duur en ze zijn streng met snelheidslimieten en boetebedragen. Daarnaast heb je ook nog een vignet nodig als je vanaf de grens snelweg doet (à 35 euro), het mooie gebied begint pas op de helft van Zwitserland...

Italie biedt hetzelfde maar dan zonder het bovenstaande. Ook nog veel meer een motorland.

Maar erdoorheen rijdens is natuurlijk geen straf.
Bijv. rondje van de 3 grote passen, Furka Grimsel Susten.
Andere aanraders: Fluelapass en alles onder Davos..albula, splugen, julier.

Italie: zoals vaker gezegd en je misschien wel weet is Stelvio wel leuk 'om gedaan te hebben' en voor het uitzicht maar echt doorrijden kan je niet. Druk en alleen maar haarspelden.

Verder inderdaad Timmelsjoch (wel tol) en daarna Jaufenpass :] toen ik er was bijna geen verkeer gehad en 45min lopen gummen.

Sellagroep is ook mooi, maar moet je eigenlijk buiten het weekend gaan anders kans op drukte.
...maar in Italie zijn zoveel gave passen, teveel om op te noemen.. Mendola, Giau, Pordoi etc.

Heb nog wel route ;).
 
Laatst bewerkt:
Drie weken geleden rondgetoerd in de Alpen:

8 dagen, waarvan 2 reisdagen, ongeveer 3500Km

de passen die we gedaan hebben:

Fernpas (twee keer)
Silvretta Hogalpenstrasse
Arlbergpas
Flexenpas
Hahntennjoch
Reshenpas
Stelviopas
Umbraillpas
Offenpas
Finstermünzpas
Timmelsjoch
Jaufenpas
Brennerpas
Achenpas

Doorkruiste landen:
België (Duh!!!)
Duitsland
Oostenrijk
Italië
Zwitserland

filmpje in HD (zet de muziek maar uit als je die niet kan pruimen)


één van de Stelvio-haarspelden:



Umbrail-pas:



Timmelsjoch:



Silvretta:

 
Laatst bewerkt:
Zwitserland is niet goedkoop.
Snelheid controles zijn niet anders dan in de rest van Europa,
al word er hier zeer zelden met de sneaky laser gewerkt,
gewoon flitskasten duidelijk te zien en de bekeuringen zijn lager dan in NL,

de verhalen van aan je salaris aangepaste bekeuring klopt,
maar dat is pas in de hoogte waar je in NL je rijbewijs en auto/motor direct moet inleveren.
Passen heb je in heel Zwitserland, overal van noord tot zuid,
de meeste janken meteen door naar het z-o ,
je hebt nou eenmaal mensen die niet verder kijken
en ook meteen in de langste rij in de Efteling gaan staan.
Het lage deel zit al op Ardennen, Zwarte woud en Sauerland hoogte om een dwarsstraat te noemen,
idd geen Furka.

De autobaan kost je € 40,-, stikker plak je op een vast deel van je motor, hoeft niet zichtbaar.
Alle passen zijn gratis, al ga je er 100x overheen, asfalt is zeer goed onderhouden,
Je hoeft je motor in Zwitserland ook niet op slot te zetten.

Dus een paar dagen Zwitserland, echt de moeite waard.
 
Passen heb je in heel Zwitserland, overal van noord tot zuid,
de meeste janken meteen door naar het z-o ,
je hebt nou eenmaal mensen die niet verder kijken
en ook meteen in de langste rij in de Efteling gaan staan.
Het lage deel zit al op Ardennen, Zwarte woud en Sauerland hoogte om een dwarsstraat te noemen,
idd geen Furka.
Ja tuurlijk zijn er ook mooie wegen in de rest van Zwitserland, maar dat is vooral het Noord-westen/westen. Als je goed de tijd hebt zou je dat mee kunnen pakken...Of als je via de Franse Alpen gaat.
..Maar mijn ervaring is dat als je door wilt naar Italie dat je het zo weer 1-2 dagen kost, inclusief s'avonds €30 voor een patatje schnitzel.

Switzerland_relief_location_map.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja tuurlijk zijn er ook mooie wegen in de rest van Zwitserland, maar dat is vooral het Noord-westen/westen. Als je goed de tijd hebt zou je dat mee kunnen pakken...Of als je via de Franse Alpen gaat.
..Maar mijn ervaring is dat als je door wilt naar Italie dat je het zo weer 1-2 dagen kost, inclusief s'avonds €30 voor een patatje schnitzel.

[afbeelding]

oh.

www.motofun.ch/paessekarte.html

er zijn er nog veel meer.
 
Laatst bewerkt:
De Multi blijft het liefst op asfalt.. en ik dus ook :P

Ik zou in 2 dagen naar Zwitserland willen rijden. Wat zou een goed "startpunt" zijn daar?

in ieder geval de passen Furka-, Grimsel-, Sustenpas.
de Gotthard over de oude pas met de klinkertjes :)

Je zou gewoon een kaart van Europa moeten pakken (google earth), de locaties erop aanstippen en dan krijg je vanzelf een route. Zo heb ik het iig de eerste keer gedaan.
Route des grand Alpes is ook super.

ben zelf trouwens nog nooit op een Alpenpass gepakt/gecontroleerd. Het is allemaal buitengebied waar geen hond woont, dus ze geven er volgens mij ook weinig om. van de Dolo's is wel bekend dat de italianen er niet controleren. Zolang je binnen de bebouwde kom je maar gedraagt.
 
Laatst bewerkt:
Dus! Inmiddels al weer lang terug. Wilde 10 tot 14 dagen, dankzij het weer heb ik het bij 8 dagen gelaten. Ben helemaal kapot geregend meerdere dagen en de broek bleek lek..

Wel een mooie reis gemaakt, eigenlijk alles wat ik wilde rijden heb ik gereden, met uitzondering van de Berninapas en de Hahtennjoch.

In totaal 4015 km gereden dus lekker de pas erin gehad (pun intended ;) )


Voor een impressie: Motormeuk Filmpje: Alpentour 2015 - Ducati Multistrada 620
 
Terug
Bovenaan Onderaan