2016: ABS verplicht?

scootermuis

MF'er
6 dec 2007
69
0
Als je googled naar het jaar 2016 en ABS kom je allemaal artikelen van jaren geleden tegen die je vertellen dat vanaf 2016 ABS verplicht is voor nieuwe motoren met meer dan 125 cc. Echter geen nieuwe artikelen!?

Gaat het niet door?
Of probeert men het stil te houden zodat oude voorraad motoren zonder ABS nog verkocht worden? (het is maar een idee)
Of iets anders?

Groeten, Hans
 
Wat ik begrepen heb is dat nieuwe motoren geleverd moeten worden met abs.
Motoren zonder abs mag je blijven gebruiken :P
 
Boven 125cc idd ABS verplicht. Daarnaast mogen A1 en A2 motoren niet meer op te voeren zijn. Met andere woorden; straks koop je een 35kW motor, die 35kW moet blijven. Yamaha deed dat al met de MT-07. De 35kW-variant mag niet naar vol vermogen. Met heel wat omwegen vast wel mogelijk, maar dat is niet de bedoeling en vanaf 2016 mag dat sowieso niet meer.

Ik meen ook dat qua uitlaten, de dB-killer echt vast moet zitten en als je die er uit wilt halen, dat je dan je hele uitlaat kapot zou maken. Nu heb je daar met originele uitlaten niet zoveel last van ,maar met 3rd-party uitlaten wel... ook die moeten aan de nieuwe regels gaan voldoen. Of dit laatste al voor 2016 nodig is, denk ik niet, maar wel in de nabije toekomst.

Maar goed, daar komen vast wel de juiste oplossingen voor. :]

Ben dan ook benieuwd voor de komende EICMA en Tokyo Motor Show of de fabrikanten met veel nieuwe modellen komen om de oudere EURO3 motoren het veld te laten ruimen of dat ze EURO4 modelletjes van bestaande motoren gaan tonen.
 
Een nieuwe motor heeft dan ABS.
Lijkt me geen slechte zaak, want je gaat hiermee minder snel op je bek. Alleen neanderthalers zijn het er niet mee eens.
 
Boven 125cc idd ABS verplicht. Daarnaast mogen A1 en A2 motoren niet meer op te voeren zijn. Met andere woorden; straks koop je een 35kW motor, die 35kW moet blijven. Yamaha deed dat al met de MT-07. De 35kW-variant mag niet naar vol vermogen. Met heel wat omwegen vast wel mogelijk, maar dat is niet de bedoeling en vanaf 2016 mag dat sowieso niet meer.

Heb je hier bronnen van, en geldt dit alleen voor nieuwe motoren?
 
Ik meen ook dat qua uitlaten, de dB-killer echt vast moet zitten en als je die er uit wilt halen, dat je dan je hele uitlaat kapot zou maken. Nu heb je daar met originele uitlaten niet zoveel last van ,maar met 3rd-party uitlaten wel... ook die moeten aan de nieuwe regels gaan voldoen. Of dit laatste al voor 2016 nodig is, denk ik niet, maar wel in de nabije toekomst.

Maar goed, daar komen vast wel de juiste oplossingen voor. :]

Eindelijk van die lawaaibakken af die je op kilometers afstand al hoort aankomen.

Ze vinden wel een oplossing om ze echt "Vast"te maken *O* *O*
 
Eindelijk van die lawaaibakken af die je op kilometers afstand al hoort aankomen.

Ze vinden wel een oplossing om ze echt "Vast"te maken *O* *O*
als ze toch "vast" moeten zitten, waarom zouden de fabrikanten dan uberhaupt nog met een losse dB-killer werken :P Gewoon de hele absorptiebuis kleiner maken dan ze nu zijn en de uitlaat dus permanent "stil" maken.
 
Een nieuwe motor heeft dan ABS.
Lijkt me geen slechte zaak, want je gaat hiermee minder snel op je bek. Alleen neanderthalers* zijn het er niet mee eens.

je zou ook kunnen stellen dat alleen mensen die niet kunnen rijden het er mee eens zijn.
 
Ok, jullie denken dus ook dat ABS verplicht is over 2 maanden en een paar dagen.

Maar waarom lees ik er dan niks nieuws meer over?
 
Ok, jullie denken dus ook dat ABS verplicht is over 2 maanden en een paar dagen.

Maar waarom lees ik er dan niks nieuws meer over?

Wellicht omdat het maar om een kleine markt gaat en bijv bij auto's ABS al een tijdje verplicht is. Verder is ABS volgens mij ook al behoorlijk gemeengoed bij nieuwe motoren dus maakt de verplichting eigenlijk weinig verschil. Als laatst is het dus geen nieuws meer omdat het al tijden bekend is dat dit eraan zat te komen :+
 
Heb je hier bronnen van, en geldt dit alleen voor nieuwe motoren?

Geldt alleen voor nieuwe motoren inderdaad.

Bronnen;
FEMA On Regulation

Motorcycle Action Group

Wat betreft enduro's, die hoeven meen ik geen verplicht ABS, maar dan moeten ze wel aan wat dingen voldoen. Uit mijn hoofd iets van een minimale zadelhoogte van 91cm en nog wat dingen.
In MotoPlus 19 staat ook nog hier iets over in het voorwoord.

Ohja, bij 125cc is ABS niet verplicht, CBS wel.

In principe is er best weinig hierover te vinden...
 
Laatst bewerkt:
Wat is er nou weer mis met verplicht ABS? De meeste mensen lezen dat als 'verboden om te rijden zonder'. Wat een onzin. Je hebt een ABS systeem, en als je een motor hebt die enigzins bedoeld is om offroad of circuit mee te rijden zit er ook een mogelijkheid op om het (tijdelijk) uit te schakelen. Dat was al zo en dat blijft zo. Er is geen probleem.
 
Lijkt mij ook geen probleem. Daarnaast moet je behoorlijk knijpen om voor de ABS te activeren aan de voorzijde.
Vervelender is het niet mogen 'opvoeren' van A2 motoren naar origineel vermogen als je klaar bent met het A2-rijbewijs. Moet je toch een andere motor kopen, als je vlotter wilt, zelfs als je dezelfde soort motor wilt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er nou weer mis met verplicht ABS? De meeste mensen lezen dat als 'verboden om te rijden zonder'. Wat een onzin. Je hebt een ABS systeem, en als je een motor hebt die enigzins bedoeld is om offroad of circuit mee te rijden zit er ook een mogelijkheid op om het (tijdelijk) uit te schakelen. Dat was al zo en dat blijft zo. Er is geen probleem.

Omdat het de zoveelste verplichting is? Als er vraag naar is komen de fabrikanten er vanzelf wel mee... Vinnut zelf ook wel prettig, daar niet van :P
 
Omdat het de zoveelste verplichting is? Als er vraag naar is komen de fabrikanten er vanzelf wel mee... Vinnut zelf ook wel prettig, daar niet van :P
Het is om te voorkomen dat mensen. die denken dat ze goed kunnen rijden en geen ABS nodig hebben, zich onderuit remmen en tijdens hun val jouw kind doodrijden. :z
 
ABS verplichting is prima.
Ik kan verder weinig geen verplichtingen bedenken die ik ook nuttig vind.

alhoewel... een actieradius van 300+ km verplichten lijkt me wel wat. :+
 
je zou ook kunnen stellen dat alleen mensen die niet kunnen rijden het er mee eens zijn.

Je zou ook kunnen stellen dat het merendeel van de hobby coureurs niet eens zo hard durft te remmen dat ze ooit het ingrijpen van ABS zullen voelen :]

En wanneer dat die ene keer wel gebeurt gaan ze naar de dealer dat de rem " toch wel vreemd deed" :+ :+
 
MotoGP fietsen zijn totaal oncontroleerbaar wanneer elektronische systemen uitvallen. Het vermogen tijdens acceleratie wordt b.v. al volledig door de elektronica bepaald.

Over 10 jaar kun je dus met elke straatfiets met 150 PK + volgas bij het stoplicht weg.
Wil ik de eerste bestuurder wel eens zien die het systeem dan uitzet _O-
 
De EU bedenkt allemaal regels die de burger mag betalen. Meerprijs bij een nieuwe fiets valt nog mee, maar kijk eens naar de reparatie kosten als je er iets mee krijgt.

In absolute zin zal ABS veilig zijn, maar ook met ABS moet je blijven opletten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan