2016: ABS verplicht?

MotoGP fietsen zijn zelfs onrijdbaar wanneer de GPS de weg kwijt is en de motor niet meer weet op welk deel van het circuit hij zich bevindt.

mijn "onzin" reactie was op "onkontroleerbaar" . ik lees dan dat je zonder al die elektronische hulpmiddelen een GP-motor niet meer zou kunnen berijden/onder kontrole houden.
dat is iets anders dan als het erop staat en niet meer werkt, hij niet meer kan/wil rijden. is hetzelfde als een platte band : elke straatmoto met platte band valt niet meer onder kontrole te houden.

neem je een GP-motor, smijt alle elektronica eraf, zet er carbu's op (of een "eenvoudige" injectie) en een simpele CDI ontsteking : hij zal nauwelijks vermogen verliezen, en nog steeds perfect te kontroleren zijn. weliswarr niet door Jan en alleman, maar toch nog altijd gemakkelijker dan de voormalige 500cc kanonnen ;)
 
Ik neem een Yamaha SR400 als voorbeeld. Die heeft geen ABS, is 400 cc, heeft een trommelrem achter en heeft zelfs geen startmotor. Volgens mij mag die volgend jaar niet meer nieuw verkocht worden. Maar mijn dealer heeft er nog (minstens) 1 op voorraad. Hoe raakt ie die kwijt? Moet hij hem voor het eind van dit jaar op kenteken zetten? Of...?
 
Normaliter geldt bij dit soort regels dat men naar de datum van typegoedkeuring kijkt. M.a.w. dit geldt alleen voor nieuwe modellen welke hun typegoedkeuring na de ingangsdatum krijgen, alle huidige modellen kunnen dan nog gewoon verkocht worden.
 
mijn "onzin" reactie was op "onkontroleerbaar" . ik lees dan dat je zonder al die elektronische hulpmiddelen een GP-motor niet meer zou kunnen berijden/onder kontrole houden.
dat is iets anders dan als het erop staat en niet meer werkt, hij niet meer kan/wil rijden. is hetzelfde als een platte band : elke straatmoto met platte band valt niet meer onder kontrole te houden.

neem je een GP-motor, smijt alle elektronica eraf, zet er carbu's op (of een "eenvoudige" injectie) en een simpele CDI ontsteking : hij zal nauwelijks vermogen verliezen, en nog steeds perfect te kontroleren zijn. weliswarr niet door Jan en alleman, maar toch nog altijd gemakkelijker dan de voormalige 500cc kanonnen ;)

Sorry, ik ga hier echt niet serieus op in; verspilde tijd.
 
Vervelender is het niet mogen 'opvoeren' van A2 motoren naar origineel vermogen als je klaar bent met het A2-rijbewijs. Moet je toch een andere motor kopen, als je vlotter wilt, zelfs als je dezelfde soort motor wilt rijden.

Tjah, komt door al die klootviolen die dus een motor met beperkt motorvermogen op kenteken hebben en de beperkingen er dan af gooien om toch vol vermogen te rijden. Dankzij hen is dat dus niet meer mogelijk.
 
Normaliter geldt bij dit soort regels dat men naar de datum van typegoedkeuring kijkt. M.a.w. dit geldt alleen voor nieuwe modellen welke hun typegoedkeuring na de ingangsdatum krijgen, alle huidige modellen kunnen dan nog gewoon verkocht worden.
Ok, bedankt, hier had ik niet aan gedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan