Scheurtje veringsdempersteun TL 1000S '99

twin-freak

MF'er
5 jan 2003
84
0
Kapellen (Antwerpen)
"Goede avond"

Ja echt relatief zo een mailtje typen.
Een maand of 2 geleden is bij een vriend van me zijn demper voor de
vering afgescheurd bij zijn TL.Deze was net stilletjes aan het rijden
en dus net goed want anders waren de problemen niet meer te overzien
geweest.Ik toen dadelijk bij mijn TL gaan kijken want de dealer wist
ons te vertellen dat die 2 bouten nogal eens konden loskomen.Oef ik
toen blij dat ik geen losse bouten aantrof en ook geen scheurtjes.Wat
nu verleden week.Ja jullie raden het al ook bij mij heb ik een
scheurtje vastgesteld net naast de bovenste bout.We stonden net op
punt om te vertrekken naar Luxemburg en daarna door te gaan naar de
moesel in Duitsland.Dus die plannen hebben we kunnen opbergen.GRRRRRR.
Nu is mijn vraag hebben er toevallig nog al eens leden dit probleem
ondervonden en duid dit eigenlijk niet echt op een fout die te weiten
is door de fabricant?Ik ben vrijdag nog wel ff langs de dealer
geweest en die ging eens horen wat hij bij suzuki gedaan kon
krijgen.Ik hoor graag jullie mening.
Groeten Koen.

P.S. Het gaat wel om de massieve blok die net boven de achterbrug zit en niet die naast de rechterkant van de motor.
 
full
 
Hallo koen,

das pech hebben.
heb het zelf niet gehad, maar wel wat over gevonden op een site, van iemand uit de UK.
die kreeg volgens mij de boel vergoed. ( nieuw frame ) '(

sukses bij Nimag.

jeroen

http://www.freenetpages.co.uk/hp/zedfan/frame.html

TLS Cracked Frame.

Some you guys will know about the frame cracking problem on the TLS. For those of you that do not, the cause is thought to be as follows:

Where the rotary damper meets the frame, there is a mounting clevis on the frame with two holes in it, see pictures below. These holes have bolts that run through them into the clevis, and thence into the damper, securing the damper unit to the frame. If the damper does not bolt up tightly to the clevis, then the gap left aloows a small amount of lateral movement of the damper body every time the damper is actuated by the damper linkage. Over time this torque against the clevis will fracture the clevis itself as it was not designed to have a sideways torque applied to it. The problem can be rectified or prevented, by simply placing a shim stack between the damper and the frame clevis, around the bolts, eliminating the gap, and the unwanted torque on the clevis.

This is not being done at service by dealers, not even the 1st service where the bike is given a thourough torque up after the initial shakedown of the 1st 1000 miles or so. My dealer tells me there have been no Service Bulletins either recommending the shimming. I guess there is no point as Suzuki seem happy to just replace the frame as it breaks under warranty.........

I do wonder what will happen after the warranty runs out though....

So, today. Monday, November 13, 2000, I have had my frame replacement cleared through Suzuki. I reckon it will be a couple of weeks before the work is complete, and I am lucky to have such an understanding and capable dealer in Peter Hammond motorcycles of Cirencester (01285 883080). I'll let you all know when the owrk is complete on the bike, and what Suzuki recommend to prevent the problem happening again.

I wandered over to Peter Hammonds this morning (Friday, November 17, 2000), and they have almost finished the frame swap, I saw the bike in the workshop and it only remained to put the bodywork back on the bike. Fantastic service from the dealer, inspite of Suzuki. Mind you, Suzuki seem to have been very fast in getting the frame out to the dealer here, maybe they have a spare stock of the frames just in case........ I managed to have a chat with the technical guy at the NEC:

I spent around 15 minutes talking to the technical guy at the Suzuki stand yesterday (Friday, November 16, 2000). He was busy when I arrived, talking to a Hayabusa owner who was concerned over the subframe breakages, but I managed to grab his elbow as the other guy left.

I asked him if he was aware of any frame cracking incidents in the UK on the TLS. He replied that he knew of around twenty cases and that they were all dealt with at the dealers by replacing the frame. I asked him if this fix was only being applied to the bikes that were still under warranty and he assured me that this was not the case. The frame would be replaced at any time of the bikes life, no matter how many previous owners there were.

He did say that he knew the problem was caused by some machines not having the correct assembly procedure followed in the factory. I asked him what this was and he was very vague but when questioned on the shimming of the damper, said that this was not done at the factory before shipping the bike. Surely, as this is the fix at the dealer, post the frame cracking, it should be done on every bike leaving the line in Japan? He did not think so as there were only a small proportion of machines affected.

Asked about whether he considered the frame cracks to be a safety issue he replied that it was not as the damper mount failing was unlikely to affect machine control. I pointed out that Ken lost ALL damping mid corner and he was sympathetic but was not going to admit that there was a safety issue here. Not surprising really.......

Overall I had the impression that the problem was recognised by Suzuki, but that they were going to continue dealing with the frame cracks in a "as required" fashion as opposed to a recall of the bikes. He had all the right answers and remained professional and calm all through our fifteen minute "chat". We will see what happens over the next week or two as the wheels of the VI and the media swing into action. Maybe it will force their hand and maybe it will not, but at least we will have tried.


For a copy of the spreadsheet that Jack kindly put together of all the known failures registered on the Sport Twin TL1000S web site, click here.

Action taken so far
Called Suzuki GB, they were not going to help me find a dealer who could recover the bike, or one that was willing to do the work.
Called the Vehicle Inspectorate. Logged a safety issue with them.
 
Hoi Jeroen.

Bedankt voor de link zo voel je jezelf al niet echt meer alleen alhoewel het probleem er niet leuker op maakt mùaar nu ligt de bal in het suzuki kamp en ik kijk uit wat er mee zal gebeuren.Ik weet dat lassen ook tot de mogelijkheden behoort maar het blijft altijd een zwakke plaats.Mijn maat heeft het laten lassen maar een ritje van 200km heeft terug een scheur opgeleverd.De motors zijn ondertussen ook wel 4j geworden en of het dan nog garantie heet is me de vraag.Ik hoop dat het in orde komt en ja bij nimag zou het misschien kunnen lukken maar dit is Belgie.Mijn makker zijn TL staat op 13000km en mijn op 19000km het blijft hoe dan ook een trieste zaak ;(
 
mijn km teller stand stond al over de 30.000 en hij is van '97 en toch kreeg ik vorig jaar een nieuw frame van de nimag. De uren om hem over te bouwen worden niet betaald, dus dit had ik toen zelf gedaan. Ik had het nieuwe frame opgehaald bij de motorzaak waar ik mijn motor had gekocht, en daarmee afgesproken dat ik een paar dagen later het oude frame zou komen terugbrengen. (mijn frame was voor bij het balhoofd gescheurd)

ze kunnen zich gewoon niet veroorloven dat suzuki een slechte naam krijgt i.v.m scheurende frame's.


mijn frame had de nimag toen ook uit het buitenland moeten halen omdat ze er geen op voorraad hadden. dit had ongeveer anderhalve week geduurd voordat ze er 1 hadden, dus ik denk niet dat de importeur van belgie veel moeilijker zal doen over een bekent probleem bij de TLs.
 
Laatst bewerkt:
mijn km teller stand stond al over de 30.000 en hij is van '97 en toch kreeg ik vorig jaar een nieuw frame van de nimag. De uren om hem over te bouwen worden niet betaald, dus dit had ik toen zelf gedaan. Ik had het nieuwe frame opgehaald bij de motorzaak waar ik mijn motor had gekocht, en daarmee afgesproken dat ik een paar dagen later het oude frame zou komen terugbrengen. (mijn frame was voor bij het balhoofd gescheurd)

ze kunnen zich gewoon niet veroorloven dat suzuki een slechte naam krijgt i.v.m scheurende frame's.


mijn frame had de nimag toen ook uit het buitenland moeten halen omdat ze er geen op voorraad hadden. dit had ongeveer anderhalve week geduurd voordat ze er 1 hadden, dus ik denk niet dat de importeur van belgie veel moeilijker zal doen over een bekent probleem bij de TLs.
suzuki belgie doet helemaal niks voor zijn klanten
deze ervaring heb ik via de svcontact club
dit zullen de belgen wel kunnen beamen
 
JOEPIE!!!!!!!!!!!!!

Ik heb net telefoon gehad van de motorzaak en ze zeiden me dat ik een nieuw frame krijg en dat er eventueel 6a7 werkuren zouden betaald worden voor het ombouwen.Ik denk dat het zo een bekend fenomeen is dat ze geen gezichtsverlies kunnen hebben.Ik ben eens benieuwd hoelang het gaat duren vooralleer ik het nieuw frame in mijn bezit heb zodat ik kan gaan verbouwen.
Dus toch een beetje een goed begin van mijn weekeind.
Bedankt suzuki belgie.

En natuurlijk ook de motorzaak Moto's Thomas.
Uit Hoevenen bij Antwerpen
 
JOEPIE!!!!!!!!!!!!!

Ik heb net telefoon gehad van de motorzaak en ze zeiden me dat ik een nieuw frame krijg en dat er eventueel 6a7 werkuren zouden betaald worden voor het ombouwen.Ik denk dat het zo een bekend fenomeen is dat ze geen gezichtsverlies kunnen hebben.Ik ben eens benieuwd hoelang het gaat duren vooralleer ik het nieuw frame in mijn bezit heb zodat ik kan gaan verbouwen.
Dus toch een beetje een goed begin van mijn weekeind.
Bedankt suzuki belgie.

En natuurlijk ook de motorzaak Moto's Thomas.
Uit Hoevenen bij Antwerpen


netjes, ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.
 
Naderhand de bouten wel allemaal natrekken (na ong 1000km)Heb zelf in het verleden ook een nw frame gehad van Suzuki(was alleen op een andere plaats gescheurd). Dit bevestigingspunt scheurt idd wel vaker en ze vermoeden ook dat het te maken heeft met het aandraaikoppel van de bevestigingsbout aldaar. Succes
 
Zo we hebben de frames binnen.Ik en mijn vriend hebben werk nu.De laatste weken heb ik mezelf moeten behelpen met de gpz van mijn vrouwtje maar gisteren nog even naar het werk met de TL om alle deeltjes nog eens goed te poetsen met de hogedrukreiniger en moet vertellen dat was weer ff kicken :9 .Ik zal blij zijn dat hij weer ready te go is.Ik laat jullie wel verder weten hoe het verbouwen gaat.
 
Weten jullie of dat er al een deel van de balhoofd lagers in het frame gemonteerd zitten? Zodat je ze niet uit het oude frame hoeft te halen?

Ik krijg volgende week een ombouw actie. Moet het effe weten ivm bestellen nieuwe lagers.

greetz
 
Weten jullie of dat er al een deel van de balhoofd lagers in het frame gemonteerd zitten? Zodat je ze niet uit het oude frame hoeft te halen?

Ik krijg volgende week een ombouw actie. Moet het effe weten ivm bestellen nieuwe lagers.

greetz

Je krijgt het frame helemaal kaal (zonder lagers of boutjes)

Wel ff checken of ze het framenummer er al in gemept hebben (waren ze bij mij vergeten)
 
Heb je de zitting van het balhoofd er goed uitgekregen om het weer in jouw frame te zetten?

greetz
het ging allemaal best goed. busje kruipolie erbij en wd40.

Het speciale gereedschap had ik gewoon ff geleend bij de motorzaak bij mij in de buurt. (voor de standaard en de achteras)

Het kleppenstellen ging toen trouwens wel heel makkelijk. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan