CB750 Hardtail chopper

grootkaalnix

MF veteraan
12 mei 2003
2.328
50
Retie (Belgie)
Eigenlijk heb ik er lang over getwijfeld of ik er een toppic over zou aanmaken..... en nu de knoop doorgehakt.

middels dit topic ga ik jullie op de hoogte houden betreffende de vorderingen omtrent mijn nieuwste project......

De bouw van een Honda CB750 Hardtail chopper in drag style...

Na het slopen van een donor fiets voor een ander project en het verbouwen van wat fietsen in het verleden lagen er nog alwat overgebleven onderdelen in mijn schuur stof te verzamelen. Zonde om daar niet mee te doen........ het blok van de cb,de vork van mijn X4 en het achterwiel van een ZXR gaan dienen als basis voor....


Het idee....
full
 
bouw van de achterste motorsteun...

Origineel is het frame van de CB deelbaar om het blok te kunnen demonteren en omdat ik dat bij deze fiets juist niet wil maak ik de motorsteun deelbaar. Hierdoor moet voldoende ruimte ontstaan om het blok later als nog uit het frame te kunnen lichten.

Uiteindelijk zal de motorsteun ook moeten gaan dienen om zaken als bobines, Chokeknop, Startrelais en bevestiging koppelingskabel te huisvesten.
full
 
Laatst bewerkt:
Motorsteun bijna gereed.....

Blok inmiddels ook 10cm lager gemonteerd. Bij na-meten bleek het blok te hoog gemonteerd...hier door zou het eerder op een off-road gaan lijken dan op een drag-style... Ook werd de achteras 15 cm naar achteren verplaatst....


full
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wachten op het materiaal voor het frame.....
In de tussenliggende tijd maar begonnen aan het strak maken van de tank.

Voor dit project is mijn keuze gevallen op een '53er Simson tank... of eigenlijk tankje..
Mooi compact en rond. Natuurlijk is een tankje van die leeftijd niet geheel vrij van gebruikssporen.......Genoeg kleine deukjes om op uit te leven.....


inmiddels al in de spuitplamuur
full
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project!! Let je wel op dat de framepijpen niet voor je uitlaatpoorten lopen!
Ik zou deze even verplaatsen naar het chopper gedeelte van deze site.
Verder veel succes en ik blijf het volgen.

groeten Dennis
 
Hoe gaat dat in Belgie als je er de weg mee op wilt?
Wanneer moet je hem laten keuren?

Geloof niet dat het in belgie zo 1-2-3 mogelijk is een zelfbouwer op kenteken te krijgen. De makkelijkste weg is dan via Nederland of Engelend.....

Om eerlijk te zijn...... ik ga m niet laten keuren. Aangezien de lol voor mij meer inbouwen zit, en er waarschijnlijk zeer weinig op gereden gaat worden, zal deze motor het kenteken en frame nummer delen van de CB welke hier nog in de schuur staat..



(( ik bedoel...een hardtail met enkel een achterrem....is niet echt een fiets om stevige ritjes mee te maken ))
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project!! Let je wel op dat de framepijpen niet voor je uitlaatpoorten lopen!
Ik zou deze even verplaatsen naar het chopper gedeelte van deze site.
Verder veel succes en ik blijf het volgen.

groeten Dennis


Thanx Dennis,

de foto's vertekenen een beetje... de knik in de framepijp zit net iets onder de uitlaatpoorten waardoor de framebuizen net tussen de poorten door lopen. Daarbijis de ruimte tussen blok en voorste framepijpen dusdanig dat, zouden ze voor de poort doorlopen, er ruimte is voor een knik in de uitlaatpijpen....
 
Gister Avond weer een paar uurtjes wat aan het project kunnen doen. Het was tijd de onderste framebuizen definitief te positioneren.
Ben lang aan het klooien geweest om ze mooi in positie te krijgen......
Pas toen ik ontdekte dat het bovenste blokophangpunt, ten op zichte van de onderste, op het blok assimetrisch is gemonteerd, en dus een uitlijning op beide nooit mogelijk is...... was de klus zo geklaard..

De eeste dwarsverbinding, daar waar de achterste motorsteun en bovenbuis gemonteerd gaan worden, zit inmiddels op z'n plaats...

Ook de tank zit inmiddels in de lak zoals jullie kunnen zien.....
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan