Belangrijke wijzigingen belgische wegcode mbt motoren

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
9
Belgischen kust
Enkele van de belangrijkste wijzigingen in de belgische wegcode mbt motorrijders.
De nieuwe wegcode gaat in voege vanaf 01/01/2011.
De wijzigingen hieronder treden echter al in voege vanaf komende zomer
http://www.standaard.be/extra/pdf/wegcode.pdf

bron krant Destandaard 12/04/10

* De verboden doorgang voor quads wordt in de wegcode geregeld met een nieuw bord.

* Het file filteren wordt mbt rechtszekerheid ondubbelzinnig toegestaan.
Max snelheid bij filteren = 50km/u, max snelheidsverschil met file = 20km/u
Filteren gebeurt tussen de 2 meest linkse rijvakken

* Motorrijders en passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen
Wat "beschermende kledij is is nog niet duidelijk, maar T-shirts en teensletsen zijn het alleszins niet.

* De lacune in de wegcode waardoor motoren op het voetpad mochten parkeren is eruit.
Motoren mogen NIET meer op het voetpad parkeren

* Motoren met zijspannen mogen nu wel een aanhanger trekken.

* Geen snotapen onder de 3 jaar op een motor of bromfiets
Tussen 3 en 8, mag het wel op max 125cc mits kinderbeveiligingssysteem.
Op zwaarder dan 125cc, pas vanaf 8 jaar.

* Het gebruik van busstroken door oa motoren KAN voorzien worden mits aangeduid
door pictogrammen. Dus niet algemeen toegelaten, maar wel als uitzondering.




'T is maar dat we het weten ...
 
Verplicht beschermende kleding dragen? Willen ze ook nog op het startknopje drukken? De betutteling....

Die busstrook eventueel gebruiken is dan wel handig, maar je wil niet weten hoeveel dieselolie daar vaak op ligt.
 
Die regel met betrekking tot het parkeren op het voetpad zal ik goed onthouden. :Y
 
Verplicht beschermende kleding dragen? Willen ze ook nog op het startknopje drukken? De betutteling....

Die busstrook eventueel gebruiken is dan wel handig, maar je wil niet weten hoeveel dieselolie daar vaak op ligt.

Mogen ze ook in NL best wel een eis aan stellen , je moet toch in het koekblik je gordel om voor je eigen bestwil
soort van minimale eis zoals fatsoenlijk jack en broek en stevige schoenen .
En nee het hoeft dan geen pro moto gp outfit te zijn maar meer wat geeist wordt als je op examen gaat.
 
Verplicht beschermende kleding dragen? Willen ze ook nog op het startknopje drukken? De betutteling....

Maybe, maar als jij op je plaat gaat in je korte broekkie, ben jij niet de enige die de ziektekosten hoeft op te hoesten. Daar betalen we met zn allen aan mee, dus m.i. mogen ze deze regel ook in NL verplicht stellen.
 
Altijd weer grappig: de meeste rijders vinden (gelukkig...) dat je zonder beschermende kleding niet moet gaan rijden.
Maar als de overheid er dan regels aan stelt (waardoor je mogelijk GOEDE kleding krijgt voor je geld...) is het weer "not done"...... ????
 
Ik vind de verplichting van beschermende kledij wel zinvol. Vanmorgen ongeluk gehad en ben blij dat ik het aanhad. Kosten voor de maatschappij zijn hoger dan de aanschaf van setje goede kleding.
 
Laatst bewerkt:
Maybe, maar als jij op je plaat gaat in je korte broekkie, ben jij niet de enige die de ziektekosten hoeft op te hoesten. Daar betalen we met zn allen aan mee, dus m.i. mogen ze deze regel ook in NL verplicht stellen.

Bij deze eveneens verboden:

- roken!
- overmatig alcohol gebruik
- junkfood, chips, snoepgoed
- onbeschermde sex, dus condooms zijn verplicht
- Overgewicht is verboden, iedereen verplicht aan de vetmeting

Vanaf nu komt er een soort gezondheidsgestapo en iedereen die niet voldoet aan het ideaalplaatje wordt verplicht opgenomen en komt pas vrij als ie wel aan het plaatje voldoet. Want ja, we betalen allemaal mee aan de ziektekosten veroorzaakt door bovenstaande problematiek... :)


Mijns inziens is die "meebetalen" reden een onzinnige... :X
 
Altijd weer grappig: de meeste rijders vinden (gelukkig...) dat je zonder beschermende kleding niet moet gaan rijden.
Maar als de overheid er dan regels aan stelt (waardoor je mogelijk GOEDE kleding krijgt voor je geld...) is het weer "not done"...... ????

Betutteling eejj... het is betutteling... :X
 
Bij deze eveneens verboden:

- roken!
- overmatig alcohol gebruik
- junkfood, chips, snoepgoed
- onbeschermde sex, dus condooms zijn verplicht
- Overgewicht is verboden, iedereen verplicht aan de vetmeting

Vanaf nu komt er een soort gezondheidsgestapo en iedereen die niet voldoet aan het ideaalplaatje wordt verplicht opgenomen en komt pas vrij als ie wel aan het plaatje voldoet. Want ja, we betalen allemaal mee aan de ziektekosten veroorzaakt door bovenstaande problematiek... :)


Mijns inziens is die "meebetalen" reden een onzinnige... :X
:^ en vergeet voetballen en skiën niet. Of doe maar alle sporten eigenlijk. Ohnee, dan gaan we ook dood. Shit.
 
Weer typisch dat ze beschermende kledij gaan verplichten, maar dat niet gedefinieerd is wat nu exact wel en niet als "beschermende kledij" beschouwd wordt.

Verder elke motorfiets dan maar een volledig parkeervak voor auto's innemen? Zonder te betalen uiteraard want het kaartje kan je nergens kwijt.
 
Wat Clown683 al zei wou ik ook al kwijt. Geen vet vreten meer, niet meer roken, geen onbeschermde sex meer met iemand waar je niet mee getrouwd bent etc.

Tuurlijk is beschermende kleding verstandig om te dragen, maar het moet geen verplichting zijn. Als je op je bek gaat zonder beschermende kleding dan weet je meteen wat je vergeten bent. Net als met je kop tegen de voorruit als je je gordel 'vergeet'.

Laat ik erbij zeggen dat ik 3 motorpakken heb; een allweather pak, een leren pak en een zomerpak (en die laatste gaat pas bij 25+ aan). Die heeft wel bescherming, maar laat ook alle wind door. Het voelt dan alsof je in korte broek en shirtje op de motor zit, maar toch volle bescherming (alhoewel leer natuurlijk het beste beschermd, laat dat duidelijk zijn).

Maar ik blijf er bij; verplicht moet het niet worden vanuit de overheid. Of vinden jullie ook dat de APK verplicht moet worden bij motoren?
 
Laatst bewerkt:
... Maar ik blijf er bij; verplicht moet het niet worden vanuit de overheid. Of vinden jullie ook dat de APK verplicht moet worden bij motoren?

De verplichting komt er misschien op vraag van chirurgen die het beu zijn om asfalt vanuit het vlees te peuteren of vanwege de verzekeringsmaatschappijen die het beu zijn om die chirurgen uit te betalen, zo hun kosten willen drukken en bijgevolg ook onze verzekeringspremies niet veel duurder hoeven te maken.
 
Maar ik blijf er bij; verplicht moet het niet worden vanuit de overheid. Of vinden jullie ook dat de APK verplicht moet worden bij motoren?

Ik vind de verplichting van beschermende kleding geen probleem... tenzij het is om de ziektekosten te drukken, om genoemde redenen... ;)

APK verplichting? Kan ik me ook in vinden, mits deze bijv. slechts 1x in de 3 jaar is...
Elk jaar is onzin, want het gros rijdt niet zo veel in kilometers...
 
De verplichting komt er misschien op vraag van chirurgen die het beu zijn om asfalt vanuit het vlees te peuteren of vanwege de verzekeringsmaatschappijen die het beu zijn om die chirurgen uit te betalen, zo hun kosten willen drukken en bijgevolg ook onze verzekeringspremies niet veel duurder hoeven te maken.

Zou die chirurg dan liever in het vet van een ander snijden, of vette hartkleppen maken?
En zou die verzekering dan wel geneigd zijn om sportblessures te betalen? Of de geklapte tieten van juffrouw Jannie... :?
 
Weer typisch dat ze beschermende kledij gaan verplichten, maar dat niet gedefinieerd is wat nu exact wel en niet als "beschermende kledij" beschouwd wordt.

Verder elke motorfiets dan maar een volledig parkeervak voor auto's innemen? Zonder te betalen uiteraard want het kaartje kan je nergens kwijt.

nee, zo makkelijk geraak je er niet vanaf. Je moet een kaartje kopen en mocht je een boete krijgen dan moet je dat kaartje laten zien als bewijs dat je er op dat moment wel mocht staan

bende kloot*!#$en, nu was er sinds kort een wet dat we als we niet in de weg stonden op het voetpad mochten parkeren, nu mag dat ook al niet meer :( :( :(

hoeveel stomme wetten kunnen ze in godsnaam blijven verzinnen?????
 
Laatst bewerkt:
nee, zo makkelijk geraak je er niet vanaf. Je moet een kaartje kopen en mocht je een boete krijgen dan moet je dat kaartje laten zien als bewijs dat je er op dat moment wel mocht staan

bende kloot*!#$en, nu was er sinds kort een wet dat we als we niet in de weg stonden op het voetpad mochten parkeren, nu mag dat ook al niet meer :(:(:(

hoeveel stomme wetten kunnen ze in godsnaam blijven verzinnen?????


'Ze':? Het toch echt de democratisch door de Belgen gekozen vertegenwoordiging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan