Belangrijke wijzigingen belgische wegcode mbt motoren

Goh, als jij als universitair geschoold Neerlandica die fouten niet kunt ontdekken heeft er toch wat aan je opleiding geschort. Als ik er vluchtig overheen lees zie ik er, tot aan het bord van die quad, drie staan. En dat zijn geen spelfouten. Overigens beweer ik niet dat ik foutloos schrijf, maar ik ben dan ook geen overheidsinstantie.

Sorry hoor. Overigens passen mijn schoenen prima.


Oh ja, zou je de door mij gevonden fouten echt niet kunnen ontdekken wil ik ze wel even voor je aangeven, ben de beroerdste niet hoor. :)

Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat Nederlanders geen verschil meer kennen tussen hun eigen regiolect en gewoon correct Nederlands. Ik word door Nederlanders heel vaak gewezen op "taalfouten" die er helemaal geen zijn. Zal wel bij die bekende arrogantie horen zeker...
Bovendien... MOTOR forum. DikkeVanDale forum is ergens anders :z
 
Gaat het over de pdf of over de tekst in de OP?

In het laatste geval: Belgische met een hoofdletter en een punt op het einde van de zin? Hoedanook lijkt het mij een vrije tekst van de topicstarter (er wordt over snotapen geschreven), en we zitten op een forum dus geen kat die daarover moet struikelen dan.

Enja geef maar even aan wat de fouten dan zouden moeten zijn ipv het een misterie te houden ;)
 
Och doe niet gek... want dan mag je echt niets meer. Er gaan zelfs stemmen op om roken in de wagen te verbieden |(

Beschermmaatschappij kweekt volgzame mongolen die gewoon niet meer KUNNEN nadenken. Het wordt gewoon lekker voor hen gedaan.

*mompelt iets over Brave New World meets 1984 en verwijst naar de States waar het al bijna zover is*
Ah, en een kind van 12 of 15 achterop in spijkerbroek is ook echt te vergelijken met roken tijdens het rijden |(
 
Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat Nederlanders geen verschil meer kennen tussen hun eigen regiolect en gewoon correct Nederlands. Ik word door Nederlanders heel vaak gewezen op "taalfouten" die er helemaal geen zijn. Zal wel bij die bekende arrogantie horen zeker...
Bovendien... MOTOR forum. DikkeVanDale forum is ergens anders :z

Daar ligt het helemaal niet aan en ook niet aan de arrogantie die je nu de Nederlanders wil aanmeten, maar goed, ik zal even kopiëren en plakken.

Nieuwe verkeersregels

In mei 2010 stelt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een volledig vernieuwde versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 definitief van kracht wordt. Hieronder volgen volgt een aantal aanpassingen aan de bestaande wegcode die al voor de zomer van 2010 in voege treden treed.
De voornaamste wijzigingen zijn:
- naar aanleiding van een recent vonnis over de signalisatie op een kruispunt te Roeselare, wordt verduidelijkt dat wanneer één of meer lichten in de vorm van een rode pijl (of oranjegele pijl) tegelijk met het groen licht branden, er alleen mag worden voortgereden in de andere dan door de rode pijl of oranjegele pijl aangeduide richting.
- Een aantal steden en gemeenten hebben heeft quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.

Overigens, als je dit een motor forum en geen taal forum vind moet je ook niet reageren op mijn posting. :+
 
Daar ligt het helemaal niet aan en ook niet aan de arrogantie die je nu de Nederlanders wil aanmeten, maar goed, ik zal even kopiëren en plakken.

....

Overigens, als je dit een motor forum en geen taal forum vind VINDT, moet je ook niet reageren op mijn posting. :+

"Je vindt" en "ik vind".
En tussen die twee werkwoorden, moet een komma :')


Maar alleekes, weer even on topic. Er is vast al een topic over "motorkleding wel of niet verplichten". Hier gaat het om de mogelijke nieuwe verkeersregels in België.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar ligt het helemaal niet aan en ook niet aan de arrogantie die je nu de Nederlanders wil aanmeten, maar goed, ik zal even kopiëren en plakken.

Nieuwe verkeersregels

In mei 2010 stelt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een volledig vernieuwde versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 definitief van kracht wordt. Hieronder volgen volgt een aantal aanpassingen aan de bestaande wegcode die al voor de zomer van 2010 in voege treden treed.
De voornaamste wijzigingen zijn:
- naar aanleiding van een recent vonnis over de signalisatie op een kruispunt te Roeselare, wordt verduidelijkt dat wanneer één of meer lichten in de vorm van een rode pijl (of oranjegele pijl) tegelijk met het groen licht branden, er alleen mag worden voortgereden in de andere dan door de rode pijl of oranjegele pijl aangeduide richting.
- Een aantal steden en gemeenten hebben heeft quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.

Overigens, als je dit een motor forum en geen taal forum vind moet je ook niet reageren op mijn posting. :+
Hmmm, of dit moet echt anders zijn in België dan in Nederland, of de verbeteringen die jij doet zijn niet juist.

"Een aantal aanpassingen" = meervoud DUS deze "volgen" ipv "volgt" en "treden" ipv "treed".

Idem dito voor "quad" vs "quads" en "gemeente" vs "gemeenten".

Is "treed" met een d op het einde?
Hierover ga ik me niet uitspreken :+
 
Hmmm, of dit moet echt anders zijn in België dan in Nederland, of de verbeteringen die jij doet zijn niet juist.

"Een aantal aanpassingen" = meervoud DUS deze "volgen" ipv "volgt" en "treden" ipv "treed".
:N

Een aantal is enkelvoudig. Ook in België.


Idem dito voor "quad" vs "quads" en "gemeente" vs "gemeenten".Hierover ga ik me niet uitspreken :+

~[edit]
Grappig: Dikke Van Dale geeft voorkeur voor enkelvoudig aan, maar ook dat meervoudig kan:
 aan·tal het; o 1 onbepaalde hoeveelheid: een ~ vluchtelingen kwam (of: kwamen) over de grens 2 bep. hoeveelheid: het totale ~ deelnemers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:N

Een aantal is enkelvoudig. Ook in België.\[edit]
Grappig: Dikke Van Dale geeft voorkeur voor enkelvoudig aan, maar ook dat meervoudig kan:
Toch maar ff een taal forum van maken dan :P

Aanpassingen is toch meervoud, moet hier dan niet naar gekeken worden?

~[edit]
Sorry niet on-topic :$
 
Laatst bewerkt:
1 ding kan wel gezegd worden: het topic wordt opmerkelijk leerzaam :P

Ik zou ook intuitief geneigd zijn om het meervoud te gebruiken. Dan toch een verschil tussen Noord en Zuid?

PS: ik behoud mij overigens zelf volledig het recht om taalfouten te maken op een forum (alsook inhoudelijke fouten :9 )
 
Laatst bewerkt:
Mogen ze ook in NL best wel een eis aan stellen , je moet toch in het koekblik je gordel om voor je eigen bestwil
soort van minimale eis zoals fatsoenlijk jack en broek en stevige schoenen .
En nee het hoeft dan geen pro moto gp outfit te zijn maar meer wat geeist wordt als je op examen gaat.

Stevig schoeisel... daar vallen mijn klompen ook onder...?

En een jack, leuk, maar wat nu als ik met een protectorvest wil rijden?
 
Het gaat om "aantal". Één aantal, dus enkelvoud. Net als "een zak knikkers is kapot gescheurd".

Ik ben het met Hans50 eens dat het geen stijlprijs verdient, maar ik geloof dat het tegenwoordig wel goedgekeurd wordt. Bovendien heeft hij het over 3 fouten, terwijl het er slechts één betreft, die consequent wordt doorgevoerd. Bovendien maakt hij zelf net zo goed fouten:

Hieronder volgen volgt een aantal aanpassingen aan de bestaande wegcode die dat al voor de zomer van 2010 in voege treden treed treedt.
 
Laatst bewerkt:
Stevig schoeisel... daar vallen mijn klompen ook onder...?

En een jack, leuk, maar wat nu als ik met een protectorvest wil rijden?
Gewoon goedgekeurde kleding (CE toch?). Goedgekeurd schoeisel, helm, broek, jas (of pak). De goedkoopste volledige combinatie daarvan heb je voor 500 euro, dus het hoeft je echt de kop niet te kosten. Tweedehands is nog goedkoper.
 
Daar ligt het helemaal niet aan en ook niet aan de arrogantie die je nu de Nederlanders wil aanmeten, maar goed, ik zal even kopiëren en plakken.

Nieuwe verkeersregels

In mei 2010 stelt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een volledig vernieuwde versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 definitief van kracht wordt. Hieronder volgen volgt een aantal aanpassingen aan de bestaande wegcode die al voor de zomer van 2010 in voege treden treed.
De voornaamste wijzigingen zijn:
- naar aanleiding van een recent vonnis over de signalisatie op een kruispunt te Roeselare, wordt verduidelijkt dat wanneer één of meer lichten in de vorm van een rode pijl (of oranjegele pijl) tegelijk met het groen licht branden, er alleen mag worden voortgereden in de andere dan door de rode pijl of oranjegele pijl aangeduide richting.
- Een aantal steden en gemeenten hebben heeft quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.

Overigens, als je dit een motor forum en geen taal forum vind moet je ook niet reageren op mijn posting. :+

aantal kan zowel meervoud als enkelvoud zijn :W

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16
 
Gewoon goedgekeurde kleding (CE toch?). Goedgekeurd schoeisel, helm, broek, jas (of pak). De goedkoopste volledige combinatie daarvan heb je voor 500 euro, dus het hoeft je echt de kop niet te kosten. Tweedehands is nog goedkoper.

Doe maar niet de beschermende kledij verplichten.. Kijk, als ik normaal gezien ga rijden doe ik dat in m'n leren overall, met goed schoeisel, handschoenen en helm. Warm of koud, maakt niet uit. Maar als de motor in de carport staat en hij moet naar de garage verderop, heb ik een aantal keuzes: 1) Lopen, 200-300 meter naar de garage over een onregelmatig klinkerweggetje. Dat doe ik dus niet meer, zo heb ik de motor al eens uit m'n klauwen laten vallen.. 2) Naar de garage toe rijden. Das meer dan de 200-300 meter, aangezien dat net twee eenrichtingsstraten zijn 'de verkeerde kant op'. Moet dus even een ommetje maken door de binnenstad, snelheid komt niet boven de 30, dat doe ik dus gewoon in spijkerbroek en gewone jas. Wel met m'n motorlaarzen (je zou maar met je veters achter een rempedaal blijven hangen..) en handschoenen. Dat zou dan niet meer mogen? :N
 
Het gaat om "aantal". Één aantal, dus enkelvoud. Net als "een zak knikkers is kapot gescheurd".

Ik ben het met Hans50 eens dat het geen stijlprijs verdient, maar ik geloof dat het tegenwoordig wel goedgekeurd wordt. Bovendien heeft hij het over 3 fouten, terwijl het er slechts één betreft, die consequent wordt doorgevoerd. Bovendien maakt hij zelf net zo goed fouten:

Hieronder volgen volgt een aantal aanpassingen aan de bestaande wegcode die dat al voor de zomer van 2010 in voege treden treed treedt.

Klopt, heb zelf ook fouten gemaakt, was een beetje te snel dom.
 
Altijd weer grappig: de meeste rijders vinden (gelukkig...) dat je zonder beschermende kleding niet moet gaan rijden.
Maar als de overheid er dan regels aan stelt (waardoor je mogelijk GOEDE kleding krijgt voor je geld...) is het weer "not done"...... ????
Juist, ik wil zelf beslissen of ik de kledij aandoe of niet. Als ik bijvoorbeeld wil gaan tanken en bandenspanning controleren om de hoek ga ik geen vol pak aantrekken, gewoon helm, handschoenen en jas. Mischien even de straat doorrijden in een t-shirt om iets te controleren ofzo(als je net klaar bent met sleutelen). Ik woon dan erg dicht bij een politiebureau dus zat politie aanwezig dus de kans dat ik voor zulk soort onzin bekeurd ga worden mocht zo'n wet hier ook doorgevoerd worden is dan erg groot.
 
Dat zou dan niet meer mogen? :N
Nee, dat zou niet meer mogen. Wat is 't probleem? Ik trek als ik 'm ff 100 meter verder zet ook niets aan. Korte broek (blote voeten), geen helm.
Dan loop je het risico op een boete, so what. Omdat je af en toe voor een miniem stukje niets (of minder) aantrekt ben je toch niet opeens tegen iets wat fors letsel kan voorkomen bij mensen die zelf niet de verantwoordelijkheid nemen voor die keuzes?

En Drinkyoghurt, ik vind dat je je aanstelt. Wedden dat je wel 's te hard hebt gereden, misschien geen reflector hebt onder je achterlicht, MF-sticker, profiel op de achterband wat klein, niet legale uitlaat? Daar ooit een boete voor gekregen van die agenten van dat politiebureau om de hoek?

Natuurlijk niet. Politieagenten zijn geen nazi's. Sterker nog, ik heb voor de ogen van een politieagent tot 2 keer toe zonder helm gereden. Zonder problemen (motor even aan de kant zetten).
 
Als ze mij tegenhouden in mijn jeansbroek dan zeg ik dat het er één is met kevlar O-)

De Belgische wegcode is er één vol met hiaten.
 
Laatst bewerkt:
Weer typisch dat ze beschermende kledij gaan verplichten, maar dat niet gedefinieerd is wat nu exact wel en niet als "beschermende kledij" beschouwd wordt.

Nou ik zie me al staan ... stevig schoeisel, motorbroek, vest, helm en handschoenen en dan op de scooter tuftuftuf door de stad terwijl ik voorbij gestoken word door wielerterroristen met koersfietsen en moutainbikes die vlotjes tegen 40km/uur overal doorheen flitsen en alle verkeersregels aan hun laars lappen.

Wordt het geen tijd dat men dat soort fietsers ook gaat verplichten om een goedgekeurde "MOTORHELM" te dragen ... hun snelheden liggen tenslotte even hoog als een bromfiets klasse A of B :Y
 
Gewoon goedgekeurde kleding (CE toch?). Goedgekeurd schoeisel, helm, broek, jas (of pak). De goedkoopste volledige combinatie daarvan heb je voor 500 euro, dus het hoeft je echt de kop niet te kosten. Tweedehands is nog goedkoper.

Hmm volgens mij heeft mijn protectorvest geen CE keur hoor... (ik zou het na moeten kijken, maar kan me er zo niks bij voorstellen).
 
Als ze mij tegenhouden in mijn jeansbroek dan zeg ik dat het er één is met kevlar O-)

De Belgische wegcode is er één vol met hiaten.
Oh ja..... van hiaten MOET je gebruik maken...... :} (Niet van "gezond verstand" B| ) :]
[me] en als de wet volledig is dichtgetimmert is het weer niet goed......[/me]
 
Laatst bewerkt:
Trouwens: kent de Belgische wetgeving niet het z.g. "Legaliteitsbeginsel"? :]
[me] Niets is strafbaar dan na een voorafgaande wet [/me]
 
Juist, ik wil zelf beslissen of ik de kledij aandoe of niet. Als ik bijvoorbeeld wil gaan tanken en bandenspanning controleren om de hoek ga ik geen vol pak aantrekken, gewoon helm, handschoenen en jas. Mischien even de straat doorrijden in een t-shirt om iets te controleren ofzo(als je net klaar bent met sleutelen). Ik woon dan erg dicht bij een politiebureau dus zat politie aanwezig dus de kans dat ik voor zulk soort onzin bekeurd ga worden mocht zo'n wet hier ook doorgevoerd worden is dan erg groot.

En als je dan ff door de straat rijdt, of je bandenspanning gaat controleren om de hoek...
Heb je dan wel, of geen helm op... :?

En als je die dan op hebt, waarom dan... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan