Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

2x boete voor rechts inhalen.

Ik heb vorig jaar twee bekeuringen gehad voor inhalen over een doorgetrokken streep. Daar zat mss 20 sec tussen.
 
Toch aanvechten. Het is een waarneming van een agent en je hebt recht op de verklaring waarom het twee boetes zijn. Je hebt kans dat de OvJ er één laat vallen als het teveel lijkt op voorgezette handeling of vindt dat je met 1 boete genoeg gestraft wordt. Hangt een beetje van je houding af natuurlijk. Even inschatten hoe je rijgedrag op dat moment was. Als je als een hooligan reed is het een ander verhaal dan wanneer je rustig rechts passeert om vervolgens weer in de linkerrij te schuiven. Slechter zal het in ieder geval niet worden.

Ik heb er laatst één gehad toen ik een rijtje linksplakkers langs ging om de bocht A2/ A9 even lekker door te stuiven. Die heb ik maar niet aangevochten want, ondanks dat ik en velen met mij me gruwelijk erger aan dat linksplak volk, heeft rechts inhalen de prioriteit bij handhaving en reed ik er best wel een beetje te hard langs om het casual te laten lijken. Het kost trouwens 240,- plus 9,- euro administratiekosten.
 
Waarderingen: Ztje
Vind dat rechts inhalen maar een onzinregel, 9 vd 10 keer blijft een auto links hangen waardoor je er niet langs kunt.

Mee eens, maar er valt nou eenmaal meer te verdienen door de mensen die rechts inhalen op de bon te slingeren.

Alhoewel: de onnodig linksrijders zijn er wel meer, maarja mankracht he!?
 
Hoe zit het eigenlijk wanneer op de linkerbaan ineens iedereen veel langzamer rijd dan op de rechterbaan? Ik heb geregeld dat ik op de snelweg rijd en de rechterbaan kies omdat de vrachtwagens genoeg ruimte houden en daardoor soepel door blijven rijden met +-90 terwijl op de linkerbaan de auto's hard optrekken en daarna weer vol op de rem moeten. Hierdoor rijd je dan op de rechterbaan met +-90 langs de linkerbaan op. Valt dit ook onder rechts inhalen?
 
Ik haal vrijwel nooit rechts in maar deze week al 2x door toeristen. Vandaag een Zwitser die op de A4 met 90 vlak voor mij naar links opschuift (knipper 0,03 seconde aan). Deels als irritatie-reactie schuif ik dan naar rechts en rij er rechts voorbij.
Vind de hoogte van die boete echt bezopen als ik dat zo lees, toch maar remmen en erachter blijven plakken de volgende keer.
 
Op de snelweg is het onder reguliere situatie nooit toegestaan. Enkel op de afrit/oprit om de doorstroom te bevorderen en om hulpdiensten op een afgesloten strook te passeren.

Onnodig links blijven rijden is ook niet toegestaan en mensen kunnen daar ook een bekeuring voor krijgen. Maar rechts inhalen goedpraten door te zeggen dat ze links 'te langzaam' rijden dat wordt hem niet.

Te langzaam is ook enkel een mening. Maximum snelheid is een maximum snelheid, geen minimum snelheid of aanbevolen snelheid.

Ik zeg niet dat ik het nooit doe maar de boetehoogte snap ik wel want het is enorm gevaarlijk. Mensen kijken ontiegelijk slecht, al helemaal de dode hoek. Ik ken in mijn privésfeer niemand anders dan mijzelf die zijn dode hoek gebruikt. Geen familie, geen vrienden en ook mijn verloofde niet. De sukkel. Als ik er wat van zeg dan doet hij het weer één keer maar dan is het er weer uit.

Mijn moeder had zonwering in de auto voor de kleinkinderen. Die zonwering was altijd aan het raam geplakt met een zuignap. Ik heb haar auto eens geleend en ik zei "Volgens mij gebruik jij je dode hoek niet."
Dat klopte wel, en ik wist dat omdat je de dode hoek niet door de zonwering kon zien door de kleuren.

Als ik er een keer voorbij ga dan doe ik dat alleen als ik de situatie een tijd heb geobserveerd, veelal vanaf de rechterstrook. Als iedereen zich een tijd hetzelfde gedraagt dan ga ik auto's één voor één voorbij, tijd tussen auto's houdend en zorgen dat ik zo kort mogelijk in de dode hoek zit. Op de motor doe ik het nooit want de kans dat je daar toch niet gezien wordt is veel te groot. Dat is mijn leven niet waard.
 

Ik denk dat niemand van jou verwacht dat jij een noodstop gaat doen als de auto links van jou dit doet.
Ik denk ook dat het geen inhalen is als je op de rijstrook blijft waar je op rijd. Je haalt pas in als je naar links gaat.
 

Wat je hier eigenlijk doet naar mijn mening is het inhalen van een file en dat is toegestaan.

Dat basseer ik dan mede op onderstaande

 

Dat lijkt mij toch een andere situatie, dit is één situatie waarin meerdere overtredingen vallen.

Als jij rechts inhaalt en je haalt tijdens dezelfde inhaalactie 3 auto's in dan is het logisch dat je daarvoor maar één bekeuring krijgt. Dat is een voortgezette handeling. Haal je 3 auto's rechts in, en ga je vervolgens terug naar de linkerbaan dan is naar mijn idee de inhaalactie ten einde. Doe je vervolgens 2 minuten later weer hetzelfde, dan is dat gewoon als een nieuwe overtreding en niet een vervolghandeling op de vorige inhaalactie.

Het zou anders zijn als hij gedurende die 2 minuten de inhaalactie niet heeft afgerond maar steeds is blijven inhalen zonder tussendoor weer naar links te gaan. Dat is een voortgezette handeling van één feit.
 
Hier wordt iets verkeerd uitgelegd. Voortgezette handeling...????
Ik denk dat wordt bedoeld eendaadse of meerdaadse samenloop.

2,3,4 overtredingen die elkaar opvolgen kunnen allen bekeurd worden.
De politieambtenaar heeft zg discretionaire bevoegdheid. Dwz dat hij of zij het ook kan afdoen met minder pvb.. bv combi met waarschuwingen.

Er zitten genoeg politiemensen op dit forum die dit kunnen beamen...
 
1 vraagteken is genoeg hoor hahaha. Het ging mij om de term voortgezette handeling. En deze klopt indien het niet onderbroken is. Die vriend van mij heeft waarschijnlijk meerdere verschillende keren rechts ingehaald dus voortgezette handeling kan niet toegepast worden. Ook is er nooit een politieambtenaar bij betrokken geweest althans hij is niet langs de kant gezet in ieder geval. Uiteindelijk gewoon eigen schuld dikke bult geval bedankt voor het meedenken in ieder geval.
 
Bij een file mag je rechts inhalen, dit staat letterlijk in de wet.
De HR heeft bepaald dat het een file is wanneer er meerdere (auto's) voertuigen met minder dan de Vmax op de linkerbaan rijden.

LiDO - Document met links
Ik ben hiervan niet overtuigd.
In je link gaat het om een zaak binnen de bebouwde kom, voor een kruispunt die geregeld is met verkeerslichten waar een linksrijder de vrije rechterstrook gebruikt.
Dat wil dus niet zeggen dat wanneer je op de snelweg rijdt waar 130km/u is toegestaan en er een rijtje auto`s met 100km/u op rijstrook 1 rijden jij er zomaar rechts voorbij mag gaan.
 

Nee.



Boetebedragen worden vastgesteld aan de hand van de overlast of gevaar dat ze veroorzaken.
Links rijden is vervelend, erg vervelend maar levert niet zoveel gevaar op.
Rechts inhalen levert gevaar op.
Vandaar dat rechts inhalen veel zwaarder beboet word.



Op de snelweg is het onder reguliere situatie nooit toegestaan. Enkel op de afrit/oprit om de doorstroom te bevorderen en om hulpdiensten op een afgesloten strook te passeren.

Zeker wel, bij file rijden is rechts 'inhalen' gewoon toegestaan, alhoewel ik dan liever spreek over rechts voorbijrijden.
 
Hoi allemaal,

Een vriend van mij heeft 2 boetes gekregen voor rechts inhalen. Het gaat om de a7 bij purmerend richting Amsterdam. Tussen de boetes zit 2 minuten mag dit?

Uiteraard, waarom zou dat niet mogen.

Als je twee auto's inhaalt terwijl die 'bumper aan bumper' rijden, dan kan je spreken over 1 actie waarbij je twee motorvoertuigen inhaalt.

Je benoemt dat er 2 minuten tussen zitten. Dat is dus een kilometer. Dan kun je niet meer spreken van 1 actie, dan haal je twee motorvoertuigen in, dus 2 bekeuringen.



Waarschijnlijk 2 x apart recht ingehaald hij weet het niet meer. Veel Engelse bestuurders op a7 hahaha. Maar als gevolgd word door de politie en je rijd 2keer door rood krijg je toch ook maar 1 boete voor door rood rijden?

Nee, dan krijg je er twee. Het zijn toch ook 2 verschillende overtredingen ?

Tenzij je 2 x door rood rijdt bij hetzelfde verkeerslicht binnen dezelfde rood-fase. Dan zou je kunnen proberen om de rechter ervan te overtuigen dat je maar 1 bekeuring verdiend
 
Waarderingen: Ztje
wel absurd dat als je een boete krijgt voor zeg te snel rijden bij punt A dat je dan 20km verderop bij punt B weer een boete voor te snel rijden kan krijgen...
Als justitie redelijk zou zijn kreeg je per etmaal maar 1x een bekeuring voor dezelfde overtreding....
Wees eerlijk je hebt toch al betaald???.....vieze graaiers zijn het...