500 euro challenge, Aprilia AF1 125 sintesi replica

mi73

MF'er
24 jun 2009
64
0
Aangezien ik een mede uitdager ben voor de 500 Euro Challenge, is het de bedoeling dat ik mijn voortgang hier laat zien. Maar eerst iets in het kort over mezelf ik ben Miranda en rijdt al weer ruim 19 jaar motor. De besmetting met het motorvirus is als geintje begonnen ik wilde wel eens ervaren wat motorrijden is en heb mijn eerste les geboekt. Van deze beslissing nooit spijt gehad. De laatste 10 jaar rijd ik gemiddeld een 13000 km per jaar voor de fun. Nadat vele motoren de revue zijn gepasseerd rijdt ik momenteel een Yamaha Fazer 8. En nu terug naar de uitdaging:

Hier wat linkjes van de mede uitdagers, daar kun je ook de regels gelezen om te proberen om iets van de keuze te begrijpen:

500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Low budget Guzzi V35 Cafe racer project.

0,5K€ challenge, Soes GS450 '82

Zoals de titel al een beetje zegt mag de motor niet meer dan 500 euro kosten en daarbij minimaal 20 jaar oud zijn. En daarnaast nog veel punten te verdienen door allerhande regeltjes zoals gezegd bij mijn overige uitdagers te vinden.

De eerste stap is gemaakt er is een Aprilia AF1 125 Sintesi replica uit 89 aangeschaft. Waarom deze keuze, omdat het een uitdaging moet zijn. En mijn ervaringen met een Aprilia zijn ronduit slecht. Hoor veel verhalen over de betrouwbaarheid van tweetakt dus laat die uitdaging nu maar komen, kunnen we het tegendeel bewijzen.
De Aprilia is niet meer standaard de vorige eigenaar heeft wat vastlopers gehad en is overgegaan naar een 160 cc Polini cilinder met toebehoren. Ik weet het een extra uitdaging. Maar de eerste 200 km zijn probleemloos verlopen *D .
Verder is de motor overgespoten naar zwart met zilverkleurige velgen. Wat moet er aan gewat kleine reparaties aan de kuip en wat aan de luchtfilter. En verder dat moet blijken uit een grondige inspectie??

full
 
Tot nu toe de jongste fiets in de challenge.
En ik vind het een leuk fietsje :Y

Hopelijk beter/betrouwbaarder dan de -O- shivers -O-

Succes met sleutelen.
 
dus met een cbr 600 f2 uit '92 met wat kap schade kun je mee doen?
 
Je kunt met een cbr 600 uit 92 inderdaad meedoen, maar levert geen punten op want zijn te betrouwbaar
 
De extra punten die je aan de start al hebt met deze fiets heb je wel verdient (2T, minste cc's minste PK's? ect) :Y :} Want je hebt het je niet gemakkenlijk gemaakt :X
Maar je hebt in ieder geval geen injectie, toch? O-)
Suc6 met je Aprilia


Laat ik voor de geintereseerden hier ook nog eens het regelement spammen:

500 euro challenge 2013.doc
 
Laat ik voor de geintereseerden hier ook nog eens het regelement spammen:

500 euro challenge 2013.doc


Zijspan motoren zijn traag en lastig, dus 4 strafpunten. Wel af te kopen door je zijspan als rijdende gereedschapskist/koelbox ect

Je zou toch juist extra punten moeten krijgen voor een zijspan, juist omdat deze 'traag en lastig' zijn :? :?

Het is toch een uitdaging, en dan krijgen mensen op motoren met een extra uitdaging strafpunten, vreemd....
 
500 euro challenge 2013:

in 2013 word Za 15-6-2013 t/m Zo 30-6-2013. De 500 euro challenge verreden.

De tocht zal gaan gaan naar … Italië en de finish zal zijn in … Duitsland.


Het doel van de 500 euro challenge is om met een motorfiets van maximaal 500 euro de rit te voltooien en onderweg zoveel mogelijk punten en prijzen te verzamelen.
De gene die aan de finish de meeste punten heeft behaald is de winnaar van de 500 euro challenge.

Omdat het wel zo leuk is om niet pas achteraf te horen wie er heeft gewonnen, zal de finish zijn op de laatste avond in... Duitsland. Hier moeten de deelnemers nog over diverse zaken hun stem uitbrengen. Zie het reglement.

Wedstrijd reglement:

Om mee te doen moet aan een aantal regels worden voldaan.

De motor die je meeneemt voor de 500 euro challenge:
mag maximaal 500 euro kosten
moet minimaal 20 jaar oud zijn (in 2013)
moet verkeerswaardig zijn en minimaal 100 km/h kunnen rijden.
mag voor de 500 euro challenge niet in je bezit zijn geweest of eigendom zijn geweest van een bekende. Ofwel de motor dient specifiek voor de 500 euro challenge te worden aangeschaft (sorry Kees de 500 euro challenge gaat je geen handel opleveren).
Voor de wedstrijd mag er voor maximaal 150 euro aan reparaties worden uitgegeven. (Uitgezonderd banden en remmen, want veiligheid is wel belangrijk). Dit om te voorkomen dat mensen een motor kopen en deze slechts als donor frame gebruiken voor veel nieuwere onderdelen..
Omdat het de bedoeling is dat we niet allemaal met een 4 cylinder japanner aan de start verschijnen, maar met een divers startveld, kan je aan de start al punten verdienen door met een originele fiets te verschijnen. Hoe vreemder, ouder of minder gangbaar ect. Je motor, hoe meer punten. Zie het punten reglement.
Uitgesloten zijn alle voertuigen zonder motor kenteken, en met meer dan 3 wielen.





Punten en prijzen.:

Zoals al gemeld is het de bedoeling om zoveel mogelijk punten en prijzen te verzamelen.
Prijzen leveren ook punten voor het eindklassement op.
Aangezien het veld van motoren hopelijk divers wordt en we op de openbare weg rijden, zal tijd bij de etappes geen factor zijn.


De punten zijn voor een deel te verdienen door alle etappes uit te rijden, Maar ook door opdrachten onderweg, en hoe goed je motor de wedstrijd doorkomt.
Bovendien wordt het beloond als je je mede rijders helpt indien nodig.
Er zijn ook strafpunten/prijzen te behalen .




Wedstrijd punten:

per uitgerede etappe krijgt men 10 punten
De 500 Euro challenge helemaal uitrijden (dus geen etappes missen) geeft een finish bonus van 20 punten.

Motorpunten:

Je motor dient 20 jaar te zijn, voor elke jaar ouder krijg je een punt
Voor een tweetakt krijg je 8 punten
Cylinders kunnen punten opleveren of kosten. Vier cilinders in lijn zijn het meest gangbaar, dus 2 strafpunten.
4 cilinders in V of boxer geen punten bij of af.
2 cilinders parallel 2 punten
2 cilinders in V of boxer 4 punten
3 cilinders 5 punten
1 cilinder 6 punten
6 cylinder/ wankel/ stermotor ect 10 punten. (wel aanschaf bonnetje mee, want voor 500 euro dat gelooft niemand … toch)

japanners en (west) Duitse motoren geven meestal weinig problemen. Dus geen extra punten
(voormalig) Oostblok motoren zijn goed voor 4 extra punten.
overige fietsen zijn goed voor 6 punten
ook Met cc’s zijn punten te verdienen.
125m cc of minder 10 punten
125 – 250 cc 6 punten
250 –500 cc 3 punten
500- 1000cc no points
1000 – 1200 cc 1 punt
meer dan 1200 cc 2 punten.
kickstarter: is jou motor (fabriek af) enkel met kickstarter te staren? 2 punten (geld dus niet voor motoren met stukken startmotor, of rotte accu)
Omdat waterkoeling iets is dat zo fijn stuk kan gaan 3 punten
We gaan natuurlijk veel over bergpassen rijden. Als je dan alleen over trommelremmen beschikt is dat natuurlijk extra spannend. Daarom 3 punten
Zijspan motoren zijn traag en lastig, dus 4 strafpunten. Wel af te kopen door je zijspan als rijdende gereedschapskist/koelbox ect. Voor het algemeen belang aan te bieden.

Prijzen:

Prijzen worden indien te berekenen toebedeeld op basis van meetbare resultaten.
In de overige gevallen bij stemming van alle deelnemers . Omdat op je zelf stemmen niet netjes is is dit niet toegestaan. Stemming is dus openbaar.
Bij de omschrijving staat of de prijzen worden berekend, dan wel uitgereikt op basis van feiten (B)erekening of dat er over wordt gestemd (S)tem.
Indien een prijs maximaal 1 X wordt uitgereikt staat er (1X) bij.

oliekan award: De gene met het hoogste olie verbruik krijgt 2 strafpunten.
(B, 1X)

Guus geluk trofee. Wordt uitgereikt aan de rijder(s) die de 500 euro challenge
Zonder technische problemen uitrijden 8 punten maar liefst. (B, 1X)

bromsnor bokaal : wordt je door een agent aan de kant gezet? Je krijgt een bromsnor bokaal 1 strafpunt boete of geen boete. (B)


Vette handen trofee: met peg langs de weg? 1 vette handen trofee en 2
strafpunten. (B)

De barmhartige samaritaan prijs, is voor die gene die zijn mederijders onderweg in tijden van nood naar beste kunnen helpt. 2 punten. (naar oordeel van de pechvogel).

De MacGyver prijs is voor de gene die met minimale middelen toch die opgegeven motor weer aan de praat krijgt 5 punten. (S, 1X)

Orginaliteisprijs1: Heb je je motor omgebouwd tot rijdende BBQ/ Disco/ waterfiets/ koelkast o.i.d. dan kan het zomaar zijn dat je mede rijders je de orginalitijtsprijs gunnen 8 punten kan alleen aan een verbouwde motorfietsen worden toegekend. (S, 1X)

Orginaliteitsprijs 2: ziet jou motor er nog uit als in de folder? De motor die nog het meest lijkt op hoe de fabrikant het bedoelde krijgt 5 punten. (S, 1X)
Pech prijs: Je hebt voor 500 euro of minder een motor gekocht die er nog prima uitziet en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Maar van start tot finish (als je die al haalt) laat je fiets je in de steek. Dan is de pechprijs voor jou. 5 punten (S, 1X)

Optimisme award: Vindt je 15 PK al veel, ofwel heeft jou motor de minste Pk's dan verdien je daar 5 punten mee (fabrieksopgave Pk's). (B, 1X)

Dromedaris award: Heeft jou motor de minste dorst van het hele veld? 5 punten (B,1X)

Hollebolle Gijs award, voor de motor met de grootste dorst 5 strafpunten (B,X1)

Kiloknaller award: heb jij de meeste kilo’s oud ijzer voor minder dan 500 euro weten te bemachtigen? (fabrieksopgave) Dan is dat goed voor 3 punten. (B, 1X)

Anorexia award. De motor met de minste kilo’s? (fabrieksopgave) dan is ook goed voor 3 punten. (B, 1X)

Pipet award: voor de kleinste cilinderinhoud 2 punten (B, 1X)

Easy rider award: voor de langste voorvork natuurlijk, 2 punten (B, 1X)

Vonkend afvalt award: onderdelen die onder het rijden van je motor vallen leveren je 4 strafpunten op. (B)

minimalisme award: Heb je alles dat niet strikt noodzakelijk is van je fiets gesloopt, startmotor kuipdelen spatborden ect, dan maak je misschien niet alleen kans op de de orginaliteitsprijs, maar ook op de minimalisme award. 4 punten (S 1X)

Spontane (en dus ongevraagde) complimentjes over je motor leveren je 1 punt per compliment. (getuigen vereist).

De Methusalem award is voor de oudste motorfiets die meedoet aan de 500 euro challenge, werd jou fiets al beschreven in het oude testament? Dan ben je een kanshebber. Extra vereiste is dat deze motorfiets wel minimaal 30 Jaar oud moet zijn. (B, 1X) 6 punten.

De benjamin Trofee is voor de jongste motor in het deelnemersveld. 3 strafpunten

De Ter zielen Award is voor de Rijders die de op een motor rijden van een merk dat inmiddels al niet meer bestaat 6 punten (S)

Die Frankenstein preis gaat naar de rijders die een motorfiets in een eigenlijk al overleden staat kopen, maar deze toch weer voor de 500 Euro challenge tot leven weten te brengen. Het gaat dus om motoren die in onderdelen verkocht worden of met ernstige gebreken, dus niet een vuile carburateur of vast zittende rem. Om voor deze prijs in aanmerking te komen zijn foto's van voor tijdens en na het reanimeren vereist. 6 Punten
2/3 van de deelnemers moet vinden dat je deze prijs hebt verdient.
De Dagobert Duck prijs is natuurlijk voor de gene die voor het laagste bedrag aan de start verschijnt. Dat is aanschaf en e.v.t. Opknappen incl. Banden en remmen. Bonnetjes vereist. 4 punten




Uitdagingen onderweg:

Onderweg zullen er nog een aantal uitdagingen zijn waar punten mee te verdienen zijn. Deze evenementen worden alleen gereden indien we er een geschikte plek voor vinden, maar worden mogelijk vaker dan 1 keer gedaan. (max. 3 keer totaal, max. 1 keer per locatie).

Kilometervreter prijs: Als je bij de finish de meeste kilometers hebt gemaakt verdien je 5 punten

Voor de volgende evenementen geld dat het aantal te verdienen punten omgekeerd evenredig is met de finish positie. Bij 8 deelnemers verdient de nummer 1 dus 8 punten, en de nummer 8 dus 1 punt.

Een slalom wedstrijd snelste tijd.
Hill climbe: op naar de top . snelste tijd
Remtest: kortste remweg
Sprint 400 meter : snelste tijd
Café race, race naar een café enkele kilometers verder. De eerste die met een drankje op het terras van het afgesproken café zit (ook bij regen buiten zitten) verdient
Knollenveld parcours. Vinden we onderweg nog een leuk braakliggend terrein, dan kan het zomaar gebeuren dat we een Knollenveld race gaan doen
.



Het is nu hopelijk duidelijk hoe punten te halen.
Maar hier dan toch vast een paar voorbeelden van hoeveel punten verschillende motoren opleveren.

1:
jawa 350cc 2 cylinder 2 takt uit 1978
35 jaar oud in 2013 dus 15punten
2 takt 8 punten
2 cilinders parallel 2 punten
350 CC 3 punten
Oostblok bonus 4 punten
Kickstart bonus 2 punten

Totaal 36 punten




2:
Suzuki GSX 550 1989

24 jaar oud in 2013 dus 24-20/ 2 = 4 punten
4 cylinder in lijn -2 punten

Totaal 2 punten

De Jawa heeft aan de start dus al een flinke voorsprong in punten.
Al moet worden opgemerkt dat de jawa misschien wel de grootste dorst heeft, wat weer 5 punten zou kosten. Als deze dan ook minder betrouwbaar blijkt dan de suzuki kost dat nog meer punten.
Maar met een saaie doorsnee motor is het moeilijker om te winnen.



De aanschaf:

Als je hebt besloten om mee te doen met de 500 Euro challenge, wordt het natuurlijk tijd om uit te gaan kijken naar een geschikte motorfiets.

Hierbij gelden de volgende regels:

De motor mag worden aangeschaft vanaf 1 jaar voor de start, niet eerder.
Zorg dat je een bewijs hebt dat je niet meer dan 500 Euro voor je motor hebt betaald. Dit kan door voor je de motor koopt een link naar de advertentie te sturen naar de overige deelnemers.
Bij een vraagprijs boven de 500 Euro dus met een bod van max. 500. als je je aanschaf nog graag geheim houd kan je de link ook alleen naar de wedstrijdleiding sturen.
Voordeel wanneer je iedereen van te voren laat weten wat je wil gaan aanschaffen is dat je daar ook het eerste recht op koop mee vast legt.
Zodra je je mederijders laat weten naar welke motor je wil gaan kijken, mogen andere deelnemers die niet meer voor je neus weg kapen.
Een screenshot maken van de advertentie mag ook. Hiermee kan je voor iedereen geheim houden wat je hebt gekocht.
Als je minder dan 500 Euro hebt uitgegeven aan je nieuwe aanwinst, dan mag je de helft dat verschil bij je sleutelbudget van 150 Euro optellen. Dus als je 300 Euro hebt betaald, mag je 200/2 = 100euro toevoegen aan je sleutelbudget.
Maak een paar foto's als je je motor net hebt gekocht. Zo kan iedereen zien wat je er aan hebt verspijkert.
Als het vermoeden van vals spelen bestaat, kunnen deelnemers worden gediskwalificeerd. Dit bij 2/3 meerderheid van de overige deelnemers.

mijn keuze

1982HondaXL500R.jpg


in 1995 in 3 weken 10.000 km mee gereden waarvan ruim 2000 km offroad door turkije
 
Je zou toch juist extra punten moeten krijgen voor een zijspan, juist omdat deze 'traag en lastig' zijn :? :?

Het is toch een uitdaging, en dan krijgen mensen op motoren met een extra uitdaging strafpunten, vreemd....


Dat is ook wel weer waar, maar aangezien geen van ons zijspan ervaring heeft, is de kans dat iemand met een zijspan de boel heel erg ophoud wel heel groot. Vooral in de alpen. Voor ervaren zijspan rijders ligt dat mischien anders. :}
Bovendien de zijspan optie zag ik niet zo snel gebeuren, want de kans dat je voor max 500 een zijspan vindt (zelfs een MZ of een Jawa) leek me na wat marktplaats studie wel verwaarloosbaar klein.
En natuurlijk een goed excuus om wat bagage bij iemand in de zijspan te kunnen mikken als er toch iemand met z'n ding aan komt zetten :+
 
@ zot,
Dat kan dus niet he..
In 1995 waaren er nog helemaal geen euro's :+
Maar ook best een geschikte fiets :Y
Aan je bagage te zien ging je niet camperen denk ik?
 
en ook geen elektro starter , al druk hem al door de compressie heen met een nagelschaartje ... is niet nodig dus.. en geen accu!! wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan..al weet je dat nooit met Italiaanse motorfietsen....
 
Vandaag begonnen met het demonteren van wat kuipdeeltjes, op het eerste gezicht ziet het er nog niet zo slecht uit daaronder. En als eerste het filtergedeelte weer origineel gemaakt, viel niet mee om de luchtfilterkast op de plaats te krijgen. Daarna nog een beetje afgesteld voor nu is het goed, eerst maar weer eens kijken tijdens een ritje.
 
Succes Miran! Ik heb er alle vertrouwen in! En omdat ik waarschijnlijk de zwaarste motor mee heb op reis zal ik overwegen een sleepkabel mee te nemen. Mocht er toch één stil komen te vallen! })
 
uhm, wat heb je afgesteld Miran?
Wees op je hoede met afstellingen aan de carburatoeters hè, beter veel te rijk dan ietsje te arm!
 
Ja, ik weet dat ik moet op passen met afstellen. Maar soms heeft het een tikkie nodig, zodat de motor niet steeds afslaat naar het starten.
 
Weer een update van mijn kant:

Eerste uitdaging alleen maar opbokgereedschap voor een achterbrug met dubbelzijdige ophanging. En de uitlaat eronder uithalen was ik nog niet van plan. Maar na wat zoeken en denken een oplossing gevonden, door een paddockstand te verbouwen:

full
 
Nadat het achterwiel eruit was is goed bekeken hoe dat ketting stellen werkte want dat wilde niet helemaal met het wiel er nog in. Leuk systeem als je weet hoe het werkt. Verder had de achterbrug wel veel geleden dus provisorisch bijgewerkt.

full
 
Een poging tot spuiten, voor een goed geheel had de achterbrug eruit gemoeten daarvoor is niet gekozen, voor nu even bijgewerkt.
full
 
Nubegonnen aan de lekkende voorpoten. Was een drama om die dingen uit elkaar te krijgen maar het is met hulp van mijn vader gelukt. Alleen helaas nog een kapotte beschermring in één van de poten dus even kijken of ik die net als de keringen ook kan scoren bij de lokale dealer.
 
Laatst bewerkt:
De poten hebben wel veel beschadigingen dus of ik het lekvrij ga houden is nog maar de vraag zo en zo even kijken of ik betere kan scoren binnen het sleutelbudget.
full
 
Jij neemt geen halve maatregelen, zo ken ik je weer O-)
Ik weet niet wat voor beschadigingen je op de voopvork poten hebt, maar als het butsjes van roest zijn, kom je vaak een eind door er eerst met een scherp mesje vlak op de poot langs te gaan en dan e.v.t. alleen op de beschadiging met een schuurpapiertje korrel 800 of fijner over heen te gaan. Wordt niet als nieuw, maar met een beetje geluk wel lek vrij en passend in het sleutelbudget :Y
 
Ik heb al wat gepolijst maar ben niet tevreden, maar even afwachten en anders moet ik op passen met geld uitgeven want dan moet ik andere gebruikte pootjes gaan halen. En het overige wat ik wil is vooral optisch. Moet helaas wachten tot volgende week want de onderdelen waren niet op voorraad.
 
De onderdelen werden niet meer geleverd, dus vorige week op speurtocht geweest en wat tips gekregen voor een andere shim ring als de originele kunststof shim ring. Inmiddels met een hele omweg meerdere dunne ringetjes gevonden waar we het passend mee hebben kunnen maken.
Toen mochten de voorpoten weer in elkaar het was even prutsen om om de bussen en keerringen weer op hun plek te krijgen maar de pootjes zitten weer op hun plek. Waar kunststof buisjes niet goed voor zijn. De pootjes veren weer ik ken het niet meer terug, nu duimen dat de pootjes lekvrij blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan