500 Euro challenge 2024 Honda GL650

image.jpg

Startrelais (dus even de gepikte er uit en terug in de CX500E).
 
Tegenvaller Wim !
Is er nog een beetje aan te komen, aan zo'n 'achterveerunit' ?
Geen idee hoe dat zit, zijn dat luchtondersteunde schokbrekers die met een compressortje geregeld worden of zoiets ?
 
Geen compressor. Het is geen Goldwing _O-
Het is een Silverwing....

Maar het klopt dat het een luchtondersteunde veerunit is. Maar op een één of andere manier veert het niet meer....

Echter is ga gewoon op zoek naar een veerunit (en eerst tweedehands) lukt dat niet, dan wordt het gewoon een verse (vervangsunit van YSS).
Eerste tip over een mogelijke vervanging al ontvangen ;)
 
Geen compressor. Het is geen Goldwing _O-
Het is een Silverwing....

Maar het klopt dat het een luchtondersteunde veerunit is. Maar op een één of andere manier veert het niet meer....

Echter is ga gewoon op zoek naar een veerunit (en eerst tweedehands) lukt dat niet, dan wordt het gewoon een verse (vervangsunit van YSS).
Eerste tip over een mogelijke vervanging al ontvangen ;)
Veert niet, of dempt niet?

Niet veren is niet vaak aan de orde. Dan is er een stuk veer weg.
 
Desondanks, mogelijk heeft Hagon iets. Goede prijs kwaliteit verhouding.
Morren import verkoopt dat in nl.
 
Unit is ingezakt. Dus veert niet en dus ook geen demping (er is niets te dempen 🤬).
 
Nu vraag ik mij iets af:

Een unit die veert en dempt in jullie gedachtengang ?

Wat moet ik mij daar bij voorstellen })
 
Veer gebroken? Of zit het mechanisme waar de demper in zit vast?
Zoals je al aangaf is de lucht voor extra ondersteuning, zonder moet ie het gewoon doen.
Op zich is de demper te reviseren.
Maar de constructie eromheen (assen en armen) willen graag vastroesten.
 
De motor staat aan de achterzijde plat :X .
Nog geen verder onderzoek gedaan. Maar ik vermoed dat de lucht ontsnapt, dus de luchtveer (want dat is het zover ik weet) werkt gewoon niet meer.

Al ontdekt dat een compleet nieuwe achterveerunit (dus veer inclusief demper) van YSS 305 Euro kost. Had via Markplaats een tweedehands gezien, wordt dan nog 80 Euro voor gevraagd. Vind ik flink veel, want incl verzendkosten is dat 87 Euro en dan heb ik een veer van 40 jaar oud... (dus een heel dure gok). Dan liever door de zure appel heen bijten en voor nieuw (tenzij ik nog iets vind waarvan de gok in euro's beter ligt).

En als het net wel werkt wil ik ook niet onderweg zonder achtervering komen te staan (zijn nogal bijzondere veerunits bij dit soort fietsen).
 
Laatst bewerkt:
Ze krijgen vaak niet het onderhoud wat ze nodig hebben.
Maar vooral het systeem waar de schokbreker in hangt dient zo af en toe gesmeerd te worden.
Maar dan moet alles los en dat laat men liever totdat het te laat is.
Als je dan je veer eens goed indrukt kan die constructie vast slaan.
Dan helpt een nieuwe schokbreker ook weinig.
Ik zou eerst alles los schroeven (zie voor optiek YT) want de setjes voor een 650 zijn aardig schaars geworden.
 
Een kleine maar dure update.

De achterveer zit vast (lees de veerunit blijft ingedrukt zitten). Gevolg geen vering meer aan de achterzijde. Dacht dat ik een tweedehands achterveerunit voor weinig had kunnen overnemen. Echter de onderzijde van deze unit is geheel anders '(

Gevolg heb dus maar gewoon een nieuwe achterveerunit gekocht :Y Weet ik tenminste zeker dat het gaat passen en dat deze de gehele challenge blijft functioneren. Want welke tweedehandsachterveer je ook koopt ze hebben allemaal de interne slijtage die veroorzaakt dat er oliekanaaltjes dicht gaan zitten (en dan heb ik weer dezelfde situatie als nu).

Enige wat wel heel fijn was, alle bouten bij de achtervering gingen gewoon los :+
Conclusie er is in het verleden echt onderhoud aan de motor uitgevoerd. De bouten waren zelfs in het vet "weggezet".
 
Laatst bewerkt:
Nu in de ‘wachtmodus’.

Enige wat ik zou kunnen doen is de voorvorkpoten (onderzijde) van een vers lakje voorzien. Had ze bij het opknappen zwart gespoten, maar echt goed gehecht heeft het niet 😢

Met een rit in langdurige regen is er een deel afgekomen 😱

Dus dan geen zwart meer, maar zilvergrijs velgenspray (denk dat dat uiteindelijk beter hecht en blijft zitten).
 
Gevolg heb dus maar gewoon een nieuwe achterveerunit gekocht :Y Weet ik tenminste zeker dat het gaat passen en dat deze de gehele challenge blijft functioneren. Want welke tweedehandsachterveer je ook koopt ze hebben allemaal de interne slijtage die veroorzaakt dat er oliekanaaltjes dicht gaan zitten (en dan heb ik weer dezelfde situatie als nu).
Hij komt er aan 👍
 
*O* *O**O*

Hij rijdt weer !!!

En de veer geeft echt een betere wegligging dan dat ouwe ding wat er onder zat. Alleen nog even uitvogelen wat voor verschil er in de instellingen zitten van de achtervering.

Nu de kapjes er weer opzitten zie je niets meer van de nieuwe veer (maar met rijden merk je het wel :Y ).
5BBF34D1-1E40-48F0-BF00-FCC03666DF51.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan