500 Euro challenge 2024 Honda GL650

Tsja, Eén achterveerunit is relatief kostbaar, zeker gezien de aanschafprijs van de totale motor.

Doch zonder die veer kan je gewoon NIET rijden met de motor, dus is het meer dan waard. Daarbij is het ook nog een verbetering qua wegligging.

Dus conclusie: juiste keuze !!!

En de motor gaat gewoon weer ingezet worden voor woon-werkverkeer (en allerlei andere ritjes).
 
Mooi zo !

Afstellen van vering vond/vind ik altijd lastig. Mijn KTM heeft volledig instelbare White Power vering en het manual wijdt maar liefst 23 pagina's aan het instellen daarvan. Ik vond de motor prima rijden zoals 'ie was toen ik 'm kocht dus ik heb nog nooit iets veranderd aan die instellingen, erg hè ?
 
Mooi zo !

Afstellen van vering vond/vind ik altijd lastig. Mijn KTM heeft volledig instelbare White Power vering en het manual wijdt maar liefst 23 pagina's aan het instellen daarvan. Ik vond de motor prima rijden zoals 'ie was toen ik 'm kocht dus ik heb nog nooit iets veranderd aan die instellingen, erg hè ?
Erg niet, jammer wel. Want goed kan vast beter.

Het mooie van vering instellen is dat je niets definitief verandert. Als je de verkeerde kant op draait of net te ver ga je gewoon weer terug. Ik zou dus adviseren om er een beetje mee te experimenteren, één setting per keer 1 of 2 klikjes aanpassen, dan merk je snel genoeg welk verschil het maakt en of dat een verbetering is of niet.

@Wimvlis : schroef op de kop moet je vanaf blijven, daar zit het ventiel voor de stikstofdruk achter. Wil je de veervoorspanning aanpassen zit er in één van de twee gaatjes in de ring boven de veer een borgschroef. Als je die lost kun je de ring verdraaien. Zal normaal gesproken niet nodig zijn (misschien 1-2 mm extra als je bepakt en bezakt aan de challenge begint). De knop onderaan de schokdemper is voor de uitgaande demping. Neemt automatisch voor een deel ingaand mee zodat de balans blijft. Twee klikjes maakt merkbaar verschil. Bevalt het dan weer 1-2 klikjes meer, bevalt het niet dan gewoon weer terug op de oude stand. Op die manier heb je snel de instelling gevonden die het beste bij je persoonlijke voorkeur past.
 
Mooi zo !

Afstellen van vering vond/vind ik altijd lastig. Mijn KTM heeft volledig instelbare White Power vering en het manual wijdt maar liefst 23 pagina's aan het instellen daarvan. Ik vond de motor prima rijden zoals 'ie was toen ik 'm kocht dus ik heb nog nooit iets veranderd aan die instellingen, erg hè ?
Heel erg want die White Power veringen zijn echt KKKeigoed👌:+



Sorry ik kon het niet laten. Vind het zo een ongelukkige naam 😂
 
@Dutch

Die schroef bovenaan daar kan ik sowieso niet bij :+ Iets met geheel verstopt in de motor (en ik had al gezien op de info van YSS dat ik daar af moet blijven).

Gaat mij dus om uitgaande demping, ik wil gewoon ervaren wat nu de meest prettige setting is. De veervoorspanning gevoelsmatig staat die goed, want de motor zakt iets in als ik erop ga zitten. En met wat "bonken" merk ik dan dat hij makkelijk verder inveert. Dus door de inzakking (van mijn gewicht en de motor zelf) ontstaat er negatieve veerweg, maar niet al te veel zodat er voldoende ruimte in de veerweg overblijft om verder in- en uit te veren.

Hoe het gaat met belading daar moet ik nog achter komen.

Detail om dat eventueel de veervoorspanning aan te passen moet je wel veel doen, want de veerunit in de GL zit heel mooi verstopt :X

Dus even de veervoorspanning aanpassen kan je wel vergeten, gelukkig kan ik wel bij de draaiknop voor de uitgaande demping :Y
 
Kleine update 🥲

Voorvorkkeerring links is lek. Toerenteller is buiten werking (of het de kabel is of de teller zelf moet nog onderzocht worden).
Verder is de motor omgewaaid. Schade beperkt, maar er zit nu een scheurtje in de kuip.

Nu moet die er toch af ivm de toerenteller (iets met erbij kunnen of juist niet 🫣).

Motor staat dus tijdelijk stil 👿
 
Wat een pech. Stond hij zielig buiten in de regen en wind?:')

Boor wel even een klein gaatje aan het einde van de scheur, dan wordt het niet groter.
 
Laatst bewerkt:
Het slagveld rond het ‘slagschip’

Wat is er aan het gebeuren, voorvork keerring vervangen. En gelijktijdig neem ik de lak van de voorvork weer mee (en hopen dat het nu wel blijft zitten) 😉
IMG_5915.jpeg
 
Update zonder foto, keerring zit op z'n plek. En de motor staat weer op de wielen.

Vastgesteld door de motor even te laten lopen dat de toerentellerkabel kapot is. Dus gelijk even een bestelling geplaatst in Flevoland (M. Becker). Kuip ligt dus nog los op de motor :)

Dus de verwachting is dat na het weekend de motor weer bruikbaar worden (weekend geen tijd om eea te monteren, als het pakketje op tijd is, zo niet dan wat later in de week :) )
 
Logischerwijs de kabel. Kabel losgehaald bij de toerenteller en daarna de motor gestart. Dan verwacht je dat het "topje" van de kabel dat in de toerenteller verdwijnt ronddraait, maar als dat stil staat is volgens mij de kabel overleden.

Dus nieuwe kabel besteld.
 
Kan ook nog. Maar daar kom ik vanzelf achter :Y

Maar ik ga er vanuit dat de kabel het zwakke punt is 🫣
 
Je steekt er goed wat werk in. Hopelijk neem je er een paar goeie kilometers voor terug, als 'ie weer rijdt!
 
Sinds de aankoop al ongeveer 1000 km gereden. Nu de eerste problemen gehad. Hopelijk blijft het hierbij. Maar liever nu dan ergens in de Alpen (al is zonder toerenteller beter te rijden dan een lekkende voorvorkpoot 🙈).
 
Zo even het bewijs dat het de kabel was die stuk was.

Maar wat een berg werk om de bevestiging op het blok los te krijgen. Kuip eraf, valbeugels eraf, claxons los, beugels van de kuip verwijderen, radiateur leeg laten lopen, deze losgehaald en kon opzij geschoven worden. Waardoor uiteindelijk het boutje losgehaald kon worden om de toerentellerkabel te vervangen.

En daarna alles weer monteren 😁
Bekijk bijlage 1987561
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt bij de ‘M’ geen hamburger, maar een stuk metaal om in te gaan zitten.

Maar of dit nu het beginnen eind van de lijn is weet ik niet. Weet wel dat het niet ver meer lopen is naar ‘zout water’ 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan