500 Euro challenge 2024 Honda GL650

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.161
2.310
Naaldwijk
Zo het brik is gekocht voor de (voorgenomen) challenge van 2024. Dat voorgenomen komt omdat niet te zeggen of het ook werkelijkheid gaat worden (al is dat natuurlijk wel de wens).

Het is een Honda geworden uit 1983 (kenteken in Nederland 1990), dus de motor is ooit geïmporteerd (omdat de teller in km's is wordt ingeschat dat het Duitsland of Canada is geweest).
De motor heeft afgerond iets van 81.6 dkm afgelegd.

Bij de eerste scan is het volgende gevonden;
- tank is lek aan de rechter onderzijde
- banden zijn aan vervangen toe (inclusief ventielen)
- voorvorkkeerring zweet (links), dus keerringen vervangen inclusief de olie
- buddyseat heeft scheuren (bovenzijde moet vernieuwd)
- remmen zijn toe aan revisie (en dan gelijk de originele slangen vervangen)
- een lampje in de km-teller is kapot :+
- de claxon (2 stuks) maken een zielig geluid (dat kan beter }))

Wat verder vermeldingswaardig is, dat de motorblok goed klinkt als het draait. Alle elektra werkt. De motor is origineel (er ontbreken geen onderdelen), de sleutel past op alle sloten (en die werken ook nog gewoon). Het rekje om te zorgen dat de topkoffer naar achter geplaatst kan worden is ook meegekomen.

Uit de info meegekregen bij de koop blijkt dat bij iets van 76 dkm de stator is vervangen en dat rond die tijd de koppen zijn gevlakt en logischerwijs ook de koppakkingen vervangen. Ook zijn de bougiedoppen vervangen en de veertjes in de starter (gebaseerd op oude rekeningen).

En omdat ik weet dat foto's gewaardeerd worden hier wat plaatjes.

Aanvulling 12/2/2023
Omdat het een 500 Euro project is even wat over de centen.
Aanschaf 500 Euro
Na het onderhoud zal er van het budget nog slechts iets van iets meer dan 41 Euro beschikbaar zijn (de bestelling is gedaan, vandaar dat de kosten bekend zijn).
Wat is er dan straks gedaan, voorvorkkeerringen vervangen, balhoofdlager vervangen door een conisch exemplaar, olie ververst (met filter), nieuwe bougies, vers luchtfilter, verse handvatten en verse cardanolie.
Buiten budget worden de remleidingen vervangen en komen er straks verse banden en nieuwe ventielen.


DSC_0197.JPG
DSC_0205.JPG
IMG_2579.JPG
 
Laatst bewerkt:
Klopt weinig ruimte, maar de XS400 gaat in de verkoop. Moet alleen de carburateurs nog schoonmaken. Motor is omgevallen, waardoor troep is losgekomen en in de carburateurs is gekomen.

Maar deze kwam voorbij en kon ik niet laten lopen 🙈
 
Klopt weinig ruimte, maar de XS400 gaat in de verkoop. Moet alleen de carburateurs nog schoonmaken. Motor is omgevallen, waardoor troep is losgekomen en in de carburateurs is gekomen.

Maar deze kwam voorbij en kon ik niet laten lopen 🙈
Omgevallen? Nog lelijker geworden?
 
Kan het lelijker :+

Nee, onhandige actie van mij. Enige wat een probleempje was dat het schakelpedaal iets verbogen was. Is ondertussen weer terug gebogen zodat je weer kan schakelen. Verder is er een scheurtje bijgekomen in de buddy (maar die was toch al slecht).

Maar om "Het Kasteel" (mijn bijnaam voor de GL) goed in de garage te prakken moet er iets uit. Verder is het voornemen om in mei/juni de GSX600F in de verkoop te zetten. Deze wordt nu ingezet voor woon/werk.

Het Kasteel is trouwens aangeschaft voor het maximale budget ;)
 
Rekje om de topkoffer achteren te verplaatsen is aanwezig. Dus ruimte genoeg voor bagage. Echter nu eerst zorgen dat de motor weer gaat rijden en geheel veilig is (lees voldoet aan mijn basiseisen :)).
 
Mooie originele GL 500 Silverwing. Maar heeft wel een "beetje" TLC nodig zo te zien.
Ze zijn het redden waard blokjes zijn onverslijtbaar daarmee beetje raar dat de koppen al gevlakt zijn geweest. 🤔 Succes ermee.
 
Zo de eerste constateringen zijn gedaan. 15 gaatjes in de tank 😱AB0FA0F3-B3F7-45F6-955E-AC430D6ABBCF.jpegE954C4B9-4CD1-4F10-8AB8-823AA8B10842.jpeg

Dat wordt “kleien” met epoxy 🙈

En voor de rest in die gaten houden of ergens een tank te koop komt.

Overigens is het niet vreemd dat de motor bij verkoop niet wou starten (ondanks dat er recent ongeveer 5 liter benzine in de tank was gedaan 😬)
 
Het 'kleien' is niet helemaal gelukt, 1 gaatje geeft nog wat benzine. Maar de rest is dicht. Dus gewoon nog een keer proberen.

Verder ontdekt dat 1 van de bouten die behoren bij de bevestiging van het motorblok niet geheel compleet meer is. Er mist een moer :?
Gelukkig verzorgt de kuip als een soort vangnet voor de bout (je moet eerst de kuip verwijderen voordat de gehele bout eruit getrokken kan worden). Zonder foto geen bewijs dus:

IMG_2617[1].JPG


En ja, er moet nog wat aan de motor gedaan worden in het kader van schoonmaken en corrosie preventie (annex corrosie verwijderen) :+
 
Het 'kleien' is niet helemaal gelukt, 1 gaatje geeft nog wat benzine. Maar de rest is dicht. Dus gewoon nog een keer proberen.

Verder ontdekt dat 1 van de bouten die behoren bij de bevestiging van het motorblok niet geheel compleet meer is. Er mist een moer :?
Gelukkig verzorgt de kuip als een soort vangnet voor de bout (je moet eerst de kuip verwijderen voordat de gehele bout eruit getrokken kan worden). Zonder foto geen bewijs dus:

Bekijk bijlage 1843754

En ja, er moet nog wat aan de motor gedaan worden in het kader van schoonmaken en corrosie preventie (annex corrosie verwijderen) :+
Zit er geen schroefdraad in het gat waar de bout door gaat?
 
Zeker weten van niet.

IMG_2616[1].JPG

Vandaar ook mijn opmerking over de kuip })

Kan de bout nu niet verwijderen (denk dat dit de reden is dat de bout nog aanwezig is).
 
Wel oppassen met de missende bout. Heb eens een proefrit gemaakt op een cx500e van een clublid. De motor had last van speedwobbles. Bij nadere inspectie bleken de bouten van de door jou getoonde motorbevestiging los te zitten.
 
Gelukkig is de motor nog niet zover dat er op gereden kan worden. 'Het Kasteel' moet nog verder uit elkaar. Sowieso gaan de keerringen in de voorpoten vervangen worden (en wordt op dat moment het balhoofdlager gecontroleerd en indien nodig vervangen, het wordt tenminste voorzien van vers vet).

Verder staat ook de achtervering op het programma (smeren van de bussen die in het veersysteem verstopt zitten). Ongeveer gelijktijdig wordt er dan wat verf aangebracht op de 'bruine' stukken.

En hoe verder ik graaf in deze fiets hoe duidelijker het wordt dat er meer TLC nodig is dan op het eerste oog leek (ondertussen ook gezien dat de uitlaat tenminste één extra uitmonding heeft :X
 
Compleet demonteren `Het Kasteel`. Heeft meerdere voordelen.
1: alle mankementen worden zichtbaar
2: sleutelt makkelijker
3: je hebt voor een langere tijd geen last meer van de factor, aantal fietsen N + 1

Tijd lijkt mij geen probleem, de "challenge" is 2024.
 
Terug
Bovenaan Onderaan