500 Euro Challenge 2024: Tevens Deze Mee - TDM 850

Nou, ik ben niet ontevreden.
Ik dacht dat de uitlaatbochten zowat uit elkaar vielen maar na wat borstelen bleek het allemaal wel mee te vallen.
Hier kan ik nog wel even mee vooruit.
Wellicht dat ik nog wat roestomvormer oid ertegenaan ga gooien maar de challenge ermee rijden gaat zeker lukken, ik heb ze wel eens slechter onder een motor gehad :+
20240325_122104.jpg

20240325_122134.jpg

20240325_122151.jpg

20240325_122210.jpg

20240325_122230.jpg


De demper is trouwens een prima Laser met e-keurmerk.
20240325_122340.jpg
 
Lekker ff hitte bestendig mat zwart spuiten. Als ik die flenzen er heel af krijg boor ik die gaten wat op. Komen ze indien nodig weer makkelijker af.
 
Zo. De afgelopen uren een complexe puzzel volbracht: ik heb een aardige lading onderdelen besteld bij -uiteindelijk- twee leveranciers: Nr1motor en CMSNL.
Bij CMSNL de nodige o-ringen, bij NR1motor wat meer alledaagse zaken.
De totale rekening van dit alles ligt op iets van 110 Euro waarvan het leeuwendeel voor rekening komt van een nieuwe klepdekselpakking en een set balhoofdlagers. Maar aangezien de motor maar 220 Euro in aanschaf was, valt het totaal aan uitgaven nog steeds erg mee.
Uiteraard verwerk ik straks alles netjes in een fatsoenlijk overzicht en deel ik dat hier.
 
En in het overzicht voor de challenge tellen verzendkosten niet mee.
Misschien een open deur, maar dan blijft alles onderling gelijk.
 
Nou, ik ben niet ontevreden.
Ik dacht dat de uitlaatbochten zowat uit elkaar vielen maar na wat borstelen bleek het allemaal wel mee te vallen.
Hier kan ik nog wel even mee vooruit.
Wellicht dat ik nog wat roestomvormer oid ertegenaan ga gooien maar de challenge ermee rijden gaat zeker lukken, ik heb ze wel eens slechter onder een motor gehad :+
Bekijk bijlage 1988034
Bekijk bijlage 1988035
Bekijk bijlage 1988037
Bekijk bijlage 1988038
Bekijk bijlage 1988039

De demper is trouwens een prima Laser met e-keurmerk.
Bekijk bijlage 1988041
koop een grote bak bij blokker koop 20 liter schoonmaak azijn 5 euro en laat hem er een week in leggen regelmatig even een staal bortel erover dat is de goedkoopste roest verwijderbare optie gewoon proberen geen dure roest omvormers niet nodig

de laatste foto is mijn mijn midden bok die is er vanmiddag in gegaan
 

Bijlagen

  • DSCF6459.JPG
    DSCF6459.JPG
    516,6 KB · Weergaven: 0
  • DSCF6461.JPG
    DSCF6461.JPG
    541,3 KB · Weergaven: 0
  • DSCF6463.JPG
    DSCF6463.JPG
    380,9 KB · Weergaven: 0
  • DSCF6468.JPG
    DSCF6468.JPG
    555,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240327_134944.jpg
    IMG_20240327_134944.jpg
    278,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Vanmiddag begonnen aan de uitlaatbochten.

Eerst de tip van @Chris@850 opgevolgd en de gaten in de flenzen opgeboord naar 9 mm:

20240328_155302.jpg


Daarna een borstel op de accuboor gezet en de bochten te lijf gegaan:

20240328_155249.jpg


Hierna de eerste laag Brunox op de bochten aangebracht en nu wachten tot het droog is.
 
Ja, had ik ook gezien. Ik ga er wat kneedbaar-metaal-spul op fröbelen en dan zien we wel verder.

De uitlaat zal het voor de challenge nog wel uithouden. Het zou zomaar kunnen dat we deze motor willen houden en dan koop ik na de challenge wel een nieuwe set RVS bochten, dan kan 'ie weer 30 jaar mee :+.
 
Ik weet het ook niet, of ze hetzelfde zijn en of het gaat houden.
Wat je zegt over dat epoxy over het algemeen niet hittebestendig is klopt wel ja.
Welnu, we gaan het wel zien, mooi praktijkexperiment !
 
Even een update over Brunox Epoxy roestomvormer op de uitlaatbochten van de TDM.

Ten eerste: het wordt prachtig. Er ontstaat een geweldig mooie, duidelijk gesloten, laag op het staal.

20240330_142456.jpg

20240330_142502.jpg

Echt heel mooi.

Zo mooi dat ik het vervolgens bij wijze van test maar eens flink met een gasbrander te lijf ben gegaan:

20240330_142718.jpg

20240330_144628.jpg

Eerst alleen van binnen, later heb ik ook de hele buitenzijde 'afgebrand'.
Dit leverde best wel spectaculaire effecten op, vooral een behoorlijke rookontwikkeling van merkbaar zeer ongezonde stoffen.

Maar ...

Ik heb een half uur lang de hele uitlaat van binnen en buiten en van voor tot achter afgefakkeld met die gasbrander en het lijkt erop dat er toch iets van een bruikbare laag over is gebleven. In ieder geval geen roest meer.

Vervolgens heb ik het nodige Bison kneedmateriaal aangebracht rondom het gat in de collector.

20240330_163547.jpg


Dit is nu rustig aan het uitharden en als ik over een week terug ben van vakantie, ga ik de uitlaat spuiten met hoge-temperatuurverf van de Action.

En als die erop zit, haal ik de gasbrander weer tevoorschijn en ga ik de uitlaat nog een keer van binnenuit goed warm stoken en dan eens kijken wat het eindresultaat dan is.

Wordt vervolgd.

Voor nu zit ik de komende week in een appartement met dit uitzich aan de overkant van de straat:

20240331_152211.jpg


N is nu 7. Laat het deze week alsjeblieft zo blijven 8-)
 
Je kan natuurlijk het aangename met het aangename verenigen 😋.
Koop daar een Beemer die bij je leeftijd past, bijpassende kleding en rij dat ding naar huis.
 
Zo, weer thuis na een korte vakantie dus meteen na het werk weer verder met de TDM.

Overigens had ik bijna nog een TDM gekocht, de afspraak om 'm vanavond op te halen stond al maar de verkoper kreeg een hoger bod en wilde dat accepteren. Wij hadden een afspraak voor zijn oorspronkelijke vraagprijs van 350 Euro maar het andere bod lag ver boven de 500EC grens van 500 Euro dus toen heb ik het maar gelaten. Jammer, het had me wel heel gaaf geleken om met twee TDM's op pad te gaan.

Anyway, terug naar de TDM in mijn garage. Ik begon met het plaatsen van een kersverse pakking onder de nokkenaskettingspanner. Helaas lette ik niet goed op de stand van de krukas bij het loshalen van de spanner en toen versprong de ketting dus kon ik weer van voren af aan beginnen.
Maar met hulp van mijn zwager was de klus uiteindelijk toch nog vrij snel geklaard. Alles nogmaals driedubbel gecontroleerd en toen het kleppendeksel weer geplaatst, met gloednieuwe pakking.

Verder hier en daar nog wat nieuwe o-ringen geplaatst, dat is iets waar ik niet op bezuinig als ik onderdelen van een motor van deze leeftijd heb losgehaald.
20240408_213844.jpg


Verder ben ik de uitlaatbochten te lijf gegaan met hoge-temperatuur spray van de Action.

20240408_220739.jpg
 
Zo, vanmiddag vroeg einde van de werkdag en meteen de garage in gedoken en flink wat voortgang gemaakt, het mooie weer nodigde ook uit om lekker aan de slag te gaan.

Vandaag ben ik begonnen aan de voorvork en balhoofdlagers. Zoals eerder gemeld zijn de vorkpoten van de TDM krom en de balhoofdlagers ingeslagen dus werk aan de winkel.

Ik had eerder al een complete vervangende voorvork gekocht, met T-stuk, nieuwe keerringen en buitenpoten met oren om het spatbord vast te zetten want oh ja, bij mijn TDM was een oor afgebroken waardoor het voorspatbord niet meer goed vast zat.

Om dit werk te kunnen doen, heb ik recent een takel geplaatst. De TDM heeft geen middenbok en met de uitlaat nog aanwezig kan je de motor niet echt goed op een hefbokje afsteunen. Gelukkig is de uitlaat op dit moment toch gedemonteerd dus kon ik met een combi van heftafel en takel de motor supereenvoudig met de voorkant van de grond halen en stabiliseren.

20240410_165524.jpg


20240410_165530.jpg


Daarna gewerkt aan het gebruikelijke als je balhoofdlagers gaat vervangen. Toen ik de vorkpoten uit het T-stuk begon te schuiven, merkte ik dat het na de eerste 1 à 2 centimeter ineens heel stroef ging. Wat bleek: het T-stuk had ook een tik gehad waardoor de onderste ogen niet meer 100% recht stonden dus zodra ik een recht stuk binnenpoot erdoorheen probeerde te schuiven, ging dat klemmen.

Ik moest dus ook het T-stuk vervangen. Geen probleem, ik had een prima ander T-stuk. Helaas was dat wel eningszins geroest. Zo veel dat ik het niet kon laten passeren dus ik heb dat onderdeel ook nog 'even' geschuurd, grondig ontvet, afgeplakt en in een laag primer gezet.

20240410_210221.jpg


20240410_210228.jpg


20240410_210239.jpg


20240410_210301.jpg


Tenslotte heb ik de draadeinden voor de uitlaatbochten weer netjes gemaakt zodat ik de bochten straks weer makkelijk en netjes kan monteren.

20240410_210334.jpg


20240410_210355.jpg


Verder nog wat aansluitingen van het koelvloeistofsysteem en de binnenzijdes van de slangen aan de uiteinden grondig schoongemaakt. Om de één of andere reden zat er heel veel kalk op, vreemd.
Moet ik nog even induiken, wellicht dat ik het koelvloeistofsysteem nog eens grondig moet reinigen (ontkalken ?)
 
Had ik bij de CB ook gedaan. Gespoeld met azijnwater en er kwam een hele hoop smurrie mee. Dan erna nog eens gespoeld met gedeminiraliseerd water (nogal hard water waar ik woon).
 
Terug
Bovenaan Onderaan