600 of 1000? beginnende rijder

Revol

MF veteraan
17 okt 2005
2.644
0
Zeewolde
ik zit nu met een vraagje

ik heb een goeie kawa 600 ninja gezien uit 85 en een tijdje later ook een hele mooie kawa GPZ1000RX voor dezelfde prijs uit 88

de 600 heeft nieuwe banden nodig maar de 1000 heeft voorlopig niks nodig
aan de andere kant heeft de 1000 een lekke tank gehad en is deze gelast, de nokkenas was kapot maar daar zit er nu een "nieuwe" in

ik heb vandaag mijn eerste rijles gehad en vond die 500 wat tam (zoals ik in een ander topic al zei) heb ik hem nog niet boven de 6k toeren gehad en ook nog niet volgas (maar 3kwart) (de 500 is een honda CB500F).

nu ziit ik dus serious te twijfelen, gaan voor de 600 cc of voor de 1000 cc, niet alleen wat vermogen betreft, maar ook wat betreft de motor zelf (hoorde dat de 1000 over het algemeen wat meer onderhoud nodig heeft)

iemand tips ervaringen en dergelijke.

las namelijk ook in een ander topic dat er hier mensen zijn die na het behalen van hun A-tje ook meteen 1000 of zelfs 1100-1300 zijn gaan rijden.

ook mss van belang is mijn lengte (190cm)
 
mwah zo'n tam 500tje is écht niet te vergelijken met een 600cc 4 pitter.

Daarbij zijn de 1000's van die tijd toch behoorlijk log.

Ik zou gewoon beginnen met een 600, in de prijsklasse waarin je nu zoekt schrijf je toch niks af, dus kan je atlijd overtappen op 1000.
 
eerst je rijbewijs halen, dan proefrijden en pas dan beslissen..

overigens ben ik zelf met een 1000 CC begonnen.. nooit spijt van gehad.. en ik ben 1,84 :? (maakt dat veel uit?)
 
Leer eerst maar rijden en koop daarna een technisch goede motor...
 
Laatst bewerkt:
eerst je rijbewijs halen, dan proefrijden en pas dan beslissen..

overigens ben ik zelf met een 1000 CC begonnen.. nooit spijt van gehad.. en ik ben 1,84 :? (maakt dat veel uit?)

Dan heb jij een goede rechterhand ;) als TS die ook heeft kan die inderdaad op elke motor beginnen.
 
Ga proefrijden, cilinderinhoud zegt niks, je hoeft echt geen 100+ pk te hebben om leuk te sturen. 8-)
Beide zijn wel oude beestjes en uit je woorden blijkt dat ze ookwel wat "ervaring" hebben, ik weet niet hoeveel je denkt te gaan rijden maar mijn voorkeur zou uitgaan naar iets recenters. :Y
Succes :W
 
eerst je rijbewijs halen, dan proefrijden en pas dan beslissen..

overigens ben ik zelf met een 1000 CC begonnen.. nooit spijt van gehad.. en ik ben 1,84 :? (maakt dat veel uit?)

sommige motoren zijn nogal klein waardoor ik als een reus op een klein fietsje zit, nut weet ik dat dat met die 600 toch wel zal gebeuren (men was nu eenmaal kleiner toen :P)

maar mss weet iemand ook hoe groot beide motoren zijn en of je als je lang bent beter een wat lochere fiets kan nemen of niet.

btw ben echt nog groen wat betreft motoren (brommers... ging me allemaal maar niet snel genoeg ;) ) ook 1 van de redenen waarom ik nog steeds twijfel tussen de 1000 en de 600.
 
eerst je rijbewijs halen, dan proefrijden en pas dan beslissen..

overigens ben ik zelf met een 1000 CC begonnen.. nooit spijt van gehad.. en ik ben 1,84 :? (maakt dat veel uit?)

Maar een VTR is geen oude GPZ... ;)

Ik sluit me aan bij Salami, iets recenters, ipv.. Bijv. een CBR1000F van begin jaren '90. Ook goedkoop aan te komen.
 
De 600 is voorlopig snel genoeg (veel sneller dan waar je nu op lest) maar de 1000 is nieuwer. Maar ook andere factoren spelen mee zoals km stand, onderhoud en technische staat.

Hoe dan ook eerst proefrijden en niet blind staren op wat er nu te koop is. Over een paar maanden is er ook nog zat te koop.
 
Ga proefrijden, cilinderinhoud zegt niks, je hoeft echt geen 100+ pk te hebben om leuk te sturen. 8-)
Beide zijn wel oude beestjes en uit je woorden blijkt dat ze ookwel wat "ervaring" hebben, ik weet niet hoeveel je denkt te gaan rijden maar mijn voorkeur zou uitgaan naar iets recenters. :Y
Succes :W


lol proefrijden kan niet zonder A-tje en ik wil mijn motor al in de achtertuin hebben staan voordat ik naar het gemeente huis kan om het papiertje te halen (ja ik weet pas maar papiertje bekt lekkerder)

en een cbr1000f, welke prijs zou ik daar aan moeten denken, want mijn budget is niet hoger als 1000 eurie en dan ga ik het toch wel behoorlijk krap krijgen voor 2 maand.

die 1000 heeft namelijk geen kosten in het begin, bij die 600 moet ik nieuwe bandjes erop leggen en ik schat dat de all weather banden (ben van plan door te rijden in de winter) niet echt goedkoop zijn (schat iets vaan 300 totaal in euro's)

en met mijn rechterhandje zit het wel snor :) ik doe met elk nieuw voertuig rustig aan om eerst de motor te leren verkennen, het echte bochtenwerk komt later wel
 
Laatst bewerkt:
Lastig...ik heb zelf een 600cctje gekocht met 100pk.
Voor een beginneling is dat mooi zat.
Als je dan het gas open trekt is dat al heel wat.
Overal wen je aan, maar de keuze is natuurlijk de motor die je mooi vindt.
En niet het aantal cc
 
Dat 600tje uit 1985 heeft waarschijnlijk al 20 pk meer dan je lesmotor, dus verkijk je niet op alleen die cijfertjes op de kuip, je lesmotor is niet echt een maatstaf voor de keuze tussen een 600 en een 1000. In het begin kun je je motorvrienden met wat meer ervaring toch niet bijhouden als het er flink aan toe gaat, of je nou op een 600 of een 1000 rijdt, maar 600'tjes (zeker ouwe) zijn vaak wel wat lichter en vergevingsgezinder bij foutjes dan 1000's. Je kunt ook wat makkelijker leren sturen zonder gelijk met samengeknepen billetjes te zitten vanwege de intimiderende power van een 1000.
 
lol proefrijden kan niet zonder A-tje en ik wil mijn motor al in de achtertuin hebben staan voordat ik naar het gemeente huis kan om het papiertje te halen (ja ik weet pas maar papiertje bekt lekkerder)

en een cbr1000f, welke prijs zou ik daar aan moeten denken, want mijn budget is niet hoger als 1000 eurie en dan ga ik het toch wel behoorlijk krap krijgen voor 2 maand.

die 1000 heeft namelijk geen kosten in het begin, bij die 600 moet ik nieuwe bandjes erop leggen en ik schat dat de all weather banden (ben van plan door te rijden in de winter) niet echt goedkoop zijn (schat iets vaan 300 totaal in euro's)

en met mijn rechterhandje zit het wel snor :) ik doe met elk nieuw voertuig rustig aan om eerst de motor te leren verkennen, het echte bochtenwerk komt later wel

FZR1000/600 of CBR1000F/600F uit begin jaren '90 lukt met wat geduld wel voor ca. 1000€

Die oude Kawa's hebben (als ik me niet vergis) 16" voorwielen, en die banden zijn vrij lastig te vinden.
 
staat in TS
1:90

ik weet niet hoeveel pk de lesmotor heeft, zou ik even op moeten zoeken maar de 600 heeft ong 75 pk. de getalletjes op de zijkant zijn mooi maar das niet waar ik naar kijk, het gaat mij om de power, en of je nou een 600 met 75 pk of een 600 met 100pk heb maakt nogal een verschil.

ik denk, kijkende naar de reactie's hier dat ik dus beter de 600 kan pakken, maar wil wel heel graag op want intimiderends rijden, mischien toch even verder kijken.

heb net ook die cbr1000f opgezocht, maar 130pk is mij toch echt wat teveel, zoek zelf iets tussen de 75 en de 110. tis niet zo dat als ik een bocht in rij dat ik onderuit ga omdat ik mijn rechterhand net iets teveel heb bewogen.
 
Leer eerst maar rijden en koop daarna een technisch goede motor...

Rijden leer je pas (de meesten, niet iedereen :P ) als je je rijbewijs hebt en op eigen houtje kunt gaan rondsturen.

Maar inderdaad ... eerst maar eens dat pasje halen en dan gaan kijken EN PROEFRIJDEN!
Daar heb je meer aan dan dat er de komende maanden een brommert in de tuin staat te verstoffen. Van stilstaan wordt ie ook niet beter.
 
heb net ook die cbr1000f opgezocht, maar 130pk is mij toch echt wat teveel, zoek zelf iets tussen de 75 en de 110. tis niet zo dat als ik een bocht in rij dat ik onderuit ga omdat ik mijn rechterhand net iets teveel heb bewogen.

Ik heb een honda cbr600 f2, deze heeft 100pk.
Misschien een mooi voorbeeld voor iets wat jij zoekt?
 
staat in TS
1:90

ik weet niet hoeveel pk de lesmotor heeft, zou ik even op moeten zoeken maar de 600 heeft ong 75 pk. de getalletjes op de zijkant zijn mooi maar das niet waar ik naar kijk, het gaat mij om de power, en of je nou een 600 met 75 pk of een 600 met 100pk heb maakt nogal een verschil.

ik denk, kijkende naar de reactie's hier dat ik dus beter de 600 kan pakken, maar wil wel heel graag op want intimiderends rijden, mischien toch even verder kijken.

heb net ook die cbr1000f opgezocht, maar 130pk is mij toch echt wat teveel, zoek zelf iets tussen de 75 en de 110. tis niet zo dat als ik een bocht in rij dat ik onderuit ga omdat ik mijn rechterhand net iets teveel heb bewogen.

Dan kijk je naar een FZR600 of CBR600F oid. bikes van begin jaren '90 die zitten beide net iets over de 90pk.

http://link.marktplaats.nl/274859835

Toch wel een stuk hanteerbaarder als een GPZ1000
 
Laatst bewerkt:
sommige motoren zijn nogal klein waardoor ik als een reus op een klein fietsje zit, nut weet ik dat dat met die 600 toch wel zal gebeuren (men was nu eenmaal kleiner toen :P)

maar mss weet iemand ook hoe groot beide motoren zijn en of je als je lang bent beter een wat lochere fiets kan nemen of niet.

btw ben echt nog groen wat betreft motoren (brommers... ging me allemaal maar niet snel genoeg ;) ) ook 1 van de redenen waarom ik nog steeds twijfel tussen de 1000 en de 600.


mijn lengte was ook een probleem bij de aanschaf van een motor en als ik nu ergens op ga zitten is het dat eigenlijk nog steeds.. vandaar de vtr.. (1000 cc en 110 pk)

maar je kan pas echt een keuze maken als je gaat rijden!! ik heb zelf op verschillende motoren gereden voor de uiteindelijke keuze (toch) op de vtr viel..
iedereen was tegen, iedereen raadde het me af, maar voor mij was hij het gewoon.. en jij weet zelf het beste hoe jij met je rechter hand omgaat, maar als ik dan lees dat je op je eerste rijles al het uiterste van je lesmotor wil vragen, vraag ik me echt af of het slim is om een 1000 cc te doen als eerste motor..
 
volgens mij heb je verkeerd gelezen.

ik heb tijdens mijn eerste les juist niet de motor de sporen geven, 6k toeren is niet echt veel en 3kwart gas was ff bij het optrekken van 20 naar 50 km/h en van 50 naar 80.

maar dat terzijde.. ik geef wel eerlijk toe dat ik pk verslaaf ben en graag snel wil rijden maar 130pk... nog ff neit zeg maar, wil niet meteen dood.

ik zal jullie tips goed gebruiken en kijken naar een begin jaren 90 600 cc-tje. of mischien een 750
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan