A2 -> A Rijbewijs

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Goedemorgen MF-ers,

Zijn er al leden welke examen hebben gedaan van A2 naar A?

Ben even benieuwd of jullie opfris lessen hebben genomen en wat je zo ongeveer kwijt was om opnieuw examen te doen. Ik mag eindelijk, eindelijk eindelijk over 2-maanden op voor het A rijbewijs.
 
Zou mooi zijn als ik op mijn eigen motor zou kunnen lessen, gsxr 750 ^^. Maar dat is ff een ander verhaal...

"ontopic"

Zijn er al leden welke examen hebben gedaan van A2 naar A?

Ben even benieuwd of jullie opfris lessen hebben genomen en wat je zo ongeveer kwijt was om opnieuw examen te doen. Ik mag eindelijk, eindelijk eindelijk over 2-maanden op voor het A rijbewijs.
 
Zou mooi zijn als ik op mijn eigen motor zou kunnen lessen, gsxr 750 ^^. Maar dat is ff een ander verhaal...

"ontopic"

Zijn er al leden welke examen hebben gedaan van A2 naar A?

Ben even benieuwd of jullie opfris lessen hebben genomen en wat je zo ongeveer kwijt was om opnieuw examen te doen. Ik mag eindelijk, eindelijk eindelijk over 2-maanden op voor het A rijbewijs.

Waarom zou je opfris lessen nemen? Je rijdt toch op je motor die je nu hebt? Iets meer vermogen maakt geen bal uit
 
Bij verkeersdeelname kijken ze ook niet of je weet dat je je pols niet zo ver moet draaien, maar of dat je precies volgens de CBR regeltjes rijd. Dat is nogal wat anders dan "gewoon motorrijden" ;)
 
Heb mn rijbewijs in 2011 gehaald maar zou nu nog wel kunnen afrijden volgens de regeltjes. Denk dat iedereen ze wel weet maar zo'n beetje de helft overboord gooit zodra ze het stukje plastic hebben. Of ben ik nu overmoedig?
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet dat je overmoedig bent.
Zolang jij een bewuste rijderT bent is er niks aan het handje.
Zodra je als een mongool gaat rijden en nergens overna denkt, dan gaat het fout met examen, maar is het ook wachten totdat het fout gaat wanneer je zelf rijd...
 
Nu sinds augustus/oktober niet meer gereden. Weet de regels wel, maar was even benieuwd hoe de rest zich hier op voorbereid. Heb natuurlijk geen zin om dubbel de 300 euro te betalen (wat ik feitelijk al gedaan heb). en of ze misschien ook minder streng zijn, omdat je al een beetje je eigen rijstijl hebt ontwikkeld. Ben benieuwd naar ervaringen.
 
Ik heb afgelopen week contact gehad met mijn rijschool. Ik mag 9 april op voor A vanaf A2. Het was nogal een gedoe bij het cbr :') Er moet dan een nieuwe eigen verklaring aangevraagd worden, want het cbr houd jouw gegevens maar 1.5 jaar in bestand. Dus het werkt nog allemaal niet zo heel lekker volgens mij :')
Maar ik ga wel van te voren denk ik 1.5/2 uur lessen en dan meteen door naar het cbr om examen te doen. :Y

Toch even opfrissen en er zeker van zijn dat we slagen. Zou zo zonde zijn van de 200 euro. Koop ik liever nieuwe banden voor :P
 
Alsof met een 36kw motor de verkeersregels en het rijden in het verkeer opeens anders is dan met een 34kw motor :')

Ik snap echt niet dat niet bijzondere verrichtingen als examen gebruikt wordt.

Laat maar zien dat je met een zwaardere motor nog steeds controle hebt. Dat je in het verkeer kunt rijden, is al bewezen.
 
Ik heb afgelopen week contact gehad met mijn rijschool. Ik mag 9 april op voor A vanaf A2. Het was nogal een gedoe bij het cbr :') Er moet dan een nieuwe eigen verklaring aangevraagd worden, want het cbr houd jouw gegevens maar 1.5 jaar in bestand. Dus het werkt nog allemaal niet zo heel lekker volgens mij :')
Maar ik ga wel van te voren denk ik 1.5/2 uur lessen en dan meteen door naar het cbr om examen te doen. :Y

Toch even opfrissen en er zeker van zijn dat we slagen. Zou zo zonde zijn van de 200 euro. Koop ik liever nieuwe banden voor :P

Dat was inderdaad ook mijn insteek om misschien 2-uurtjes ervoor te pakken. Puur om alles nog een keer door te nemen en niet alles op de automatische piloot. Succes en het is nu helaas al zonde van de 200 euro.
 
Alsof met een 36kw motor de verkeersregels en het rijden in het verkeer opeens anders is dan met een 34kw motor :')

Ik snap echt niet dat niet bijzondere verrichtingen als examen gebruikt wordt.

Laat maar zien dat je met een zwaardere motor nog steeds controle hebt. Dat je in het verkeer kunt rijden, is al bewezen.

Kun je zelf toch prima leren. Ze zouden hem na 2-jaar automatisch over moeten zetten naar A, of het A2 examen aanpassen. We krijgen nu precies hetzelfde examen met precies dezelfde voorwaarden. Verkapte belasting en ontmoediging om iemand van 20+ te laten motor rijden, maar dat is een andere discussie.
 
Alsof met een 36kw motor de verkeersregels en het rijden in het verkeer opeens anders is dan met een 34kw motor :')

Ik snap echt niet dat niet bijzondere verrichtingen als examen gebruikt wordt.

Laat maar zien dat je met een zwaardere motor nog steeds controle hebt. Dat je in het verkeer kunt rijden, is al bewezen.
Van 35kw naar 130kw is opzich wel een verschil _O- Maar dan nog veranderd het inderdaad niks aan hoe je door het verkeer moet bewegen etc. We hebben het al 2 jaar overleefd om tussen de koekblikkers te rijden, een zwaardere motor gaat daar niet veel aan veranderen.
Het is zoals hierboven vermeld alleen om te ontmoedigen. :(
 
Van 35kw naar 130kw is opzich wel een verschil _O-

Ja.
Maar niet voor afrijden in het verkeer. :)
Maar dan nog veranderd het inderdaad niks aan hoe je door het verkeer moet bewegen etc. We hebben het al 2 jaar overleefd om tussen de koekblikkers te rijden, een zwaardere motor gaat daar niet veel aan veranderen.
Het is zoals hierboven vermeld alleen om te ontmoedigen. :(
 
Zou mooi zijn als ik op mijn eigen motor zou kunnen lessen, gsxr 750 ^^. Maar dat is ff een ander verhaal...

"ontopic"

Zijn er al leden welke examen hebben gedaan van A2 naar A?

Ben even benieuwd of jullie opfris lessen hebben genomen en wat je zo ongeveer kwijt was om opnieuw examen te doen. Ik mag eindelijk, eindelijk eindelijk over 2-maanden op voor het A rijbewijs.
Ik heb al wel de stap van A1 naar A2 gemaakt. Heb toen aantal lessen genomen om te wennen aan de zwaardere motor en toen a2 examen gedaan. Ik verwacht dat de stap van a2 naar A een stuk minder groot is, dus je zou met 2 lessen of eigenlijk helemaal geen meteen examen kunnen doen lijkt me.
 
Het is wel handig om even alle regeltjes scherp te hebben vlak voor zo'n examen. Ik zou altijd een lesje doen als ik in die situatie zou zitten.
 
alleen omdat die (stomme) fransen met een veredelde brommer van 11kw mogen rijden, zitten we hier in NL met zo'n examen opgescheept. lang leve Europa...

als je net A hebt en je gaat Hajabusa rijden, is misschien net als wanneer je met een vers B-rijbewijs een Ferrari gaat rijden. volgens de regels is het je toegestaan, hoe je ermee rijdt zit uiteindelijk in je rechter hand, resp. voet.

toen ik net mijn busrijbewijs had, moest ik ook meteen met een 12-meter lijnbus de weg op. het was even wennen, maar je hebt tenslotte je rijbewijs A/B/D, dus je hebt aan iemand die er zicht op heeft (de examinator) laten zien dat je het voertuig 'in bedwang' hebt en dat je ermee kunt rijden. voor mij geldt dat ik makkelijker met een bus rijd dan met mijn eigen auto.
 
Ook benieuwd naar inderdaad, ik mag zelf in november op voor A.

Dingen als keren en dergelijke doe ik met twee vingers in de neus op een ééncilinder met 35kw, dan lukt die tweecilinder van 40kw ook wel.

Kijken doe ik heel bewust, maar er zullen wellicht wat kleine dingetjes/foutjes ingeslopen zijn. Toch maar gaan voor die lessen, voor de zekerheid :)
 
In België is het verplicht 4u extra les te nemen en dan mag je pas rijexamen doen. En ik denk dat het mij 260 kost voor de lessen en dan nog eens betalen voor het gebruik van de motor op het examen. Hier MOET je met motor van de rijschool examen doen. En het is exact dezelfde motor alleen zonder een begrensde gashendel, dus wat heeft het voor zin. Het is zoals iedereen zegt het is gezond verstand gebruiken, en alsof dat rijbewijs de meesten gaat tegenhouden ;) Vorig jaar nog een gast van 19 tegen een boom geknald met een Z750 van zijn vriendin, hij had geen rijbewijs. Diegene waar de regels voor dienen lappen er hun laars aan en diegenen die het serieus nemen moeten maar extra betalen.
 
Die vriendin is ook goed achterlijk. Je laat zo'n malloot zonder rijbewijs toch niet op je stalen ros rijden. Misschien hecht ik teveel waarde aan mijn motor maar zoiets zou ik niet toestaan.
 
In België is het verplicht 4u extra les te nemen en dan mag je pas rijexamen doen. En ik denk dat het mij 260 kost voor de lessen en dan nog eens betalen voor het gebruik van de motor op het examen. Hier MOET je met motor van de rijschool examen doen. En het is exact dezelfde motor alleen zonder een begrensde gashendel, dus wat heeft het voor zin. Het is zoals iedereen zegt het is gezond verstand gebruiken, en alsof dat rijbewijs de meesten gaat tegenhouden ;) Vorig jaar nog een gast van 19 tegen een boom geknald met een Z750 van zijn vriendin, hij had geen rijbewijs. Diegene waar de regels voor dienen lappen er hun laars aan en diegenen die het serieus nemen moeten maar extra betalen.

Dusss.. Die meid is weer vrijgezel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan