mollen
Die hard MF'er
Zie dat je op je lijstje de TDM 850 en 900 hebt staan. Heerlijke motoren, lekker rijd aar vermogen van onderuit en lekker betrouwbaar. Al die ook nog goed zitten voor jouw wist ik het wel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Yup, die staan zeker in de top 3.
Voor de duidelijkheid, ik ga echt niet beginnen met een Tuono ( alhoewel de Oer Tuono een echte beauty is) of een KTM 990.
Echter een ZRX overweeg ik nog steeds wel degelijk want dat lijkt me beter te doseren, ik kan ook beheerst rijden, plus t vat ruim binnen mijn budget en t is een dreambike!
Ben wel een beetje verrast dat de Shiver niet aangeraden wordt, dacht dat toch wel een betrouwbare lichte starter zou zijn ( met flink wat power ook ). Maar goed ik heb er geen ervaring mee en wellicht hebben ze toch gewoon meer issues dan de japanners.
Ik heb meegelezen in verband met hetzelfde postuur. Mijn eerste motor was een ZXR750, geen aanrader qua zithouding. Daarna, tot heden, een Z1000: al een stuk beter maar na 2 uur rijden geheid last van je bovenbenen en heen en weer geschuif op het zadel, benen strekken etc. Ik neig nu naar een Tracer 700, een Tracer 900 of een Tiger 1050.
@ topicstarter: is er al wat gekozen?
Nog niet gekozen. Als ik ga testrijden ga ik kiezen uit
Verder overweeg ik ook nog de Aprilia Shiver 750 omdat die voor langere personen ook goed zou zijn, en de BMW R1150R.
- TDM 900,
- V Strom 650,
- Honda VFR 800 ( maar wel met superbike stuur, anders te sportief voor mij persoonlijk)
- Honda Transalp 650
- Moto Guzzi Breva 1100/1200
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.
Aan de andere kant van het spectrum vind ik een Honda ST1100 chique, zeker in rood of blauw. Heeft gewoon wat. Snap dat ie veel en veel zwaarder is dan al mijn andere opties en als zelfs een Varadero afgeraden wordt, dan zal een ST1100 helemaal niet aangeraden worden, die is nog zwaarder. Maar ik vind ze wel charming, elke keer als ik iemand er op langs zie komen ( en dat is nog vaak, voor zon oudere motor) , kijk ik ze toch na. En met een leuke uitlaat maakt die V4 ook wel goed geluid. Maar tis wel een bakbeest..
Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.
CB500 is wel echt een brommer (als je groot bent), motorblok is ook relatief hoogtoerig voor een twin (pas bij 8000rpm begint de pret eigenlijk). TransAlp 650 is echt veel meer motor, blok daarvan heeft ook meer koppel wat eerder beschikbaar is.Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.
Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.
Even tegen de MF-oma aanschoppen omdat ik dit topic met veel interesse heb nagelezen en ik met een soortgelijk, maar tegelijk ook heel andere vraag zit, situatie is namelijk:
Na 1,5 jaar op een CBR600f uit '95 kroop ik op mijn droommotor, een Honda VTR SP-1, daar heb ik altijd met veel plezier op gereden... en ja ik heb ook eens ruim 12 uur achtereen erop gezeten... toegegeven, ik kon mijn handen toen nauwelijks meer bewegen en eraf stappend leek ik wel een vent van 80+... nu 16 jaar later, ben ik zelf niet meer de lenige vent van weleer... getrouwd ondertussen, mijn vrouw ook aan het motorrijden gekregen... een tijdje een VF750f uit '87 er naast gehad (om samen op 1 en samen op 2 motoren te kunnen rijden).
Nog steeds stap ik met veel plezier op de VTR en rijd ik een stuk, maar nu voel ik na een half uurtje toch al wel wat dingen dat ik het niet echt ontspannen meer vind. Vooral het rustige werk valt dan erg tegen natuurlijk. Ik zei echter altijd: de VTR blijft en gaat nooit de deur uit.
Maar nu mijn dagelijkse privé situatie enigzins is verandert is en ik de kans heb om regelmatig de motor naar het werk en naar de sport te pakken en mijn vrouw te kennis gaf ook wel weer eens zou willen proberen te rijden of achterop te gaan. Kan ik niet heel veel anders (financieel gezien) dan de VTR toch verkopen en er een wat meer 'vriendelijke' allrounder voor terug te kopen.
Eentje die moet voldoen aan:
- Meer comfort;
- Zuinig (t.o.v. de VTR);
- Ruimtelijk gemak (dus makkelijk wat mee kunnen nemen);
- betrouwbaar, ik heb 2 rechterhanden, maar ben geen monteur, doe dus zelf wel wat, maar niet alles;
- vriendelijke buddy seat (vrouw of zoon(tje) moet achterop kunnen zonder mega lenig te zijn;
- ik moet nog wel wat lol ervaren van de motor (dus lol factor mogelijkheid (tja hoe omschrijf je dit));
- mijn vrouw moet er ook zelf op durven stappen (dat durft ze niet op de VTR);
- liefst voorbereid op allerlei omstandigheden (dus ook op kou/regen).
Nu heb ik er veel over nagedacht en veel testen gelezen/artikelen en de markt bestudeert, mijn budget is afhankelijk van de VTR, maar max zou ik ongeveer 1500 kunnen bijbetalen, ik kom op deze shortlist:
- Honda Varadero XL 1000 (al een mooie gezien)
- Yamaha TDM-900
- Suzuki V-STROM 650/1000
- Honda NC750x
- Honda Deauville
- Yamaha MT-07 Tracer (lijkt te duur te zijn)
ps. vrijdag ga ik naar een motorzaak waar enkele van deze staan, dus proefzitten/proefrijden... uiteraard ga ik dat doen...
Maar ik vroeg me af... iemand tips aan de hand van dit lijstje? Ps Honda heeft gewoon mijn voorkeur, ik ben er vertrouwd mee en vind ze zeer betrouwbaar, maar sta dus wel open voor andere merken. Van de hele lijst, spreekt eigenlijk de Varadero mij het meeste aan... maar ik twijfel nog over de zuinigheid (het is in essentie het blok van de VTR firestorm... dus een teruggeschroefd blok of niet opgepept wat ook in de SP 1 ligt)....
Daarnaast ben ik bang dat deze letterlijk te zwaar is voor mijn vrouw om haar het vertrouwen te geven daarmee te rijden/ te manoeuvreren als het niet rijd. De NC750x spreekt me persoonlijk wel erg aan (praktisch die opbergplek waar normaal de tank zit), alleen puur op basis van de foto's heeft mijn vrouw die al afgewezen (ze verwacht niet daar goed achter op te kunnen zitten).
Bij mijn TDM had ik al de zaag in de ruit gezet, verder wel een fijne motorIk vind het een erg veelzijdige motor met net genoeg vermogen om mezelf te vermaken. Alleen de turbulentie irriteert me mateloos, bij een proefrit goed opletten of je daar last van hebt of niet.
Het aankoopadvies gaat over de TDM900, niet de TDM850. De foto die jij post is er een van een TDM850.
Een totaal andere motorfietsHet aankoopadvies gaat over de TDM900, niet de TDM850. De foto die jij post is er een van een TDM850.
Die twee lijken voor de leek misschien op elkaar, maar zijn toch echt ook wel flink verschillend van elkaar.
Even tegen de MF-oma aanschoppen omdat ik dit topic met veel interesse heb nagelezen en ik met een soortgelijk, maar tegelijk ook heel andere vraag zit, situatie is namelijk:
Na 1,5 jaar op een CBR600f uit '95 kroop ik op mijn droommotor, een Honda VTR SP-1, daar heb ik altijd met veel plezier op gereden... en ja ik heb ook eens ruim 12 uur achtereen erop gezeten... toegegeven, ik kon mijn handen toen nauwelijks meer bewegen en eraf stappend leek ik wel een vent van 80+... nu 16 jaar later, ben ik zelf niet meer de lenige vent van weleer... getrouwd ondertussen, mijn vrouw ook aan het motorrijden gekregen... een tijdje een VF750f uit '87 er naast gehad (om samen op 1 en samen op 2 motoren te kunnen rijden).
Nog steeds stap ik met veel plezier op de VTR en rijd ik een stuk, maar nu voel ik na een half uurtje toch al wel wat dingen dat ik het niet echt ontspannen meer vind. Vooral het rustige werk valt dan erg tegen natuurlijk. Ik zei echter altijd: de VTR blijft en gaat nooit de deur uit.
Maar nu mijn dagelijkse privé situatie enigzins is verandert is en ik de kans heb om regelmatig de motor naar het werk en naar de sport te pakken en mijn vrouw te kennis gaf ook wel weer eens zou willen proberen te rijden of achterop te gaan. Kan ik niet heel veel anders (financieel gezien) dan de VTR toch verkopen en er een wat meer 'vriendelijke' allrounder voor terug te kopen.
Eentje die moet voldoen aan:
- Meer comfort;
- Zuinig (t.o.v. de VTR);
- Ruimtelijk gemak (dus makkelijk wat mee kunnen nemen);
- betrouwbaar, ik heb 2 rechterhanden, maar ben geen monteur, doe dus zelf wel wat, maar niet alles;
- vriendelijke buddy seat (vrouw of zoon(tje) moet achterop kunnen zonder mega lenig te zijn;
- ik moet nog wel wat lol ervaren van de motor (dus lol factor mogelijkheid (tja hoe omschrijf je dit));
- mijn vrouw moet er ook zelf op durven stappen (dat durft ze niet op de VTR);
- liefst voorbereid op allerlei omstandigheden (dus ook op kou/regen).
Nu heb ik er veel over nagedacht en veel testen gelezen/artikelen en de markt bestudeert, mijn budget is afhankelijk van de VTR, maar max zou ik ongeveer 1500 kunnen bijbetalen, ik kom op deze shortlist:
- Honda Varadero XL 1000 (al een mooie gezien)
- Yamaha TDM-900
- Suzuki V-STROM 650/1000
- Honda NC750x
- Honda Deauville
- Yamaha MT-07 Tracer (lijkt te duur te zijn)
ps. vrijdag ga ik naar een motorzaak waar enkele van deze staan, dus proefzitten/proefrijden... uiteraard ga ik dat doen...
Maar ik vroeg me af... iemand tips aan de hand van dit lijstje? Ps Honda heeft gewoon mijn voorkeur, ik ben er vertrouwd mee en vind ze zeer betrouwbaar, maar sta dus wel open voor andere merken. Van de hele lijst, spreekt eigenlijk de Varadero mij het meeste aan... maar ik twijfel nog over de zuinigheid (het is in essentie het blok van de VTR firestorm... dus een teruggeschroefd blok of niet opgepept wat ook in de SP 1 ligt)....
Daarnaast ben ik bang dat deze letterlijk te zwaar is voor mijn vrouw om haar het vertrouwen te geven daarmee te rijden/ te manoeuvreren als het niet rijd. De NC750x spreekt me persoonlijk wel erg aan (praktisch die opbergplek waar normaal de tank zit), alleen puur op basis van de foto's heeft mijn vrouw die al afgewezen (ze verwacht niet daar goed achter op te kunnen zitten).