aanrijding nordschleife aansprakelijkheid

striple

Rookie
9 sep 2010
11
0
filmpje van de botsing:
vlc-record-2014-09-08-23h54m11s-FILE0095.MOV-.mp4

helaas een botsing gehad op nordschleife met een bmw auto bij het uitkomen van een bocht. niet in de spiegels gekeken... en ik accelereer de bocht uit en mijn lijn wordt wijder, de bmw heeft duidelijk meer snelheid en haalt mij in met weinig ruimte tussen. ik kan niet meer ontwijken en rij tegen zijn achtervelg aan. mijn linker remschijf krom en rij rustig verder maar kom achter dat de voorrem niet meer functioneert. heel rustig verder rijden dan maar. terug op de parkeerplaats wil de bmw rijder zijn schade bij mij verhalen, de politie erbij en volgens de politie is het mijn schuld, maar ik vind dat hij risico nam door daar nog in te halen en ik vraag me af of ik hem medeverantwoordelijk kan stellen volgens de duitse wetgeving?
 
filmpje van de botsing:
vlc-record-2014-09-08-23h54m11s-FILE0095.MOV-.mp4

helaas een botsing gehad op nordschleife met een bmw auto bij het uitkomen van een bocht. niet in de spiegels gekeken... en ik accelereer de bocht uit en mijn lijn wordt wijder, de bmw heeft duidelijk meer snelheid en haalt mij in met weinig ruimte tussen. ik kan niet meer ontwijken en rij tegen zijn achtervelg aan. mijn linker remschijf krom en rij rustig verder maar kom achter dat de voorrem niet meer functioneert. heel rustig verder rijden dan maar. terug op de parkeerplaats wil de bmw rijder zijn schade bij mij verhalen, de politie erbij en volgens de politie is het mijn schuld, maar ik vind dat hij risico nam door daar nog in te halen en ik vraag me af of ik hem medeverantwoordelijk kan stellen volgens de duitse wetgeving?

Post je verhaal even in het nordschleife afspreektopic, daar hangen nog wel eens wat oudgedienden rond die je wellicht kunnen helpen. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik zou in eerste instantie vooral blij zijn dat je overeind gebleven bent...
 
Laatst bewerkt:
Geen idee hoe het juridisch ziet maar die BMW deed wel een gevaarlijke inhaal actie. Elk mens dat ooit circuit heeft gereden weet dat je zowel met een auto als motor wijd uit kan komen bij het uit accelereren van een bocht. Hij had ook niet van jou kunnen verwachten dat je in je spiegel kon kijken midden in een bocht.
 
Geen idee hoe het juridisch ziet maar die BMW deed wel een gevaarlijke inhaal actie. Elk mens dat ooit circuit heeft gereden weet dat je zowel met een auto als motor wijd uit kan komen bij het uit accelereren van een bocht. Hij had ook niet van jou kunnen verwachten dat je in je spiegel kon kijken midden in een bocht.

Alleen is de nordschleife officieel geen circuit, maar openbare weg...
 
Alleen is de nordschleife officieel geen circuit, maar openbare weg...

klopt heb je gelijk in maaar je kan wel laten zien dat het niet verstandig is om in een bocht in te halen en dat de BMW in dit geval gevaarlijk rijgedrag vertoond door wel in te halen terwijl hij 3 seconde langer wacht hij gewoon er voorbij kan zonder problemen.
 
Een lastige dit denk ik. Hij haalt links in dus in principe "geoorloofd" volgens de ring-regels, maar vind zeker niet dat de bmw-rijder vrijuit gaat. Nogal lompe actie van die kerel.

Op welke grond gaf de polizei hem gelijk?
 
klopt heb je gelijk in maaar je kan wel laten zien dat het niet verstandig is om in een bocht in te halen en dat de BMW in dit geval gevaarlijk rijgedrag vertoond door wel in te halen terwijl hij 3 seconde langer wacht hij gewoon er voorbij kan zonder problemen.

Wat wel of niet verstandig is lijkt mij juridisch gezien niet zo heel belangrijk. ;) mijn eerste gedachte is, de motorrijder komt van zijn lijn af, en raakt daardoor het snellere voertuig die wel zijn lijn houdt, maw zou mij niet verbazen als de deutsche polizei op basis daarvan de schuld bij de motorrijder leggen. Maar ik kan er ook volledig naast zitten natuurlijk....
 
Geen idee, maar ik zou zeggen ieder draagt zn eigen schade voor eigen risico. Voor zowel jou als voor de BMW rijder.
Maar wat de Duitse rechter ervan vindt daar kan ik echt weinig over zeggen.
 
Laatst bewerkt:
je komt op de andere weghelft.....maar ja...die is nou ook weer niet aangegeven....

zou het kunnen zijn omdat hij een duits kenteken heeft en jij niet?....
 
Hm... als ik zo de beelden bekijk zou ik niet zeggen dat jij verkeerd reed of zo.. Hij haalt je in de buitenbocht in.. dat is altijd risicovol..
 
Laatst bewerkt:
De Nordschleife is formeel een openbare tol-weg met eenrichtingsverkeer zonder snelheidsbeperking (behalve op een heel klein stukje) tijdens de zogeheten Toeristenfahrten en geen circuit. Hier geldt dus ook de StOV oftewel de Straßenverkehrsordnung. Dat betekent dat als je daar rijdt, je rechts MOET houden. Dit geldt overal, ook in bochten etc. Niet iedereen houdt zich er uiteraard aan, maar als je dus lekker qua snelheid van links naar rechts zwiert over het circuit (wat het merendeel dus doet) heb je een probleem in dergelijke situaties. Als je links wordt ingehaald en jij komt met je auto of motor naar links, dan overtreedt je de StOV aangezien je rechts moet houden volgens die StOV, zoals ook in Nederland (behalve als je zelf iemand inhaalt). Vandaar ook dat het eerste "oordeel" van de Polizei dat je schuld hebt. Dus ik vrees dat je naast de pot pist en het is hopen dat je eigen verzekering het dekt (want sommige sluiten expliciet de Nordschleife uit).

Vandaar ook dat bij dergelijke ongevallen ook de politie er bij komt, omdat het een openbare weg is.
 
Maar als de StOV ook echt geldt... bestaat er dan niet zoiets als gevaarlijk inhalen/gedrag ?
Lijkt me niet dat alle verkeersregels (behalve snelheidslimiet) volledig gelden op de ring.. ?
 
Maar als de StOV ook echt geldt... bestaat er dan niet zoiets als gevaarlijk inhalen/gedrag ?
Lijkt me niet dat alle verkeersregels (behalve snelheidslimiet) volledig gelden op de ring.. ?
Even de advocaat van de duivel:
De BMW-bestuurder haalt keurig links in en houdt zich aan de SToV (die geldt daar echt en staat ook aangegeven). Het is juist de motorrijder die "gevaarlijk en te hard" rijdt voor zijn kunnen en de bocht niet goed neemt en kan zijn baan rechts niet houden en moet naar links uitwijken, terwijl ie wordt ingehaald.
 
Even de advocaat van de duivel:
De BMW-bestuurder haalt keurig links in en houdt zich aan de SToV (die geldt daar echt en staat ook aangegeven). Het is juist de motorrijder die "gevaarlijk en te hard" rijdt voor zijn kunnen en de bocht niet goed neemt en kan zijn baan rechts niet houden en moet naar links uitwijken, terwijl ie wordt ingehaald.
Totaal niet mee eens.

Je wilt zo,'n rondje zo snel mogelijk rijden. Wat doen we daarvoor? Buiten, binnen, buiten. Elke geit met een beetje verstand weet dat je zowel met motor als auto weer naar buiten komt na zo'n bocht omdat je meer snelheid maakt. Had die BMW-rijder makkelijk in kunnen schatten.

Ik denk dat je genaaid wordt door die regels van links inhalen die er blijkbaar zijn en dat dit geoorloofd is. Wat mij betreft is die BMW schuldig; hij moet je naar buiten hebben zien komen en kon daar wel op anticiperen maar ramt hem gewoon door. Spiegels kijken in zo'n bocht is ook amper te doen, als we spiegels gaan kijken lopen we alleen maar meer wijd naar buiten...
 
Totaal niet mee eens.

Je wilt zo,'n rondje zo snel mogelijk rijden. Wat doen we daarvoor? Buiten, binnen, buiten. Elke geit met een beetje verstand weet dat je zowel met motor als auto weer naar buiten komt na zo'n bocht omdat je meer snelheid maakt. Had die BMW-rijder makkelijk in kunnen schatten.

Ik denk dat je genaaid wordt door die regels van links inhalen die er blijkbaar zijn en dat dit geoorloofd is. Wat mij betreft is die BMW schuldig; hij moet je naar buiten hebben zien komen en kon daar wel op anticiperen maar ramt hem gewoon door. Spiegels kijken in zo'n bocht is ook amper te doen, als we spiegels gaan kijken lopen we alleen maar meer wijd naar buiten...

Wooptiedoo, maar zoals gezegd is het geen circuit. Dat weet iedereen.
 
Ben ik dan de eerste die zegt dat ik het netjes vind dat je m recht hebt gehouden?


Iedereen roept trouwens wel dat je rechts moet houden, maar hoever rechts is rechts (er zijn geen rijstroken)? Ook is het volgens mij verboden om op een gevaarlijke manier in te halen (en op een gevaarlijke plaats), wat hier ook wel aardig van toepassing is.

Ik gok toch gewoon een gevalletje, beide je eigen schade oplossen.
 
Vergeet niet dat het geen circuitdag is en dus GEEN circuit waar je overal maar zo kunt rijden en de hele breedte kunt gebruiken om zo hard mogelijk te gaan. Het is een "normale" openbare weg.

Zie ook en dan m.n. artikel 2 lid 3: http://www.nuerburgring.de/fileadmin/Touristenfahrten/Fahrordnung-2012.pdf

Ik zal het nog even sterker vertellen (en dat verzin ik zelf niet):
Aangezien daar de StOV geldt, betekent het ook dat als er een aanrijding is als deze en je rijdt door en je meldt je daarna niet meteen dat dit aangemerkt wordt als Fahrerflucht. Oftewel doorrijden na aanrijding. Dit geldt ook als je daar de vangrail zou raken en schade zou maken aan het circuit, zonder dit te melden.
 
Laatst bewerkt:
Hij haalt in en jij wijkt naar links. Volgens Nederlandse begrippen ben je allebei met een bijzonder verichting aan het maken = allebei eigen schade.
Maar ja... dat is Nederland...
 
Iedereen roept trouwens wel dat je rechts moet houden, maar hoever rechts is rechts (er zijn geen rijstroken)? Ook is het volgens mij verboden om op een gevaarlijke manier in te halen (en op een gevaarlijke plaats), wat hier ook wel aardig van toepassing is.

Er is geen middenlijn, en dat wil niet zeggen dat je hier duidelijk kunt zien dat er plaats is voor twee voertuigen naast elkaar, mits je rechts houdt.
Laat je je machine zoals TS doet, lekker uitwaaieren naar links op de openbare weg dan kun je hier op wachten.

De nordschleife is een openbare weg waar je eigenlijk nog meer gekken kunt verwachten dan op de openbare weg zelf.
Als je echt wilt scheuren, en wilt dat mensen rekening met jouw lijnenspel houden kun je beter een circuit opzoeken.
 
Jullie zijn wel streng voor TS. Of het nu op papier een straat is of niet. De gentleman's regel van het racen is toch steeds wanneer snellere bestuurders willen inhalen, dan is het zijn verantwoordelijkheid van de racelijn af te wijken en veilig verder te rijden. Degene moet er zeker van zijn snel en adequaat te kunnen inhalen, en ver genoeg voorbij de trage rijder te zijn alvorens naar zijn ideale rijlijn terug te keren.

Hoeveel was de schade aan de auto?
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn wel streng voor TS. Of het nu op papier een straat is of niet. De gentleman's regel van het racen is toch steeds wanneer snellere bestuurders willen inhalen, dan is het zijn verantwoordelijkheid van de racelijn af te wijken en veilig verder te rijden. Degene moet er zeker van zijn snel en adequaat te kunnen inhalen, en ver genoeg voorbij de trage rijder te zijn alvorens naar zijn ideale rijlijn terug te keren.

Hoeveel was de schade aan de auto?

Dat is de gentlemen's rule inderdaad. Maar daar heeft een verzekering die iemand aansprakelijk wil stellen geen boodschap aan natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan